Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple sänker priserna på Iphone

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple i kris – tvingas sänka pris på Iphone

Citat:

”Uppgifterna kring prissänkningen rapporteras av Wall Street Journal och gäller den ytterst viktiga marknaden i Japan. ... Det är oklart om Apple nu tvingas till liknande åtgärder inom andra regioner och bolaget vill inte kommentera tidningens uppgifter.”

WSJ

#nyhetstips

  • Medlem
  • 2018-11-22 20:52
Ursprungligen av Zeugma:

Apple i kris – tvingas sänka pris på Iphone

Citat:

”Uppgifterna kring prissänkningen rapporteras av Wall Street Journal och gäller den ytterst viktiga marknaden i Japan. ... Det är oklart om Apple nu tvingas till liknande åtgärder inom andra regioner och bolaget vill inte kommentera tidningens uppgifter.”

WSJ

#nyhetstips

Vore bra för oss konsumenter om prisracet slutade och vi får mer humana priser

Ursprungligen av PaO:

Vore bra för oss konsumenter om prisracet slutade och vi får mer humana priser

Ja, fungerar det inte att höja priserna för att täcka alla kostnader och ändå få ut samma vinstmarginal får man justera ned vinstförväntningarna. Och det senare sker redan för AAPL på börsen, som så att säga tar ut den här förändringen i förskott.
Apples strategi har uppenbarligen varit att ge ett teknologiskt mervärde på en marknad som säljer färre mobiler. Det kanske inte kommer att fungera som de hade hoppats. Fast vad som kan komma i Japan är dock bara spekulationer inför framtiden vad gäller utvecklingen i stort. Vi får väl se.

  • Medlem
  • 2018-11-22 21:59
Ursprungligen av Zeugma:

Ja, fungerar det inte att höja priserna för att täcka alla kostnader och ändå få ut samma vinstmarginal får man justera ned vinstförväntningarna. Och det senare sker redan för AAPL på börsen, som så att säga tar ut den här förändringen i förskott.
Apples strategi har uppenbarligen varit att ge ett teknologiskt mervärde på en marknad som säljer färre mobiler. Det kanske inte kommer att fungera som de hade hoppats. Fast vad som kan komma i Japan är dock bara spekulationer inför framtiden vad gäller utvecklingen i stort. Vi får väl se.

Håller med dig om det
Men den allmänna uppfattningen som jag tolkar det world wide så har nog Apple tagit i lite väl mycket denna gången. Dessutom förstår jag inte tänket kring Mac datorer riktigt. Men vi får se om det blir bättre för oss konsumenter 2019

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om det
Men den allmänna uppfattningen som jag tolkar det world wide så har nog Apple tagit i lite väl mycket denna gången. Dessutom förstår jag inte tänket kring Mac datorer riktigt. Men vi får se om det blir bättre för oss konsumenter 2019

Man kan alltid hoppas! En Iphone XR för säg 8000 skulle fortfarande kosta en massa, men vara mer rimlig i kostnad, med tanke på vad man får.

Ursprungligen av PaO:

Vore bra för oss konsumenter om prisracet slutade och vi får mer humana priser

Men vilka Appleprylar har du?

  • Medlem
  • 2018-11-22 22:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Men vilka Appleprylar har du?

Inga, men Apple har ju drivit upp priserna vilket gjort att andra följt efter. Hade inte X kostat 10 000 kr hade jag svårt att se att Samsung sälja Note 8 för lika mycket och definitivt inte Huawei 20 Pro för det priset. Om nu Apple verkligen stöter på patrull med de högsta priserna och deras plan med högre ASP så kommer övriga tillverkare att anpassa sig vilket gynnar oss konsumenter

  • Medlem
  • 2018-11-22 22:29
Ursprungligen av Zeugma:

Man kan alltid hoppas! En Iphone XR för säg 8000 skulle fortfarande kosta en massa, men vara mer rimlig i kostnad, med tanke på vad man får.

Ja Xr är helt klart för dyr. Detta skrev jag om förra året att X var ett prismässigt haveri då det skulle komma en större variant. Hade Xs Max kostat 10000 kr och sedan Xs och Xr under detta så tror jag att det hade sett lite annorlunda ut varje fall i västvärlden. Kommer ihåg diskussioner om SE i X utförande och att den fortfarande skulle vara insteg. Just nu kostar en iPhone 7 32GB ca 5500 kr och en Samsung S9 64GB ca 6300 kr förutom Webhallen som har den till 5400 kr.
Imponerande att en 3 år gammal mobil fortfarande har så högt pris.

  • Medlem
  • 2018-11-22 22:56
Ursprungligen av Zeugma:

Apple i kris – tvingas sänka pris på Iphone

Citat:

”Uppgifterna kring prissänkningen rapporteras av Wall Street Journal och gäller den ytterst viktiga marknaden i Japan. ... Det är oklart om Apple nu tvingas till liknande åtgärder inom andra regioner och bolaget vill inte kommentera tidningens uppgifter.”

WSJ

#nyhetstips

En sak till
Apple har tagit upp produktionen av X för att motverka den låga försäljningen av Xs och Xs Max

Produktutbudet och priserna på iPhone känns lite rörigt nu tycker jag.
Så det tror jag påverkar kunderna.

XR borde som många tycker ha varit prisatt lite lägre, då tror jag den hade blivit en storsäljare.
Förhoppningsvis blir det en läxa för Apple inför framtiden.

Ursprungligen av johnh3:

Produktutbudet och priserna på iPhone känns lite rörigt nu tycker jag.
Så det tror jag påverkar kunderna.

Och nu produceras X igen, så det blir snart lite mer rörigt.

Ursprungligen av keptang:

Och nu produceras X igen, så det blir snart lite mer rörigt.

Hur ska de prissätta X jämfört med XR och XS framöver?
I butik är det svårt att se skillnaden på XS och X.

  • Medlem
  • 2018-11-23 16:59
Ursprungligen av johnh3:

Hur ska de prissätta X jämfört med XR och XS framöver?
I butik är det svårt att se skillnaden på XS och X.

Ja prisätter de lägre än Xr köper ännu färre Xr och ju närmare X den hamnar samma sak där. Apple får säkert bättre marginal på X med äldre komponenter. Men marknadsavdelningen i Cupertino behöver nog se över sin strategi. Netonnet mfl säljer till och med iPhone 6S 32GB för 3500 kr. Då går det att få tag i 6, 7, 8, X, Xs,Xr med plus eller max. Nästan värre än Samsung ?

Ursprungligen av johnh3:

Hur ska de prissätta X jämfört med XR och XS framöver?
I butik är det svårt att se skillnaden på XS och X.

Kanske endast kommer säljas i begränsade marknader, men det blir intressant med prissättningen.

Nu är det inte bara telefonerna som är dyra. Apple har ju höjt priset med drygt 20% på hela sortimentet från minsta kabel och uppåt:
https://www.macworld.com/article/3317850/appl...

Ser många negativa reaktioner om det (prissättningen) även angående de nya Mac Mini, Macbook Air förutom mobilerna.
Vet inte vad de kommer att göra, men kanske de slutligen har tagit ett steg för långt där den vanliga slutkunden börjar ifrågasätta Apples produkter och tittar åt andra håll.

  • Medlem
  • 2018-11-25 07:11
Ursprungligen av johnh3:

Nu är det inte bara telefonerna som är dyra. Apple har ju höjt priset med drygt 20% på hela sortimentet från minsta kabel och uppåt:
https://www.macworld.com/article/3317850/appl...

Ser många negativa reaktioner om det (prissättningen) även angående de nya Mac Mini, Macbook Air förutom mobilerna.
Vet inte vad de kommer att göra, men kanske de slutligen har tagit ett steg för långt där den vanliga slutkunden börjar ifrågasätta Apples produkter och tittar åt andra håll.

Helt rätt och fortfarande finns det personer i Sverige som försvarar priserna och säger att det är valuta och inte Apple som höjt priset generellt. Vi får se om Apple nått taket men då det skrivs ovanligt mycket på nätet denna gången så kanske det är så.

Edit: Metro listade årets mobiler i olika prisklasser
Apple fick en egen klass över Premium kallad High End
Det säger en del ?

Läste någonstans att Iphone X börjar tillverkas igen för att Apple ska kunna uppfylla kontraktet på X antal OLED-paneler från Samsung. Tydligen säljer då inte Xs eller Xs max som förväntat.

  • Medlem
  • 2018-11-26 20:11

Nu är det bekräftat
1000 kr billigare för Xr med 24 månader bindning hos NTT Docomo i Japan. Får vi se om det får ringar på vattnet

  • Medlem
  • 2018-11-28 20:41

Apple höjer inbytes priser i USA
Nu händer det grejor ?

En ny runda av reducering av tillverkningen:
https://www.thurrott.com/apple/193381/report-...

De har den linje av mobiler de har nu så prissänkning, subventioner eller reducera produktionen är väl de verktyg Apple har att spela med.
Fast många andra tillverkare är rätt aggressiva med att bundla prylar med sina mobiler, även efter BlackFriday och Cyber Monday:
https://www.phonearena.com/news/Sony-Xperia-X...
(Var länge sedan Sony var så pass aktiva för övrigt)

Så det märks att smartphone marknaden är en krympande business som påverkar de flesta tillverkare.

XR säljer tydligen rätt bra trots allt. Det är Apple, Samsung och Huawei i toppen i mobilindustrin som förut.
Den stora utmaningen från 2019 och framåt (som ev, påverkar Apple extra mycket) tror jag kommer bli mellanklassare som är prisvärda och presterar bra.

Där ser vi två märken som har siktet inriktat på det. Tänker på Xiaomi och Nokia/HMD Global.

MediaTek tror jag också blir en viktig aktör som efter några svåra år på allvar lär utmana Qualcomms dominans med sina ofta mer prisvärda chip:
https://www.gsmarena.com/mediatek_teases_upco...

Apple har dock billigare modeller i sitt sortiment men ofta med lite utdaterad hårdvara. De skulle behöva en ny SE i sitt sortiment som kunde tackla det segmentet.

1
Bevaka tråden