Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Pro med Apple Pencil & tangentbordet, vilka appar använder ni?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns en uppsjö med appar för detta men vill höra vilka ni använde och varför den är så bra.

Pennan:
Teckna-rita inte viktigt.
Skriva text med "OCR"
Editera bilder ( i väntan på Photoshop CC)
Annat kul/användbart.

De dedikerade jag har köpt idag.
MyScript:
Nebo som funkar kalas med pennan, känns som att skriva på papper och att man kan vila handen på skärmen utan att den stör och sen gör den om till riktig text och klarar svenska mfl språk. Enkel rita funktion och matte inbyggt mm. Exportera.
Calculator 2 Enkel och suverän till att skriva matte som på papper och sen få resultatet. Sparar automatiskt så man kan återanvänd komplexa matteuppställningar.

Tangentbordet:
Vad finns det för appar som är suveräna att använda tangenbordet med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-09 13:48
Ursprungligen av CekariYH:

Finns en uppsjö med appar för detta men vill höra vilka ni använde och varför den är så bra.

Pennan:
Teckna-rita inte viktigt.
Skriva text med "OCR"
Editera bilder ( i väntan på Photoshop CC)
Annat kul/användbart.

De dedikerade jag har köpt idag.
MyScript:
Nebo som funkar kalas med pennan, känns som att skriva på papper och att man kan vila handen på skärmen utan att den stör och sen gör den om till riktig text och klarar svenska mfl språk. Enkel rita funktion och matte inbyggt mm. Exportera.
Calculator 2 Enkel och suverän till att skriva matte som på papper och sen få resultatet. Sparar automatiskt så man kan återanvänd komplexa matteuppställningar.

Tangentbordet:
Vad finns det för appar som är suveräna att använda tangenbordet med.

Tänkte ge mig i kast med Affinity Photo i helgen, återkommer efter det.
Bra initiativ till tråd :).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-09 15:44

Tjuvlyssnar på tråden, jag har fortfarande inte använt min penna till något mer än till lite markeringar i pages

Pennan används primärt av mig för mötesanteckningar och liknande i OneNote.

Ursprungligen av keptang:

Pennan används primärt av mig för mötesanteckningar och liknande i OneNote.

Ok, men då använder du "rita-läget" eller? Får ingen reaktion i text-läge.

Ursprungligen av CekariYH:

Ok, men då använder du "rita-läget" eller? Får ingen reaktion i text-läge.

Jo, man skriver ju med en penna, ie. "ritar". ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-09 17:49

Den enda anteckningsapp som jag har provat och som har fullt stöd för Apple Pencil 2 är vanliga Anteckningar/Notes som följer med IOS. Den fungerar utmärkt för kortare minnesanteckningar som inte behöver OCR och synkar snyggt och prydligt över iCloud så att man omedelbart kan läsa noteringarna på sina andra enheter utan att först behöva spara dem. Praktiskt för inköpslistor o dyl.

Ursprungligen av keptang:

Jo, man skriver ju med en penna, ie. "ritar". ?

Haha, jo, klart att man ritar men OneNote gör ju inte om det till editer-bar text som tex Nebo.
Använder faktiskt OneNote massor, men inte för att skriva text utan stående checklistor på medics att hämta, beställa och personal för de olika medicinerna och listor på grejer som jag beställt med ordernummer, pryl datum, pris betalningssätt (tex PayPal), skeppad etc etc.
Och ett tiotal andra listor på det jag villa ha koll på.
Suverän app som funkar på alla enheter.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-11-20 18:28

Fått igång min nya iPad Pro 12´- men får inte face-id att lira med mobilt bank-id.
Finns inte som val bara touch id och det finns ju inte på iPad Pro 2018.

Någon som vet vad som felas?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-20 20:36

Det är nog en bugg, att BankID inte fattar att du har FaceID.

  • Medlem
  • 2019-03-14 08:02

Nu har jag inte använt min iPad Pro 11" så mycket och håller ännu på att bekanta mej med olika appar.
Hitintills så har jag installerat och prövar på följande program:

OneNote med tangentbord (använder den på alla enheter och den gör vad den skall göra)
Nebo, fungerar verkligen över förväntan, har dock inte använt den många ggr än.
PDF Expert, har endast använt den till att markera och kommentera texter än så länge, men den är riktigt bra i mitt tycke.

Följande har jag men inte riktigt testat ännu:
Liquid Text
Scanner Pro
Zipped

Sedan har jag en hög andra vanliga appar för mail, bilder, RDP, osv. Men dessa är väl inte direkt relaterade till penna/tangentbord

@CekariYH Hur har det gått för dej, använder du fler appar nu?

Ursprungligen av Choke55:

Fått igång min nya iPad Pro 12´- men får inte face-id att lira med mobilt bank-id.
Finns inte som val bara touch id och det finns ju inte på iPad Pro 2018.

Någon som vet vad som felas?

Har inga problem med det - tvärtom. Finns bara två inställningar att aktivera. En i inställningar på iPad och en i Bank ID. Har du markerat båda skall det fungera. ( om du inte håller tummen över kameran...?)

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2019-03-23 12:42
Ursprungligen av adress@mac:

Har inga problem med det - tvärtom. Finns bara två inställningar att aktivera. En i inställningar på iPad och en i Bank ID. Har du markerat båda skall det fungera. ( om du inte håller tummen över kameran...?)

jo det fungerar fint - var bara att texten sa touch id - men markerade man så fungerade det.
Face Id är helt perfekt - funkar även om jag tar av mig mina glasögon

Ursprungligen av Choke55:

jo det fungerar fint - var bara att texten sa touch id - men markerade man så fungerade det.
Face Id är helt perfekt - funkar även om jag tar av mig mina glasögon

Dessutom både i liggande och stående läge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-24 11:35

Använder enbart min penna till Affinity photo, säger bara wow!
Extremt användbart verktyg vid bildredigering

NÅgon som kan passa på att tipsa om någon bra och enkel app för barn att rita med pennan på en ipad pro? Tack.

Fick just mail från Adobe:

Hi Everyone,

I’m Pam Clark and I’ve been in charge of product management for all things Photoshop at Adobe for over a decade. I’m continually inspired by the incredible things you create with Photoshop and all of us at Adobe are excited to bring you the latest update on our progress with Photoshop on iPad as we anticipate our first public launch.

The UX design team has reimagined the Photoshop experience for the small screen with pencil and touch. Engineers are greenlighting more Photoshop features you know and love. Along the way, there have been many challenges and a few great surprises: we’re amazed at how easy and fast it is to open full-size PSDs on iPad, even with thousands of layers.

As lead designer Ryan Hicks says, “It’s Photoshop, but we’ve been very intentional about it not being the same-old Photoshop.” And we’ve added new features, including selections and masking to help you select and perfect every pixel, paint bucket, layers, clone stamp, eye dropper, blur, and text.

Please join the Photoshop team for a chat about Photoshop on your iPad on May 9, 2019 from 12:30-1pm EST, when we’ll broadcast from the sold-out Adobe 99U Conference in New York City.

Hoppas PS cc ipad är på g snart.

Ursprungligen av jurassic579:

Fick just mail från Adobe:

Hi Everyone,

I’m Pam Clark and I’ve been in charge of product management for all things Photoshop at Adobe for over a decade. I’m continually inspired by the incredible things you create with Photoshop and all of us at Adobe are excited to bring you the latest update on our progress with Photoshop on iPad as we anticipate our first public launch.

The UX design team has reimagined the Photoshop experience for the small screen with pencil and touch. Engineers are greenlighting more Photoshop features you know and love. Along the way, there have been many challenges and a few great surprises: we’re amazed at how easy and fast it is to open full-size PSDs on iPad, even with thousands of layers.

As lead designer Ryan Hicks says, “It’s Photoshop, but we’ve been very intentional about it not being the same-old Photoshop.” And we’ve added new features, including selections and masking to help you select and perfect every pixel, paint bucket, layers, clone stamp, eye dropper, blur, and text.

Please join the Photoshop team for a chat about Photoshop on your iPad on May 9, 2019 from 12:30-1pm EST, when we’ll broadcast from the sold-out Adobe 99U Conference in New York City.

Hoppas PS cc ipad är på g snart.

Häftigt, som jag har väntat på den... efter sommaren kanske

Skit vad trevligt det såg ut att använda... Ok, kommer under 2019... men ca priset då?

Kom på en sak när jag tittade en gång till... dom snackar om PSD-filer men vilken kamera exporterar till PSD och hur för man över dessa till iPad? Eller måsta man ladda ner sina RAW till datorn, omvandla dom till PSD och därifrån till iPad?

Senast redigerat 2019-05-11 04:03
Ursprungligen av spode:

Nu har jag inte använt min iPad Pro 11" så mycket och håller ännu på att bekanta mej med olika appar.
Hitintills så har jag installerat och prövar på följande program:

OneNote med tangentbord (använder den på alla enheter och den gör vad den skall göra)
Nebo, fungerar verkligen över förväntan, har dock inte använt den många ggr än.
PDF Expert, har endast använt den till att markera och kommentera texter än så länge, men den är riktigt bra i mitt tycke.

Följande har jag men inte riktigt testat ännu:
Liquid Text
Scanner Pro
Zipped

Sedan har jag en hög andra vanliga appar för mail, bilder, RDP, osv. Men dessa är väl inte direkt relaterade till penna/tangentbord

@CekariYH Hur har det gått för dej, använder du fler appar nu?

Sorry, har missat den här.

OneNote - check
Nebo - check
Har just testat PDF Expert och det verkar väldigt kompetent och användbart.

Liquid Text hittar jag inte så har ingen aning.
Scanner Pro: Har använt förut men tycker Office Lens är bättre, iaf för mina behov.
Zipped: har inga behov för så ingen aning.

Har faktiskt inte använt paddan så mycket än då jag blev så besviken på USB-C porten och Apples implementering av den, så den duger mest till att ladda med och så klarar jag mig för det mesta med iPhone XS Max.

Blir säkert en helt annan sak när Photoshop kommer nån gång i år.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2019-05-11 12:03
Ursprungligen av CekariYH:

Skit vad trevligt det såg ut att använda... Ok, kommer under 2019... men ca priset då?

Kom på en sak när jag tittade en gång till... dom snackar om PSD-filer men vilken kamera exporterar till PSD och hur för man över dessa till iPad? Eller måsta man ladda ner sina RAW till datorn, omvandla dom till PSD och därifrån till iPad?

Psd är Photoshops filformat, där lagras lager etc. I dator versionen kan man välja att spara i TIFF bla.
Antar att iPad versionen sparar i psd så man kan fortsätta jobba på datorn, är väl en av styrkorna att man enkelt kan flytta mellan iPad och dator.

Ursprungligen av Choke55:

Psd är Photoshops filformat, där lagras lager etc. I dator versionen kan man välja att spara i TIFF bla.
Antar att iPad versionen sparar i psd så man kan fortsätta jobba på datorn, är väl en av styrkorna att man enkelt kan flytta mellan iPad och dator.

Jo det vet jag men få PDS via datorn blir ju lite omständigt och funkar inte så bra ute på fältet om man inte släpar runt på en dator också. Men kanske funkar så att man kan få in RAW från kameran till iPad och sedan blir det alltid PDS eller JPG man får ut från PS iPad

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2019-05-11 13:19
Ursprungligen av CekariYH:

Jo det vet jag men få PDS via datorn blir ju lite omständigt och funkar inte så bra ute på fältet om man inte släpar runt på en dator också. Men kanske funkar så att man kan få in RAW från kameran till iPad och sedan blir det alltid PDS eller JPG man får ut från PS iPad

Borde vara att man tar RAW från kameran - precis som man idag kan göra med Lightroom på Ipad - fast det är fortfarande meckigt att gå via "Bilder", finns rykten att det ska ändras till nästa iOS - vi får hoppas det.

Ursprungligen av Choke55:

Borde vara att man tar RAW från kameran - precis som man idag kan göra med Lightroom på Ipad - fast det är fortfarande meckigt att gå via "Bilder", finns rykten att det ska ändras till nästa iOS - vi får hoppas det.

Hoppas det och ja, vore bra att slipa gå via bilder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-05-13 10:56
Ursprungligen av Choke55:

Borde vara att man tar RAW från kameran - precis som man idag kan göra med Lightroom på Ipad - fast det är fortfarande meckigt att gå via "Bilder", finns rykten att det ska ändras till nästa iOS - vi får hoppas det.

Ursprungligen av CekariYH:

Jo det vet jag men få PDS via datorn blir ju lite omständigt och funkar inte så bra ute på fältet om man inte släpar runt på en dator också. Men kanske funkar så att man kan få in RAW från kameran till iPad och sedan blir det alltid PDS eller JPG man får ut från PS iPad

Du kommer garanterat få göra som man gör idag, dvs importera dina bilder direkt från kameran eller via SD-kortsläsare in i iPad. En "begränsning" i iOS är att all bildimport sker till Bilder. Jag använder idag Affinity Photo och jag kan beskriva mitt arbetsflöde så kan du avgöra om det verkligen är så omständigt:

1) Importerar via SD-kortsläsare till min iPad Pro, till ett specifikt import-album jag har i Bilder.

2) Där går jag snabbt igenom jag bilderna och tar bort skräpet.

3) Jag kör en Shortcut jag har skapat för att kopiera alla kvarvarande bilder (dvs som ska sparas) till min Mac Mini, där de sedan backas till molnet.

4) Då jag fortfarande har kvarvarande bilder i min import-mapp så väljer jag ut vilka som jag ska gå vidare med och editera, dessa kopierar jag via annan Shortcut till en mapp i iCloud.

5) Deletar allt innehåll i import-katalogen.

Därefter editerar jag bilderna med Affinity och exporterar sedan dit jag önskar. Kan för övrigt både öppna och spara i PSD i Affinity om jag vill.

Jag väntade också med spänning på Photohop för iPad efter att man såg det på keynoten men jag är inte längre så säker på att det kommer bli aktuellt. Det lär bli så att det kommer krävas CC -abonnemang för att kunna köra Photoshop på iPad och det blir mycket pengar, sedan någon dag ännu dyrare än tidigare. Jag anser, givetvis utan att ha känt på Photoshop hands-on, att Affinity är on par med Photoshop. Ruskigt kompetent program och det blir bara bättre och bättre. Jag kan tänka mig att Photoshop kommer ha en riktig utmanare där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-05-13 16:21

Jag kanske ska tillägga att jag givetvis endast arbetar med RAW-bilder in i iPaden från SD-kortet. Inga problem, varken för iOS eller för Affinity.

Kommer nog öppna bilder från google drive eller Adobes moln.

Är mest intresserad av att ha photoshop till ipad i soffan så man kan sitta och tuscha där och jobba lite mer hands on med bilderna i och med skärmen. Kommer inte ersätta min macbook pro på ” fältet”

Fick mail om att delta i betan nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-05-14 11:44
Ursprungligen av jurassic579:

Fick mail om att delta i betan nu.

Behöver man abonnera på CC för att kunna få möjlighet att testa betan?

Bevaka tråden