Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad Pro – så bra är den

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-11-09 11:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Apple Care? Hade han Apple Care på sin Ipad också? Betyder det att han medvetet slår sönder en Ipad eftersom han kan ersätta den via Appel Care?

I sådana fall så klassar han definitivt in i kategorin "typer"

Men nu drar jag mitt streck i den diskussionen och återgår till själva Ipad Pro

AppleCare+ är en försäkring som ger dig teknisk expertsupport(1) och hårdvaruskydd(2) i upp till två år, inklusive skydd för upp till två fall av oavsiktliga skador.

Det här handlar knappast om oavsiktliga skador och borde inte täckas av AppleCare+

Det här med tangentbord, skal mm som fästs magnetiskt är ett otyg om man som jag vistas i miljöer med mycket slipdamm, metallspån och annat magnetiskt bös. På min 9,7" iPad Pro har det letat sig in skit mellan tangentbords-fästet och iPaden faktiskt gnagt hål genom iPadens hölje!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-09 12:45
Ursprungligen av MultiMan:

Tappa inte plattan bara, den nya verkar ha folietunn baksida, hoppa till 4.17:
[/youtube]

Det är det på gamla med.
Min 12,9 (2017) låg i en laptopväska som ramlade från bagagen på en bil ner på marken.
Resultatet är två bucklor på baksidan. Funderar på om man kan använda applecare för kosmetiska skador med?

Ursprungligen av Ljung:

AppleCare+ är en försäkring som ger dig teknisk expertsupport(1) och hårdvaruskydd(2) i upp till två år, inklusive skydd för upp till två fall av oavsiktliga skador.

Det här handlar knappast om oavsiktliga skador och borde inte täckas av AppleCare+

Borde inte, men svårt att bevisa i normala fall.
Nu finns förstås youtubeklipp i det här fallet

Läste The Verge test om iPad, och det handlar till slut om Apples filosofi kring datahantering, och som den smått anarkistiska hållning kring min personliga vardag. Så är jag inte särskilt förtjust i IOS begränsningar i export hanteringar när det gäller filhantering, tydligen inte tekniskt problem utan mer en policy/ideologiskt hållning. Eller kan någon förklara varför man inte kan ansluta en extern enhet för filöverföring/backup?

Ursprungligen av kennethLundgren:

Läste The Verge test om iPad, och det handlar till slut om Apples filosofi kring datahantering, och som den smått anarkistiska hållning kring min personliga vardag. Så är jag inte särskilt förtjust i IOS begränsningar i export hanteringar när det gäller filhantering, tydligen inte tekniskt problem utan mer en policy/ideologiskt hållning. Eller kan någon förklara varför man inte kan ansluta en extern enhet för filöverföring/backup?

Det finns USB-stickor som typ kan användas med sin app, men än så länge har jag bara för Lightning, både för backup och "viss" filhantering, men som sagt det finns ju ingen riktig fil-hanterare för iOS.

Jag upplever att nya Pro (11) är betydligt rappare på att rotera skärmen jämfört med min 10.5 samt mina mobiler. Någon annan som upplever samma sak.

Sedan så har jag upptäckt något som jag upplever som svårare med de nya modellerna. Att snabbskrubba en film som spelas i landskapsläge och helaskärm. För mig så kolliderar detta med gesten för att byta applikation.

Ursprungligen av BlackSmp:

Sedan så har jag upptäckt något som jag upplever som svårare med de nya modellerna. Att snabbskrubba en film som spelas i landskapsläge och helaskärm. För mig så kolliderar detta med gesten för att byta applikation.

Detta är för mig iOS 12 då sonens ipad 2018, lider av samma skit. Men hoppas det utvecklar sig!

Ursprungligen av D_Odell:

Detta är för mig iOS 12 då sonens ipad 2018, lider av samma skit. Men hoppas det utvecklar sig!

Intressant. Jag har inga problem med min 10.5 som också kör iOS 12

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag upplever att nya Pro (11) är betydligt rappare på att rotera skärmen jämfört med min 10.5 samt mina mobiler. Någon annan som upplever samma sak.

Sedan så har jag upptäckt något som jag upplever som svårare med de nya modellerna. Att snabbskrubba en film som spelas i landskapsläge och helaskärm. För mig så kolliderar detta med gesten för att byta applikation.

I vilken app spelar du upp film?
I TV appen är ju skrubba högst upp och inga problem att skrubba.

Ursprungligen av CekariYH:

I vilken app spelar du upp film?
I TV appen är ju skrubba högst upp och inga problem att skrubba.

Safari

Ursprungligen av BlackSmp:

Safari

Ok, YouTube funkar då scrubbningen ligger en bit upp från nederkanten, men ge ett exempel på en video på nätet som inte funkar att skrubba?

Kan man uppfatta begränsningarna med USB-kontakten som ett lackmustest?

Om tanken är att sedermera öppna upp iOS är det ju märkligt att införa begränsningar för ganska banala saker.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Kan man uppfatta begränsningarna med USB-kontakten som ett lackmustest?

Om tanken är att sedermera öppna upp iOS är det ju märkligt att införa begränsningar för ganska banala saker.

Beror ju en hel del på vad iOS tillåter, men tror och hoppas att Apple börjar öppna upp lite, bla med en filhanterare värd namnet.
Tror också på att det kommer appar som utnyttjar porten på ett helt annat sätt med en uppsjö av möjligheter än som var möjligt med Lightning-kontakten, men vi får väl vänta och se.
Jag hoppas mest på appar för styrning av kameran, snabbare filöverföring för densamma till en RAW-mapp som ev. framtida editerings-appar kan få tillgång till etc, typ tethering som man idag kan med en MBPr med rätt programvara.
Det finns nog en massa bra appar redan, men att hitta dom i den totalt omöjliga Appstore där man inte kan se vad som är nytt, dvs inte tonvis med uppdaterade appar utan vad som inte funnits tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-11 11:30

F_n, jag börjar bli sugen på riktigt. Särskilt om det stämmer som ni skriver att kameran inte gör att den vobblar på bordet när man skriver. Frågan är om man ska vänta tills nästa åt eller slå till på en nu..? Svårt läge. Det börjar bli riktigt dyrt att ligga på topp...

Ursprungligen av xms67:

F_n, jag börjar bli sugen på riktigt. Särskilt om det stämmer som ni skriver att kameran inte gör att den vobblar på bordet när man skriver. Frågan är om man ska vänta tills nästa åt eller slå till på en nu..? Svårt läge. Det börjar bli riktigt dyrt att ligga på topp...

Minimalt wobblande

Jag fotade ett livefoto för att visa men det var inte enkelt att få ut här

Kände på iPad Pro 12,9 med tangentbordsfodralet på AppleStore idag. Jag tycker att den känns tung, nästan för tung. Vad tycker ni som haft den ett tag?

Ursprungligen av Chaosstar:

Kände på iPad Pro 12,9 med tangentbordsfodralet på AppleStore idag. Jag tycker att den känns tung, nästan för tung. Vad tycker ni som haft den ett tag?

Visst blir den tyngre med fodralet, men tycker fortfarande inte att den känns för tung för att hantera. Dock tar jag oftast av fodralet om jag inte tänkt använda det, och har jag det på ställer jag oftast upp den som en dator och då spelar vikten mig ingen roll.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-12 11:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Minimalt wobblande

Jag fotade ett livefoto för att visa men det var inte enkelt att få ut här

Live photo to GIF shortcut: https://www.icloud.com/shortcuts/0bd97f8bbe1a...

Sant. Jobs hatade sådana "störningar" och smutssamlare. :-D. Problemet är naturlagar (ljus och brännvidd) - ska man ha en "tele"-glugg så måste avståndet mellan lins och chip vara specifikt...det är en naturlag. Ännu mindre chip kanske kan lösa det, men sådana finns inte idag utan att bildkvaliteten - t.ex. bruset - blir skit. Så - alternativet är att låta iPhone/iPad vara lika tjock som linslösningen kräver...och detta går tyvärr bort av marknadsskäl; tunnhet är säljfaktor...det har gått troll i detta med tunnhet och Apple är nog tvungen att följa det rejset oavsett vad de "tycker" (det finns en webplatt-konkurrens därute...Android, Microsoft). Det andra alternativet är att skippa "tele"-linsen och bara köra vidvinkel. På en iPad tycker jag detta skulle vara OK, men Apple vill givetvis inte ha en typ av kamera på iPad och en annan på en iPhone...DET skulle vara väldigt icke-Apple.
Så - även Jobs hade nog krupit till korset i detta fall (han gjorde det lite då och då när alla parametrar väl lagts på bordet). 1. Tunnhet is The King. 2. iPad ska ha kamera och "tele"-linsen gör att man faktiskt kan ta vettiga bilder. 3. Att iPad inte alls skulle ha en kamera är absurt, inte bara för AR och framtiden...utan miljoner människor använder iPad's i kreativa projekt...inte bara i skolor etc, utan även proffs. Exempel: filmproduktion, stopmotion, analys, ja, även regelrätt vanlig fotografering.

Det jag är tveksam över är att man tog bort analog ljudutgång. Man kan inte prodda musik (Garageband etc) genom Bluetooth, det ger för vidrig latency (det är därför telejacket är kvar på Macar och lär bli så många år till). Men...man tänker så här; den som vill prodda musik på en iPad (inte ovanligt) får skaffa en USB-C/minitele-adapter. Apple har räknat ut hur få/många de är och tagit ett beslut.

Allt som allt tror jag att jag skulle ha tagit samma beslut som Apple-ledningen gjorde. Apple kompromissar alltid FRAMÅT...inte BAKÅT (t.ex. bakåtkompabilitet) som t.ex. Microsoft är "tvungna" att göra p.g.a. sin enorma storlek och spridning bland jordens ALLA klasser med enormt olika nivåer av köpkraft och alla dessa enorma system inom företag, stater, kommuner, organisationer. MS sitter fast i sin egen storlek (de äger världen) så de kan inte rocka på lika hårt in i framtiden redan igår.

Som Apple-kund/användare är det ibland frustrerande eller t.o.m. chockerande (t.ex. när de byter operativplattform/chipplattform!), men man tar smällarna ty man ser vart de är på väg och man inser det sunda i det...det oundvikliga...de gör det bara före alla andra.

Ska köpa en iPad Pro till dottern i julklapp och räknar in kostnaden för möjligheter till laddning på många ställen (hon bor på två ställen t.ex.) - alltså är det intressant om man kan ladda den med äldre iPad-laddare som vi redan har en drös av, eller om det blir till att köpa in ett par extra nya laddare. Nya dockor på utvalda platser - dockor med USB-C-kontakt blir det också...när de dyker upp. Etc.

Ursprungligen av omartint:

Vad han däremot aldrig hade tillåtit ät utstickande kameror på sina enheter - varken telefoner eller plattor. Han var specifikt allergisk mot sådana taffliga och oestetiska lösningar.

Ursprungligen av Redaktionen:

Ida har spenderat de senaste dagarna med nya Ipad Pro. Med bättre prestanda och spännande appar som Photoshop på gång, börjar plattan på riktigt att konkurrera med bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Skit dyr men köper man en sån här dyr platta får man nog behålla den i minst 5-6år runt 2025 blir lagom. Tänker köpa den i space grey men har inte bestämt lagringen då jag kör 64gb på iphone X och har cirka 40gb kvar av 64gb. Har ju även 3datorer från mac med stor hårddisk men själva ipaden har jag ingen aning om om 64gb räcker för 2000kr extra känns aningen för dyrt. Vill kunna spela en del spel och ladda ner appar och ta bilder och spotify

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-12 16:17
Ursprungligen av submariner:

Skit dyr men köper man en sån här dyr platta får man nog behålla den i minst 5-6år runt 2025 blir lagom. Tänker köpa den i space grey men har inte bestämt lagringen då jag kör 64gb på iphone X och har cirka 40gb kvar av 64gb. Har ju även 3datorer från mac med stor hårddisk men själva ipaden har jag ingen aning om om 64gb räcker för 2000kr extra känns aningen för dyrt. Vill kunna spela en del spel och ladda ner appar och ta bilder och spotify

Jag skulle säga att det beror lite på hur du tänkt använda plattan? Jag ska använda min både privat och som jobbverktyg, där jag ibland kanske importerar större mängder video och RAW-bilder som behöver lagras på plattan till dess att jag är färdig med dem, och då behövs lite utrymme för detta. Valde 256 GB lagring av just den anledningen, men om du inte tror att du kommer använda den för den sortens mer krävande sysslor klarar du nog dig bra med 64 GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-12 19:48
Ursprungligen av BlackSmp:

Minimalt wobblande

Jag fotade ett livefoto för att visa men det var inte enkelt att få ut här

Intressant. Hoppas du lyckas få ut den här. livefotot alltså..?

Ursprungligen av xms67:

Intressant. Hoppas du lyckas få ut den här. livefotot alltså..?

Jag kan fixa upp ett klipp på Youtube i eftermiddag så du får se. Livefoton går inte att dela här tyvärr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-13 09:36
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag kan fixa upp ett klipp på Youtube i eftermiddag så du får se.Livefoton går inte att dela här tyvärr.

Johodå, se 5-6 inlägg upp...inlägg #108. Eller animerade gif:s stöds inte heller?

Ursprungligen av zinned:

Johodå, se 5-6 inlägg upp...inlägg #108. Eller animerade gif:s stöds inte heller?

Gifar funkar, men de har en tendens att bli för stora för att ladda upp. Att länka in dem från nån annanstans går så klart.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-13 10:33
Ursprungligen av Ida Blix:

Livefoton går inte att dela här tyvärr.

Dags att sätta utvecklarna i arbete: https://developer.apple.com/documentation/liv...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-13 11:18
Ursprungligen av Chaosstar:

Kände på iPad Pro 12,9 med tangentbordsfodralet på AppleStore idag. Jag tycker att den känns tung, nästan för tung. Vad tycker ni som haft den ett tag?

Upplever den inte som för tung, fortfarande lättare än en 12" Macbook

Ursprungligen av jonasn:

Dags att sätta utvecklarna i arbete: https://developer.apple.com/documentation/liv...

Fick ett nej på det tyvärr. Har provat Men kanske får tillfälle att önska mig det igen i framtiden.

Ursprungligen av xms67:

Intressant. Hoppas du lyckas få ut den här. livefotot alltså..?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-13 15:27
Ursprungligen av Ida Blix:

Fick ett nej på det tyvärr. Har provat Men kanske får tillfälle att önska mig det igen i framtiden.

Meh. Bakåsträvare!

Bevaka tråden