Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar eSIM i iPhone?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har en fundering kring det här med dubbla sim, kanske finns någon här som har stenkoll.

Vad jag förstått så kan man välja vilket nummer man ska ringa, surfa och skicka sms ifrån.

Behöver man hoppa mellan i nån inställning om jag tex vill skicka ett sms från jobbnumret och sedan från privata numret direkt efter? Eller kommer detta fungera på något smidigare sätt?

Jag gissar att man lätt kan stänga av ena numret (tex jobbnumret på kvällarna), men kommer man ändå kunna att surfa från det?

Idag använder jag endast jobbnumret (vilket jag får göra) men har funderat på att skaffa ett privat nummer för att slippa samtal på semester osv. Därför vill jag kunna slå av samtal/sms på jobbnumret men ändå kunna surfa på det (har 50Gb) för att då kunna köpa ett så billigt privat abonnemang som möjligt, med knappt nå surf på.

Förstår att det är svårt att svara på då det inte hoppat igång på iPhone än, men kanske sitter någon påläst här på forumet!

Ursprungligen av tmjonasson:

har en fundering kring det här med dubbla sim, kanske finns någon här som har stenkoll.

Vad jag förstått så kan man välja vilket nummer man ska ringa, surfa och skicka sms ifrån.

Behöver man hoppa mellan i nån inställning om jag tex vill skicka ett sms från jobbnumret och sedan från privata numret direkt efter? Eller kommer detta fungera på något smidigare sätt?

Jag gissar att man lätt kan stänga av ena numret (tex jobbnumret på kvällarna), men kommer man ändå kunna att surfa från det?

Idag använder jag endast jobbnumret (vilket jag får göra) men har funderat på att skaffa ett privat nummer för att slippa samtal på semester osv. Därför vill jag kunna slå av samtal/sms på jobbnumret men ändå kunna surfa på det (har 50Gb) för att då kunna köpa ett så billigt privat abonnemang som möjligt, med knappt nå surf på.

Förstår att det är svårt att svara på då det inte hoppat igång på iPhone än, men kanske sitter någon påläst här på forumet!

Jag hittade den här support-artikeln från Apple som bjuder på massa matnyttigt om e-SIM:

Citat:

Du kan lagra fler än ett eSIM-kort på din iPhone men du kan bara använda ett åt gången. Du kan växla eSIM-kort genom att trycka på Inställningar > Mobilnät> Mobilabonnemang och trycka på abonnemanget som du vill använda. Sedan trycker du på Aktivera den här linjen.

Citat:

När ditt andra abonnemang har aktiverats kan du märka upp dina abonnemang. Du kan till exempel ge ett abonnemang etiketten Arbete och det andra Privat.
Du använder dessa etiketter när du väljer vilket telefonnummer du ska använda för att ringa eller ta emot samtal, när du tilldelar ett nummer för mobildata eller när du tilldelar dina kontakter nummer så att du vet vilket nummer du ska använda.

Hittar dock inget om att du temporärt att ta bort möjligheten att ta emot samtal från det ena numret, som du skriver "stänga av" jobbnumret på semester eller kvällar.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag hittade den här support-artikeln från Apple som bjuder på massa matnyttigt om e-SIM:

Hittar dock inget om att du temporärt att ta bort möjligheten att ta emot samtal från det ena numret, som du skriver "stänga av" jobbnumret på semester eller kvällar.

Tack Ida!
Rätade ut några frågetecken där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-06 20:07

En annan aspekt är väl att knappt någon(Ingen?) svensk operatör stödjer E-sim idag?!

Ursprungligen av henke12:

En annan aspekt är väl att knappt någon(Ingen?) svensk operatör stödjer E-sim idag?!

Det är säkerligen löst inom kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-06 20:21
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är säkerligen löst inom kort.

Eller så dröjer det 2 år.
Tänker på hur lång tid det tog för Apple Pay att komma igång

Ursprungligen av henke12:

En annan aspekt är väl att knappt någon(Ingen?) svensk operatör stödjer E-sim idag?!

3 stödjer e-sim för både Apple Watch och iPhone, Telenor endast för Apple Watch. Så det är helt klart på gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-06 21:21
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-12-07 11:59

Jag hoppas det rör på sig fort nu. Så snart Telenor eller Telia börjar stödja e-sim så kan jag köra både privat och jobb på samma telefon. Då slipper jag äntligen släpa med mig två telefoner!

Tele2 kör igång i januari. Kom igen nu Telenor! ?

https://www.tele2.se/support/befintlig-kund/a...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-14 17:01
Ursprungligen av Kivrennac:

Tele2 kör igång i januari. Kom igen nu Telenor! ?

https://www.tele2.se/support/befintlig-kund/a...

Undrar om det kommer fungera med företagsabbonnemang?
Isåfall kan telenor kvitta för min del

Ursprungligen av Json_81:

Undrar om det kommer fungera med företagsabbonnemang?
Isåfall kan telenor kvitta för min del

Grattis isåf! ?

För mig hänger det antingen på Telenor privat eller Telia företagsabb, misstänker att Telenor kommer vara före där...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-05-07 09:51

Telenor har uppdaterat sin app med att man kan beställa e-sim nu.
Enligt en på swedroid kommer mer info under dagen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-05-07 10:15
Ursprungligen av Json_81:

Telenor har uppdaterat sin app med att man kan beställa e-sim nu.
Enligt en på swedroid kommer mer info under dagen.

Bara för privatkunder...
Jag har Telenor på jobbabonnemanget och Telia privat. Vill köra båda på min iPhone XR, men det blir till att fortsätta vänta.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-05-07 10:40
Ursprungligen av Vassius:

Bara för privatkunder...
Jag har Telenor på jobbabonnemanget och Telia privat. Vill köra båda på min iPhone XR, men det blir till att fortsätta vänta.

Typiskt.
Jag har fått igång det nu iaf och petat in jobb-simkortet (Tele2) i min XS Max. Verkar fungera bra.

https://swedroid.se/forum/threads/telenor-lan...

https://www.telenor.se/digitalalivet/e-sim/

1
Bevaka tråden