Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air eller Pro?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Står och väger mellan basmodellen MacBook Air 2018 och basmodellen av MacBook Pro 13 tum (utan Touchbar).
Air är så klart lättare, men Pro är snabbare (enligt Geekbench) och (på vissa ställen) billigare trots att den är äldre.
Skulle egentligen vilja ha den lättast möjliga, men det tar emot att köpa en dator (Air) som visserligen är nyare men också långsammare och dyrare.
Valet kanske för vissa skulle vara helt självklart, men jag vore ändå mycket tacksam för synpunkter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-18 11:03

Vad använder du datorn till?

  • Medlem
  • 2018-11-18 13:01

Skärmen är sämre på Air, ljussvagare framför allt och med sämre färgomfång. När det gäller vikten så är Air 1,2 hekto lättare än Pro. Man måste vara väldigt klen om det ska spela någon roll

Pro har förra generationens butterfly-tangentbord som enligt många inte är så lyckat eftersom det är känsligt för smuts och smulor som hamnar i det. Air har senaste generationen där Apple byggt in ett skydd för detta. Det återstår att se hur effektivt det är, den typen av fel uppstår ju med tiden.

Personligen har jag lite svårt att förstå hur Apple tänker med de nya Air kontra Pro.

Senast redigerat 2018-11-18 13:24
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-11-18 13:22

Pro har bättre prestanda, bättre skärm och är billigare. Den hade jag valt iaf eftersom viktskillnaden är försumbar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-18 13:30

Och man kan se det så här. Om du ens funderar över vilken du behöver så tillhör du troligen inte Pro segmentet. Och är man osäker på vad man behöver så räcker troligen den billigaste, vilket ironiskt nog ser ut att vara Pro med dagens prissättning.
Själv hade jag gärna haft nya Air och den skulle täcka de flesta av mina arbetsuppgifter.
Viss accelerering är endast tillgänglig med separat GPU. Ex. för vissa funktioner i Photoshop, InDesign, CAD-program, Spel och videoredigering krävs "riktig" GPU. Dock är priset högt för att få en separat GPU på Mac och skulle behovet uppstå senare så kan man köpa eGPU.
MacBook Air + eGPU är den absolut elegantaste lösningen.

https://egpu.io/external-gpu-buyers-guide-201...
https://support.apple.com/sv-se/HT208544

  • Medlem
  • 2018-11-18 13:47
Ursprungligen av iSweden:

MacBook Air + eGPU är den absolut elegantaste lösningen.

Inte särskilt elegant om man köper en Air för portabilitetens skull.

Senast redigerat 2018-11-18 13:57
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-18 14:44
Ursprungligen av Ljung:

Inte särskilt elegant om man köper en Air för portabilitetens skull.

Jo. Exakt därför. Lätta sysslor kan göras på fältet och tunga utförs när man kommer tillbaka till skrivbordet där eGPU kopplas in.

Senast redigerat 2018-11-18 15:07
Ursprungligen av iSweden:

Vad använder du datorn till?

Tack för dina svar! Självklart borde jag nämnt tänkta användningsområden: Internetsurfning och ordbehandling främst. Ev även enklare videoredigering (som jag ännu inte testat). Funderar också på att uppgradera minnet (till 16 GB) för att säkra att datorn kommer att "överleva" längre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-18 17:14
Ursprungligen av Manne23:

Tack för dina svar! Självklart borde jag nämnt tänkta användningsområden: Internetsurfning och ordbehandling främst. Ev även enklare videoredigering (som jag ännu inte testat). Funderar också på att uppgradera minnet (till 16 GB) för att säkra att datorn kommer att "överleva" längre.

För dina syften så kan du i stort köpa vilken bärbar dator som helst som tillverkats inom de senaste 10 åren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-18 22:55
Ursprungligen av Manne23:

Tack för dina svar! Självklart borde jag nämnt tänkta användningsområden: Internetsurfning och ordbehandling främst. Ev även enklare videoredigering (som jag ännu inte testat). Funderar också på att uppgradera minnet (till 16 GB) för att säkra att datorn kommer att "överleva" längre.

Fundera över hur viktigt Touch ID är för dig. Det är väldigt smidigt att ha.

Ursprungligen av tooobe:

Fundera över hur viktigt Touch ID är för dig. Det är väldigt smidigt att ha.

Är inte Touch ID ganska förlegat när Apple gått över till Face ID?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-18 23:07
Ursprungligen av Andorr:

Är inte Touch ID ganska förlegat när Apple gått över till Face ID?

Visste inte att Face ID lanserats på mac, men du kanske vet något jag inte vet? ?

Ursprungligen av tooobe:

Visste inte att Face ID lanserats på mac, men du kanske vet något jag inte vet? ?

Det är väl en tidsfråga. Apple överger Touch ID för Face ID (iPhone/iPad), datorerna (och numera iPad) har endast USB-C istället för Lightning osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-18 23:15
Ursprungligen av Andorr:

Det är väl en tidsfråga. Apple överger Touch ID för Face ID (iPhone/iPad), datorerna (och numera iPad) har endast USB-C istället för Lightning osv.

Så är det ju, men framgick inte riktigt av postaren att han var villig att vänta på det...
Både MacBook Air och MacBook Pro uppdaterades ju ganska nyligen så Face ID är nog ganska långt bort.

Ursprungligen av tooobe:

Så är det ju, men framgick inte riktigt av postaren att han var villig att vänta på det...
Både MacBook Air och MacBook Pro uppdaterades ju ganska nyligen så Face ID är nog ganska långt bort.

Skulle gissa på ett år cirka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-18 23:26
Ursprungligen av Andorr:

Skulle gissa på ett år cirka.

Stämmer nog. Förstår jag dig rätt att ditt tips till trådskaparen är vänta? Annars förstår jag inte riktigt vad det tillför tråden? ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-19 07:23

Min uppfattning är att alldeles för många låter maxprestanda styra köp trots att de i princip aldrig behöver maxprestanda. En sak som jag tycker är ganska lite beskrivet är att Air är något större(!) på bredden. Det gör att den passar bättre i knät, i alla fall i mitt.

Ursprungligen av xms67:

Min uppfattning är att alldeles för många låter maxprestanda styra köp trots att de i princip aldrig behöver maxprestanda. En sak som jag tycker är ganska lite beskrivet är att Air är något större(!) på bredden. Det gör att den passar bättre i knät, i alla fall i mitt.

Det är också en fråga för mig, hur lätt det är att ha datorn i knät. Använder min nuvarande Air (11 tum, mid 2017) mest sittande i soffan, ej på något bord. Hur jag än sitter (många olika sittställningar) lyckas jag ändå balansera datorn rätt på något mirakulöst vis så att det ändå går att skriva och surfa. Frågan är hur detta fungerar med nya (för mig större) Air och en MacBook Pro (13 tum)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-19 09:44
Ursprungligen av Manne23:

Det är också en fråga för mig, hur lätt det är att ha datorn i knät. Använder min nuvarande Air (11 tum, mid 2017) mest sittande i soffan, ej på något bord. Hur jag än sitter (många olika sittställningar) lyckas jag ändå balansera datorn rätt på något mirakulöst vis så att det ändå går att skriva och surfa. Frågan är hur detta fungerar med nya (för mig större) Air och en MacBook Pro (13 tum)?

Hur brett knä har du? :P.

1
Bevaka tråden