Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-10 08:40
Ursprungligen av CekariYH:

Nope

Citat:

The phrases check bin or kep tang may both be used when asking to settle your bill at a bar or restaurant

Gissar vilt men måste vara det ordet han använt ?

Ursprungligen av Innis:

Gissar vilt men måste vara det ordet han använt ?

Haha, kanske så

Undrens tid är inte förbi.
Tidigt i morse (ca 05.15, suger när man kröp till kojs vid 03.30) fick min total-kraschade iPhone 6+ plötslig för sig att starta upp helt själv och starta ett larm på klockan.
Trodde den var heldöd då den visad 1-2% batteri innan jag stängde av den och plocka över sim-kortet till min reservmobil för kanske en vecka sen. Nu visade den 20% kvar av batteriet???
Och nej, den går inte att ladda då det saknas delar i kontakten

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-10 17:31

Kontaktar Microsoft och upplyser om en UI-bugg i Office365, som vi betalar för - osäker på exakt summa, men firmans största IT utgift. Anger man ÅÄÖ i ett lösenordsfält när man skapar en användare så gnäller den att alla fält inte är ifyllda, utan att informera om vilket fält. Det finns 10+ fält på sidan.
Visar problemet via skärmdelning, text och skärmdumpar. Tog 2 veckor innan de förstod vad jag menade.
Till slut håller de med om att det är så det fungerar, men inte att det är en bugg. De stänger ärendet och hänvisar mig till en webbsida där man kan önska "nya" funktioner. Snacka om att inte bry sig om sin produkt eller användarna.

Vid årsskiftet upphör vår prenumeration med MS. Nästa vecka ska jag labba med G-suite.

Ursprungligen av reboot81:

Kontaktar Microsoft och upplyser om en UI-bugg i Office365, som vi betalar för - osäker på exakt summa, men firmans största IT utgift. Anger man ÅÄÖ i ett lösenordsfält när man skapar en användare så gnäller den att alla fält inte är ifyllda, utan att informera om vilket fält. Det finns 10+ fält på sidan.
Visar problemet via skärmdelning, text och skärmdumpar. Tog 2 veckor innan de förstod vad jag menade.
Till slut håller de med om att det är så det fungerar, men inte att det är en bugg. De stänger ärendet och hänvisar mig till en webbsida där man kan önska "nya" funktioner. Snacka om att inte bry sig om sin produkt eller användarna.

Vid årsskiftet upphör vår prenumeration med MS. Nästa vecka ska jag labba med G-suite.

Ålderdomligt att inte klara ÅÄÖ i lösenord kan man ju tycka, och sen inte varna för just det är ju riktigt kasst.

Återfå lösenord är nästan hopplöst...

Jag har hållit på ganska länge med att försöka få ett nytt som funkar att logga in med och inte få svaret att det är fel ...
/Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-17 22:06
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har hållit på ganska länge med att försöka få ett nytt som funkar att logga in med och inte få svaret att det är fel ...
/Maria

Få ett nytt vad? Login? Funkar inte ditt gamla? Har du provat att surfa till 99.se?

Ursprungligen av reboot81:

Få ett nytt vad? Login? Funkar inte ditt gamla? Har du provat att surfa till 99.se?

Jo det funkade att komma in till slut eftersom jag kunde skriva några inlägg... Men det blev fel några gånger... Kan man lätt få nytt lösenord på den sidan 99.se ?
Jag ska försöka komma ihåg det om det blir fel någon fler gång.
/Anna Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-17 22:32
Ursprungligen av Anna Maria:

Jo det funkade att komma in till slut eftersom jag kunde skriva några inlägg... Men det blev fel några gånger... Kan man lätt få nytt lösenord på den sidan 99.se ?
Jag ska försöka komma ihåg det om det blir fel någon fler gång.
/Anna Maria

https://www.99.se/recover

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-25 17:20

https://www.europaportalen.se/2018/10/eu-parl...

Nu ska EU förbjuda sugrör, tops och bestick etc av plast - för att rädda våra hav.

Vi har plaståtervinning i vår kommun, och i vår familj slänger vi inte ett kolapapper i naturen. Tvärtom, vi har ett positivt plastkonto - strandstädning och lite vardagsplock i kvarteret.

Att jag inte ska få köpa sugrör till smoothies eller irish coffeen med motivationen att de inte ska hamna i världshaven är för mig helt galet.
Om problemet är nedskräpning, bötfäll då de som skräpar ner! Gör ett studiebesök i Singapore, där är det ingen som slänger skräp på fel ställe har jag hört.
1000kr/g anser jag borde lösa problemet.

Eller ställ krav på hotell/verksamheter i EU att källsortera. Befinner mig på ett +100 rums resort i Spanien nu, här gäller en tunna för allt.

Att plast inte är bra kan stämma på flera punkter, men att förbjuda den helt?

  • Medlem
  • 2018-10-25 20:54
Ursprungligen av reboot81:

https://www.europaportalen.se/2018/10/eu-parl...

Nu ska EU förbjuda sugrör, tops och bestick etc av plast - för att rädda våra hav.

Vi har plaståtervinning i vår kommun, och i vår familj slänger vi inte ett kolapapper i naturen. Tvärtom, vi har ett positivt plastkonto - strandstädning och lite vardagsplock i kvarteret.

Att jag inte ska få köpa sugrör till smoothies eller irish coffeen med motivationen att de inte ska hamna i världshaven är för mig helt galet.
Om problemet är nedskräpning, bötfäll då de som skräpar ner! Gör ett studiebesök i Singapore, där är det ingen som slänger skräp på fel ställe har jag hört.
1000kr/g anser jag borde lösa problemet.

Eller ställ krav på hotell/verksamheter i EU att källsortera. Befinner mig på ett +100 rums resort i Spanien nu, här gäller en tunna för allt.

Att plast inte är bra kan stämma på flera punkter, men att förbjuda den helt?

Det finns andra bättre material för dessa produkter
Det är plasten som förbjuds inte produkterna eller är jag ute och cyklar ?

Det är väl som för allt annat som är farligt/förbjudet i EU - man får åka till Norge och handla!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-25 21:29

Örontops i hörselgångar orsakar mer besvär än nytta, så för sitt ursprungliga ändamål kan den produkten förbjudas helt. Men de kan ju användas för annat om man vill, som rengöring av småelektronik...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-25 22:31

Själva pinnen i tops kan ju vara av trä istället för plast. Så de kommer nog inte att försvinna.

Ursprungligen av reboot81:

https://www.europaportalen.se/2018/10/eu-parl...

Nu ska EU förbjuda sugrör, tops och bestick etc av plast - för att rädda våra hav.

Vi har plaståtervinning i vår kommun, och i vår familj slänger vi inte ett kolapapper i naturen. Tvärtom, vi har ett positivt plastkonto - strandstädning och lite vardagsplock i kvarteret.

Att jag inte ska få köpa sugrör till smoothies eller irish coffeen med motivationen att de inte ska hamna i världshaven är för mig helt galet.
Om problemet är nedskräpning, bötfäll då de som skräpar ner! Gör ett studiebesök i Singapore, där är det ingen som slänger skräp på fel ställe har jag hört.
1000kr/g anser jag borde lösa problemet.

Eller ställ krav på hotell/verksamheter i EU att källsortera. Befinner mig på ett +100 rums resort i Spanien nu, här gäller en tunna för allt.

Att plast inte är bra kan stämma på flera punkter, men att förbjuda den helt?

Sugrör finns i andra material än plast. Är tillräckligt gammal för att ha upplevt en barndom utan plast. Så gammal är inte den uppfinningen. Du kan lugnt fortsätta med dina smoothies. Irishen dricks bäst utan sugrör eller med lång sked med ihåligt skaft för dom som vill suga...?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-11-10 17:54

Att ta bort ett frihjul på en racer från 80-talet var lättare sagt än gjort… Än så länge har jag använt mer krafter än vad som finns i min kropp. Behöver en verkstad med stabilt skruvstäd härnäst!

Ursprungligen av joakimo:

Att ta bort ett frihjul på en racer från 80-talet var lättare sagt än gjort… Än så länge har jag använt mer krafter än vad som finns i min kropp. Behöver en verkstad med stabilt skruvstäd härnäst!

Spärrskaft ger mer kraft - eftersom du har en hylsa på axeln. Går alltid att knacka lite på skaftet också - istället för att segdra. Lycka till ?

Ursprungligen av adress@mac:

Spärrskaft ger mer kraft - eftersom du har en hylsa på axeln. Går alltid att knacka lite på skaftet också - istället för att segdra. Lycka till ?

Problemet är väl att man måste hålla emot på andra sidan också?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-11-10 19:59
Ursprungligen av adress@mac:

Spärrskaft ger mer kraft - eftersom du har en hylsa på axeln. Går alltid att knacka lite på skaftet också - istället för att segdra. Lycka till ?

Ursprungligen av CekariYH:

Problemet är väl att man måste hålla emot på andra sidan också?

Det jag behöver är en lång hävstång(järnrör). Har provat att hoppa på skiftnyckeln samtidigt som jag använder hjulet som hävstång… :|

Ursprungligen av joakimo:

Det jag behöver är en lång hävstång(järnrör). Har provat att hoppa på skiftnyckeln samtidigt som jag använder hjulet som hävstång… :|

Rostolja brukar lösa det mesta, men problemet är att inte få in det i lagren.
Två ringnycklar med en en öppen ände ände går att seriekoppla så får man dubbla längden, kräver viss teknik och vana för att inte slinta och skrapa knogar etc.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-11 10:44

Smal fast nyckel

Ursprungligen av joakimo:

Att ta bort ett frihjul på en racer från 80-talet var lättare sagt än gjort… Än så länge har jag använt mer krafter än vad som finns i min kropp. Behöver en verkstad med stabilt skruvstäd härnäst!

Mitt tips borde fungera eftersom jag känner igen problemet när jag på 80 talet själv jobbade med liknande växel på min cykel. Nav och kuggpaket rostar knappast som är insmorda med fett såvida inte cykeln legat i ett dike i 30 år.
Om du tittar mellan kuggarna ser du att axeln är urfräst (Se bild) som gör att skiftnyckel är för tjock, därför måste du skaffa en smal fast nyckel som du använder som mothåll (Skruvstäd) samtidigt som du med skiftnyckeln öppnar muttern. Om du behöver mer styrka trä ett rör över skiftnyckeln som förlängning.

Ursprungligen av joakimo:

Att ta bort ett frihjul på en racer från 80-talet var lättare sagt än gjort… Än så länge har jag använt mer krafter än vad som finns i min kropp. Behöver en verkstad med stabilt skruvstäd härnäst!

Notera att det finns både höger och vänstergängade muttrar på hjulnav, ett långskott, du kanske drar åt fel håll?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-11-11 13:34
Ursprungligen av RolexJocke:

Notera att det finns både höger och vänstergängade muttrar på hjulnav, ett långskott, du kanske drar åt fel håll?

Själva navet borde lossas moturs tycker jag eftersom det annars skulle lossas när jag trampar framåt. Men jag ska kolla upp det i alla fall.

Cyklar och alla dess olika standarder kan ge en huvudvärk ibland, men det ska inte vara lätt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-11-11 14:44

Stopp i toan när jag var bortrest. 2v senare var pappret hårt som en papier maché-propp. Varken rensvajer, trädgårdsslang eller vaskrensare bet.
Blev till att lyfta toan. Hädanefter får familjen göra som mello: delspolningar för att bli av med skiten.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-11 16:10

Avlånga glidspår

Ursprungligen av joakimo:

Själva navet borde lossas moturs tycker jag eftersom det annars skulle lossas när jag trampar framåt. Men jag ska kolla upp det i alla fall.

Cyklar och alla dess olika standarder kan ge en huvudvärk ibland, men det ska inte vara lätt.

På dom flesta cyklar är det avlånga glidspår på fram och bakaxeln med ett spår urfräst på varje sida på axeln som passar exakt i glidspåret som hindrar axeln att vridas runt när man trampar. Det gör att det inte behövs höger/vänstergängor på axeln/muttrarna längre. Det ser du om din axel är avfasad eller inte.
Jag googlade efter en sprängskiss på axeln till kuggpaketet jag pratar om utan att hitta vad jag sökte. Som du säger finns några att välja bland.

Senast redigerat 2018-11-11 18:40

Ett annat tips är att vända upp och ner på cykeln och låta hjulet sitta kvar så får man både stöd och bättre kraft, både att dra och hålla emot.

  • Medlem
  • 2018-11-12 17:23
Ursprungligen av reboot81:

Hädanefter får familjen göra som mello: delspolningar för att bli av med skiten.

? Så rätt!

Ursprungligen av reboot81:

Stopp i toan när jag var bortrest. 2v senare var pappret hårt som en papier maché-propp. Varken rensvajer, trädgårdsslang eller vaskrensare bet.
Blev till att lyfta toan. Hädanefter får familjen göra som mello: delspolningar för att bli av med skiten.

Har aldrig hänt mig tidigare förrän jag fick en ny toalett... nu om man lägger ut en manlig måste jag alltid helspola innan jag använder papper... suger när man har brådis och glömmer...

Lämnat in en iMac i7 CPU och GeForce 780 med 4 GB.
Fick tillbaka samma dator med en i5 CPU och GeForce 755 med 1 GB minne och 3 trasiga USB portar. Han skickade med en hub som vi fick låna. Snällt va.

Ursprungligen av Tjosansa:

Lämnat in en iMac i7 CPU och GeForce 780 med 4 GB.
Fick tillbaka samma dator med en i5 CPU och GeForce 755 med 1 GB minne och 3 trasiga USB portar. Han skickade med en hub som vi fick låna. Snällt va.

Hos vem? Skulle anmäla en sån på direkten.

Bevaka tråden