Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox funkar inte

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-11-06 17:26

Jag har en G5 dator med dubbla 2 Ghz, Power PPC, modellen som står på golvet. Den kör system 10.4.11. Har pga sjukdom inte använt den på minst 6 månader. Jag gillar att se på Youtube, speciellt Tuba Skinny som är ett trad. jazzband.
Jag använder Firefox men nu funkar det inte. ”Webbläsaren känner inte igen de tillgängliga videoformaten”
Jag gillar att se på denna datorskärm 24tum. Är rätt trött på TV och all smörja som finns där.
Är det någon som kan tipsa mig om var jag hittar en webbläsare som fungerar?
Hade en fil som heter tenforfox, men den funkade inte heller.

Senast redigerat 2018-11-06 17:52
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-06 18:30

Kan bli klurigt med ett så gammalt system. Rent generellt så brukar Chrome hantera video mycket bättre än Firefox. Men det kan bli svårt att hitta en webbläsare som bygger på Chromium och som har stöd för ditt system.

Hade du inte en nyare MacBook Pro?

Det operativsystemet (10.4.11) är för gammalt för den sortens användning. Det är möjligt att du kan få in en gammal version av Firefox där, men den kommer ändå inte att klara av att visa moderna webbsidor fullt ut.

TenFourFox är kanske lite bättre - om du har senaste versionen. Men Firefox kan du glömma.

I mina ögon är den enda nyttan med ett så gammalt operativsystem om man behöver köra väldigt gamla program - t.ex en gammal PageMaker eller liknande.

För surf – använd din MBP i stället.

Och om du vill ha stor skärm - koppla in en stor skärm till din MBP – och pensionera din gamla PowerMac G5.

Senast redigerat 2018-11-06 22:44
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-11-07 10:51
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hade du inte en nyare MacBook Pro?

Visst har jag det, men det är en liten bärbar. Vill ju se på den stora skärmen.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-11-07 10:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det operativsystemet (10.4.11) är för gammalt för den sortens användning. Det är möjligt att du kan få in en gammal version av Firefox där, men den kommer ändå inte att klara av att visa moderna webbsidor fullt ut.

TenFourFox är kanske lite bättre - om du har senaste versionen. Men Firefox kan du glömma.

I mina ögon är den enda nyttan med ett så gammalt operativsystem om man behöver köra väldigt gamla program - t.ex en gammal PageMaker eller liknande.

För surf – använd din MBP i stället.

Och om du vill ha stor skärm - koppla in en stor skärm till din MBP – och pensionera din gamla PowerMac G5.

Tack för det svaret. Hur kopplar jag in min stora skärm på macbook?

Ursprungligen av torin:

Tack för det svaret...

Det är ju samma svar som du har fått ett antal gånger tidigare.

Ursprungligen av torin:

...Hur kopplar jag in min stora skärm på macbook?

Om du berättar vilket märke och modell det är, så kan vi förhoppningsvis tipsa om hur den kan kopplas in.

Detta har varit uppe i dina tidigare trådar, men vi har aldrig fått svar.

Du får gärna friska upp våra minnen angående MBP också. Vilken modell är det?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-11-07 11:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är ju samma svar som du har fått ett antal gånger tidigare.

Om du berättar vilket märke och modell det är, så kan vi förhoppningsvis tipsa om hur den kan kopplas in.

Detta har varit uppe i dina tidigare trådar, men vi har aldrig fått svar.

Du får gärna friska upp våra minnen angående MBP också. Vilken modell är det?

Här är allt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-07 11:18

Om du har en tv och vill sitta bekvämt i soffan och kolla på Youtube så kan jag rekommendera en AppleTV.

Ursprungligen av torin:

Här är allt.

Nej, det är inte allt. Nu berättade du bara om datorn, inget om skärmen.

Senast redigerat 2018-11-07 12:43
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-11-07 12:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte allt. Nu berättade du bara om datorn, inget om skärmen.

Det är en LG-skärm. Lite svårt att ställa in ljus och kontrast från 10.4.11.

Ursprungligen av torin:

Det är en LG-skärm. Lite svårt att ställa in ljus och kontrast från 10.4.11.

Har du en HDMI till DVI kabel ska du kunna koppla in den direkt till din Macbook (eller en mini displayport till DVI).

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-11-07 16:13
Ursprungligen av suddgummi:

Har du en HDMI till DVI kabel ska du kunna koppla in den direkt till din Macbook (eller en mini displayport till DVI).

Det funkade utmärkt. Problemet nu är att jag skulle vilja använda antingen radioförstärkaren eller de separata högtalarna för att få bättre ljud.

Ursprungligen av torin:

...skulle vilja använda antingen radioförstärkaren eller de separata högtalarna för att få bättre ljud.

Och då gäller samma sak som tidigare - dvs att du måste berätta lite mer om förstärkaren och högtalarna, för att vi ska kunna tipsa om eventuella kopplingsmöjligheter.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-11-08 11:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och då gäller samma sak som tidigare - dvs att du måste berätta lite mer om förstärkaren och högtalarna, för att vi ska kunna tipsa om eventuella kopplingsmöjligheter.

tack för alla svar. Frågan får vila ett tag.

1
Bevaka tråden