Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blindtest av 16 mobilkameror chockerar

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Youtube-profilen Marques Brownlee gjorde ett stort blindtest bland följare på Twitter och Instagram, och resultatet är minst sagt överraskande.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-12-07 19:32

Väldigt intressant test! Och resultatet sen! ?

"Om du tittar på uppställningen i bilden ovan innan du tittar på videoklippet kan du testa och se hur bra du lyckas gissa resultatet. " Bilden jag ser visar bara bokstäverna A till p svårt att gissa då? Men jag gissar på B eftersom det är första bokstaven i ordet Bäst. Ska kika på videoklipper nu så får vi se.

Edit Detta visar ju mest hur viktigt det är med bra testmetoder. Även fast vinnaren inte är dålig försvann ju många vettiga konkurrenter mot "skräp" pga hur testet utfördes. Orkade inte se hela klippet med hans flamsiga vänner dock.

Dold text:

Vad vinner jag? Jag gissade ju rätt. ;). En ipad pro kanske?

Senast redigerat 2018-12-07 20:15
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-07 20:12

Visar att folk inte vill ha foton som visar verkligheten utan kraftig processerade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-07 20:36
Ursprungligen av Innis:

Visar att folk inte vill ha foton som visar verkligheten utan kraftig processerade.

Som väntat. Vanligt folk är inga esteter. Därav har jag slutat att bry mig om den här typen av tester.

Ursprungligen av Innis:

Visar att folk inte vill ha foton som visar verkligheten utan kraftig processerade.

Precis vad jag har sagt sen jag började förstå saker och ting: Folk bryr sig inte om kvalitet, utan bara att det ska vara ”fräckt”.
Man ser det på bilder (för hög kontrast och för starka färger, och naturligtvis megapixlar - är det fler är det automatiskt bättre), filmer (tre ppi eller 1080 bryr sig ingen om, bara man ser vad filmen föreställer), ljudkvalitet (max diskant och bas är det enda viktiga, och 1000 watt är automatiskt bättre än 100), datorer (ju fler blinkande lampor och högre siffror är automatiskt bättre än användarvänlighet) och så vidare....

Nu har jag inte sett videon ovan än, men jag sätter mina pengar på att det är en Samsung-lur som tagit hem första priset. VM i överdriven kontrast och starka färger helt enkelt.

Men jag kan ju ha fel!

  • Medlem
  • 2018-12-07 20:42
Ursprungligen av carlsson:

Precis vad jag har sagt sen jag började förstå saker och ting: Folk bryr sig inte om kvalitet, utan bara att det ska vara ”fräckt”.
Man ser det på bilder (för hög kontrast och för starka färger, och naturligtvis megapixlar - är det fler är det automatiskt bättre), filmer (tre ppi eller 1080 bryr sig ingen om, bara man ser vad filmen föreställer), ljudkvalitet (max diskant och bas är det enda viktiga, och 1000 watt är automatiskt bättre än 100), datorer (ju fler blinkande lampor och högre siffror är automatiskt bättre än användarvänlighet) och så vidare....

Nu har jag inte sett videon ovan än, men jag sätter mina pengar på att det är en Samsung-lur som tagit hem första priset. VM i överdriven kontrast och starka färger helt enkelt.

Men jag kan ju ha fel!

Samsung åkte ut ganska tidigt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-07 20:49
Ursprungligen av carlsson:

Precis vad jag har sagt sen jag började förstå saker och ting: Folk bryr sig inte om kvalitet, utan bara att det ska vara ”fräckt”.
Man ser det på bilder (för hög kontrast och för starka färger, och naturligtvis megapixlar - är det fler är det automatiskt bättre), filmer (tre ppi eller 1080 bryr sig ingen om, bara man ser vad filmen föreställer), ljudkvalitet (max diskant och bas är det enda viktiga, och 1000 watt är automatiskt bättre än 100), datorer (ju fler blinkande lampor och högre siffror är automatiskt bättre än användarvänlighet) och så vidare....

Nu har jag inte sett videon ovan än, men jag sätter mina pengar på att det är en Samsung-lur som tagit hem första priset. VM i överdriven kontrast och starka färger helt enkelt.

Men jag kan ju ha fel!

Japp, Samsung åkte ut tidigt, men som de diskuterar i videon hade Samsung för några år sedan förmodligen vunnit eftersom de bearbetade bildmaterialet kraftigt, ökade kontraster och ljusnivåerna för att det skulle "poppa" på OLED-paneler. Samsungs senaste telefoner har faktiskt haft en väldigt återhållsam bearbetning, kanske inte riktigt lika återhållsam som Apple eller Google, men skillnaden är inte så stor faktiskt.

Nu har jag sett filmen, och man är ju tyvärr inte speciellt överraskad. Inte märket jag trodde, men rätt gissad anledning.... ?

  • Medlem
  • 2018-12-07 22:59

Alla har sina egna preferenser
Kameran i min Note 8 är den bästa jag ägt. Har inte testat Mate 20 Pro ?
En bra kamera förutom att ha den med sig är där det räcker att man tar en bild istället för flera som man behöver radera sedan ?

Men lärdomen att Instagram ä Twitter tar bort skärpan och att majoriteten väljer ljusstarka bilder framför kanske dova bilder är ju intressant.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-07 23:07
Ursprungligen av PaO:

Alla har sina egna preferenser
Kameran i min Note 8 är den bästa jag ägt. Har inte testat Mate 20 Pro ?
En bra kamera förutom att ha den med sig är där det räcker att man tar en bild istället för flera som man behöver radera sedan ?

Den logiska preferensen är att man vill ha verklighetstrogna bilder. Men detta test visade att folk inte har någon smak alls.

Vore väl konstigt att den kamera du nu använder inte är bättre än föregående ?

  • Medlem
  • 2018-12-07 23:08
Ursprungligen av Innis:

Den logiska preferensen är att man vill ha verklighetstrogna bilder. Men detta test visade att folk inte har någon smak alls.

Vore väl konstigt att den kamera du nu använder inte är bättre än föregående ?

Tycker du men 6 miljoner tyckte Mate 20 pro och inte ett Äpple i närheten ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-07 23:10
Ursprungligen av PaO:

Tycker du men 6 miljoner tyckte Mate 20 pro och inte ett Äpple i närheten ?

Jösses gick andemening med testet dig så obemärkt förbi?

  • Medlem
  • 2018-12-07 23:17
Ursprungligen av Innis:

Jösses gick andemening med testet dig så obemärkt förbi?

Testet i mina ögon visar att det är upp till var och en vilken man tycker är bäst medan du tycker att är där inte ett Äpple på luren är den en kopia eller värdelös ?

Ett inlägg borttaget, tänk på våra trivselregler.

Hur kan det vara chockerande att en av marknadens absolut bästa och mest flexibla kamera vinner? Om vi nu plockar ut just det resultatet och funderar lite. Att både göra en extremt avancerad och omtyckt kamera som gillas av både experter och de mindre kunniga/intresserade är en bedrift men inte alls chockerande för mig iaf. Kineserna har visat vad de kan senaste åren. Dessutom på en telefon som i Sverige kostar ungefär samma som Apples "budget"-lur, men ändå har dubbla minnet (och alla andra finesser som helt saknas hos konkurrenten).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-08 12:54
Ursprungligen av PaO:

Testet i mina ögon visar att det är upp till var och en vilken man tycker är bäst medan du tycker att är där inte ett Äpple på luren är den en kopia eller värdelös ?

Nej. Det visar inte vilken kamera som tar bäst bild. Det visar vilken bild folk tyckte såg bäst ut efter att de hade processats genom Instagram och Twitter. Det är en väldigt stor skillnad!

Ursprungligen av MultiMan:

Hur kan det vara chockerande att en av marknadens absolut bästa och mest flexibla kamera vinner? Om vi nu plockar ut just det resultatet och funderar lite. Att både göra en extremt avancerad och omtyckt kamera som gillas av både experter och de mindre kunniga/intresserade är en bedrift men inte alls chockerande för mig iaf. Kineserna har visat vad de kan senaste åren. Dessutom på en telefon som i Sverige kostar ungefär samma som Apples "budget"-lur, men ändå har dubbla minnet (och alla andra finesser som helt saknas hos konkurrenten).

Är nog mer att Apples telefoner åkte ut så tidigt som redaktionen "chockerades" över.
Andreas gav ju själv mate 20 PRO utmärkelsen enastående med kameran på plus sidan "+ Klassledande kamera med unikt vidvinkelfotograferande"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-08 14:16

Jag blir faktiskt förvånad över att nästan alla dessa stora tech-youtubers förefaller inte känna till att kraftigt proccesserade bilder alltid vinner i tester av vad vanligt folk tycker är snyggast.
Men å andra sidan så kanske svaren var väntade även från YT-personerna, de flesta av dem är som folk är mest (och inget fel i det). Endast Quinn Nelson (Snazzy Labs) hade sansade och vettiga resonemang. Och av de inblandade är det just Quinn Nelson och Marques Brownlee själv som uppfattas som intelligentare än de övriga.

  • Medlem
  • 2018-12-08 14:29
Ursprungligen av kenjon:

Nej. Det visar inte vilken kamera som tar bäst bild. Det visar vilken bild folk tyckte såg bäst ut efter att de hade processats genom Instagram och Twitter. Det är en väldigt stor skillnad!

Håller med dig om det skulle uttryckt mig i den riktningen

  • Medlem
  • 2018-12-08 14:30
Ursprungligen av Jonatatatan:

Är nog mer att Apples telefoner åkte ut så tidigt som redaktionen "chockerades" över.
Andreas gav ju själv mate 20 PRO utmärkelsen enastående med kameran på plus sidan "+ Klassledande kamera med unikt vidvinkelfotograferande"

Håller med dig om det fullt ut ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-08 20:09
Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om det fullt ut ?

@Jonatatatan jo precis, det var inte förvånande att Mate 20 Pro gick bra, mer att Pocophone och Blackberry gick bra. Men när man tänker på komprimeringen på sociala medier och hur folk tenderar att uppfatta bilder på mobilens skärm är det inte så konstigt att de mer naturtrogna bilderna inte imponerar lika mycket.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-08 20:42
Ursprungligen av MultiMan:

Hur kan det vara chockerande att en av marknadens absolut bästa och mest flexibla kamera vinner? Om vi nu plockar ut just det resultatet och funderar lite. Att både göra en extremt avancerad och omtyckt kamera som gillas av både experter och de mindre kunniga/intresserade är en bedrift men inte alls chockerande för mig iaf. Kineserna har visat vad de kan senaste åren. Dessutom på en telefon som i Sverige kostar ungefär samma som Apples "budget"-lur, men ändå har dubbla minnet (och alla andra finesser som helt saknas hos konkurrenten).

Det är inte chockerande att Mate 20 Pro går vinnande ur striden, det är ju att betydligt billigare och tekniskt sämre kameratelefoner som Pocophone och Blackberry går så långt. Men själva lärdomen i testet är ju att den tunga komprimeringen på sociala medier och att folk uppfattar ljusa bilder med mycket kontrast som bättre gör att blindtestet inte alls visar på vilka kameror som är bäst. Så resultatet för Mate 20 Pro är lika missvisande som för resten av telefonerna i testet. Men bland de verkliga tester vi gjort har Mate 20 Pro helt klart imponerat mest på mig.

Det var rejält dåliga ljusförhållanden i objekten, kameran som processade detta bäst vann. Grattis till Instagram-generationen.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2018-12-08 22:03

Intressant med blindtester, det är så många förutfattade meningar som kommer på skam då. Pocophone för 3000-4000kr duger utmärkt som mobilkamera för de allra flesta. Naturtrogna bilder eller ej, there you have it!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-08 23:47

Klart intressant test och diskussion. Är en bild bra när den avbildar verkligheten eller när den upplevs bäst? Är en bild bra när den tas direkt ur kameran eller när den har bearbetats? Jag fotade mycket under en period med systemkamera och blev ganska trött på bildbehandling. Det kändes som att den med bäst datakraft vann jämfört med den med bäst förmåga att ta en bra bild med en bra kamera.

Idag är jag betydligt mer ambivalent. Bildbearbetning, kameror med egen bildbearbetning och sociala medier har påverkat mig. Trots många år med ny teknik har jag dock ännu inte fullt ut landat i vad jag tycker om alla nya tekniker och vad som är en "bra" bild.

På ett mycket amatörmässigt sätt testade jag och en god vän för ca 8 år sedan att ta en bild på så liknande sätt som är möjligt i verkliga livet. Jag hade en dyr systemkamera med ett dyrt objektiv(dyr här=Q) och min gode vän en betydligt billigare utrustning. Han efterbearbetade sin bild och så lät vi ett antal vänner sätta betyg. Såklart vann hans bild.

Vi gjorde också ett svårare test, vi fotade ett objet fritt. Dvs fotografen fick komponera bilden. Jag som van "fotograf" fick klart högre omdöme av min bild än vad han fick.

Han efterbearbeta även sin bild, och då fick han betydligt bättre omdöme. Detta var såklart extremt ovetenskapligt, men jag fick mig en tankeställare. Jag slutade efter det i princip att fota med systemkamera. Att sedan minsta barnen växt upp lite påverkade också. Man var helt enkelt inte ute lika mycket, så dessa saker sammanföll. Så det var inte bara bildbehandlingen som påverkade mg.

Men frågan kvarstår, vad är en bra bild?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-09 00:31
Ursprungligen av xms67:


På ett mycket amatörmässigt sätt testade jag och en god vän för ca 8 år sedan att ta en bild på så liknande sätt som är möjligt i verkliga livet. Jag hade en dyr systemkamera med ett dyrt objektiv(dyr här=Q) och min gode vän en betydligt billigare utrustning. Han efterbearbetade sin bild och så lät vi ett antal vänner sätta betyg. Såklart vann hans bild.

Påminner mig om denna:

Amatören fläskade på och använde metoderna tvångsmässigt stelt, och vann folkets röst.
Men jag anser att proffs-fotografen var helt överlägsen på alla plan.

  • Medlem
  • 2018-12-09 08:07
Ursprungligen av ekloev:

@Jonatatatan jo precis, det var inte förvånande att Mate 20 Pro gick bra, mer att Pocophone och Blackberry gick bra. Men när man tänker på komprimeringen på sociala medier och hur folk tenderar att uppfatta bilder på mobilens skärm är det inte så konstigt att de mer naturtrogna bilderna inte imponerar lika mycket.

Allting hänger på hur bilderna konsumeras och vad som är tillräckligt. Är mycket viktigare enligt mig med snabb autofokus än naturliga färger tex i en mobilkamera. Ju färre bilder du behöver ta för att bli nöjd desto bättre IMO ?

Intressant video. I förlängningen undrar man vad det får för effekt på mobilindustrin? Alla märken i toppskiktet har bra kameror, plus en del överraskningar som man såg i testet. Så säljargumentet bäst kamera kanske inte kommer funka framöver som det nu har gjort ett bra tag.
Det är i det stora hela rätt små skillnader.

Tomi Ahonen hade en artikel på det här ämnet 2017:
https://communities-dominate.blogs.com/brands...

Kan tänka mig att det kan bli andra faktorer som avgör för ett köp i framtiden. Lång batteritid som ett exempel.

Bevaka tråden