Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andreas testar Ipad Pro som arbetsverktyg

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter tre veckor med nya Ipad Pro som arbetsdator är Andreas redo av avlägga rapport om dess duglighet, och betyget är nästan översvallande positivt.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2018-12-02 13:51

Tack! Roligt att du gillar den i arbetet. Nu ser jag ännu mera emot att få börja använda min den dag den anländer, börjar bli tröstlös väntan

Senast redigerat 2018-12-02 18:51
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-02 18:27
Ursprungligen av spode:

Tack! Roligt att du gillar den i arbetet. Nu ser jag ännu mera emot att få börja anvönda min då den anlänt!

Ah du har fått din alltså, du ser, den som väntar på något gott får något gott efter allt för lång väntan Du får gärna avge rapport om hur du tycker att den lever upp till dina förväntningar!

  • Medlem
  • 2018-12-02 18:47
Ursprungligen av ekloev:

Ah du har fått din alltså, du ser, den som väntar på något gott får något gott efter allt för lång väntan Du får gärna avge rapport om hur du tycker att den lever upp till dina förväntningar!

Ber om ursäkt, slarvigt skrivet av mej i brådskans stund. Den han inte anlänt, men har helt klart något att se fram emot

Använder ni Word på era iPads på redaktionen?

Fixade även mitt inlägg för att undvika missförstånd.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-02 20:18
Ursprungligen av spode:

Ber om ursäkt, slarvigt skrivet av mej i brådskans stund. Den han inte anlänt, men har helt klart något att se fram emot

Använder ni Word på era iPads på redaktionen?

Fixade även mitt inlägg för att undvika missförstånd.

Oj, ja då har väl artikeln kanske gjort väntan än värre

Jag kan bara svara för mig själv, men jag brukade använda Word betydligt mer än jag gör idag, och det gäller såväl på datorn som på Ipad Pro:n. Word för IOS fungerar riktigt bra, och att kunna spara och synkronisera ändringar i dokument direkt mot exempelvis Dropbox är grymt smidigt. Men, jag jobbar huvudsakligen i vårt webbaserade redaktionssystem, så det är faktiskt ganska sällan jag nyttjar Word numera. I bilden i artikeln använde vi Word för att det mer tydligt visar att jag jobbar med text, så där nyttjades Word i illustrativt syfte

  • Medlem
  • 2018-12-02 21:15
Ursprungligen av ekloev:

Oj, ja då har väl artikeln kanske gjort väntan än värre

Jag kan bara svara för mig själv, men jag brukade använda Word betydligt mer än jag gör idag, och det gäller såväl på datorn som på Ipad Pro:n. Word för IOS fungerar riktigt bra, och att kunna spara och synkronisera ändringar i dokument direkt mot exempelvis Dropbox är grymt smidigt. Men, jag jobbar huvudsakligen i vårt webbaserade redaktionssystem, så det är faktiskt ganska sällan jag nyttjar Word numera. I bilden i artikeln använde vi Word för att det mer tydligt visar att jag jobbar med text, så där nyttjades Word i illustrativt syfte

Tack för svar!
Oj, såg nu att plattan anlänt lager, men tangentbord saknas än, närmar sig tidig julafton

Tack för en intressant artikel!

Men finns det verkligen inget sätt att få teckenigenkänningen att funka? Det finns ju Ink inbyggt i macOS, borde finnas något liknande till iOS?
....om inte annat är jag tämligen säker på att PenUltimate eller Evernote har OCR inbyggt...? ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-02 22:10
Ursprungligen av carlsson:

Tack för en intressant artikel!

Men finns det verkligen inget sätt att få teckenigenkänningen att funka? Det finns ju Ink inbyggt i macOS, borde finnas något liknande till iOS?
....om inte annat är jag tämligen säker på att PenUltimate eller Evernote har OCR inbyggt...? ?

Kul att den uppskattades! Jo det finns appar som stöder teckenigenkänning, Ida använder exempelvis en app vid namn Myscript Nebo som konverterar skrivstil till text, och andra appar som de du nämner där har också igenkänning av skrivstil. Men det finns inte inbyggt i systemet så det kan användas precis överallt, vilket det gör i Samsungs anteckningskapabla enheter som Galaxy Tab S- och Note-familjerna. Där kan handskriven text tolkas i systemets tangentbord, vilket innebär att det kan användas i alla fält som ska ta emot text. Det fungerar riktigt bra och är något jag verkligen saknar från Samsungs mjukvara när jag testar annat.

Jag har varit i affären och fingrat på tangentbordet. Inte en chans att jag kan välja mig vid att ha det tangentbordet som det primära arbetsredskapet. Det är helt enkelt för litet för mina händer. Det blir trångt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-02 23:27
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag har varit i affären och fingrat på tangentbordet. Inte en chans att jag kan välja mig vid att ha det tangentbordet som det primära arbetsredskapet. Det är helt enkelt för litet för mina händer. Det blir trångt.

Jag tänkte samma sak innan jag satte igång med projektet, men blev väldigt överraskad över att det inte kändes trångt och att jag kunde skriva riktigt snabbt på det. Jag menar inte att du nödvändigtvis skulle kunna bli lika bekväm med det som jag blev, men jag tror att du hade blivit betydligt mer bekväm med det efter någon/några timmars användning. Det är fysiskt trängre än ett fullstort tangentbord på en dator, den fysiska verkligheten går inte att komma ifrån ändå, men jag kunde vänja mig vid det väldigt snabbt. Under de två veckor när jag huvudsakligen använde Ipad Pro som arbetsverktyg upplevde jag aldrig tangentbordet som en begränsning (det var snarare på mjukvarusidan det fanns irritationsmoment, med citattecken i kod exempelvis).

Ursprungligen av ekloev:

Jag tänkte samma sak innan jag satte igång med projektet, men blev väldigt överraskad över att det inte kändes trångt och att jag kunde skriva riktigt snabbt på det. Jag menar inte att du nödvändigtvis skulle kunna bli lika bekväm med det som jag blev, men jag tror att du hade blivit betydligt mer bekväm med det efter någon/några timmars användning. Det är fysiskt trängre än ett fullstort tangentbord på en dator, den fysiska verkligheten går inte att komma ifrån ändå, men jag kunde vänja mig vid det väldigt snabbt. Under de två veckor när jag huvudsakligen använde Ipad Pro som arbetsverktyg upplevde jag aldrig tangentbordet som en begränsning (det var snarare på mjukvarusidan det fanns irritationsmoment, med citattecken i kod exempelvis).

Visst, det är sant. Men det blir ju lite skevt kan jag tycka om kravet bara är att "vänja sig". Allt går ju med en stor dos vilja att vänja sig vid. Nåväl, det var nog en överdrift här. Många av de potentiella köparna av iPad pro står kanske inför att antingen köpa en iPad eller t ex en Macbook Air. Då bör man ju rakt av jämföra Macbookens tangentbord med iPad Pro. Och det är ju detta som är paddans stora nackdel skulle jag vilja säga. Datorn är fortfarande mycket bekvämare att skriva på. Särskilt när man har den i knät on the go.

Homo Sapiens är ett extremt vanedjur. Hade t.ex. tangentbordet uppfunnits som ett iPad-tangentbord så hade alla skrivit och trivts och tyckt att detta var standard och haft inkörssvårigheter med ett fullstort. Notera att en del äldre skribenter sitter med sina mekaniska skrivmaskiner och inte kan förstå hur någon kan trivas med ett data-tangentbord.
Detta gäller allt. Vad som är "standard" och "normalt" ändrar sig hela tiden och människan anpassar sig snabbt. Bara minnet är kort.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-03 10:04
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Visst, det är sant. Men det blir ju lite skevt kan jag tycka om kravet bara är att "vänja sig". Allt går ju med en stor dos vilja att vänja sig vid. Nåväl, det var nog en överdrift här. Många av de potentiella köparna av iPad pro står kanske inför att antingen köpa en iPad eller t ex en Macbook Air. Då bör man ju rakt av jämföra Macbookens tangentbord med iPad Pro. Och det är ju detta som är paddans stora nackdel skulle jag vilja säga. Datorn är fortfarande mycket bekvämare att skriva på. Särskilt när man har den i knät on the go.

Ja men jag menade inte att motvilligt eller besvärligt vänja sig, efter att ha jobbat med bärbara datorer på 13 tum eller större i många år tog det en liten stund att vänja fingrarnas placering, men efter det var det en mycket trevlig upplevelse att skriva på tangentbordet. Som sagt, vissa dagar skriver jag betydligt mer effektivt på Ipad Pro-tangentbordet än jag gör på den bärbara datorn. Just nu kan nog de flesta inte ersätta sin jobbdator med en Ipad Pro, det kommer jag ju också fram till i texten, men jag kom mycket närmare att kunna göra det än jag hade väntat mig. Vill man jämföra upplevelsen kan man lika gärna jämföra vanliga Ipad med Macbook Air som att jämföra en Ipad Pro med någon given bärbar Mac, det är mjukvaran som sätter begränsningarna just nu, inte hårdvaran.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-03 10:09
Ursprungligen av Demiurgen:

Homo Sapiens är ett extremt vanedjur. Hade t.ex. tangentbordet uppfunnits som ett iPad-tangentbord så hade alla skrivit och trivts och tyckt att detta var standard och haft inkörssvårigheter med ett fullstort. Notera att en del äldre skribenter sitter med sina mekaniska skrivmaskiner och inte kan förstå hur någon kan trivas med ett data-tangentbord.
Detta gäller allt. Vad som är "standard" och "normalt" ändrar sig hela tiden och människan anpassar sig snabbt. Bara minnet är kort.

Sanningens ord. Det jag tog för givet under 80-talets slut, eller 90-talet för den delen, är inte givet för mig idag. Och jag har aldrig riktigt blivit vän med virtuella tangentbord, mest för att jag vuxit upp med att skriva på fysiska tangentbord, men jag ser ofta folk som skriver på sina telefoner i en så rusande takt att jag förmodligen inte matchar det med tangentbordet. Hade jag också vuxit upp med virtuella tangentbord, eller givit mig f*n på att använda enbart virtuella diton på daglig basis, skulle jag också vänja mig vid det efter ett tag. Jag kan inte räkna antalet gånger jag haft diskussionen om användbarheten i Windows kontra Mac OS, där folk hävdar att Windows är så mycket mer logiskt uppbyggt, när det egentligen bottnar i att de använt Windows hela livet och att det därför är mer logiskt och användarvänligt. En som använt Mac OS hela sitt liv skulle sannolikt hävda exakta motsatsen

Ursprungligen av Demiurgen:

Homo Sapiens är ett extremt vanedjur. Hade t.ex. tangentbordet uppfunnits som ett iPad-tangentbord så hade alla skrivit och trivts och tyckt att detta var standard och haft inkörssvårigheter med ett fullstort. Notera att en del äldre skribenter sitter med sina mekaniska skrivmaskiner och inte kan förstå hur någon kan trivas med ett data-tangentbord.
Detta gäller allt. Vad som är "standard" och "normalt" ändrar sig hela tiden och människan anpassar sig snabbt. Bara minnet är kort.

Mm mina småkusiner har absolut inga problem att spela riktiga spel (typiska pc spel som first person shooters) på telefoner. Medan jag nästan kräver mus o tangentbord i vissa fall fungerar konsol men telefon kommer jag nog aldrig lära mig.

Okej...

Tangentbordet är rent fysiskt för litet för mina stora händer. Inte ens den största satirikern i världen upphäver naturlagarna.

"via Filer-appen får jag flexibilitet i var jag få tag på bilderna, vilket är en fördel över min dator"

Sakta i backarna! Menar du att Ios äntligen har fått en filhanterare?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-03 22:58
Ursprungligen av GustafMA:

"via Filer-appen får jag flexibilitet i var jag få tag på bilderna, vilket är en fördel över min dator"

Sakta i backarna! Menar du att Ios äntligen har fått en filhanterare?

Sovit under en sten?

https://support.apple.com/sv-se/HT206481

Riktigt bra artikel, bra jobbat 99! Jag har beställt en iPad Pro (12,9 med 512 gb) för att ersätta vår gamla Asus-laptop. Kommer att bli mest surf, bildhantering, videoeditering, surfande och skrivande i Word. Men eftersom jag tycker att "basen" på plattan blir för stor i uppfält läge med Apples egna tangentbord så väljer jag istället ett Smart Folio-fordral och köper till ett externt Bluetooth-tangentbord (lutar åt Logitech Keys To Go eftersom det ska ligga i en väska under transport).

Jag är medveten om iPadens brister som "dator" (framför allt att alla webläsare använder sig av Web Kit och att man bara kan logga in som en användare) men lite som de säger i vissa av recensionerna av plattan; jag gamblar också vad de kan släppa till plattan mjukvarumässigt framöver. Förhoppningsvis kan de separera lite på iOS till iPhone och till iPad.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-04 10:31
Ursprungligen av Anwest:

Riktigt bra artikel, bra jobbat 99! Jag har beställt en iPad Pro (12,9 med 512 gb) för att ersätta vår gamla Asus-laptop. Kommer att bli mest surf, bildhantering, videoeditering, surfande och skrivande i Word. Men eftersom jag tycker att "basen" på plattan blir för stor i uppfält läge med Apples egna tangentbord så väljer jag istället ett Smart Folio-fordral och köper till ett externt Bluetooth-tangentbord (lutar åt Logitech Keys To Go eftersom det ska ligga i en väska under transport).

Jag är medveten om iPadens brister som "dator" (framför allt att alla webläsare använder sig av Web Kit och att man bara kan logga in som en användare) men lite som de säger i vissa av recensionerna av plattan; jag gamblar också vad de kan släppa till plattan mjukvarumässigt framöver. Förhoppningsvis kan de separera lite på iOS till iPhone och till iPad.

Tackar och bockar, kul att den uppskattades! Förstår hur du tänker runt 12.9-tummaren, med 11-tummaren blir basen inte så fasligt stor men det finns situationer där även den kommer fasligt nära. Jag tänkte faktiskt köpa till ett trådlöst tangentbord till plattan eftersom jag trodde att jag inte skulle vara tillräckligt bekväm med det tillhörande tangentbordet, men blev positivt överraskad över hur bekväm jag faktiskt är med det. Nu kopplade jag in mitt mekaniska tangentbord som jag brukar använda med min stationära dator, och det är en trevlig valmöjlighet att ha tack vare USB-C. Som nämnt i artikeln, är genuint förvånad över hur mycket jag gillar upplevelsen

Hoppas du blir nöjd med både plattan och tangentbordet!

Ursprungligen av Innis:

Har inte haft en mac sen SE/30, så...

Nå det var intressant, men fortsätter av vad jag kan se vara en halvmesyr. Men det är glädjande att se att Apple öppnat fildörren lite på glänt i alla fall. Det kanske kan bli något i framtiden.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-04 10:56
Ursprungligen av GustafMA:

Har inte haft en mac sen SE/30, så...

Nå det var intressant, men fortsätter av vad jag kan se vara en halvmesyr. Men det är glädjande att se att Apple öppnat fildörren lite på glänt i alla fall. Det kanske kan bli något i framtiden.

Filer-appen är faktiskt mer kompetent än man kan tro vid första anblick, det går fortfarande inte att spara filer till lokal lagring som man kan göra med traditionell filhantering (som i Android exempelvis), men de flesta appar på IOS kan ansluta till Filer och hämta stödda filer därifrån så det fungerar faktiskt riktigt bra. IOS 13 kommer förhoppningsvis göra Filer än mer kapabel, vore exempelvis väldigt trevligt att kunna välja flera filer när man ska ladda upp bilder på en webbplats.

Ursprungligen av ekloev:

...vore exempelvis väldigt trevligt att kunna välja flera filer när man ska ladda upp bilder på en webbplats.

Hänger inte det på weblösningen? Om den tillåter val av flera filer eller inte alltså.

Jag upplever ju många gånger att det bara går att ladda upp en fil, medan det på andra ställen går att ladda upp flera.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-05 12:10
Ursprungligen av carlsson:

Hänger inte det på weblösningen? Om den tillåter val av flera filer eller inte alltså.

Jag upplever ju många gånger att det bara går att ladda upp en fil, medan det på andra ställen går att ladda upp flera.

Nja alltså du kan välja flera filer om du väljer från Bilder-biblioteket exempelvis, men om du använder Filer-appen för att välja filer från webbläsaren kan du bara välja en fil åt gången. Om jag exempelvis har ett gäng dussin bilder i en katalog på Dropbox, Onedrive eller Icloud kan jag bara välja och ladda upp dessa en åt gången. Det får Apple väldigt gärna åtgärda i IOS 13. Förhoppningarna är ändå goda för att de ska tillföra den sortens produktivitetsförbättrande egenskaper med tanke på hur mycket de lyft fram nya Ipad Pro-modellerna som datorersättare.

Ok, ja då är det något som behövs.

För övrigt;
När iOS kom så var jag en av dem som undrade varför man inte körde ett riktigt Mac OS X, eller macOS som det heter nu för tiden, som var mobilanpassat. Då hette det att "man jobbar på olika sätt med datorer och smartphones/plattor". Det må vara hänt, men önskemålet har alltid funnits kvar hos mig, även om jag nånstans förstår det beslutet. Man ser ju bara vilket fiasko det har blivit med mobilanpassat Windows t ex.
Men idag, när iPad och iPhone är kraftfullare än de flesta datorer, tror ni inte att man snart kommer ta det steget? Eller har iOS blivit för stort? Är det för sent att ändra sig?

Jag är fett sugen på den senaste iPaden, men jag har en maxad MBP 2017 som jag arbetar på, "på riktigt". Min befintliga iPad Pro (två och ett halvt år gammal) med penna använder jag förvisso också, i synnerhet för pennans skull, men det finns ingen realistisk chans att den kan ersätta min MBP som riktigt arbetsredskap.

Men jag är ändå sugen på en ny iPad. Denna artikeln har gjort suget ännu större....

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-05 14:45
Ursprungligen av carlsson:

Ok, ja då är det något som behövs.

För övrigt;
När iOS kom så var jag en av dem som undrade varför man inte körde ett riktigt Mac OS X, eller macOS som det heter nu för tiden, som var mobilanpassat. Då hette det att "man jobbar på olika sätt med datorer och smartphones/plattor". Det må vara hänt, men önskemålet har alltid funnits kvar hos mig, även om jag nånstans förstår det beslutet. Man ser ju bara vilket fiasko det har blivit med mobilanpassat Windows t ex.
Men idag, när iPad och iPhone är kraftfullare än de flesta datorer, tror ni inte att man snart kommer ta det steget? Eller har iOS blivit för stort? Är det för sent att ändra sig?

Jag är fett sugen på den senaste iPaden, men jag har en maxad MBP 2017 som jag arbetar på, "på riktigt". Min befintliga iPad Pro (två och ett halvt år gammal) med penna använder jag förvisso också, i synnerhet för pennans skull, men det finns ingen realistisk chans att den kan ersätta min MBP som riktigt arbetsredskap.

Men jag är ändå sugen på en ny iPad. Denna artikeln har gjort suget ännu större....

Alltså, IOS är ju faktiskt Mac OS X i grunden, de tog samma kärna och många av ramverken och gränssnitten som användes i Mac OS X och byggde IOS på det, och Apple släpper ju även verktyg som ska låta utvecklare enkelt konvertera appar från IOS till Mac OS, vilket inte hade varit så enkelt om det varit olika system i botten.

Frågan om Apple ska släppa bärbara datorer med deras egna A-processorer i har det spekulerats om ganska länge nu, och det lär nog snarare bli det steget Apple tar än att börja använda Mac OS på Ipad Pro-enheter. Ipad och IOS är sin egen grej och där kommer ett skrivbordssystem sannolikt aldrig leta sig in. Den större frågan är väl om Apple kommer fortsätta med traditionella datorer och skrivbordssystem eller om de kommer växla över helt till IOS. Det är inget som kommer ske i närtid, om det inträffar, men det är betydligt mer sannolikt än att Mac OS ska börja användas i Ipad-familjen.

Ursprungligen av Demiurgen:

Homo Sapiens är ett extremt vanedjur. Hade t.ex. tangentbordet uppfunnits som ett iPad-tangentbord så hade alla skrivit och trivts och tyckt att detta var standard och haft inkörssvårigheter med ett fullstort. Notera att en del äldre skribenter sitter med sina mekaniska skrivmaskiner och inte kan förstå hur någon kan trivas med ett data-tangentbord.
Detta gäller allt. Vad som är "standard" och "normalt" ändrar sig hela tiden och människan anpassar sig snabbt. Bara minnet är kort.

Tvärt om - homo sapiens är den art med utan jämförelse störst anpassingsförmåga (utan att behöva ta till evolution)...

Man har alltid undrat om eller när Microsoft ska försöka tackla iPad Pro samt Chromebooks igen? De har sina Surface plattor med de är Intel baserade enheter och har samma nackdelar som vanliga PC.

Nu börjar det hända saker. Brad Sams känd Microsoft journalist har info om att de skrotar Edge webbläsarens motor och går över till Chromium istället:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.711482/micr...
(Hade aldrig hänt med ledningen som fanns på MS tidigare)

Windows Lite är på gång:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.711479/wind...
Men det kommer kanske inte kallas nåt med Windows eller ens se ut som Windows 10.

Den sista pusselbiten är Qualcomm Snapdragon 8cx:
https://www.windowscentral.com/qualcom-snapdr...

Blir intressant om de lyckas denna gång efter att de blev brända med Surface RT?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-07 10:13
Ursprungligen av johnh3:

Man har alltid undrat om eller när Microsoft ska försöka tackla iPad Pro samt Chromebooks igen? De har sina Surface plattor med de är Intel baserade enheter och har samma nackdelar som vanliga PC.

Nu börjar det hända saker. Brad Sams känd Microsoft journalist har info om att de skrotar Edge webbläsarens motor och går över till Chromium istället:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.711482/micr...
(Hade aldrig hänt med ledningen som fanns på MS tidigare)

Windows Lite är på gång:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.711479/wind...
Men det kommer kanske inte kallas nåt med Windows eller ens se ut som Windows 10.

Den sista pusselbiten är Qualcomm Snapdragon 8cx:
https://www.windowscentral.com/qualcom-snapdr...

Blir intressant om de lyckas denna gång efter att de blev brända med Surface RT?

Microsofts största problem har varit mjukvaran. De har inget vidare app-utbud i Windows Store, vilket alltid leder till att de Surface-produkter som riktas mot surfplatte-användare misslyckas medan de bärbara 2-i-1-enheterna går ganska bra eftersom de kan användas mer som traditionella datorer, där Windows inte har ett mjukvaruproblem. Det är en svår nöt att lösa, Google har samma problem med Android för surfplattor. Deras utbud är mycket bättre, men det är en stor del av utbudet som inte anpassats för surfplattor, och Google kan inte själva tvinga utvecklarna att satsa på detta.

Och när Android-plattor inte säljer tillräckligt bra kommer utvecklarna inte anstränga sig, och det blir en ond cirkel av det där. Samsungs surfplattor lider av det problemet, särskilt Galaxy Tab S4 som vi testade nyligen lider svårt av att Android-ekosystemet är huvudsakligen byggt för telefoner. Microsoft har ett liknande problem: Microsoft kan inte tvinga utvecklare att släppa Windows Store-versioner av sina program, och när Surface-produkter som surfplattor inte är mer populärt än det är kommer utvecklare inte satsa på det. Om etablerade Android har svårigheter med detta tror jag tyvärr att Microsoft kommer ha det fortsatt svårt att slå sig in här.

Ursprungligen av ekloev:

Microsofts största problem har varit mjukvaran. De har inget vidare app-utbud i Windows Store, vilket alltid leder till att de Surface-produkter som riktas mot surfplatte-användare misslyckas medan de bärbara 2-i-1-enheterna går ganska bra eftersom de kan användas mer som traditionella datorer, där Windows inte har ett mjukvaruproblem. Det är en svår nöt att lösa, Google har samma problem med Android för surfplattor. Deras utbud är mycket bättre, men det är en stor del av utbudet som inte anpassats för surfplattor, och Google kan inte själva tvinga utvecklarna att satsa på detta.

Och när Android-plattor inte säljer tillräckligt bra kommer utvecklarna inte anstränga sig, och det blir en ond cirkel av det där. Samsungs surfplattor lider av det problemet, särskilt Galaxy Tab S4 som vi testade nyligen lider svårt av att Android-ekosystemet är huvudsakligen byggt för telefoner. Microsoft har ett liknande problem: Microsoft kan inte tvinga utvecklare att släppa Windows Store-versioner av sina program, och när Surface-produkter som surfplattor inte är mer populärt än det är kommer utvecklare inte satsa på det. Om etablerade Android har svårigheter med detta tror jag tyvärr att Microsoft kommer ha det fortsatt svårt att slå sig in här.

Det är sant. Men ändå intressant att de ändrar strategi. Istället för att göra allt själv har de insett att det ibland är bättre och ge upp och acceptera en öppen standard som med webbläsaren:
https://www.youtube.com/watch?v=iX34XIkhwCY&t...

Men vi får se framöver om de kommer med nån spännande hårdvara som funkar bortsett från "vanliga" PC.

Bevaka tråden