Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder du din telefon?

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-06 10:09

Ringer - 1p
Läser
Ser på video, lyssnar på musik
Spelar
Mailar - 5p
Chattar/sociala medier - 5p (Meddelanden, inga sociala medier)
Kalender - 3p
Produktivitet (anteckna, dokumentera) -
Fjärrkontroll (smart hem, presentationer) - 1p
Bankärenden/Swish - 4p
Kontantlös betalning, NFC-’blipp’
QR-kodläsare
Elektronisk biljett
Nyckel hem/bilen
Surfar i webbläsaren - 1p

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-06 11:24
Ursprungligen av zinned:

Batteridränaget? Nu får du vakna

Jag nämnde inget om batterianvändningen. Jag sa skärmtid (vilket undersökningen handlar om) som är en helt annan del av settings och som visar hur mycket tid man spenderar i olika explicita appar samt i olika kategorier av appar, dvs som visar exakt den data som ska redovisas i denna undersökningen.

Om man inte får lov att redovisa det som denna visar utan ska ändra datan till något annat än vad som återspeglar verkligheten så ser jag inte poängen med undersökningen. Du får gärna beskriva vad man har för nytta av informationen då, när den är modifierad.

Ah se där, morgonkaffet hade bevisligen inte kickat in än, ursäkta för det Men faktum kvarstår, det går inte att tillåta valfri poängtilldelning per kategori i en undersökning som ska ge en översiktsbild av hur alla deltagande medlemmar använder telefonen, resultaten skulle ju bli skeva då även om det skulle stämma bättre för dig personligen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-06 11:58
Ursprungligen av ekloev:

Ah se där, morgonkaffet hade bevisligen inte kickat in än, ursäkta för det Men faktum kvarstår, det går inte att tillåta valfri poängtilldelning per kategori i en undersökning som ska ge en översiktsbild av hur alla deltagande medlemmar använder telefonen, resultaten skulle ju bli skeva då även om det skulle stämma bättre för dig personligen.

Du får ursäkta att jag drar detta tillsynes i långbänk men jag har så svårt att förstå varför man vill göra en undersökning kring användande om man sedan inte är intresserad av att ha data som återspeglar verkligheten. Jag hade kunnat skriva ettor och tvåor på allt och till en summa av 20 poäng men till vilken nytta, vem har glädje av det?

Det finns bara en sak som är av vikt vid en undersökning och det är så korrekt data som möjligt. Om man medvetet kräver att de som lämnar in data modifierar denna för att passa någon påhittad mall så faller ju hela poängen med undersökningen.

[...] en undersökning som ska ge en översiktsbild av hur alla deltagande medlemmar använder telefonen, resultaten skulle ju bli skeva då [...]

Du tycker inte att de blir EXAKT DETTA när du inte är intresserad av korrekt data utan bara att datan modifieras så att det stämmer med mallen istället för att stämma med verkligheten?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-06 12:37

Lögn, förbannad lögn, statistik

Instämmer med zinned, vill man ge en bild av hur medlemmarna använder telefonerna verkar det märkligt att sätta regler på hur man får fördela tiden/poängen. För viss statistik kan man argumentera för att ta bort extremvärden men det vore fel här.

Det här var klurigt:

Ringer
Läser 1
Ser på video, lyssnar på musik 1
Spelar 1
Mailar 2
Chattar/sociala medier 3
Kalender 3
Fotograferar 5
Produktivitet (anteckna, dokumentera)
Fjärrkontroll (smart hem, presentationer)
Bankärenden/Swish 1
Kontantlös betalning, NFC ’blipp’
QR-kodläsare
Elektronisk biljett
Nyckel hem/bilen
Surfar i webbläsaren 3

Det här var inte lätt!

  • Ringer 2

  • Läser

  • Ser på video, lyssnar på musik 4 (Räknar med ljudböcker från Storytel)

  • Spelar 1

  • Mailar 1

  • Chattar/sociala medier 3 (mestadels iMessage)

  • Kalender

  • Fotograferar 2

  • Produktivitet (anteckna, dokumentera)

  • Fjärrkontroll (smart hem, presentationer)

  • Bankärenden/Swish 3

  • Kontantlös betalning, NFC ’blipp’

  • QR-kodläsare

  • Elektronisk biljett

  • Nyckel hem/bilen

  • Surfar i webbläsaren 4

Inte för att vara den som är den, men folk som har satt 0 poäng under kategorin Ringer talar antingen osanning, eller så borde de kanske byta ut telefonen mot en surfplatta/dator? Att ringa är ju ändå grundidén med en telefon. Sedan om det sker via 3G/WiFi/Telefonens inbyggda telefonapp/FaceTime/WhatsApp/Facebook etc borde ju spela mindre roll. Jag har aldrig hört talas om någon som äger en telefon som ALDRIG ringer/tar emot samtal. Kan förstå att samtal inte är den primära funktionen folk använder i dagens läge, men den bör åtminstone få 1 poäng hos samtliga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-07 09:32
Ursprungligen av MrQuattro:

Inte för att vara den som är den, men folk som har satt 0 poäng under kategorin Ringer talar antingen osanning, eller så borde de kanske byta ut telefonen mot en surfplatta/dator? Att ringa är ju ändå grundidén med en telefon. Sedan om det sker via 3G/WiFi/Telefonens inbyggda telefonapp/FaceTime/WhatsApp/Facebook etc borde ju spela mindre roll. Jag har aldrig hört talas om någon som äger en telefon som ALDRIG ringer/tar emot samtal. Kan förstå att samtal inte är den primära funktionen folk använder i dagens läge, men den bör åtminstone få 1 poäng hos samtliga.

Det är många konstigheter med denna s k undersökningen...

Ursprungligen av zinned:

Det är många konstigheter med denna s k undersökningen...

Instämmer! Eftersom man valt att utelämna en massa grejer och inte ens har en kategori för Övrigt som kan täcka in det som eventuellt missats är för mig totalt obegripligt. Många använder tillexempel träningsappar, navigeringsappar, diverse hälsoappar etc. Dessa finns inte nämnda. Att man sedan valt att begränsa till totalt 20 poäng makes no sense. Jag hade förstått om man kunde sätta 0-5 per kategori, utan maxtak med antal 5or man kan sätta. Om jag tillexempel ringer, surfar, spelar, navigerar och använder bankappar lika mycket och inte använder min telefon till något annat än det, borde dessa få femmor allihop. Då är vi uppe i totalt 25 poäng. Så den "fakta" man kan få ut av undersökningen i detta format är ju totalt meningslös enligt min mening.

Ringer
Läser
Ser på video, lyssnar på musik – 3p
Spelar – 1p
Mailar – 1p
Chattar/sociala medier – 4p
Kalender – 3p
Fotograferar –3p
Produktivitet (anteckna, dokumentera)
Fjärrkontroll (smart hem, presentationer)
Bankärenden/Swish –2p
Kontantlös betalning, NFC ’blipp’
QR-kodläsare
Elektronisk biljett –1p
Nyckel hem/bilen
Surfar i webbläsaren –2p

Utgår nu från att lyssna på musik även innefattar poddar, för det är nog 90 procent av det jag lyssnar på

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-07 13:26
Ursprungligen av MrQuattro:

Instämmer! Eftersom man valt att utelämna en massa grejer och inte ens har en kategori för Övrigt som kan täcka in det som eventuellt missats är för mig totalt obegripligt. Många använder tillexempel träningsappar, navigeringsappar, diverse hälsoappar etc. Dessa finns inte nämnda. Att man sedan valt att begränsa till totalt 20 poäng makes no sense. Jag hade förstått om man kunde sätta 0-5 per kategori, utan maxtak med antal 5or man kan sätta. Om jag tillexempel ringer, surfar, spelar, navigerar och använder bankappar lika mycket och inte använder min telefon till något annat än det, borde dessa få femmor allihop. Då är vi uppe i totalt 25 poäng. Så den "fakta" man kan få ut av undersökningen i detta format är ju totalt meningslös enligt min mening.

Tanken är inte att få fram "fakta" som skulle hålla för en rättegång, vi ville helt enkelt starta en diskussion och få en bild över hur vi här på 99 använder mobilen, inte ta fram en statistiskt fulländad undersökningsmodell.

Med det sagt, konstruktiv kritik runt hur dessa frågor utformas tar vi så klart gladeligen emot!

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-07 14:28
Ursprungligen av ekloev:

Tanken är inte att få fram "fakta" som skulle hålla för en rättegång, vi ville helt enkelt starta en diskussion och få en bild över hur vi här på 99 använder mobilen, inte ta fram en statistiskt fulländad undersökningsmodell.

Med det sagt, konstruktiv kritik runt hur dessa frågor utformas tar vi så klart gladeligen emot!

Tycker att @zinned har en bra poäng med skärmtiden. Där ser man ju helt klart vad man använder mobilen till.

Man kanske kan köra en top 10? Det man använder mest får 10 poäng och sen räknar man ner till 1 poäng? Har inte studerat skärmtid så värst mycket men det svåra kanske blir att kategorisera appar om det inte finns någon sådan funktion i skärmtid?

Nu är jag inte bevandrad inom Android så jag vet inte om det finns en likande funktion där. Annars utesluter man ju tyvärr ”andra sidan” ?

Ursprungligen av ekloev:

Tanken är inte att få fram "fakta" som skulle hålla för en rättegång, vi ville helt enkelt starta en diskussion och få en bild över hur vi här på 99 använder mobilen, inte ta fram en statistiskt fulländad undersökningsmodell.

Med det sagt, konstruktiv kritik runt hur dessa frågor utformas tar vi så klart gladeligen emot!

Nu tyckte jag iochförsig att min kritik var konstruktiv, men jag kan till viss del förstå din poäng. Jag förstår också att det inte behöver vara en undersökning utförd av statistiska centralbyrån. Men med det sagt, kan vi väl åtminstone enas om att det är som så att det finns förbättringspotential då inte stora drakar så som hälso/träning/navigationsappar är medräknade. Är det för omständigt att lägga till, lägg då till Övrigt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-07 15:36
Ursprungligen av MrQuattro:

Nu tyckte jag iochförsig att min kritik var konstruktiv, men jag kan till viss del förstå din poäng. Jag förstår också att det inte behöver vara en undersökning utförd av statistiska centralbyrån. Men med det sagt, kan vi väl åtminstone enas om att det är som så att det finns förbättringspotential då inte stora drakar så som hälso/träning/navigationsappar är medräknade. Är det för omständigt att lägga till, lägg då till Övrigt.

Oh ja, missförstå mig inte nu, er kritik var definitivt konstruktiv, den tar vi till oss till kommande gånger. Jag påpekade bara att undersökningen inte handlade om att ta fram felfri fakta, inte att er kritik till upplägget inte var konstruktiv.

  • Medlem
  • 2018-11-07 16:04
Ursprungligen av ekloev:

Oh ja, missförstå mig inte nu, er kritik var definitivt konstruktiv, den tar vi till oss till kommande gånger. Jag påpekade bara att undersökningen inte handlade om att ta fram felfri fakta, inte att er kritik till upplägget inte var konstruktiv.

Så du menar att ni inte är sponsrade av SCB ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-07 19:04
Ursprungligen av PaO:

Så du menar att ni inte är sponsrade av SCB ?

Haha, om vi är det får jag ta ett allvarligt snack med Jakob och Ida om var min del av kakan håller hus ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-08 10:16

Det jag är nyfiken på är varför inte undersökningens s k "mall" bara kan ändras. Jag är oerhört allergisk mot att inte fixa uppenbara felaktigheter när de med väldigt liten ansträngning kan korrigeras.

Jag förstår så klart att detta inte är tänkt att hålla en nivå som fungerar för SCB och det är inte var jag förväntar mig men om man väldigt enkelt kan göra resultatet väldigt mycket mer rättvisande så ska man göra det. Att medvetet sänka nivån när det handlar om en undersökning som ska spegla användarstatistik från verkligheten köper jag inte.

Bevaka tråden