Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elbilar och batterier

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-06 07:46
Ursprungligen av Innis:

Elbilen är framtiden vare sig man vill det eller inte. Fossildrivna bilar kan inte existera för alltid.
Kommer alltid finnas skeptiker,bakåtstravare som klagar.
Min nästa bil blir helt klart en elbil och i dagsläget är Kia det mest intressanta objektet

Ursprungligen av Json_81:

Skulle inte vara så säker på det. Vi är väldigt långt ifrån att elbilar ska slå stort, särskilt utanför städer oavsett vad alla optimister vill hävda. Det kan mycket väl dyka upp annan teknik på vägen.

Jag shoppade mig en dieselbil istället för att betala massor för att vara beta-testare, blir intressant att se vad som finns när det är dags att byta den.

Trots att jag verkligen gillar el och hybridbilar ser jag det som en övergångsteknik. Eller möjligen en kompletterande teknik till något annat, typ vätgas. El-bilar har sina klara begränsningar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-06 09:17
Ursprungligen av xms67:

Trots att jag verkligen gillar el och hybridbilar ser jag det som en övergångsteknik. Eller möjligen en kompletterande teknik till något annat, typ vätgas. El-bilar har sina klara begränsningar.

Utvecklingen av el-bilar är i sin linda så dom kommer bara bli bättre och effektivare.
Vätgas är inte framtiden. Det är inte så billigt som vissa vill få det till.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-06 09:50
Ursprungligen av Json_81:

Skulle inte vara så säker på det. Vi är väldigt långt ifrån att elbilar ska slå stort, särskilt utanför städer oavsett vad alla optimister vill hävda. Det kan mycket väl dyka upp annan teknik på vägen.

Jag shoppade mig en dieselbil istället för att betala massor för att vara beta-testare, blir intressant att se vad som finns när det är dags att byta den.

Elbilen är i utvecklingsstadiet vad smarta mobiltelefoner är för 10år sedan. Räckvidden kommer bara att öka.
Gemene man har ett användarmönster redan idag som gör att dom skulle kunna köra en elbil.D
et är inte elbilen som är det största problemet utan infrastrukturen för laddning på långfärd.
Något som Elon Musk har förstått och bygger laddnätverk.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-06 11:08
Ursprungligen av Innis:

Elbilen är i utvecklingsstadiet vad smarta mobiltelefoner är för 10år sedan. Räckvidden kommer bara att öka.
Gemene man har ett användarmönster redan idag som gör att dom skulle kunna köra en elbil.D
et är inte elbilen som är det största problemet utan infrastrukturen för laddning på långfärd.
Något som Elon Musk har förstått och bygger laddnätverk.

Om vi ska jämföra med smarta telefoner så kommer räckvidden öka marginellt.

Det har nog inte undgått någon att problemen med elbilar är infrastruktur, räckvidd och laddtid.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-06 11:24

Det är mycket lättare att bygga infrastrukturen/laddplatser för elbilar än bygga nya tankplatser/distributionskedjor för vätgas eller annat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-06 11:26
Ursprungligen av Json_81:

Skulle inte vara så säker på det. Vi är väldigt långt ifrån att elbilar ska slå stort, särskilt utanför städer oavsett vad alla optimister vill hävda. Det kan mycket väl dyka upp annan teknik på vägen.

Jag shoppade mig en dieselbil istället för att betala massor för att vara beta-testare, blir intressant att se vad som finns när det är dags att byta den.

Du skulle köpt en elhybrid istället! Det finns en enda nackdel, dragkrok

Ursprungligen av ekloev:

De syftade nog förvisso inte på hur länge bilen skulle hålla ihop, utan hur länge bilen skulle vara aktuell att använda innan kunden byter ut den.

Jag kan väl hålla med om att jag var lite raljant. Min poäng är att den sortens uppgifter är meningslösa om de inte samtidigt uppger vad de anser bilens ekonomiska livslängd att vara. Ett år? Fem? Tio? 25? Alla vi som har en massa elektronikskräp hemma vet att batterier blir sämre rätt fort. Det är säkert så att det lönar sig att stoppa in en massa teknik som ser till att i- och urladdningar i bilar blir optimala på ett sätt som de inte blir för mobiltelefoner, men hur ser förlustkurvorna ut egentligen? Om jag köper en Tesla S idag med ca 53 mils räckvidd, hur lång är den räckvidden om 10 år? Kommer urladdningstempot att öka? Är angivelserna om bibehållen laddningskapacitet gjorda utifrån antagandet att bilen aldrig snabbladdas, som för mobiler? O.s.v. Det finns helt enkelt en mängd obesvarade frågor här som förtjänar att tas på allvar innan vi alla hoppar på elbilståget.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-06 11:54

Jag skulle vilja svara som RollsRoyce: Tillräckligt!
Livslängden är en bra bit över 10 år (om den blir 15, 20 eller 30 år vet vi inte, men över 15 år är ekonomiskt försvarbart).
Jag har inte hört eller läst om några elbilar som har minskat med 20 % kapacitet på 10 år (Prius har funnits sedan 1999 i Japan och 2000 i övriga världen). Visst finns det saker vi inte vet så mycket om än, men vi vet tillräckligt för att hoppa på (och pga miljö/hälsa behöver vi hoppa på!).
https://elbil.no/slik-vinner-du-elbildiskusjo...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-06 14:49
Ursprungligen av kenjon:

Du skulle köpt en elhybrid istället! Det finns en enda nackdel, dragkrok

Bil utan dragkrok är ju ungefär som en bil utan ratt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-06 18:30
Ursprungligen av Json_81:

Om vi ska jämföra med smarta telefoner så kommer räckvidden öka marginellt.

Det har nog inte undgått någon att problemen med elbilar är infrastruktur, räckvidd och laddtid.

Nu syftade jag inte på batteritiden på smartphones utan dom som helhet.

Räckvidd är inget problem för 99% av befolkningen som pendlar till jobbet.
Laddtid är heller inget problem för dom som pendlar till jobbet eftersom man laddar på jobbet eller på natten hemma.
Det är enbart Tesla som har löst laddtider på längre resor med sina Superchargers.
Allt detta kommer bara bli bättre och bättre med tiden. Det pratas om att Tesla kommer dubbla laddeffekten från ca 100KwH till 200KwH.

Enligt den statistik som finns att tillgå hur långt varje bil kör per år och dag så är räckvidden inte ett problem.
Folk har en tendens att göra det till ett problem eftersom man tänker som att det är en fossilbil man kör.
Handhavandet är något man kommer att få anpassa sig till och inte snöa in sig på hur det varit med fossilbilar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-06 18:33
Ursprungligen av Json_81:

Bil utan dragkrok är ju ungefär som en bil utan ratt.

Nej verkligen inte. Utan ratt får du inte köra men det kan och får du göra utan dragkrok.
Att det är osmidigt att inte ha dragkrok håller jag med om men det är ett problem som går att lösa.
Elbilar kommer få dragkrok. Tesla Modell X har det så

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-06 19:39
Ursprungligen av Innis:

Nu syftade jag inte på batteritiden på smartphones utan dom som helhet.

Räckvidd är inget problem för 99% av befolkningen som pendlar till jobbet.
Laddtid är heller inget problem för dom som pendlar till jobbet eftersom man laddar på jobbet eller på natten hemma.
Det är enbart Tesla som har löst laddtider på längre resor med sina Superchargers.
Allt detta kommer bara bli bättre och bättre med tiden. Det pratas om att Tesla kommer dubbla laddeffekten från ca 100KwH till 200KwH.

Enligt den statistik som finns att tillgå hur långt varje bil kör per år och dag så är räckvidden inte ett problem.
Folk har en tendens att göra det till ett problem eftersom man tänker som att det är en fossilbil man kör.
Handhavandet är något man kommer att få anpassa sig till och inte snöa in sig på hur det varit med fossilbilar.

Vet inte vad du har för jobb, men hos oss finns 8 elstolpar och det jobbar tusentals människor i området.
På natten hemma funkar rätt bra för oss i villa, lägenheter har det kanske lite värre?

Statistiken gäller inte alla, och allt är inte personbilar där ute på vägarna.

Jag säger inte att elbilar är en dålig lösning, men det vore ju bra om man var realistisk om hur långt vi faktiskt har kvar.
Och fokus bör ligga på elbilar inne i och nära städerna där det är betydligt lättare att jobba runt de begränsningarna.

Ursprungligen av Innis:

Nej verkligen inte. Utan ratt får du inte köra men det kan och får du göra utan dragkrok.
Att det är osmidigt att inte ha dragkrok håller jag med om men det är ett problem som går att lösa.
Elbilar kommer få dragkrok. Tesla Modell X har det så

Du kan inte och får inte dra en släpkärra utan dragkrok, samma problem.

Att ha en dragkrok på en elbil är väl i sig inget större problem, men det ger rätt tråkiga effekter på räckvidden.

Vad som saknas för elbilar är en ordentlig standard för snabbladdning. Såvitt jag vet finns inte det, eller har jag fel? För nattladdning/lågeffektsladdning har man väl enats såvitt jag förstår.

För bränsle finns det standarder, typ EN590 för diesel.
För tunga fordon försöker man pusha för https://www.oppcharge.org som en standard.
Exempel på det systemet finns runtom i Sverige och Europa.

Ett liknande system, fast kanske med kabel, för elbilar så att det kan installeras stolpar på bensinmackar, snabbmatsrestauranger osv borde vara ett prioriterat ämne hos beslutsfattarna tycker jag. Fordonstillverkarna har flera alternativ men det behövs nog ett beslut högre upp för att det ska ta fart.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-07 07:41
Ursprungligen av Json_81:

Vet inte vad du har för jobb, men hos oss finns 8 elstolpar och det jobbar tusentals människor i området.
På natten hemma funkar rätt bra för oss i villa, lägenheter har det kanske lite värre?

Statistiken gäller inte alla, och allt är inte personbilar där ute på vägarna.

Jag säger inte att elbilar är en dålig lösning, men det vore ju bra om man var realistisk om hur långt vi faktiskt har kvar.
Och fokus bör ligga på elbilar inne i och nära städerna där det är betydligt lättare att jobba runt de begränsningarna.

Du kan inte och får inte dra en släpkärra utan dragkrok, samma problem.

Att ha en dragkrok på en elbil är väl i sig inget större problem, men det ger rätt tråkiga effekter på räckvidden.

Som alltid när man diskuterar med skeptiker så ser dom bara problemen och inte fördelarna ?

Naturligtvis så måste alla komma behöva anpassa sig när elbilar är i majoritet.
Denna tråd kommer att vara så irrelevant när vårat beteende mönster är förändrat efter hur vi laddar bilen jämfört med hur man tankar en bil.
Att behöva åka till en bensinstation för att tanka när man kan ladda nästan var som helst.
Finns det en parkeringsplats går det att sätta upp en laddare. Gäller bara att något tar ansvaret och den initiala kostnaden att sätta upp den.
Tänk i framtiden att än var du parkerar så finns det en laddare att plugga in i.

Din bil analogi stämmer inte fast det är bilar vi pratar om ?

Detta är en inkomplett karta över dom existerande laddare som redan finns nu.
Att kunna ladda är inte problemer utan att hitta dom är problemet.
Dom är inte lika bra utmärkta som en bensinstation är men redan nu skulle många klara sig med en elbil

Jag håller med. Laddstationer "hör hemma" i shoppingcenter och liknande. Tänk dig att åka och storhandla, koppla in bilen i en snabbladdare och när du har handlat klart är bilen laddad.

Jag tror inte att vi kommer att ladda våra fordon på dagens bilstationer - de kommer att försvinna

Och givetvis så kommer det att påverka stadsbilden - till det bättre

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-07 09:51
Ursprungligen av Innis:

Som alltid när man diskuterar med skeptiker så ser dom bara problemen och inte fördelarna ?

Naturligtvis så måste alla komma behöva anpassa sig när elbilar är i majoritet.
Denna tråd kommer att vara så irrelevant när vårat beteende mönster är förändrat efter hur vi laddar bilen jämfört med hur man tankar en bil.
Att behöva åka till en bensinstation för att tanka när man kan ladda nästan var som helst.
Finns det en parkeringsplats går det att sätta upp en laddare. Gäller bara att något tar ansvaret och den initiala kostnaden att sätta upp den.
Tänk i framtiden att än var du parkerar så finns det en laddare att plugga in i.

Din bil analogi stämmer inte fast det är bilar vi pratar om ?

Detta är en inkomplett karta över dom existerande laddare som redan finns nu.
Att kunna ladda är inte problemer utan att hitta dom är problemet.
Dom är inte lika bra utmärkta som en bensinstation är men redan nu skulle många klara sig med en elbil

Det handlar inte så mycket om skepsism som realism.

Du nämner ju själv "Gäller bara att något tar ansvaret och den initiala kostnaden att sätta upp den."
Hur ofta händer det?

Det är alltid några i dessa diskussioner som säger "om några år när alla kör elbil".
Nej, det kommer inte handla om "några år" innan vi är där, inte i Sverige och absolut inte globalt.

Det jobbas febrilt på elbilar, elbussar, ellastbilar, t o m elgrävmaskiner och annan anläggningsutrustning och tekniken i sig har kommit ganska långt men det kommer fortfarande ta lång tid och det kan mycket väl svänga om till någon annan utveckling på vägen.

Det är inte bara att slänga upp tusentals laddstolpar vid köpcentrum, elen ska fortfarande transporteras dit.
Det är inte lite ledbelysning vi pratar om i effektuttag.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-07 10:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag håller med. Laddstationer "hör hemma" i shoppingcenter och liknande. Tänk dig att åka och storhandla, koppla in bilen i en snabbladdare och när du har handlat klart är bilen laddad.

Jag tror inte att vi kommer att ladda våra fordon på dagens bilstationer - de kommer att försvinna

Och givetvis så kommer det att påverka stadsbilden - till det bättre

Det behöver inte ens vara en snabbladdare.
Utan man laddar så mycket som det gick åt att komma dit och eventuellt till nästa laddare.
Att göra som man gör nu med en fossilbil köra tills den är nästan tom och sen tanka fullt är inte rätt sätt med en elbil.

Såg ett test på YouTube där en kille som kallar sig för TeslaBjörn demonstrerade det mest effektiva sättet tidsmässigt att ladda bilen på långresa.
Att köra tills batteriet var nästan slut för att komma så långt som möjligt och sen ladda det till 100% var tidsmässigt dumt.
Det bästa är att hoppa mellan laddarna och ladda enbart så mycket som det behövdes att komma till nästa laddare.
Då behöver man inte ladda totalt samma tid som man behöver göra om man drar ur det helt.
Hoppas det var begripligt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-07 10:08
Ursprungligen av Json_81:

Det handlar inte så mycket om skepsism som realism.

Du nämner ju själv "Gäller bara att något tar ansvaret och den initiala kostnaden att sätta upp den."
Hur ofta händer det?

Tesla gör det. Tydligen ska dom stora biljättarna gå ihop och bygga ett eget laddnätverk.
Faktum är att Tesla har erbjudit ALLA biltillverkare att använda Teslas SuperCharger men av någon anledning inte accepterat.

Det snackas mycket om att när dom stora jättarna släpper sina elbilar 20020-22 så kommer Tesla få det svårt.
Märkligt att dom inte har släppt elbilar tidigare med tanke på dom resurser och kunskaper dom besitter.
Det är som att dom inte vill släppa en elbilar med lång räckvidd utan dom kommer med något så fjuttigt som Leaf och i3

Elbolagen sätter ut laddstationer. Vår BRF har satt upp fyra st för våra boende. Något vi gjorde INNAN någon ens hade köpt en elbil.

Har man den skeptiska inställning som du har då kommer det ingenting att hända.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-07 10:11
Ursprungligen av Json_81:

Det handlar inte så mycket om skepsism som realism.

Du nämner ju själv "Gäller bara att något tar ansvaret och den initiala kostnaden att sätta upp den."
Hur ofta händer det?

Det är alltid några i dessa diskussioner som säger "om några år när alla kör elbil".
Nej, det kommer inte handla om "några år" innan vi är där, inte i Sverige och absolut inte globalt.

Det jobbas febrilt på elbilar, elbussar, ellastbilar, t o m elgrävmaskiner och annan anläggningsutrustning och tekniken i sig har kommit ganska långt men det kommer fortfarande ta lång tid och det kan mycket väl svänga om till någon annan utveckling på vägen.

Det är inte bara att slänga upp tusentals laddstolpar vid köpcentrum, elen ska fortfarande transporteras dit.
Det är inte lite ledbelysning vi pratar om i effektuttag.

Det är ingen som har sagt att elbilsrevolutionen är här utan det KOMMER att komma.
Faktum är att redan nu så kan många klara sig på med en elbil.
Finns statistik på hur många mil per dag man kör som innebär att räckvidden på en elbil räcker gott och väl.

Nya Kia har 400 faktiska km i räckvidd och det räcker gott och väl för många till vardags.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att vi kommer att ladda våra fordon på dagens bilstationer - de kommer att försvinna

Jag tror snarare att de kommer att anpassas till nya drivmedel. Kanske att det kommer komma en snabbladdningshandske i tillägg till diesel/bensin/e85. Kanske att våra kära politiker lagstiftar om det på samma sätt som de gjorde med etanolen. Bensinmackarna ligger ju ofta utspridda på strategiska ställen om man åker längre sträckor och de är naturligtvis intresserade av att hålla sin affärsmodell (att erbjuda drivmedel) levande. Jag är helt övertygad om att många shoppingcenter kommer erbjuda ännu fler laddstolpar än de redan gör, men det är väl troligt att de kommer att vara av lågeffektstyp (för att "toppa upp") eftersom man normalt sett spenderar en längre tid där.
Men om man kan snabbladda en buss eller lastbil på under 10 min, borde man ju kunna få ner laddtiden ordentligt på en elbil också, speciellt när batteriet har rätt temperatur (alltså när man kört en viss sträcka) och på så sätt kunna göra längre resor utan att man får räckviddsångest. En laddtid på 5 min kanske de flesta skulle acceptera (sätt bilen på laddning, ta en toapaus, köp en kopp kaffe).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-07 13:14
Ursprungligen av Innis:

dom stora jättarna släpper sina elbilar 20020-22

Här fick du det rätt

Ursprungligen av Innis:

Det är ingen som har sagt att elbilsrevolutionen är här utan det KOMMER att komma.
Faktum är att redan nu så kan många klara sig på med en elbil.
Finns statistik på hur många mil per dag man kör som innebär att räckvidden på en elbil räcker gott och väl.

Nya Kia har 400 faktiska km i räckvidd och det räcker gott och väl för många till vardags.

400 faktiska km i bra väder utan last.

Givetvis räcker dagens elbilar i vardagen för många, men ska alla gå och hyra en bil varje gång man ska åka lite längre eller ha lite last?
Läste någonstans att räckvidden på en tesla med husvagn gick ner till en tredjedel t ex, man kom alltså mindre än 20 mil.
Som referens till det kan jag säga att min Tiguan kom 60 mil mot normala 90 med husvagn i somras.

Volvo kör ett pilotprojekt för att försöka ge elbussars batterier ett andra liv i lägenheter: https://www.volvobuses.com/en-en/news/2018/de...

Låter en del som Teslas Powerwall: https://www.tesla.com/powerwall

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-07 16:52
Ursprungligen av Json_81:

Bil utan dragkrok är ju ungefär som en bil utan ratt.

Absolut inte! Ratt använder jag varje gång jag använder bilen, dragkrok kanske tre ggr/år. Och jag har en husbil med dragkrok så för mej personligen spelar det ingen roll. Men det kommer (t ex Audi).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-07 18:30
Ursprungligen av kenjon:

Absolut inte! Ratt använder jag varje gång jag använder bilen, dragkrok kanske tre ggr/år. Och jag har en husbil med dragkrok så för mej personligen spelar det ingen roll. Men det kommer (t ex Audi).

Så för att du har en andra bil med dragkrok är det en oviktig del av bilen menar du?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-07 19:12
Ursprungligen av Json_81:

Här fick du det rätt

400 faktiska km i bra väder utan last.

Givetvis räcker dagens elbilar i vardagen för många, men ska alla gå och hyra en bil varje gång man ska åka lite längre eller ha lite last?
Läste någonstans att räckvidden på en tesla med husvagn gick ner till en tredjedel t ex, man kom alltså mindre än 20 mil.
Som referens till det kan jag säga att min Tiguan kom 60 mil mot normala 90 med husvagn i somras.

Nej då stannar man vid dom snabbladdare som finns och tar en bensträckare och en fika.
Som du såg på den bild jag postade finns det redan många att välja mellan.

Ni som har icke-Tesla-elbilar: är de lika cyberifierade som Teslorna? Kan företaget pusha ut "uppdateringar" till er som ni inte har något att säga till om när de vill? Loggas varje meter ni åker? Eller är det bara Tesla som lider av Musks bakgrund inom spioneribranschen?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-07 23:46
Ursprungligen av GustafMA:

Ni som har icke-Tesla-elbilar: är de lika cyberifierade som Teslorna? Kan företaget pusha ut "uppdateringar" till er som ni inte har något att säga till om när de vill? Loggas varje meter ni åker? Eller är det bara Tesla som lider av Musks bakgrund inom spioneribranschen?

Vet du varför det loggas?

Ett par inlägg borttagna, tänk på våra trivselregler.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-08 08:40
Ursprungligen av Innis:

Nej då stannar man vid dom snabbladdare som finns och tar en bensträckare och en fika.
Som du såg på den bild jag postade finns det redan många att välja mellan.

Den resan tar alldeles tillräckligt med tid utan att stanna var 10-15e mil. Och din bild tar slut i Gävle, det gör inte Sverige. Jag körde 70 mil till uppåt där.

Att döma av din bild kommer man inte ens mellan laddarna i södra Sverige.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-08 08:48
Ursprungligen av Json_81:

Den resan tar alldeles tillräckligt med tid utan att stanna var 10-15e mil. Och din bild tar slut i Gävle, det gör inte Sverige. Jag körde 70 mil till uppåt där.

Att döma av din bild kommer man inte ens mellan laddarna i södra Sverige.

Jag har inget annat svar ätt ruska på huvudet och skratta åt dig ?
Mer pessimistisk och negativ person har jag nog aldrig mött tidigare som bara ser problemen.
Tänk va besvärligt att behöva stanna lite oftare.
Du måste vara en fröjd för barn att åka med som kräver kortare körsträckor. ?

Senast redigerat 2018-12-08 09:07
Bevaka tråden