Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför syns enbart vissa filer i appen "Filer"?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I appen Filer kan jag se vissa filer som andra appar har om jag går in på "På min iPhone".
T.ex. ser jag filer till Keynote och en app som heter FileApp från iMazing. Men jag har fler appar med fildelning, varför syns inte dessa?
Sedan har jag Dropbox och GoogleDoks (aka "Dokument"), men jag ser enbart Dropbox. Samma mysterium.

Kollat i Inställninga men inte hittat något.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-05-11 11:32

Har du appen Google Drive installerad?

Hej, återgår till denna tråd.
Frågan är obesvarad såvitt jag förstår.
Och nu har jag återigen försökt använda "Filer" för lite grundläggande filhantering utan framgång.

Ursprungligen av mattiL:

Har du appen Google Drive installerad?

Nej, påverkar den "Filer"?

Jag blir verkligen inte klok på vad applikationen Filer egentligen är för något.
- Är den tänkt att vara en filhanterare eller är det något helt annat?
- Vad bestämmer vilka applikationer som visas i Filer?
- Hur förhåller sig filer inne i applikationerna till varandra? Exempelvis vad bestämmer vilken app en fil skall öppnas i?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-11-07 16:58

Vad det verkar som så behöver du Google Drive-appen för att filer därifrån ska kunna kommas åt från appen Filer, om den inte är installerad så kan du inte välja att lägga till Googles drive i Filer.
Jag tror man får se på Filer som ett gränssnitt till olika molnlagringar (Apple Drive, Box, Dropbox, GDrive...).

Ursprungligen av mattiL:

Jag tror man får se på Filer som ett gränssnitt till olika molnlagringar (Apple Drive, Box, Dropbox, GDrive...).

Exakt så är det med ett litet tillägg att man även kan komma åt vissa filer som är lagrade på enheten.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Exakt så är det med ett litet tillägg att man även kan komma åt vissa filer som är lagrade på enheten.

Aha, antagligen det som gör det förvirrande. Det är oklart vad som gör att somliga applikationers filer blir åtkomliga men andra inte. Jag trodde snarare det handlade om vad som finns på enheten.

Vad som är lokalt är även detta delvis oklart för appar som har saker både lokalt och i moln.

Nej nu blev det ännu mer konstigt.
En stor fil (ljud) i Dropbox visas med molnsymbol i Filer. Klickar jag på den laddas den ner och går att lyssna på. Men den verkar inte gå att ta bort som nedladdad.
Samtidigt i Dropboxappen är den fortfarande offline. Den kan laddas ner även där, de två apparna verkar inte kommunicera om detta. Men i Dropbox kan jag i vart fall släppa filen så den blir offline igen. Detta borde man kunna i Filer också. Håller man på mycket med mediafiler svämmar det lätt över annars.

Däremot kan jag via Filer radera filen från Dropbox. Men alltså intr göra den offline.

Konstigt nog visas inte filutrymmedåtgången för detta i System>Lagringsutrymme för Filer trots att stora filer visas som nedladdade, utan molnsymbol.

Senast redigerat 2018-11-07 20:12
1
Bevaka tråden