Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu är tv-licensen en skatt

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-11-15 11:25
Ursprungligen av GustafMA:

Sosseriet - i vid bemärkelse - inser att de kört landet så i botten att det är dags att skruva upp propagandan ännu mer. Inte förvånande, givet verkligheten.

Såja såja! Ta av foliehatten nu. Du är medveten om att alla partier utom SD röstade för förändringen, alltså även borgarna? Låt inte besvikelsen och frustrationen från gårdagens omröstning ta överhanden nu.
Men visst, jag kan hålla med om att det är idiotiskt att tvingas vara med att finansiera veckor av direktsänd hästhoppning och Felodipestivalen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-11-15 11:47

Det är väl med detta som så mycket annat.
Vi betalar via skatten för en massa tjänster vi som individer inte utnyttjar. Åtminstone inte för tillfället..... Men kanske morsan behöver just den servicen.
Det allmänna finns väl för att sörja för gemensamma behov och att vi solidariskt delar på dessa kostnader.
Vad är det för speciellt med just statens TV-tjänster i det avseendet?!
Inte vill vi väl att kommersiell TV, med sitt programutbud, ska vara allenarådande!

För mig som är ensam i hushållet med inkomst är det perfekt, men dom där båda föräldrar jobbar och har två barn som jobbar men bor hemma blir det ju dyrt.
Sen använder jag bara SVT Play så väljer jag själv vad och när jag tittar på något.

Fast det är ju inte en skatt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-15 15:03

Detta är bedrövligt. Att de inte säkrar sitt innehåll istället och bara låter de som vill se det betala är dock inte konstigt, då skulle de inte få in pengarna för att bedriva sin politiska agenda och hålla propagandakanalen igång.

Jag tycker det är bedrövligt att jag ska TVINGAS betala för denna propaganda, att jag ska TVINGAS betala för dömda brottslingar! Tyvärr är jag dock inte förvånad, detta landet går ju bara mer och mer åt pipsvängen och kulturmarxisterna måste ju säkra sin inkomst.

Ursprungligen av GustafMA:

Sosseriet - i vid bemärkelse - inser att de kört landet så i botten att det är dags att skruva upp propagandan ännu mer. Inte förvånande, givet verkligheten.

Exakt, bedrövligt är det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Du kan välja, det är ingen som tvingar dig att titta

Men de tvingar mig att betala, oavsett om jag tittar eller ej!

  • Medlem
  • 2018-11-15 18:50
Ursprungligen av CekariYH:

För mig som är ensam i hushållet med inkomst är det perfekt, men dom där båda föräldrar jobbar och har två barn som jobbar men bor hemma blir det ju dyrt.
Sen använder jag bara SVT Play så väljer jag själv vad och när jag tittar på något.

De barnen som är över 18 och har inkomst hade ju betalt ändå om de bott någon annanstans

  • Medlem
  • 2018-11-15 18:53
Ursprungligen av Le:

Det är väl med detta som så mycket annat.
Vi betalar via skatten för en massa tjänster vi som individer inte utnyttjar. Åtminstone inte för tillfället..... Men kanske morsan behöver just den servicen.
Det allmänna finns väl för att sörja för gemensamma behov och att vi solidariskt delar på dessa kostnader.
Vad är det för speciellt med just statens TV-tjänster i det avseendet?!
Inte vill vi väl att kommersiell TV, med sitt programutbud, ska vara allenarådande!

Jag betalar gärna denna skatt för
Spanarna
Ekot
På spåret
?

Någon som minns löntagarfonder på 80 talet
Där kan vi prata skatter och politik
Om jag inte minns fel så försökte italienska kommunistiska partiet införa något liknande men backade ?

Ursprungligen av Le:

Det är väl med detta som så mycket annat.
...
Det allmänna finns väl för att sörja för gemensamma behov och att vi solidariskt delar på dessa kostnader.
...

Hahaha ja exakt så är det... alla vet ju att politiker gör det dem gör av sitt stora goda hjärta för att de bryr sig om "folkets bästa".

Såhär efter ett par år inom public service relaterat arbete kan jag intyga att skattemedel definitivt hamnar på rätt plats och i rätt mängd. Upphandlingar går naturligtvis rätt till, och det sker inget som helst fuffens. ?

Rekommenderar alla som tror "det offentliga" vill dig väl, att befinna sig på en efterfest kl 05:40 under almedalsveckan.. Efter ett tag slutar man att förvånas ?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-11-15 19:58

Hur har ni tänkt att det ska vara då?
Ni vill bara välja ut vissa program som tilltalar er (om det öht finns några sådana).
Ni vill inte betala för något annat om ens för dessa.
Ni ser inte paralleller med annat skattefinansierat utbud som också måste finnas för att ett modernt samhälle ska fungera.
Som sagt - hur tänker ni?

Senast redigerat 2018-11-15 20:53
Ursprungligen av RolexJocke:

RIP Radiotjänst i Kiruna. ...

Kan man lita på det? I så fall, hurra!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-11-15 23:02

Tycker ändå att det är lite lustigt underhållningsprogram ses som ett måste. Att jag som arbetare måste betala för Mello och På Spåret, i en tid där on-demandtjänster finns.
Agenda, Dokument In/utifrån, Uppdrag Granskning, Plus och annan "nyttig" television förstår jag mig på.
Men varför måste jag betala för Allsång på Skansen?

Varför äger staten TV-kanaler, men inte tidningar? (Den mening, om man läser den och tänker till ÄR skrämmande.)

Ursprungligen av Zeugma:

Kan man lita på det? I så fall, hurra!

Varför det? Smet du från avgiften tidigare och är glad över att du inte längre kan smita ifrån den?

Ursprungligen av Le:

Ni ser inte paralleller med annat skattefinansierat utbud som också måste finnas för att ett modernt samhälle ska fungera.

Inga alls, faktiskt. Det är ju fullständigt barockt att jämföra vård, skola, polisväsende, försvar och andra saker vi betalar gemensamt av den enkla anledningen att de både är nödvändiga och borde stå under direkt demokratisk kontroll med SVT/SR-komplexet, som i decennier bevisat, år ut och år in, att man inte är kapabel till annat än desinformation, systematisk lögn, enfaldig propaganda och ständigt uppskruvad hets mot oliktänkande, uppblandat med den simplaste sortens hjärndöd kommersiell underhållning.

Det finns möjligtvis ett argument för att man t.ex. skulle kunna behålla lokalradion P4 av rena beredskapsskäl, men i dessa dagar är det både enklare och bättre att helt enkelt skriva in i sändningstillstånden för kommersiella kanaler att de får finna sig i att sända krisinformation direkt i skarpt läge och i övrigt tillhandahålla eventuellt relevant samhällsinformation på internet.

Svensk public service är helt enkelt skändlig. Att riksdagen nu beviljat dem massivt utökade resurser och effektiv immunitet från legala konsekvenser av att bedriva den skändligheten kan inte förstås i andra termer än att den överväldigande majoriteten politiker är mycket väl medvetna om sin skuld och delaktighet i det läge de försatt landet i, och att de är villiga att göra precis vad som helst för att blanda bort korten med hjälp av en korrupt propagandistkår som gladeligen hjälper till med det i utbyte mot nya dusörer.

  • Medlem
  • 2018-11-16 11:08
Ursprungligen av GustafMA:

Wall of text

Är det 99flashback jag har hamnat på?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2018-11-16 13:38
Ursprungligen av Dalle:

Är det 99flashback jag har hamnat på?

Snarare tvärtom. Här har vi ju - jämfört med där - ganska olika åsikter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-16 14:01
Ursprungligen av Le:

Hur har ni tänkt att det ska vara då?
Ni vill bara välja ut vissa program som tilltalar er (om det öht finns några sådana).
Ni vill inte betala för något annat om ens för dessa.
Ni ser inte paralleller med annat skattefinansierat utbud som också måste finnas för att ett modernt samhälle ska fungera.
Som sagt - hur tänker ni?

Ett tips på enkel lösning - säkra innehållet. Vill man kunna ta del av detta innehåll måste man betala. Man ska inte kunna se det om man inte betalar för det. Problemet löst.

Ursprungligen av reboot81:

Varför äger staten TV-kanaler, men inte tidningar? (Den mening, om man läser den och tänker till ÄR skrämmande.)

Ja, skrämmande. Att inte fler reagerar på den politiska agendan som SVT har och inte ens bryr sig om att dölja längre förvånar mig.

Ursprungligen av GustafMA:

Inga alls, faktiskt. Det är ju fullständigt barockt att jämföra vård, skola, polisväsende, försvar och andra saker vi betalar gemensamt av den enkla anledningen att de både är nödvändiga och borde stå under direkt demokratisk kontroll med SVT/SR-komplexet, som i decennier bevisat, år ut och år in, att man inte är kapabel till annat än desinformation, systematisk lögn, enfaldig propaganda och ständigt uppskruvad hets mot oliktänkande, uppblandat med den simplaste sortens hjärndöd kommersiell underhållning.

Det finns möjligtvis ett argument för att man t.ex. skulle kunna behålla lokalradion P4 av rena beredskapsskäl, men i dessa dagar är det både enklare och bättre att helt enkelt skriva in i sändningstillstånden för kommersiella kanaler att de får finna sig i att sända krisinformation direkt i skarpt läge och i övrigt tillhandahålla eventuellt relevant samhällsinformation på internet.

Svensk public service är helt enkelt skändlig. Att riksdagen nu beviljat dem massivt utökade resurser och effektiv immunitet från legala konsekvenser av att bedriva den skändligheten kan inte förstås i andra termer än att den överväldigande majoriteten politiker är mycket väl medvetna om sin skuld och delaktighet i det läge de försatt landet i, och att de är villiga att göra precis vad som helst för att blanda bort korten med hjälp av en korrupt propagandistkår som gladeligen hjälper till med det i utbyte mot nya dusörer.

Spot on.

  • Medlem
  • 2018-11-16 15:48
Ursprungligen av GustafMA:

Inga alls, faktiskt. Det är ju fullständigt barockt att jämföra vård, skola, polisväsende, försvar och andra saker vi betalar gemensamt av den enkla anledningen att de både är nödvändiga och borde stå under direkt demokratisk kontroll med SVT/SR-komplexet, som i decennier bevisat, år ut och år in, att man inte är kapabel till annat än desinformation, systematisk lögn, enfaldig propaganda och ständigt uppskruvad hets mot oliktänkande, uppblandat med den simplaste sortens hjärndöd kommersiell underhållning.

Det finns möjligtvis ett argument för att man t.ex. skulle kunna behålla lokalradion P4 av rena beredskapsskäl, men i dessa dagar är det både enklare och bättre att helt enkelt skriva in i sändningstillstånden för kommersiella kanaler att de får finna sig i att sända krisinformation direkt i skarpt läge och i övrigt tillhandahålla eventuellt relevant samhällsinformation på internet.

Svensk public service är helt enkelt skändlig. Att riksdagen nu beviljat dem massivt utökade resurser och effektiv immunitet från legala konsekvenser av att bedriva den skändligheten kan inte förstås i andra termer än att den överväldigande majoriteten politiker är mycket väl medvetna om sin skuld och delaktighet i det läge de försatt landet i, och att de är villiga att göra precis vad som helst för att blanda bort korten med hjälp av en korrupt propagandistkår som gladeligen hjälper till med det i utbyte mot nya dusörer.

Jag håller inte med dig om detta
Tycker tex Uppdrag granskning är ett bra exempel
Vilket motsvarande program finns på Svenska av samma kaliber.
Om vi nu tog bort SVT och SR helt
Är det TV4 vi skall förlita oss på eller kanske 5an eller 3an

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-16 16:16
Ursprungligen av PaO:

Jag håller inte med dig om detta
Tycker tex Uppdrag granskning är ett bra exempel
Vilket motsvarande program finns på Svenska av samma kaliber.
Om vi nu tog bort SVT och SR helt
Är det TV4 vi skall förlita oss på eller kanske 5an eller 3an

Varför isolera sig med dessa kanaler? Vi har en hel värld som svämmar över av nyhetsinformation, varför skulle vi behöva känna oss utelämnade om SVT försvann?

  • Medlem
  • 2018-11-16 16:33
Ursprungligen av zinned:

Varför isolera sig med dessa kanaler? Vi har en hel värld som svämmar över av nyhetsinformation, varför skulle vi behöva känna oss utelämnade om SVT försvann?

Underhållningsdelen och jagande av tittar siffror samt att konkurrera med andra kanaler tycker jag att man kan se över. Ungefär lite som Danskarna gjort. Men nyheterna på Svenska är viktigt enligt mig och Ekot är bra tycker jag. Samhällskritik med, dvs uppdrag granskning tex. Barnprogrammen håller högre klass de med. Sedan är ju inte allt SVT och SR gör bra eller objektivt men där finns inte tillräckligt dåligt för att lägga ned det. Vilka nyhetsmedier tar du till dig?

Ursprungligen av hummel:

Tidigare var det en summa per hushåll. Nu blir det betala per person och det kan bli både lägre och högre avgift.
Nu kanske vi får fler hundbantarprogram.

Även med en 100%-ig ökning utav dem blir det 0, det kan inte bli mer av något som SVT inte ens har. ?

  • Medlem
  • 2018-11-16 17:29

Ah men det får man väll "acceptera" då man inte pröjsat den på 10 år

Dock ogillar jag vart pengarna går till (vänstermedia) men det är som det är skattelandet uno.

Ursprungligen av Raja1:

Ah men det får man väll "acceptera" då man inte pröjsat den på 10 år

Dock ogillar jag vart pengarna går till (vänstermedia) men det är som det är skattelandet uno.

Det där med ”vnstermedia” är bara rent skitsnack, SVT är opartiska, att sedan majoriteten av journalisterna är vänster är en helt annan sak, med det påverkar inte deras jobb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-16 17:52

Vänster, PK, sosse-media... Man blir ju lite mörkrädd inför vår framtid. Visst avveckla all seriös media, ersätt det med Flashback, samtiden, dumtiden, fåntiden och allt vad folk verkar lita på nuförtiden...

Det ingen lyft fram är att det är eb felkonstruerad skatt. Den skapar marginaleffekter. Dvs riskerar att driva in kilar för de som vill gå från bidrag till arbete eller öka sin lön. Måste varit så politiskt känsligt att man lät kultursektorn fibbla med detta på egen hand. Andra ekonomer, finansdepartementet måste ha blivit kortslutna.

  • Medlem
  • 2018-11-16 17:56
Ursprungligen av Hank Solo:

Det där med ”vnstermedia” är bara rent skitsnack, SVT är opartiska, att sedan majoriteten av journalisterna är vänster är en helt annan sak, med det påverkar inte deras jobb.

Ta bort skygglapparna så märker du med, krävs inga vidare större studeskulder för att märka det haha.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-11-16 20:21

Intressant tråd den här.
Och som så påtagligt visar på spännvidden i åsikter och infallsvinklar, hur människor ser på sin egen roll gentemot andra och andras, vilket ansvar/skyldighet jag har eller inte vill ha/ta i ett socialt sammanhang.
Inte lätt att vare sig sammanfatta eller ta definitiv ställning till.
Mänskligt mao.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-16 20:45
Ursprungligen av Hank Solo:

Det där med ”vnstermedia” är bara rent skitsnack, SVT är opartiska, att sedan majoriteten av journalisterna är vänster är en helt annan sak, med det påverkar inte deras jobb.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! Dagens lögn.

Eller du försöker bara provocera?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-16 20:49
Ursprungligen av Hank Solo:

Det där med ”vnstermedia” är bara rent skitsnack, SVT är opartiska, att sedan majoriteten av journalisterna är vänster är en helt annan sak, med det påverkar inte deras jobb.

Man måste vara redigt vänster själv för att kalla SVT opartiska.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-11-16 21:11

SVT kostar ~5miljarder per år. Hur många vårdbiträden, sjuksystrar och pedagoger kan man få för det?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-11-16 21:13
Ursprungligen av zinned:

Ett tips på enkel lösning - säkra innehållet. Vill man kunna ta del av detta innehåll måste man betala. Man ska inte kunna se det om man inte betalar för det. Problemet löst.

Ja, skrämmande. Att inte fler reagerar på den politiska agendan som SVT har och inte ens bryr sig om att dölja längre förvånar mig.

Spot on.

Kollegans svar på varför inte Svenska staten äger tidningar: för att vi inte bor i Kuba.

Oavsett vad man tycker om public service i sig så är public service-avgiften en skatt som höjer skattetrycket. Ett skattetryck som istället skulle behöva sänkas och det rejält.
Beslutet om den nya en progressiva skatten är mycket olyckligt och borde aldrig ha tagits. Istället skulle radio- tv-avgiften helt sonika tagits bort.

Bevaka tråden