Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera nedladdad macOS på en annan dator?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-09 20:38

Kan man installera ett OS X/macOS som laddats ned med ett Apple ID via App Store och som flyttats till en annan dator med ett annat Apple ID?

Är alla macOS som laddas ned de samma, eller har de små anpassningar för ens hårdvara?
Bakas ens ID in i nedladdningen?

(Detta gäller naturligtvis macOS innan Sierra, vilket inte längre är knutet till ens Apple ID.)

Senast redigerat 2018-11-09 20:55
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-11-09 21:13

Ja, du kan spara undan den applikationen/binären för senare användning. Jag har gjort så med ett antal tidigare releaser.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-09 21:34

Använd DiskMaker X för att göra en bootbar usb, om du har en nedladdad version av OS X / macOS. Du hittar tidigare versioner av OS du laddat ner med ditt Apple-ID i App Store under ”Köpt”.

Tillägg: Mac OS X före 10.7 Lion kan vara specifika för olika macar. 10.7 var sista OS version där man fick med en usb-sticka för att kunna återställa sin mac till original. Innan dess fick man en CD/DVD. I praktiken tror jag bara modellspecifika OS X versioner spelar roll för gamla PowerPC-macar med Mac OS X 10.5 Leopard och tidigare. För tidiga Intel-macar finns det fortfarande en generell installations-DVD med 10.6 Snow Leopard att köpa. Detta eftersom det krävs 10.6.8 för att använda App Store och hämta senare versioner.
https://www.apple.com/se/shop/product/MC573S/...

Senast redigerat 2018-11-09 21:57
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-09 23:54

Tack frazze och IngoX.

Jag får helt enkelt göra ett försök.

Jag har tidigare testat många varianter att installera OS X och har aldrig misslyckats hittills. Bl.a. skapat egen USB-sticka från nedladdade OS X i App Store. Men aldrig tankat ned med ett Apple ID och installerat på en burk med ett annat.

Googlade lite och noterade att man kan fiska fram direkt nedladdnings-URL för App Store.
Exempel: macOS Sierra
Via bl.a. https://7labs.io/tips-tricks/macos-sierra-dir...

Kanske hade de fått fram länken via mas-cli

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-10 06:25

Vilket Apple-ID som användes för inloggning i App Store vid nedladdning spelar ingen roll.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-10 16:41

Jag kör Mojave-beta (10.14.2) och AppStore ser helt annorlunda ut. "Köpt" verkar inte finnas längre... Är det bara jag som inte hittar den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-10 18:18
Ursprungligen av kenjon:

Jag kör Mojave-beta (10.14.2) och AppStore ser helt annorlunda ut. "Köpt" verkar inte finnas längre... Är det bara jag som inte hittar den?

Klicka på ditt namn längst ner i App Store så hittar du dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-10 18:32
Ursprungligen av kenjon:

Jag kör Mojave-beta (10.14.2) och AppStore ser helt annorlunda ut. "Köpt" verkar inte finnas längre... Är det bara jag som inte hittar den?

https://www.macrumors.com/2017/09/26/macos-si...

  • Medlem
  • 2018-11-10 18:55

Har ju inget med kenjons fråga att göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-10 20:10
Ursprungligen av Ljung:

Har ju inget med kenjons fråga att göra.

Nu ser jag också det. Stämmer.
Mem om någon inte hittar tidigare versioner av hämtade macOS så är det svaret.

1
Bevaka tråden