Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar nya Ipad Pro

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av D_Odell:

Okaj! Men vad har lagring med minne å göra?

Inget mer än att det är så Apple har gjort; köper du med 1 TB lagring får du extra RAM på köpet.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2018-11-04 10:13

Alldeles för dyrt med 3300kr prishöjning för 64gb modellen jämfört med 2017 års modell. Man får en snabb soc men ingen hörlursport eller fingerläsare, ett steg fram och två tillbaka. Fingerläsare kan jag vara utan men hörlursporten! Jag vill gärna kunna välja själv hur jag lyssnar på musik speciellt då trådar ger i särklass bättre ljud ännu. Som musiker finns det gott om situationer då jag behöver plugga in ipaden för att få ut ljudet till andra enheter också. Jag behåller min 12.9 från 2017.

Senast redigerat 2018-11-04 10:31

Jag letar med ljus och lykta efter uppgifter om vikt på Apple Pencil 2. Hittar inget.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-04 12:53
Ursprungligen av pmarriott:

Jag letar med ljus och lykta efter uppgifter om vikt på Apple Pencil 2. Hittar inget.

Apples amerikanska produktsida listar det som 20,7 gram, men det är den exakta vikten för första generationen så det kan handla om att de inte uppdaterat informationen korrekt. Känns aningen osannolikt att den nya pennan väger exakt lika mycket, men jag kan ha fel där.

https://www.apple.com/shop/product/MU8F2AM/A/...

Ursprungligen av pmarriott:

Jag letar med ljus och lykta efter uppgifter om vikt på Apple Pencil 2. Hittar inget.

Teknisk info
Mått
Längd: 166 mm
Diameter: 8,9 mm
Vikt: 20,7 gram
Anslutningar
Bluetooth

Om man går in på "Köp" finns info en bit ner.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-11-04 15:01

Jag kollade runt lite, den gamla pennan verkar inte fungera med nya iPad Pro.
Kan detta verkligen stämma, eller är det bara att den inte kan laddas via plattan?

Känns jobbigt att måsta köpa en ny penna om man köper en ny platta (har 10,5-tummaren nu)..
Förmodligen passar inte nya pennan i mitt original Apple-läder-fodral med pennhållare heller..

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-04 15:05
Ursprungligen av mattiL:

Jag kollade runt lite, den gamla pennan verkar inte fungera med nya iPad Pro.
Kan detta verkligen stämma, eller är det bara att den inte kan laddas via plattan?

Känns jobbigt att måsta köpa en ny penna om man köper en ny platta (har 10,5-tummaren nu)..
Förmodligen passar inte nya pennan i mitt original Apple-läder-fodral med pennhållare heller..

Det stämmer att den gamla pennan inte fungerar med nya Ipad Pro, och den nya pennan fungerar inte med gamla Ipad Pro. Det hänger ju på att de bytt metod för parkoppling helt och hållet. Den nya pennan parkopplad via den nya magnetplattan, och den gamla parkopplar via Lightning-porten som inte längre finns. Klart att det är tråkigt att man inte kan fortsätta nyttja sin existerande investering, och samtidigt är den nya lösningen väldigt trevlig. Och nej, fodralet fungerar inte längre men det är ju inte så konstigt, en produkt måste ju vara mer eller mindre likadan om man ska kunna fortsätta använda samma fodral som tidigare.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-11-04 15:13
Ursprungligen av ekloev:

Det stämmer att den gamla pennan inte fungerar med nya Ipad Pro, och den nya pennan fungerar inte med gamla Ipad Pro. Det hänger ju på att de bytt metod för parkoppling helt och hållet. Den nya pennan parkopplad via den nya magnetplattan, och den gamla parkopplar via Lightning-porten som inte längre finns. Klart att det är tråkigt att man inte kan fortsätta nyttja sin existerande investering, och samtidigt är den nya lösningen väldigt trevlig. Och nej, fodralet fungerar inte längre men det är ju inte så konstigt, en produkt måste ju vara mer eller mindre likadan om man ska kunna fortsätta använda samma fodral som tidigare.

Fast fodralet jag har är en sleeve, så få ner plattan borde inte vara något problem.
Synd på pennan dock, man kunde tycka att bluetooth-kopplingen borde fungera.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-04 19:25
Ursprungligen av ekloev:

Det stämmer att den gamla pennan inte fungerar med nya Ipad Pro, och den nya pennan fungerar inte med gamla Ipad Pro. Det hänger ju på att de bytt metod för parkoppling helt och hållet. Den nya pennan parkopplad via den nya magnetplattan, och den gamla parkopplar via Lightning-porten som inte längre finns. Klart att det är tråkigt att man inte kan fortsätta nyttja sin existerande investering, och samtidigt är den nya lösningen väldigt trevlig. Och nej, fodralet fungerar inte längre men det är ju inte så konstigt, en produkt måste ju vara mer eller mindre likadan om man ska kunna fortsätta använda samma fodral som tidigare.

Bra info - tack!

Köpte för några veckor sedan den nuvarande/gamla pennan (de hade kampanj hos Elgiganten på Appletillbehör), för att jag tänkte skaffa nya iPad Pro (chansade på att den skulle fungera). Skall se om jag kan byta till den nya för mellanskillnad, eller så får jag lämna tillbaka den. Inga större problem då de har 30 dagars öppet köp.

Kan köpa att allt inte alltid kan vara bakåtkompatibelt (så var en liten chansning jag tog där), och gillar tanken med den nya att den kan fästas magnetiskt och laddas på plats. Riktigt snygg lösning, så känns ändå positivt totalt sätt tycker jag.

Ursprungligen av Mackan1984:

Körde denna ”mindre appar-mer mappar”-hemskärm.
I mapparna längst ner har jag de appar jag utnyttjar främst, hittade en bakgrundsbild med en snygg lysande kant längs skärmen.

Det innebär väl mer navigering att ha det så?

Ursprungligen av calinou:

Det innebär väl mer navigering att ha det så?

Man får lägga de mest använda apparna tillgängligt.
Nu är ju safari den jag använder allra främst så är sällan jag behöver gå in i en annan mapp än hemskärmen.
Fördelen är också att när det är mapp så hamnar 9 appar lättare tillgångligt vid enhandsfattning eller slipper justera för att nå med högertumme.

Ursprungligen av Mackan1984:

Man får lägga de mest använda apparna tillgängligt.
Nu är ju safari den jag använder allra främst så är sällan jag behöver gå in i en annan mapp än hemskärmen.
Fördelen är också att när det är mapp så hamnar 9 appar lättare tillgångligt vid enhandsfattning eller slipper justera för att nå med högertumme.

Jag har ett liknande tänk med mitt upplägg - fast "tvärtom"

Jag har lagt mina 4-i-topp i dockan (kameran, tweetbot, messenger, meddelanden) och resten av topplistan ligger på de två understa raderna på de två första sidorna. Då når jag det mesta med ett svep eftersom jag oftast är på första sidan

Dessutom har jag en sweetspot längst till vänster på tredje raden med två appar (jag håller telefonen i vänster hand vid enhandsfattning). Då när jag 8+3 (dockan) appar utan att justera mitt grepp. Det är noga utprovat ;). 8+3 beror på att jag bara når de tre första apparna på andra raden och dockan utan att justera greppet.

På andra sidan har jag dessutom samlat ett antal appar i mappar på andra raden enligt samma tanke som du har.

(Radräkning går från dockan och upp. Rad 1 är närmast dockan, rad 2 den ovanför)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-05 10:30
Ursprungligen av CekariYH:

Snyggt, har egentligen bara en önskan och det är mappar i mappar så man kan organisera lite smartare och lättsammare att hitta.

Hur får du dessa två scenarion att gå ihop? De är ju motsatser

Ursprungligen av zinned:

Hur får du dessa två scenarion att gå ihop? De är ju motsatser

Hur menar du då?

När finns de i butik?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-05 11:14
Ursprungligen av CekariYH:

Hur menar du då?

Mappar i mappar kan väl omöjligt göra saker enklare att hitta?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-05 11:50
Ursprungligen av zinned:

Mappar i mappar kan väl omöjligt göra saker enklare att hitta?

Jo, enklare, men inte nödvändigtvis snabbare ?

Ursprungligen av zinned:

Mappar i mappar kan väl omöjligt göra saker enklare att hitta?

Jo, som ett exempel vanliga Kamera-appar i översta mappen, special kamera-appar i en annan. editorer etc i en tredje och hjälp-appar i en fjärde osv Nu menar jag att tex i första mappen ska man kunna ha flera mappar och inte bara en mapp typ

Senast redigerat 2018-11-05 12:51
Ursprungligen av pmarriott:

Jag letar med ljus och lykta efter uppgifter om vikt på Apple Pencil 2. Hittar inget.

Den nya pennan väger 18 eller möjligen 18,1 gram och den gamla 20,6–20,7 enligt min köksvåg.

Ursprungligen av Chaosstar:

När finns de i butik?

Från onsdag ska de finnas att köpa. Förbeställningar drog igång i fredags.

Ursprungligen av Ida Blix:

Den nya pennan väger 18 eller möjligen 18,1 gram och den gamla 20,6–20,7 enligt min köksvåg.

Skumt att dom visar en annan vikt på deras egna hemsida

Ursprungligen av CekariYH:

Jo, som ett exempel vanliga Kamera-appar i översta mappen, special kamera-appar i en annan. editorer etc i en tredje och hjälp-appar i en fjärde osv Nu menar jag att tex i första mappen ska man kunna ha flera mappar och inte bara en mapp typ

Själv hade jag önskat att det ska rymma fler än 9 synliga ikoner i varje mapp, typ minst 12 (även på iPhone) Samt att man kan zooma in innehållet.

Ursprungligen av CekariYH:

Skumt att dom visar en annan vikt på deras egna hemsida

Kan vara ett enkelt copy-paste fel när de uppdaterat. Att de återanvänt info från gamla pennan? Hoppas de rättar till det

Ursprungligen av Ida Blix:

Kan vara ett enkelt copy-paste fel när de uppdaterat. Att de återanvänt info från gamla pennan? Hoppas de rättar till det

Japp, troligen, står likadant på den amerikanska...

Nej. De där grammen är en dealbreaker...

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej. De där grammen är en dealbreaker...

10% lägre vikt kan göra den oerhört mycket smidigare att använda.

Ursprungligen av pmarriott:

10% lägre vikt kan göra den oerhört mycket smidigare att använda.

Speciellt i kombination med att den inte är helt rund.

Jag hoppas att ni förstod att jag skämtade. Får min pencil på fredag.

Ursprungligen av pmarriott:

10% lägre vikt kan göra den oerhört mycket smidigare att använda.

Den känns mycket smidigare att använda, men det beror kanske inte bara på den minskade vikten. Jag gillar nya ytskiktet som ger lite bättre grepp och dubbelnudd gör den snabbare att använda när man fått in rörelsen. Nya pennan är lite kortare än den förra som kändes lite som ett trollspö eller något sånt. Onaturligt lång för att vara penna.

Ursprungligen av Ida Blix:

Den känns mycket smidigare att använda, men det beror kanske inte bara på den minskade vikten. Jag gillar nya ytskiktet som ger lite bättre grepp och dubbelnudd gör den snabbare att använda när man fått in rörelsen. Nya pennan är lite kortare än den förra som kändes lite som ett trollspö eller något sånt. Onaturligt lång för att vara penna.

Jupp, min gamla Apple Pencil får jag ont i händerna av att använda eftersom jag har handeksem, vilket gör att friktionen mot huden är i princip noll mot den glatta ytan. Får knipa till ordentligt för att den inte ska glida ur greppet, samtidigt som den känns väldigt baktung tack vare längden. Har faktisk trätt en gummimuff om framändan på den för att den ska bli dräglig att använda.

Bevaka tråden