Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som köpt Apple Watch 4

Tråden skapades och har fått 467 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tror det är ett misstag att visa det. Dock kommer nog Telenor ut med meddelande 30 nov. Samtidigt tror jag Tele2 kommer ut och/eller de väntar ngn vecka till...

  • Medlem
  • 2018-11-20 10:46

Hur funkar raise to speak och siri för er? När jag ska sätta en timer händer det ofta att själva kommandot kommer upp som text på skärmen, sen får jag en haptisk feedback men någon timer ställs inte in. Håller jag däremot in kronan och säger kommandot funkar det varje gång. Vad kan vara fel?

Ursprungligen av Ello:

Hur funkar raise to speak och siri för er? När jag ska sätta en timer händer det ofta att själva kommandot kommer upp som text på skärmen, sen får jag en haptisk feedback men någon timer ställs inte in. Håller jag däremot in kronan och säger kommandot funkar det varje gång. Vad kan vara fel?

Jag har inte upplevt det problem som du beskriver. Kommer texten upp rätt så fungerar det som det ska även om jag emellanåt trycker in kronan för att slippa timining vid "raise to speak"

  • Medlem
  • 2018-11-20 16:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har inte upplevt det problem som du beskriver. Kommer texten upp rätt så fungerar det som det ska även om jag emellanåt trycker in kronan för att slippa timining vid "raise to speak"

Lustigt. Jag har testat lite mer nu och om jag pratar lite långsammare och extra tydligt så funkar det oftare. Men eftersom texten ändå kommer upp när jag pratar snabbare borde det ju gå ändå.

Ursprungligen av Ello:

Hur funkar raise to speak och siri för er? När jag ska sätta en timer händer det ofta att själva kommandot kommer upp som text på skärmen, sen får jag en haptisk feedback men någon timer ställs inte in. Håller jag däremot in kronan och säger kommandot funkar det varje gång. Vad kan vara fel?

Samma här, väldigt mysko.

Ursprungligen av Ello:

Hur funkar raise to speak och siri för er? När jag ska sätta en timer händer det ofta att själva kommandot kommer upp som text på skärmen, sen får jag en haptisk feedback men någon timer ställs inte in. Håller jag däremot in kronan och säger kommandot funkar det varje gång. Vad kan vara fel?

Samma fel för mig. Men om jag håller in kronan går det oftast bra.

Hade min Apple Watch 4 på laddning inatt, och glömde den hemma. Mycket irriterande! Inte nog med att mina cirklar förblir ofyllda, jag kan heller inte automatiskt låsa upp min arbets-iMac utan måste skriva in lösenordet som ett vilddjur!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Hade min Apple Watch 4 på laddning inatt, och glömde den hemma. Mycket irriterande! Inte nog med att mina cirklar förblir ofyllda, jag kan heller inte automatiskt låsa upp min arbets-iMac utan måste skriva in lösenordet som ett vilddjur!

Usch vilken tragedi!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2018-11-27 13:19
Ursprungligen av jakobnilsson:

Hade min Apple Watch 4 på laddning inatt, och glömde den hemma. Mycket irriterande! Inte nog med att mina cirklar förblir ofyllda, jag kan heller inte automatiskt låsa upp min arbets-iMac utan måste skriva in lösenordet som ett vilddjur!

Sending positive vibes! Hoppas du återhämtar dig!

Ursprungligen av zOlid:

Sending positive vibes! Hoppas du återhämtar dig!

Tack! Idag är ordningen återställd

Alltså, angående batteritiden på AW4. Apple säger ju 18 timmar men vad måste man göra för att ta slut på batteriet på 18 timmar? Spela FarCry4 på den? Min skulle räcka i 60 timmar utan större problem och då använder jag den massor å dagen.

Är det någon som ens kommit i närheten av 18 timmar?

Ursprungligen av primu[s]®:

Alltså, angående batteritiden på AW4. Apple säger ju 18 timmar men vad måste man göra för att ta slut på batteriet på 18 timmar? Spela FarCry4 på den? Min skulle räcka i 60 timmar utan större problem och då använder jag den massor å dagen.

Är det någon som ens kommit i närheten av 18 timmar?

Glöm inte att det finns många modeller.Cellular där samtal osv säkert tär på batteriet. Många belastar ju också batteriet med flera appar öppna samtidigt. Specen skall ju gälla alla dessa - och i olika länder - beroende på Om du får ut 60 timmar - bara att gratulera. Snittet ligger nog snarare 18-25 timmar

Ursprungligen av adress@mac:

Glöm inte att det finns många modeller.Cellular där samtal osv säkert tär på batteriet. Många belastar ju också batteriet med flera appar öppna samtidigt. Specen skall ju gälla alla dessa - och i olika länder - beroende på Om du får ut 60 timmar - bara att gratulera. Snittet ligger nog snarare 18-25 timmar

Om hur Apple mätt batteritiden....

Jag trodde att vi hade lämnat detta med flera öppna appar och batteritid bakom oss sedan länge.

Ursprungligen av adress@mac:

Glöm inte att det finns många modeller.Cellular där samtal osv säkert tär på batteriet. Många belastar ju också batteriet med flera appar öppna samtidigt. Specen skall ju gälla alla dessa - och i olika länder - beroende på Om du får ut 60 timmar - bara att gratulera. Snittet ligger nog snarare 18-25 timmar

Okej, kanske inte 60 timmar när jag tänker efter med lätt 48 - 50 timmar i alla fall. Jag är pappaledig så jag promenerar 1.5 - 2 mil om dagen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Om hur Apple mätt batteritiden....

Jag trodde att vi hade lämnat detta med flera öppna appar och batteritid bakom oss sedan länge.

Tydligen inte..... ?

Användas i verkstad

Hej
Jag undrar ifall någon har erfarenhet av att använd AW i en industri verkstad eller någon annan miljö som kan vara risk för både smuts och lite stötar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-02 23:47
Ursprungligen av Titan82:

Hej
Jag undrar ifall någon har erfarenhet av att använd AW i en industri verkstad eller någon annan miljö som kan vara risk för både smuts och lite stötar.

En del stötar har min registrerat som fall (eller menar du elektriska "stötar"?). Annars inga problem för mej.

Ursprungligen av Titan82:

Hej
Jag undrar ifall någon har erfarenhet av att använd AW i en industri verkstad eller någon annan miljö som kan vara risk för både smuts och lite stötar.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att använda Apple Watch i all slags industri eller verkstad. Mer eller mindre en (kort) tidsfråga innan du stöter glaset i något hårt och så spricker det. Eller om du har tur, bara en rejäl repa.

Men det finns ju ganska tåliga skal du skulle kunna köpa. De behöver inte vara så dyra.

Huruvida AW står ut med (långvarig) smutsig miljö har jag ingen aning om. Det borde inte va nå hinder, tycker jag. Damm o sånt kan väl kanske täppa till mic och högtalare, men det kanske bara är ett teoretiskt problem.

Ursprungligen av Titan82:

Hej
Jag undrar ifall någon har erfarenhet av att använd AW i en industri verkstad eller någon annan miljö som kan vara risk för både smuts och lite stötar.

Jag skulle nog anse att den är som en vanlig klocka. Utsätts för samma risker och tål dem lika bra (eller dåligt) som vanliga klockor. Har dock ingen personlig erfarenhet

Ursprungligen av Titan82:

Hej
Jag undrar ifall någon har erfarenhet av att använd AW i en industri verkstad eller någon annan miljö som kan vara risk för både smuts och lite stötar.

Använder ofta min i verkstad. Min första blev lite prickig i glaset när jag råkade sätta den i vägen för eldkvasten från en vinkelslip. Annars inga problem. Brukar dock välja arbetshandskar som täcker även klockan. Min förra klocka lyckades jag dock repa i en bassäng när jag lyckades dra den mot kaklet.

Ursprungligen av iTiger:

Jag skulle vara väldigt försiktig med att använda Apple Watch i all slags industri eller verkstad. Mer eller mindre en (kort) tidsfråga innan du stöter glaset i något hårt och så spricker det. Eller om du har tur, bara en rejäl repa.

Men det finns ju ganska tåliga skal du skulle kunna köpa. De behöver inte vara så dyra.

Huruvida AW står ut med (långvarig) smutsig miljö har jag ingen aning om. Det borde inte va nå hinder, tycker jag. Damm o sånt kan väl kanske täppa till mic och högtalare, men det kanske bara är ett teoretiskt problem.

Ursprungligen av pmarriott:

Använder ofta min i verkstad. Min första blev lite prickig i glaset när jag råkade sätta den i vägen för eldkvasten från en vinkelslip. Annars inga problem. Brukar dock välja arbetshandskar som täcker även klockan. Min förra klocka lyckades jag dock repa i en bassäng när jag lyckades dra den mot kaklet.

Tack för svaren. Jag jobbar som svarvare så lite metallspån och skärvätska kan ju komma i kontakt med klockan. Men ett skal till klockan kommer jag köpa. Vill ju helst kunna ha klockan på mig i arbetet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-05 11:31
Ursprungligen av iTiger:

Jag skulle vara väldigt försiktig med att använda Apple Watch i all slags industri eller verkstad. Mer eller mindre en (kort) tidsfråga innan du stöter glaset i något hårt och så spricker det. Eller om du har tur, bara en rejäl repa.

Det skulle jag vilja se någon lyckas med...

Ursprungligen av iTiger:

Men det finns ju ganska tåliga skal du skulle kunna köpa. De behöver inte vara så dyra.

Skal?! På en AW?!

Då kan man liga gärna ge fasen i att köpa en från första början. Helgerån ffs.

Ursprungligen av zinned:

Det skulle jag vilja se någon lyckas med...

Skal?! På en AW?!

Då kan man liga gärna ge fasen i att köpa en från första början. Helgerån ffs.

Tänkte ha skyddet enbart på jobbet.
Förstår att man kan ju inte gå runt med skal på fritiden, hur skulle det se ut☺️?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-05 16:00
Ursprungligen av Titan82:

Tänkte ha skyddet enbart på jobbet.
Förstår att man kan ju inte gå runt med skal på fritiden, hur skulle det se ut☺️?

Oavsett så har man iaf inte behov av skydd för glasets skull, det knäcker du aldrig. Själva "huset" kan dock vara en annan femma.

Förstår inte varför det är så mycket snack om tåligheten när / var / hur med Apple Watch egentligen. Oavsett vilken klocka du har så tål dom inre mycket / mindre än en AW. det enda kan vara att köpa klocka för 200kr och slänga den när tiden gjort sitt. Har nu haft AW sedan den första kom - blir väl ca 5 st. Aldrig haft några problem med hållbarheten. Det är en hyfsat robust klocka - och skall så vara. Repor på glaset är nog större problem på ”vanliga” klockor. Skall jag klä upp upp lite extra kanske jag sätter på mig min Rolex DJ från 83.
Men skall jag mecka - och till vardags - på med AW. Det tål den och det är en bruksklocka. Skärmen på en iPhone är säkert 50 ggr känsligare än det på en AW.

Ursprungligen av adress@mac:

Förstår inte varför det är så mycket snack om tåligheten när / var / hur med Apple Watch egentligen. Oavsett vilken klocka du har så tål dom inre mycket / mindre än en AW. det enda kan vara att köpa klocka för 200kr och slänga den när tiden gjort sitt. Har nu haft AW sedan den första kom - blir väl ca 5 st. Aldrig haft några problem med hållbarheten. Det är en hyfsat robust klocka - och skall så vara. Repor på glaset är nog större problem på ”vanliga” klockor. Skall jag klä upp upp lite extra kanske jag sätter på mig min Rolex DJ från 83.
Men skall jag mecka - och till vardags - på med AW. Det tål den och det är en bruksklocka. Skärmen på en iPhone är säkert 50 ggr känsligare än det på en AW.

Hear, hear!

Håller med fullständigt förutom det där med en Datejust... Hade det varit en Submariner så

Fast jag har ingen Submariner och nu blir det nog aldrig någon heller...

Ursprungligen av BlackSmp:

Hear, hear!

Håller med fullständigt förutom det där med en Datejust... Hade det varit en Submariner så

Fast jag har ingen Submariner och nu blir det nog aldrig någon heller...

SUB helt OK men är lite gammaldags - så då blir det Datejust guld som gäller när det skall vara finklädsell.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2018-12-06 20:11
Ursprungligen av zinned:

Det är så det fungerar just nu, att det endast är styrt via regionsinställningarna. Det kan förändras, ja, men inte troligt.

https://9to5mac.com/2018/10/29/apple-watch-ec...

som sagt

"UPDATE 12/6: with the release of watchOS 5.1.2 and iOS 12.1.1, Apple included a new verification that makes this workaround ineffective. ECG will only be available if both iPhone and Apple Watch have been purchased in the US and are set to the US region."

Verkar som folk får det att fungera, så länge klockan i sig är köpt i USA dock, men telefonen spelar ingen roll.

Sjukt synd, men inte så förvånande.

Senast redigerat 2018-12-06 20:36
  • Medlem
  • Örebro
  • 2018-12-06 20:26

Någon som har koll på om hur man ställer in "varningen för ovanlig hjärtrytm"?
Den ska ha kommit för alla modeller av AW idag.
Men vet inte om den också var exklusiv för US, eller om det funkar överallt.

"Irregular heart rhythm notifications will also be available on Apple Watch Series 1 through Series 4 models in watchOS 5.1.2."

Ursprungligen av zOlid:

Någon som har koll på om hur man ställer in "varningen för ovanlig hjärtrytm"?
Den ska ha kommit för alla modeller av AW idag.
Men vet inte om den också var exklusiv för US, eller om det funkar överallt.

"Irregular heart rhythm notifications will also be available on Apple Watch Series 1 through Series 4 models in watchOS 5.1.2."

Bara USA :/

Bevaka tråden