Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testet visar fel?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-09 11:05

Hej, har haft min iMac (3 år gammal) inne på service för att den uppfört sig konstigt.
Apple säger att lösningen på detta problem ska vara att byta SSD samt logikkort samtidigt. Det har man gjort.
Enligt MCare säger Apple att om testet fortsatt visar fel efter utbyte av delarna är det bara testet som visar fel resultat och datorn kan returneras till kund.
Den har fortsatt visa fel.
Kan jag lita på detta?

Ursprungligen av Gnulia:

Hej, har haft min iMac (3 år gammal) inne på service för att den uppfört sig konstigt.
Apple säger att lösningen på detta problem ska vara att byta SSD samt logikkort samtidigt. Det har man gjort.
Enligt MCare säger Apple att om testet fortsatt visar fel efter utbyte av delarna är det bara testet som visar fel resultat och datorn kan returneras till kund.
Den har fortsatt visa fel.
Kan jag lita på detta?

Jag skulle inte lita på det för om man reparerar en grej för en ansenlig summa pengar (antar jag) så ska den inte visa på fel efteråt, tycker iaf jag.

"Visar fel" - på vilket sätt? Vad är det för fel?

"Uppfört sig konstigt" - hur då?

Men mitt spontana svar på din fråga (oavsett svaren på mina frågor) är:
Nej, lita inte på det. Om det kvarstår felmeddelanden så är den inte fullgott reparerad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-09 12:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Visar fel" - på vilket sätt? Vad är det för fel?

"Uppfört sig konstigt" - hur då?

Men mitt spontana svar på din fråga (oavsett svaren på mina frågor) är:
Nej, lita inte på det. Om det kvarstår felmeddelanden så är den inte fullgott reparerad.

Den började redan tidigare i år att då och då plötsligt stänga av och starta om, utan rimlig förklaring (your computer restarted because of a problem) till och med när jag var borta och datorn stod i vila. Pratade med Apple-tekniker och han sa att jag behövde lämna in den, vilket jag gjorde för snart två veckor sedan. Nu har de bytt både SSD och logikkort.
Vad tycker du att jag ska göra?

Men vad är det för fortsatta fel som visas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-09 13:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men vad är det för fortsatta fel som visas?

Apple Storage Diagnostic (Lagringsmediatest) - Fail SSD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-09 13:10

Jag har kontaktat Apple och de säger att de hjälper mig om något fortfarande skulle vara fel på datorn.
Efter reparation har man 90 dagars garanti.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-09 13:33

Jag var med om en riktig "Fuling" som Applesupportern försökte sig på för att slippa göra ett återköp på min en vecka gamla iMac för 25000:- vid årsskiftet. Applesupportern lade upp ett ärende med direktmejl till Senior Advicern med namn och allt. Advicern pratade om att göra ett återköp för det var ingenting som fungerade men behövde prata med kollegorna och bad att få återkomma. (Det var alltså en vecka kvar på tiden för återköp)
Artig som man är väntade jag. När det gått en vecka mejlade jag honom på hans direkmejl där en annan supporter svarade att han var långtidssjukskriven och undrade om han kunde hjälpa till i stället. Här fick jag min första misstanke om planerat mygel genom att förhala tiden så att tvåveckorsregeln inte gällde längre.
Jag berättade att den första advicern var inne på ett återköp men ville undersöka saken med kollegor och bad att få återkomma vilket han inte gjorde. Ingen skall inbilla mig att ansvarig över Supporterverksamheten tillåter någon att sjukskriva sig utan att först tillsatt en ersättare framför allt när det var fara att tvåveckorsregeln kanske blev ogiltig.
Han säger. Sorry men tiden är ute för återköp så du får väl lämna in datorn för reparation.
Jag visste att brev och mejl är daterade och där ser jag att Applesupportern drog igång ärendet en vecka innan tidsfristen löpte ut. Jag tog kontakt med Supportern och bad att få prata med chefen som när han såg datumet ordnade återköpet. (Skitstöveln visste att mejl är daterade men tog en rövare att jag inte skulle komma på detta och acceptera att det inte blir något återköp)
Ett annat tips jag kan varna er för om ni lämnar in Appleprylar till vissa Appleprylsverkstäder som ser ut som dom är auktionerade Appleverkstäder fast dom inte är det ger inga Applegarantier på reparationer. Lan Master på Rörstrandsgatan varnade mig för verkstan som ligger på Karlsviksgatan, den ger ingen Applegaranti på utförda reparationer. Jag ringde dom för att kolla och dom bekräftade att dom inte har rätt att ge Applegarantier.

Ursprungligen av Gnulia:

Apple Storage Diagnostic (Lagringsmediatest) - Fail SSD.

Tycker absolut inte att du ska nöja dig med detta varningsmeddelande, kan vara ok, men kan också sabba allt du har på datorn om SSD:n kraschar.
Kan även sabba dina TM-backupper om SSD:n inte är ok, så på dom igen.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-10 15:25

Eftersom detta inlägg också har med Applesupportern och mina iMacdatorer att göra, fortsätter jag i denna tråd i stället för att starta en ny.

Efter att ha blivit bortskämd med en väl fungerad arbetshäst iMac mid 2011 under 7 år tog jag för givet att nästa iMac skulle vara minst lika bra utan några fel, framför allt när den kostade 25000:- Sedan årsskiftet har jag köpt två nya iMac som kännts som rena skräpet. Den första gjorde man ett återköp på, den andra har Supporters från Irland gjort flera SysDiagnoser för att få att fungera.
Idag ser jag en annons där Apple erbjuder upp till 6155:- i inbyte om man köper en ny MacBook Air.
När jag gick in på länken där man kunde se hur mycket värde det fanns på datorerna man har så räknade jag med när jag jämförde med 6155:- om man köpte billig MacBook Air för runt 10-15000:- att min som kostade 25000:- och bara var 8 månader gammal skulle vara värt runt 12-15000:- om jag böt in mot ny iMac för 28000:-
När jag skrev in serienummret i rutan möttes jag av illrött meddeland. Din iMac är skräp och skräp betalar vi ingenting för, inte ens vid inbyte. Det stod inte så men budskapet var klart att mina 8 månader gamla iMac för 25000:- var skräp.
Det är ju det jag hävdat hela tiden fast ingen på supportern hållit med om. Dom jobbar för Apples bästa och inte kundens fast det låter inte så när man läser Applesupporterns trådar. En sak är då säkert. Inga fler Appledatorer för mig såvida inte Apple garanterar att allt uppgraderas utan att behöva ta sig till verkstad utan man uppgraderar det som sitter i datorn genom AppStore och då gratis och att garantin utökas till tio år om datorerna kostar mer än 15000:-

1
Bevaka tråden