Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som köpt/beställt iPhone XS/XSMax

Tråden skapades och har fått 443 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte två ansikten. Det är två registreringar av samma ansikte.

Ett tips om du ofta använder solglasögon är att slå av kravet på uppmärksamhet. Då krävs intr att telefonen ser dina ögon. Det ger även fördelen att FaceId fungerar i större vinklar.

Du tappar lite säkerhet eftersom någon kan låsa upp mobilen medan du sover... men jag bedömer den risken som obefintlig

Skrev två ansikten för tydligen kan 2 stycken registrera sig på samma iPhone enligt vad jag hittade på nätet

Tar sig, ner med 7 dagar:

och 2 dar senare iPad Pro etc... tomten kom tidigt i år.

Ursprungligen av CekariYH:

Skrev två ansikten för tydligen kan 2 stycken registrera sig på samma iPhone enligt vad jag hittade på nätet

Hmm. Det var en nyhet för mig. Jag måste kolla upp.

Nåväl, det är inte första gången som jag kanske har fel

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-11-03 09:19
Ursprungligen av BlackSmp:

Hmm. Det var en nyhet för mig. Jag måste kolla upp.

Nåväl, det är inte första gången som jag kanske har fel

Två FaceID på samma lur fungerar, bekräftat på fruns X där dottern lagt till sitt ansikte.
En varning dock, vill man ta bort ett ansikte måste båda tas bort samtidigt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-03 09:46
Ursprungligen av CekariYH:

Skrev två ansikten för tydligen kan 2 stycken registrera sig på samma iPhone enligt vad jag hittade på nätet

Funktionen Alternate Appearance (Extra utseende) är nytt i iOS 12. Se under steg 6 i detta dokument: Om Face ID inte fungerar

Citat:

6. Lägga till ett extra utseende
För de flesta användare fortsätter Face ID att lära sig allteftersom deras utseende förändras. Om ditt utseende varierar kraftigt kan du ställa in ett extra utseende så att Face ID fortfarande känner igen dig.
Så här ställer du in ett extra utseende:

1. Gå till Inställningar > Face ID och lösenkod. Ange din lösenkod om du blir tillfrågad.

2. Tryck på Ställ in ett extra utseende.

...

Kan inflika att jag slog till på en XS jag med, 64 GB i silver. Grymt nöjd. Kom från en 6:a med så det blev ett ordentligt uppköp.

Fick min XS MAX 256GB och 44mm Watch nyss... fan sicken bra sära efter en 6+ och 5s

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-05 14:32
Ursprungligen av CekariYH:

Fick min XS MAX 256GB och 44mm Watch nyss... fan sicken bra sära efter en 6+ och 5s

Sära?

  • Medlem
  • 2018-11-05 15:32
Ursprungligen av zinned:

Sära?

Skillnad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-05 15:34
Ursprungligen av Ljung:

Skillnad?

I så fall dåligt tangentbord på den nya modellen

Ursprungligen av zinned:

Sära?

Ursprungligen av Ljung:

Skillnad?

Ursprungligen av zinned:

I så fall dåligt tangentbord på den nya modellen

"skärm" ska det vara

E-sim för den som behöver billigt sådant: https://macworld.idg.se/2.1038/1.709987/gigsk...

Ursprungligen av CekariYH:

E-sim för den som behöver billigt sådant: https://macworld.idg.se/2.1038/1.709987/gigsk...

Trevligt, men överpriser jmf med lokalt SIM-kort. Iaf här i Asien.

Betalar 270kr för 4G 300mbps obegränsad mängd/månad.
5GB skulle kosta 450kr/månad med gigsky.

Ursprungligen av keptang:

Trevligt, men överpriser jmf med lokalt SIM-kort. Iaf här i Asien.

Betalar 270kr för 4G 300mbps obegränsad mängd/månad.
5GB skulle kosta 450kr/månad med gigsky.

Va väl mer tänkt som tillfälligt för dom som reser etc, iaf var det så jag tänke och inte ett fast abb

Ok, har nu haft min iPhone Xs Max och iPad Pro 11" några dagar.

Det som faktiskt imponerar mest på mig är Face-ID som är riktigt snabbt och hitintills inte felat en enda gång, men klart, gör man som man brukat och håller tummen på en icke existerande Touch-ID knapp så händer inget förrän man tittar upp på skärmen undrandes över varför den inte lyser upp och så är man inne med ett knyck med tummen. (har en rätt mörk lås-skärms-bild just för det ändamålet).

Hastigheten är inget att klaga på, bägge är blixtsnabba likaså skärmarna som är superba, OLED vs LED, där iPhone vinner med bättre svärta och"tryck" i färgerna utan att se övermättade ut, men marginellt, iPaden är himla bra också.

Kamerorna i iPhone impar också, men önskar att det gick att ställa in så "telet" alltid är första val, men funkar inte att välja att den ska komma ihåg senaste "kamera-typen", alltid vidvinkel först. Inte testat kameran på iPad än, lite oviktigt för mig.

Lite jobbigt att Apple alltid är i o-synk mellan iPhone och iPad, tex Lightning vs USB-, hade gärna sett USB-C på iPhonen också

Trött i kolan så har glömt hälften jag tänkte skriva om men det kommer väl vad det lider.

Provat att koppla ihop min a7RIII med iPad Pro 11" via USB-C kabel.
Hade inga redigerings-appar förutom det som kom med iPad.
Det som hände var Bilders importera skärm startade.
Lite skumt blev det då bara mitt 2:a SD-kort hittades och inte mitt "main-kort". Kanske jag som inte ställde in allt rätt men orka inte pilla då det är läggdags sen några timmar tillbaka...
Valde iaf en RAW-bild och importera den, o-klockat tog det väl 3-4s att få över en 85MB bild från det slöa SD-kortet.

Skärmavbildning på iPad:

IMG_0002 by Lars Hernborg, on Flickr

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-10 10:00

i Dagens DN klagar man på Apple:s mobiler och datorer.

https://www.dn.se/ekonomi/stora-fel-pa-iphone...

  • Medlem
  • 2018-11-10 10:13
Ursprungligen av NisseH:

i Dagens DN klagar man på Apple:s mobiler och datorer.

https://www.dn.se/ekonomi/stora-fel-pa-iphone...

Klagar? Man konstaterar bara att Apple tar sitt ansvar och erbjuder gratis reparation av de enheter som drabbats av dessa fel.

Och frågan är varför du postade i den här tråden. XS/XS Max är inte berörda av detta.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-10 11:14

Appleprylar

Ursprungligen av Ljung:

Klagar? Man konstaterar bara att Apple tar sitt ansvar och erbjuder gratis reparation av de enheter som drabbats av dessa fel.

Och frågan är varför du postade i den här tråden. XS/XS Max är inte berörda av detta.

Eftersom artikeln klagade på Appleprodukter och XS/XS Max är Appleprodukter kan jag inte se varför mitt inlägg inte skulle platsa bland de andra som bedömmer Appleprodukterna XS. Ingenting i artikeln nämde någonting om att klagomålen inte gällde XS.

  • Medlem
  • 2018-11-10 11:18
Ursprungligen av NisseH:

Ingenting i artikeln nämde någonting om att klagomålen inte gällde XS.

"För telefonens del är det skärmen som krånglar, och reagerar fel på beröring. Det gäller bara X, inte de nyare XS och XR."

Vilket även framgår av det länkade supportdokumentet från Apple.

Senast redigerat 2018-11-10 11:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-10 11:38
Ursprungligen av NisseH:

Eftersom artikeln klagade på Appleprodukter och XS/XS Max är Appleprodukter kan jag inte se varför mitt inlägg inte skulle platsa bland de andra som bedömmer Appleprodukterna XS. Ingenting i artikeln nämde någonting om att klagomålen inte gällde XS.

Det framgår ju med extrem tydlighet att det inte gäller XS...

Edit: Två på bollen

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-10 11:57

Klagomål.

Ursprungligen av xms67:

Det framgår ju med extrem tydlighet att det inte gäller XS...

Edit: Två på bollen

För mig räcker det med att skumma igenom artikeln, men nu vet jag att i fortsättningen lusläsa varje mening för att slippa bli påhoppad av trådpoliserna. Alla vi andra som skummade igenom artikeln fick en tillräckligt klar bild vad artikeln i stort handlade om.

  • Medlem
  • 2018-11-10 12:03
Ursprungligen av NisseH:

För mig räcker det med att skumma igenom artikeln, men nu vet jag att i fortsättningen lusläsa varje mening för att slippa bli påhoppad av trådpoliserna. Alla vi andra som skummade igenom artikeln fick en tillräckligt klar bild vad artikeln i stort handlade om.

Skumma igenom? Lusläsa? Artikeln består inklusive ingressen av fem meningar.

Hälsningar från trådpolisen som önskar en fortsatt trevlig helg

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-10 12:09
Ursprungligen av NisseH:

För mig räcker det med att skumma igenom artikeln, men nu vet jag att i fortsättningen lusläsa varje mening för att slippa bli påhoppad av trådpoliserna. Alla vi andra som skummade igenom artikeln fick en tillräckligt klar bild vad artikeln i stort handlade om.

Skummade igenom? Artikeln innehöll ca 4 meningar...
Jag ser inget klagande alls från DNs sida. Bara ett konstaterande att det är fel på IPhone X och MBP 13”
För att kunna behålla en struktur i forumen så lägg inlägget rätt. Bara för att det handlar om Apples produkter så är det är det inte säkert att det passar i ”Vi som köpt/beställt iPhone XS/XS Max”. Hade passat bra som en ny tråd.

Bevaka tråden