Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Mini för redigering av bilder?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-11-05 09:00

Jag suktar efter en ny Mac Mini att köra Lightroom och Photoshop Elements på. Idag sitter jag på en MBA mid 2013 med en i7, 8GB RAM och otroliga 128GB SSD!
Tanken är att uppgradera till en Mini då jag ändå jobbar stationärt med min Air 90% av tiden. Men vilken ska man då välja? Jag har kikat på den enklaste, quadcore i3 och 512GB SSD. RAM uppgraderar jag själv, har inte bestämt om det blir 16 eller 32 GB.
Om jag har förstått saken rätt så använder LR och PSE mest processorn och ganska lite av grafikkortet? Vinner jag något på att gå upp till den 6-kärniga processorn? Använder ens LR och PSE så många kärnor?
Jag har inte sett några geekbench-tester än, men om man litar på denna sida så ska i3an vara nästan dubbelt så snabb som min gamla i7a? (Ungefär, vi har inte sett några tester på Minin än)
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-C...
Vad tror ni, kan detta verka vettigt? Något jag borde ändra på?

  • Medlem
  • 2018-11-06 21:31

Ingen? Vad säger ni andra fotointresserade här? Vad sitter ni på för maskiner när ni redigerar era bilder?

@CekariYH
@reboot81
@joakimo
@zinned
@filuren

CameraRaw i Photoshop piskar väl alla kärnor den får möjlighet att lägga beslag på? Detsamma gäller väl allt fler plug-ins och i förlängningen därmed även Elements?

Testade lite snabbt med en bild, och till och med gamla goa Melancholytron från Flaming Pear drog upp alla tillgängliga kärnor till max.

Lite mer pulver under huven skadar ju aldrig - ergo 6-kärnig i7 alla dagar i veckan.

I den allmänna konkursen...

Senast redigerat 2018-11-06 22:32
Ursprungligen av Dalle:

Ingen? Vad säger ni andra fotointresserade här? Vad sitter ni på för maskiner när ni redigerar era bilder?

@CekariYH
@reboot81
@joakimo
@zinned
@filuren

Mac Pro L13 eller MBPr L16 med en 5k skärm.
Har ingen snabb Mac Mini så har aldrig provat men beror ju lite på vilka krav och hur stora dina RAW är, och vilket program du vill använda.

  • Medlem
  • 2018-11-07 08:33
Ursprungligen av johan_tanying:

CameraRaw i Photoshop piskar väl alla kärnor den får möjlighet att lägga beslag på? Detsamma gäller väl allt fler plug-ins och i förlängningen därmed även Elements?

Testade lite snabbt med en bild, och till och med gamla goa Melancholytron från Flaming Pear drog upp alla tillgängliga kärnor till max.

Lite mer pulver under huven skadar ju aldrig - ergo 6-kärnig i7 alla dagar i veckan.)

Ok, tackar! Det står mellan den fyrkärniga i3an och den sexkärniga i5an på 3GHz

Ursprungligen av johan_tanying:

I den allmänna konkursen...

Va? Nä nu tappade du mig...

  • Medlem
  • 2018-11-07 08:38
Ursprungligen av CekariYH:

Har ingen snabb Mac Mini så har aldrig provat men beror ju lite på vilka krav och hur stora dina RAW är, och vilket program du vill använda.

Vet inte exakt hur stora filerna är, men kanske från 30 MB till ett par hundra MB om det är panorama eller HDR? Programmen är som sagt Lightroom och Photoshop Elements.

Ursprungligen av Dalle:

Ok, tackar! Det står mellan den fyrkärniga i3an och den sexkärniga i5an på 3GHz

Va? Nä nu tappade du mig...

Ett talesätt när man redan har lagt ohemult mycket pengar på något så kan man lika gärna lägga lite till...

Annars skulle jag nog gått på den 6-kärniga i5:an om det nu är dessa två du väger emellan. När väl din mjukvara använder alla kärnorna samtidigt blir det förhållandevis mycket pang för pengarna.

Synd bara att startpriserna inte låg 5000 kr lägre innan man börjar plocka på alla options...

Kanske att BareFeats har en shootout på ingång?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-07 09:30
Ursprungligen av Dalle:

Ingen? Vad säger ni andra fotointresserade här? Vad sitter ni på för maskiner när ni redigerar era bilder?

Jag sitter med en iMac 5K från 2015, en ersättningsmaskin jag fick av Apple när min 2012 dog. Tyvärr har denna inte inbyggd SSD som jag hade i min tidigare, inte heller 32 GB RAM som min tidigare utan endast 8 GB så trots nyare modell är den klart sämre.

Ursprungligen av Dalle:

Vet inte exakt hur stora filerna är, men kanske från 30 MB till ett par hundra MB om det är panorama eller HDR? Programmen är som sagt Lightroom och Photoshop Elements.

Ur redigeringssynpunkt för bilder klarar du dig med 16GB och den snabbaste du har råd med + en skapligt stor extra HDD/SDD för att spara bilderna. Beror ju väldigt mycket på hur mycket du fotar.
Ska du redigera större filmer skulle iaf jag gå på 32GB.

En sak att tänka på är ju att Mac Mini enbart kommer med ett Intel grafik-kort och jag har ingen aning om hur bra detta är när det gäller snabbhet eller färgåtergivning.

Nu finns de första recensionerna på Minin: https://macworld.idg.se/2.1038/1.709922/forst...

  • Medlem
  • 2018-11-07 15:37
Ursprungligen av zinned:

Jag sitter med en iMac 5K från 2015, en ersättningsmaskin jag fick av Apple när min 2012 dog. Tyvärr har denna inte inbyggd SSD som jag hade i min tidigare, inte heller 32 GB RAM som min tidigare utan endast 8 GB så trots nyare modell är den klart sämre.

Kanske dags att uppgradera då?

  • Medlem
  • 2018-11-07 15:39
Ursprungligen av CekariYH:

Ur redigeringssynpunkt för bilder klarar du dig med 16GB och den snabbaste du har råd med + en skapligt stor extra HDD/SDD för att spara bilderna. Beror ju väldigt mycket på hur mycket du fotar.
Ska du redigera större filmer skulle iaf jag gå på 32GB.

Ok, tackar
Jag redigerar inga filmer alls. På sin höjd att jag gör en timelapse, men det är sannerligen inte ofta! Jag klarar mig fint på 16GB tillsvidare. Jag antar att Minin levereras med 1x8GB-sticka, alltså borde man ha en slot ledig? Det göra väl inga 4GB-stickor idag?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-11-07 17:41

För min fotoredigering använder jag mig av en iMac (27-inch, Late 2012), 24 GB Ram, 512 GB SSD och Nvidia GTX 680MX.
Datorn börjar få några år på nacken men servar mig fortfarande utmärkt. Visst fungerar inte Lightroom så snabbt och smidigt som jag skulle vilja men mycket beror nog på att bildfilerna ligger på en separat NAS.

Har nästan varit lite sugen att prova använda mig av en direktansluten SSD med mycket lagringsutrymme för bildlagring men det drar ju iväg i pris då.

Är själv fotograf har kört Mac i olika tappning sedan 2010. Min erfarenhet av det är att ram är viktigare än processor kraft. Märkt skillnad varje gång jag uppgraderat från standard 8 till 16. Nu sitter jag med en Mac mini 2014 2,6 ghz med 8 ram och 256 ssd lightroom flyter på ok medan affinity har det segt. Är oxå i valet och kvalet på en ny iMac eller Mac mini 2018. Lycka till med ditt köp

  • Medlem
  • 2018-11-07 17:51
Ursprungligen av joakimo:

För min fotoredigering använder jag mig av en iMac (27-inch, Late 2012), 24 GB Ram, 512 GB SSD och Nvidia GTX 680MX.
Datorn börjar få några år på nacken men servar mig fortfarande utmärkt. Visst fungerar inte Lightroom så snabbt och smidigt som jag skulle vilja men mycket beror nog på att bildfilerna ligger på en separat NAS.

Har nästan varit lite sugen att prova använda mig av en direktansluten SSD med mycket lagringsutrymme för bildlagring men det drar ju iväg i pris då.

Köp en extern SSD.
Jag har en extern 500GB SSD ansluten via USB 3 som jag importerar och redigerar bilderna mot. När jag känner mig nöjd med redigeringen slänger jag in dom på NASen för förvaring.

Ursprungligen av Dalle:

Jag suktar efter en ny Mac Mini att köra Lightroom och Photoshop Elements på. Idag sitter jag på en MBA mid 2013 med en i7, 8GB RAM och otroliga 128GB SSD!
Tanken är att uppgradera till en Mini då jag ändå jobbar stationärt med min Air 90% av tiden. Men vilken ska man då välja? Jag har kikat på den enklaste, quadcore i3 och 512GB SSD. RAM uppgraderar jag själv, har inte bestämt om det blir 16 eller 32 GB.
Om jag har förstått saken rätt så använder LR och PSE mest processorn och ganska lite av grafikkortet? Vinner jag något på att gå upp till den 6-kärniga processorn? Använder ens LR och PSE så många kärnor?
Jag har inte sett några geekbench-tester än, men om man litar på denna sida så ska i3an vara nästan dubbelt så snabb som min gamla i7a? (Ungefär, vi har inte sett några tester på Minin än)
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-C...
Vad tror ni, kan detta verka vettigt? Något jag borde ändra på?

Geekbench Browser: Mac Mini (Late 2018) Intel Core i7-8700B @ 3.2 GHz (6 cores), Single Core: 5708, Multi-Core: 24340

Senast redigerat 2018-11-08 08:13
Ursprungligen av Saffran:

Geekbench Browser: Mac Mini (Late 2018) Intel Core i7-8700B @ 3.2 GHz (6 cores), Single Core: 5708, Multi-Core: 24340

Ser ju ruskigt bra ut för minin ?

Senast redigerat 2018-11-08 08:24
  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-08 15:25
Ursprungligen av Dalle:

Kanske dags att uppgradera då?

Uppgradera går inte hur som utan man får ju då lämna in den till auktoriserad serviceverkstad, som jag gjorde med förra där de satte in en vagga som höll en Samsung EVO 1TB bredvid den vanliga spinndisken. RAM kan jag ju sätta i själv. Största problemet är att låta dem göra det jobbet samt köpa RAM, detta skulle gå på närmre 6000 kr totalt.

  • Medlem
  • 2018-11-08 15:58
Ursprungligen av Dalle:

RAM uppgraderar jag själv, har inte bestämt om det blir 16 eller 32 GB.

Att uppgradera RAM är inte helt trivialt utan kräver lite meckande och konstiga skruvmejslar. Det kan vara bra att ha i åtanke.

Att uppgradera SSD är omöjligt.

https://youtu.be/2UrSLnnMyeg (det börjar vid 1:30)

Senast redigerat 2018-11-08 16:16
  • Medlem
  • 2018-11-08 16:56
Ursprungligen av Ljung:

Att uppgradera RAM är inte helt trivialt utan kräver lite meckande och konstiga skruvmejslar. Det kan vara bra att ha i åtanke.

Att uppgradera SSD är omöjligt.

https://youtu.be/2UrSLnnMyeg (det börjar vid 1:30)

Jag bytte RAM och satte i en extra hårddisk i min Mini från 2011. Så är det inte värre än så så löser det sig.

Är på väg till Täby nu för att plocka ut en i5 256GB. ?

  • Medlem
  • 2018-11-08 17:01
Ursprungligen av Dalle:

Jag bytte RAM och satte i en extra hårddisk i min Mini från 2011. Så är det inte värre än så så löser det sig.

Är på väg till Täby nu för att plocka ut en i5 256GB. ?

Det är rätt mycket värre nu. Men det fixar du såklart

Ursprungligen av Ljung:

Det är rätt mycket värre nu. Men det fixar du såklart

Ben Lovejoy på 9to5mac har lagt ut en beskrivning på youtube som visar i detalj hur man byter RAM

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-08 17:30

Den 6-kärniga finns som i5 och i7.
Om i7:ans Hyperthreading spelar roll vet jag inte i det här fallet.

  • Medlem
  • 2018-11-08 17:58
Ursprungligen av Saffran:

Ben Lovejoy på 9to5mac har lagt ut en beskrivning på youtube som visar i detalj hur man byter RAM

Och i mitt inlägg #20 så finns länk till filmen därifrån som visar hur det går till.

  • Medlem
  • 2018-11-08 18:05
Ursprungligen av Ljung:

Och i mitt inlägg #20 så finns länk till filmen därifrån som visar hur det går till.

DET var krångligt! Man måste ju demontera hela datorn. Får se hur jag gör när det är dags för uppgradering

  • Medlem
  • 2018-11-08 18:11
Ursprungligen av Dalle:

DET var krångligt! Man måste ju demontera hela datorn. Får se hur jag gör när det är dags för uppgradering

Ja, utvecklingen har gått framåt sedan 2011

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-08 18:23
Ursprungligen av Dalle:

Jag antar att Minin levereras med 1x8GB-sticka, alltså borde man ha en slot ledig? Det göra väl inga 4GB-stickor idag?

I videon i inlägg #20 är det basmodellen med 8 GB det skruvas i och där är minnesplatserna fyllda med två 4 GB moduler. Tyvärr.

Ursprungligen av Dalle:

DET var krångligt! Man måste ju demontera hela datorn. Får se hur jag gör när det är dags för uppgradering

Tycker ändå det var en ganska macigt snygg lösning, hur hela moderkortet skjuts ut ur ”det av 100 % återvunnet aluminium”-chassit. Mac Mini är dagens Mac LC ?

Ursprungligen av Ljung:

Ja, utvecklingen har gått framåt sedan 2011

Vet inte om det är utvecklingen som gått framåt. Apple har dock gjort det mycket krångligare. Ca. 1400 för 16gb att montera själv eller 2200 från fabrik. Vette fan om jag kommer att bemöda mig denna gång. SSD:n går ju inte att byta och att riskera att något går fel känns ju inte helt stabilt... Allt för att spara 800, för vem vill köpa singlar på 4gb? Hade jag kunnat byta även SSD så kanske det hade varit värt men nu, nja.

  • Medlem
  • 2018-11-08 18:44
Ursprungligen av Ljung:

Ja, utvecklingen har gått framåt sedan 2011

Utveckling? Jag älskar teknik. Men jag gillar även när man kan skruva lite själv och själv välja när, och till vad, man vill uppgradera.
Det här kallar jag mer avveckling än utveckling.

Bevaka tråden