Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör ni med bokföringen?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2018-11-11 20:10

Jag har precis startat igång en enskild firma och funderar på hur jag ska göra med bokföringen. Ska jag anställa någon eller ska jag göra det själv? Är det svårt? Hur gör ni? All hjälp uppskattas.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-11-11 20:59

Har valt att försöka själv. Men lätt är det inte.
Förutom en del info på nätet hur det ska gå till erbjuder Skatteverket snabbkurser (= en kväll) i bokföring, momshantering etc på många orter.
Ett enkelt bokföringsprogram hjälper förstås till. Själv kör jag som många andra med iOrdning men det finns också flera nätbaserade alternativ till ringa kostnad som nog fungerar lika bra.
Men som sagt - förvänta dig inte att denna världen är intuitiv och lättbegriplig för novisen.

Körde själv igång ett AB för några år sedan. Hade i början hjälp av en vän som visade mig hur det fungerar och nu gör jag i princip allt själv. Inte så svårt som jag befarade.

  • Medlem
  • 2018-11-12 20:48
Ursprungligen av Le:

Har valt att försöka själv. Men lätt är det inte.
Förutom en del info på nätet hur det ska gå till erbjuder Skatteverket snabbkurser (= en kväll) i bokföring, momshantering etc på många orter.
Ett enkelt bokföringsprogram hjälper förstås till. Själv kör jag som många andra med iOrdning men det finns också flera nätbaserade alternativ till ringa kostnad som nog fungerar lika bra.
Men som sagt - förvänta dig inte att denna världen är intuitiv och lättbegriplig för novisen.

Det är det jag är lite rädd för. Jag vill inte lägga ner för mycket tid att gissa mig fram hur jag ska göra, när jag istället kan lägga den tiden på min verksamhet. Hur gör du idag om jag får fråga. Anställer du en revisor?

  • Medlem
  • 2018-11-12 20:54
Ursprungligen av TheG:

Det är det jag är lite rädd för. Jag vill inte lägga ner för mycket tid att gissa mig fram hur jag ska göra, när jag istället kan lägga den tiden på min verksamhet. Hur gör du idag om jag får fråga. Anställer du en revisor?

Ska du anlita någon utomstående så är det en redovisningskonsult du ska leta efter, inte en revisor.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-11-12 21:00
Ursprungligen av TheG:

Det är det jag är lite rädd för. Jag vill inte lägga ner för mycket tid att gissa mig fram hur jag ska göra, när jag istället kan lägga den tiden på min verksamhet. Hur gör du idag om jag får fråga. Anställer du en revisor?

Nej jag försöker själv trots allt. Hittills har jag nog inte blivit synad i sömmarna då min omsättning är förhållandevis begränsad och varierar dessutom rejält från år till år.
Men visst är inköp från andra EU-länder, icke-EU och via nätet komplicerat när man inte behöver bokföra slikt så ofta och glömmer mellan varven.

Om man vill börja med bokföring så ska man fråga sig om man gillar matte och hålla noggrann reda på papper. Är man inte det så ska man leja bort det.
Jag tillhör den smala kategorin som föredrar siffror framför det skrivna ordet, och har hållit på med redovisning i 30 år för både organisationer, godmansuppdrag samt mitt AB.
Första klassen gäller att kunna hålla ordning på sitt eget bolags siffror och löneutbetalningar. Ska man dessutom ha anställda i någon form så går man automatiskt in i arbetsgivarläge med ett mycket större ansvar både redovisningsmässigt samt juridiskt.

Så om du kan hålla reda på dina papper och se till att alla dokument/räkningar är juridiskt korrekt så kan du börja lite smått. Rekommenderar att köpa lite litteratur ex: Björn Lundens förlag (har själv en hyllmeter)

Har du aldrig bokfört förut så bör du gå en kurs. Har själv hållit i kurser med Monopol som hjälp.
Har själv kört med bokföringsbok, SPCS 1000 Avendo 40 Lön 300 och nu iOrdning

Jag har ett AB och frugan kör löpande bokföring & momsredovisning varje månad i Hogia Bokföring. Sen lämnar jag in hela året till en revisor som gör bokslutet, då blir det en rimlig kostnad eftersom att göra bokslut på ett AB kräver mera kunskap än vad vi har.

Ursprungligen av RolexJocke:

Jag har ett AB och frugan kör löpande bokföring & momsredovisning varje månad i Hogia Bokföring. Sen lämnar jag in hela året till en revisor som gör bokslutet, då blir det en rimlig kostnad eftersom att göra bokslut på ett AB kräver mera kunskap än vad vi har.

Samma här.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-11-13 08:37
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag har ett AB och frugan kör löpande bokföring & momsredovisning varje månad i Hogia Bokföring. Sen lämnar jag in hela året till en revisor som gör bokslutet, då blir det en rimlig kostnad eftersom att göra bokslut på ett AB kräver mera kunskap än vad vi har.

Jag har också ett AB tillsammans med frugan, men jag sköter både bokföring och bokslut själv. Dock förenklat bokslut eftersom vi har så låg omsättning.

Bokslutet är inte så svårt att lära sig. Jag lär mig det varje år, eftersom jag hinner glömma bort hur man gör mellan gångerna.

Ursprungligen av Vassius:

Jag har också ett AB tillsammans med frugan, men jag sköter både bokföring och bokslut själv. Dock förenklat bokslut eftersom vi har så låg omsättning.

Bokslutet är inte så svårt att lära sig. Jag lär mig det varje år, eftersom jag hinner glömma bort hur man gör mellan gångerna.

Jag har ju anställda och tar ut aktieutdelning varje år och bara att fylla i K10 blanketten får en att ge upp att fixa detta på egen hand.

Sen är det ju bra med en revisor som kan se till att göra de avdrag som går och se till att företaget går så bra som möjligt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-11-13 10:15
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag har ju anställda och tar ut aktieutdelning varje år och bara att fylla i K10 blanketten får en att ge upp att fixa detta på egen hand.

Sen är det ju bra med en revisor som kan se till att göra de avdrag som går och se till att företaget går så bra som möjligt.

Ja, det köper jag. Vi har vårt AB som sidoverksamhet, så det är inte lönt att leja ut pappersarbetet. Hade vi haft ett större företag så hade vi gjort det så man kan fokusera på det väsentliga.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2018-11-13 14:10

Jag har lejt ut bokföringen i 20 år men sen i september så sköter jag allt utom bokslut själv.

Fick tips i detta forum om bokio.se och det är busenkelt att köra och gratis.

  • Medlem
  • 2018-11-13 20:27
Ursprungligen av Ljung:

Ska du anlita någon utomstående så är det en redovisningskonsult du ska leta efter, inte en revisor.

Det får nog bli att anställa någon för att ordna med den löpande bokföringen, då jag helt enkelt inte har tid eller lust att göra det själv. Och du har helt rätt i att det är en redovisningskonsult jag ska ha, efter att ha kollat upp.

Jag kollade även lite grann på nätet igår och såg att det finns sajter där man kan begära offert från flera olika redovisningskonsulter och revisorer samtidigt som exemplevis Ageras. Hur bra tror du dessa egentligen är när det kommer till att hitta en bra, och inte allt för dyr, redovisningsassistans?

Eller borde jag kanske försöka automatisera det hela på något sätt. Det finns just program som exempelvis Speedledger, som iprincip gör jobbet åt dig. Dock vet jag inte riktigt hur dessa program funkar och ifall de faktiskt blir billigare i längden. En programvara måste man ju övervaka och korrigera.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-11-13 22:10
Ursprungligen av TheG:

Det får nog bli att anställa någon för att ordna med den löpande bokföringen, då jag helt enkelt inte har tid eller lust att göra det själv. Och du har helt rätt i att det är en redovisningskonsult jag ska ha, efter att ha kollat upp.

Bara för att vara lite noga med terminologin här: Du ska anlita en redovisningskonsult, inte anställa. En anställning innebär ett helt annat ansvar för personalen än om du bara köper en tjänst mot faktura.

Bokföring

Bra bokföringsprogram för Mac: http://www.ct.se/s-cls.html
Har en funktion med simuleringsverifikationer som är mycket användbar.

1
Bevaka tråden