Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USA uppmanar allierade att bojkotta Huawei

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Amerikanska myndigheter har sedan tidigare avråtts från att köpa produkter från kinesiska Huawei, och nu ger landet till och med ekonomiska incitament till allierade länder att göra detsamma.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-27 12:43

Har inte främst att göra med handelskriget, men mer med att undvika spionage och informationsläckor hos allierade (produkter från Huawei innehåller bakdörrar för kinesiska myndigheter).

  • Medlem
  • 2018-11-27 19:17
Ursprungligen av omartint:

Har inte främst att göra med handelskriget, men mer med att undvika spionage och informationsläckor hos allierade (produkter från Huawei innehåller bakdörrar för kinesiska myndigheter).

Kul då att Trump använder en helt osäkrad iPhone när han twittrar som säkerhetstjänsten vet är avlyssnad ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-27 22:05
Ursprungligen av PaO:

Kul då att Trump använder en helt osäkrad iPhone när han twittrar som säkerhetstjänsten vet är avlyssnad ?

???

Ursprungligen av PaO:

Kul då att Trump använder en helt osäkrad iPhone när han twittrar som säkerhetstjänsten vet är avlyssnad ?

Kanske inte har så stor betydelse vad Trump har när han twittrar. Den infon skall ju ut - så att säga. Tror inte han använder samma mobil ” i jobbet”......?

  • Medlem
  • 2018-11-28 06:02
Ursprungligen av adress@mac:

Kanske inte har så stor betydelse vad Trump har när han twittrar. Den infon skall ju ut - så att säga. Tror inte han använder samma mobil ” i jobbet”......?

Nja kanske inte riktigt ?

https://techworld.idg.se/2.2524/1.709287/trum...

https://www.theguardian.com/technology/2018/m...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-11-28 14:33

Inte trovärdiga källor.

Amerikanarna är bara avundsjuka...det vill ju frenetiskt ha bakdörrar själva (till iPhone t.ex. - Apple hotades med att att få skaka galler när de nekade sist ). Så - detta är goda nyheter; hur ska amerikanska myndigheter i fortsättningen kräva bakdörrar i t.ex. iOS när det sågar China för att syssla med detta - utan att framstå som extrema hycklare? Å andra sidan; hyckleri har aldrig någonsin - vad jag vet - hindrat en politisk makt - t.ex. en regering med myndigheter - att dra i handbromsen.

Ursprungligen av omartint:

Har inte främst att göra med handelskriget, men mer med att undvika spionage och informationsläckor hos allierade (produkter från Huawei innehåller bakdörrar för kinesiska myndigheter).

Ursprungligen av Demiurgen:

Amerikanarna är bara avundsjuka...det vill ju frenetiskt ha bakdörrar själva (till iPhone t.ex. - Apple hotades med att att få skaka galler när de nekade sist ). Så - detta är goda nyheter; hur ska amerikanska myndigheter i fortsättningen kräva bakdörrar i t.ex. iOS när det sågar China för att syssla med detta - utan att framstå som extrema hycklare? Å andra sidan; hyckleri har aldrig någonsin - vad jag vet - hindrat en politisk makt - t.ex. en regering med myndigheter - att dra i handbromsen.

Och i Kina har Apple lämnat över hosting av iCloud och krypteringsnycklarna till kinesiska staten.

Jepp. Tur att man inte är född där. De håller dessutom på att "fysiskt" följa sina medborgare - ansiktsigenkänningssystem byggs ut i rasande fart i storstäder - många, många tusen kameror håller på att monteras upp och enorma serverhallar med AI och andra algoritmer kickas nu igång. Så, även om du lämnat telefonen hemma så vet de att du var på ett speciellt ställe vid en viss tidpunkt - de har video på dig där.
Hade Kina logistik och teknik för att ta alla miljarden medborgares DNA så skulle de göra det. Det kanske blir nästa steg.
I Sverige har vi DNA på alla som fötts efter 1976 (tror det var då ?) - om inte föräldrar på BB nekar detta (jag nekade staten mina barns DNA).
Det är DNA-register som är det totala mörkret...en dimension som Orwell inte kunde föreställa sig i sina vildaste fantasier. Varför? Jo, du kan undvika kameror, du kan dölja ansiktet eller maskera dig, du kan lämna telefonen hemma (eller ge fan i att ens äga en)...men du kan aldrig sluta lämna DNA efter dig i din vandring genom livet. Det är ofrivilligt och man kan inte välja bort det. Det är som att andas. Du kan inte neka till att du höll i en sak tidigare. Att du öppnade en dörr. Etc. DÅ är det totalt kört för den civilisation vi känner till idag. Endast en nationellt DNA-register ger total kontroll till de som sitter på makten...och det finns ingenting inom vare sig vetenskap eller historia som tyder på att ett land som har liberal demokrati alltid kommer att ha liberal demokrati.
Undrar om kineserna även har DNA-register på gång?

Ni som bara följde med skocken som avtrubbade svenskar och gav era barns DNA till Staten på BB kan radera allt på begäran - googla - det finns ett system för att rätta till misstaget. Låt era barn själva besluta - som myndiga - om de vill finnas i ett nationellt DNA-register - det är inget som vi föräldrar har rätt att besluta om. Tycker jag (som respekterar mina barn).

Ursprungligen av Andorr:

Och i Kina har Apple lämnat över hosting av iCloud och krypteringsnycklarna till kinesiska staten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-28 15:46

Eller barnen kan låta radera uppgifterna i registret när de blir myndiga....

Ursprungligen av Demiurgen:

Jepp. Tur att man inte är född där. De håller dessutom på att "fysiskt" följa sina medborgare - ansiktsigenkänningssystem byggs ut i rasande fart i storstäder - många, många tusen kameror håller på att monteras upp och enorma serverhallar med AI och andra algoritmer kickas nu igång. Så, även om du lämnat telefonen hemma så vet de att du var på ett speciellt ställe vid en viss tidpunkt - de har video på dig där.
Hade Kina logistik och teknik för att ta alla miljarden medborgares DNA så skulle de göra det. Det kanske blir nästa steg.
I Sverige har vi DNA på alla som fötts efter 1976 (tror det var då ?) - om inte föräldrar på BB nekar detta (jag nekade staten mina barns DNA).
Det är DNA-register som är det totala mörkret...en dimension som Orwell inte kunde föreställa sig i sina vildaste fantasier. Varför? Jo, du kan undvika kameror, du kan dölja ansiktet eller maskera dig, du kan lämna telefonen hemma (eller ge fan i att ens äga en)...men du kan aldrig sluta lämna DNA efter dig i din vandring genom livet. Det är ofrivilligt och man kan inte välja bort det. Det är som att andas. Du kan inte neka till att du höll i en sak tidigare. Att du öppnade en dörr. Etc. DÅ är det totalt kört för den civilisation vi känner till idag. Endast en nationellt DNA-register ger total kontroll till de som sitter på makten...och det finns ingenting inom vare sig vetenskap eller historia som tyder på att ett land som har liberal demokrati alltid kommer att ha liberal demokrati.
Undrar om kineserna även har DNA-register på gång?

Ni som bara följde med skocken som avtrubbade svenskar och gav era barns DNA till Staten på BB kan radera allt på begäran - googla - det finns ett system för att rätta till misstaget. Låt era barn själva besluta - som myndiga - om de vill finnas i ett nationellt DNA-register - det är inget som vi föräldrar har rätt att besluta om. Tycker jag (som respekterar mina barn).

Precis som att barnen föds in i kyrkan. Sedan kan dom kliva av och spara pengar motsvarande den nya TV skatten. För många ett 0-summespel.
DNA på barn kan vara bra av medicinska skäl. Dessutom kommer inga myndigheter åt det. Även hela vårdapparaten har problem med uppgifter ur det registret. Men i framtiden kan allt se annorlunda ut - även i Sverige.......?

  • Medlem
  • 2018-11-28 19:35
Ursprungligen av Innis:

Inte trovärdiga källor.

The Guardian står visserligen åt Labour hållet men blev prisad i samband med Wikileaks 2011
Nog lika trovärdig som något annat

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-11-28 20:41
Ursprungligen av PaO:

The Guardian står visserligen åt Labour hållet men blev prisad i samband med Wikileaks 2011
Nog lika trovärdig som något annat

Nej det tycker jag inte. Dom bara spekulerar efter andra och tredjehands uppgifter

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-11-28 22:41
Ursprungligen av adress@mac:

Precis som att barnen föds in i kyrkan.

Du, det var väldigt många år sedan någon "föddes" in i svenska kyrkan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-11-28 23:49
Ursprungligen av adress@mac:

Precis som att barnen föds in i kyrkan. Sedan kan dom kliva av och spara pengar motsvarande den nya TV skatten. För många ett 0-summespel.
DNA på barn kan vara bra av medicinska skäl. Dessutom kommer inga myndigheter åt det. Även hela vårdapparaten har problem med uppgifter ur det registret. Men i framtiden kan allt se annorlunda ut - även i Sverige.......?

Om du pratar om PKU-registretkan myndigheter komma åt det, efter domstolsbeslut. Inte för att det är vanligt, tvärtom – nästa gång det händer så kommer de att stå på alla löpsedlar.

Ursprungligen av Gunnar B:

Du, det var väldigt många år sedan någon "föddes" in i svenska kyrkan.

Ja, snart 20 år sen. Efter 2000 (då kyrkan och staten skiljdes) så blir man inte medlem i svenska kyrkan per automatik när man föds.

Ursprungligen av Andorr:

Ja, snart 20 år sen. Efter 2000 (då kyrkan och staten skiljdes) så blir man inte medlem i svenska kyrkan per automatik när man föds.

Skönt att det ändrats. Då är det inga som längre betalar kyrkoskatt om dom inte bett om det. Själv har jag gått ur - eftersom jag föddes in i det. Då är det ”bara” TV skatten kvar - så fort barnen blir vuxna. Inte lika lätt att gå ur/slippa.

Börjar bli OT...men men...

Att Staten fortfarande inte skilt sig från Kyrkan är en skam, ett brott. Vi lever i ett land där vår Statschef MÅSTE tillhöra Svenska Kyrkan, den är fortfarande politiskt styrd (kyrkoval!) och skatteuppbörden sköts av Staten. Skilsmässan för några årtionden sedan var bara en skimär, lurendrejeri, bluff.
Jag tror att - som du säger - man fortfarande "föds in i" kyrkoavgiften och aktivt måste gå ut (jag gjorde det när jag blev 18, ingen i min släkt är medlemmar i Svenska Kyrkan och ingen betalar skatten). Men hur gör man då en stor del av barn som föds i Sverige idag är från t.ex. muslimska familjer? Jag tror att man alltså inte föds in i Svenska Kyrkan idag (sedan 1996), man föds in till en AVGIFT till Svenska Kyrkan (som man föds in till alla andra skatter), skillnaden är att man kan tacka nej till denna skatt - den enda man kan tacka nej till. Detta är en skam, det borde givetvis vara tvärtom; man måste aktivt ANSÖKA om att betala skatten...eller det sundaste; Staten ska inte ha med detta att göra alls. Och varför får församlingar pumpa ut sin smörja i statliga P1 varje helg??!! Det är ju absurt...ännu en anledning att lägga ner Public Service. Hur många lyssnar på den dyngan förresten? Varför får inte muslimer, buddister, hinduer köra på i P1? Scientologer? Fornnordiska religionen med Tor och gänget? Vem f*n har bestämt denna policy? Varför törs ingen redaktion stänga ner denna medeltidsdynga i statsägd radio?

DNA registret används av polisen när de vill - har redan skett (Anna Lind-mordet). SÄPO kan lätt som en plätt gå in direkt de känner för det, they just do it och EFTERÅT uppstår liten debatt i ett par tidningar...en vecka typ.
Det är absolut omöjligt att ha ett statligt DNA-register utan att Staten - välj myndighet - närsomhelst kan använda det till vilket syfte som helst. Antingen gör de bara det och skiter i reglerna (har alltså redan hänt) eller så ändrar de reglerna med en omröstning i Riskdagen. Detta är en slags naturlag och historien stödjer min tes...och förnuftet.

Privata DNA-register är inte heller "skyddade" - en Stat kan närsomhelst bara klampa in och ta det...man säger bara att det gäller rikets säkerhet (ett par bombattentat räcker). Jag utgår med absolut säkerhet att ALLA DNA-register är helt öppna för en stats myndighet vid specifika omständigheter. Det är DÄRFÖR jag inte reggade mina barn i ett.

Ursprungligen av adress@mac:

Precis som att barnen föds in i kyrkan. Sedan kan dom kliva av och spara pengar motsvarande den nya TV skatten. För många ett 0-summespel.
DNA på barn kan vara bra av medicinska skäl. Dessutom kommer inga myndigheter åt det. Även hela vårdapparaten har problem med uppgifter ur det registret. Men i framtiden kan allt se annorlunda ut - även i Sverige.......?

Senast redigerat 2018-12-02 14:08
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-02 15:00

Det förefaller pågå ett digitalt krig i det tysta, eller annorlunda uttryckt ett krig om information.

Minns dokument som Snowden släppte, ett var en ”beställningskatalog” med mycket avancerad spaningsutrustning.

https://en.wikipedia.org/wiki/NSA_ANT_catalog

Senast redigerat 2018-12-02 22:55
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-03 10:41
Ursprungligen av Demiurgen:

Amerikanarna är bara avundsjuka...det vill ju frenetiskt ha bakdörrar själva (till iPhone t.ex. - Apple hotades med att att få skaka galler när de nekade sist ). Så - detta är goda nyheter;

Ja, Kina som diktatur har inga sådana problem. Så för de som gillar statlig massövervakning (även från diktaturer) så är det mycket goda nyheter.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-03 10:48
Ursprungligen av iSweden:

Det förefaller pågå ett digitalt krig i det tysta, eller annorlunda uttryckt ett krig om information.

Minns dokument som Snowden släppte, ett var en ”beställningskatalog” med mycket avancerad spaningsutrustning.

https://en.wikipedia.org/wiki/NSA_ANT_catalog

Absolut. Det pågår ett kallt/hett informationskrig mellan västvärlden, Kina och Ryssland (samt en hög mindre spelare).

1
Bevaka tråden