Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logitech-tangentbord < utbytt mot §

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2018-11-30 20:08

Jag har ett problem med mitt nyköpta logitech-tangentbord (Craft) och har för mig att jag också haft problemet med något Logitech-tangentbord jag hart tidigare också.
Problemet är att tangenten med < istället ger mig § (och motsvarande saker med shift/cmd osv)
Tangentbordslayouten i Systeminställningar visar "rätt" saker - dvs < visas på rätt tangent och § visas på rätt.

Är det bara jag som har det här problemet eller är finns det någon annan som upplevt det? Är det möjligen någon som löst det?

Om jag byter tillbaka till mitt gamla Apple-tangentbord så fungerar fortfarande § och < med rätt knapp.

Ursprungligen av Arvid:

Jag har ett problem med mitt nyköpta logitech-tangentbord (Craft) och har för mig att jag också haft problemet med något Logitech-tangentbord jag hart tidigare också.
Problemet är att tangenten med < istället ger mig § (och motsvarande saker med shift/cmd osv)
Tangentbordslayouten i Systeminställningar visar "rätt" saker - dvs < visas på rätt tangent och § visas på rätt.

Är det bara jag som har det här problemet eller är finns det någon annan som upplevt det? Är det möjligen någon som löst det?

Om jag byter tillbaka till mitt gamla Apple-tangentbord så fungerar fortfarande § och < med rätt knapp.

Har du installerat och använt senaste drivrutinerna här?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2018-12-03 09:21
Ursprungligen av Zeugma:

Har du installerat och använt senaste drivrutinerna här?

Japp, senaste mjukvaran är installerad. Och datorn är omstartad. OSX 14.4.1.

Jag hade, som sagt, samma problem med ett Logitech-tangentbord (också trådlöst via Logitech Unifi) för ett par år sedan med samma dator, då va det not 10.10 eller kanske 10.11. Och en äldre version av Logitech's programvara.

Ursprungligen av Arvid:

Japp, senaste mjukvaran är installerad. Och datorn är omstartad. OSX 14.4.1.

Jag hade, som sagt, samma problem med ett Logitech-tangentbord (också trådlöst via Logitech Unifi) för ett par år sedan med samma dator, då va det not 10.10 eller kanske 10.11. Och en äldre version av Logitech's programvara.

Sorry, då vet jag inte varför det blir så. Logitech kanske har en kundtjänst som kan hjälpa dig?

Ursprungligen av Arvid:

...OSX 14.4.1...

Det versionsnumret är du nog ganska ensam om.

Det ska nog vara macOS 10.14.1.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-12-03 19:30

Ditt tangtentbord identifieras inte korrekt. Den tar fel mellan ISO och ANSI. Går att fixa med Karabiner Elements.

EDIT: https://apple.stackexchange.com/questions/255...
kanske är nåt.

Senast redigerat 2018-12-03 23:53
  • Medlem
  • Nacka
  • 2018-12-04 12:08
Ursprungligen av reboot81:

Ditt tangtentbord identifieras inte korrekt. Den tar fel mellan ISO och ANSI. Går att fixa med Karabiner Elements.

EDIT: https://apple.stackexchange.com/questions/255...
kanske är nåt.

Det va som sjutton!
Efter att ha gått in till Systeminställningar -> Tangengbord ->Ändra tangentbordstyp, och sen manuellt bytt till ANSI från ISO så fungerar < och § som de ska.
Tangentbordet är dock av nordiskt ISO-layout så det hela är ju lite underligt... Tangentbordet identifieras också (korrekt) som ISO av guiden för Ändra tangentbordstyp, men det går ju att ändra i steget efter vilket nu alltså ger rätt beteende - för i alla fall < och §, och hittills alla andra tangenter jag provat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det versionsnumret är du nog ganska ensam om.

Det ska nog vara macOS 10.14.1.

Japp, så är det såklart - det gick lite för snabbt där när jag skrev ?

1
Bevaka tråden