Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elbilar och batterier

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-08 09:10
Ursprungligen av Json_81:

Att döma av din bild kommer man inte ens mellan laddarna i södra Sverige.

Men vi kan väl zooma in lite så ser du att det finns bra med laddare efter E4

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-08 09:50
Ursprungligen av Innis:

Jag har inget annat svar ätt ruska på huvudet och skratta åt dig ?
Mer pessimistisk och negativ person har jag nog aldrig mött tidigare som bara ser problemen.
Tänk va besvärligt att behöva stanna lite oftare.
Du måste vara en fröjd för barn att åka med som kräver kortare körsträckor. ?

Mer naiv och verklighetsfrånvänd person får man nog leta efter.

Jag hade med dottern på resan, hon hade inga önskemål att stanna oftare, däremot ville hon komma fram vilket hade tagit en dag extra åt varje håll med en elbil, om vi nu förutsätter att det gått att ladda på någorlunda optimala ställen.

Ursprungligen av Innis:

Vet du varför det loggas?

Jag bryr mig inte. Det skulle kunna vara för att etablera världsfreden och rädda de stackars svältande barnen i Afrika och jag vill ändå inte veta av det. Loggas inte min gamla hederliga kemibil så ser jag ingen anledning till att en elbil ska loggas heller.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-08 10:20
Ursprungligen av GustafMA:

Jag bryr mig inte. Det skulle kunna vara för att etablera världsfreden och rädda de stackars svältande barnen i Afrika och jag vill ändå inte veta av det. Loggas inte min gamla hederliga kemibil så ser jag ingen anledning till att en elbil ska loggas heller.

Du bryr dig inte men likväl så ställer du frågan ?
Detta är anledningen.
https://nordic.businessinsider.com/tesla-chri...

Kortfattat. För att förbättra autopiloten så den blir säkrare och mer exakt

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-08 10:23
Ursprungligen av Json_81:

Mer naiv och verklighetsfrånvänd person får man nog leta efter.

Jag hade med dottern på resan, hon hade inga önskemål att stanna oftare, däremot ville hon komma fram vilket hade tagit en dag extra åt varje håll med en elbil, om vi nu förutsätter att det gått att ladda på någorlunda optimala ställen.

Verkligheten är att det finns laddare så att man kan göra den resa du gjorde med elbil redan nu.
Visst man måste stanna oftare och köra kortare pass. Som jag tidigare skrev så kommer man få att ändra sitt användarmönster när man har en elbil.

Ursprungligen av Le:

Vet du något om ackumulatorernas livslängd som gör oss skeptiker mer positiva? Alla uppladdningsbara batterier har ju hittills blivit m e m trötta vartefter. Och att byta i en elbil torde väl vara näst intill en ekonomisk katastrof?
Berätta gärna hur du tänkt.

En enkel tumregel:
Antag att en batteribil klarar 20 mil på en laddning. Man brukar räkna med 1000 laddcykler för uppladdningsbara batterier (ackumulatorer) men det kan bli mer eller mindre. Då blir körsträckan 20000 mil.

Ursprungligen av Innis:

Du bryr dig inte men likväl så ställer du frågan ?
Detta är anledningen.
https://nordic.businessinsider.com/tesla-chri...

Kortfattat. För att förbättra autopiloten så den blir säkrare och mer exakt

Det är mycket riktigt att jag inte bryr mig om varför. Jag undrade om, och det var du som prompt ville leda in det på deras patetiska svepskäl för datainsamling.

Min fråga kvarstår - ägnar sig andra elbilstillverkare åt samma sorts oblyga intrång i sina kunders privatliv, eller är det en Teslaspecialare?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-08 11:17
Ursprungligen av Innis:

Verkligheten är att det finns laddare så att man kan göra den resa du gjorde med elbil redan nu.
Visst man måste stanna oftare och köra kortare pass. Som jag tidigare skrev så kommer man få att ändra sitt användarmönster när man har en elbil.

Nej, verkligheten är att det funkar inte att bara kunna köra en timme för att sen sikta in sig på nästa ställe att ladda på och behöva stanna så länge där. Ska man dessutom göra en avstickare inåt landet från E4 finns det inte ett enda landställe på din karta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-08 12:59
Ursprungligen av Json_81:

Så för att du har en andra bil med dragkrok är det en oviktig del av bilen menar du?

Absolut inte! Såg du inte att för mej PERSONLIGEN spelar det ingen roll.
Det handlar hela tiden om att överväga för- resp nackdelar. Bristen på dragkrok begränsar utbudet av elbilar drastiskt. Men för MEJ har det knappt någon betydelse.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-08 13:06
Ursprungligen av Saffran:

En enkel tumregel:
Antag att en batteribil klarar 20 mil på en laddning. Man brukar räkna med 1000 laddcykler för uppladdningsbara batterier (ackumulatorer) men det kan bli mer eller mindre. Då blir körsträckan 20000 mil.

Det är inte så enkelt! Läs mitt inlägg #21 t ex.
Man kör inte en hel laddcykel av batterierna per 20 mil. Om man kör en halv cykel så är man uppe i 40000 mil. Om batterierna klarar 2000 cykler istället har du 80000 mil. Och som jag har skrivit tidigare finns det många elbilar som har gått betydligt mer än 20000 mil utan att byta batterier.

Ursprungligen av kenjon:

Det är inte så enkelt! Läs mitt inlägg #21 t ex.
Man kör inte en hel laddcykel av batterierna per 20 mil. Om man kör en halv cykel så är man uppe i 40000 mil. Om batterierna klarar 2000 cykler istället har du 80000 mil. Och som jag har skrivit tidigare finns det många elbilar som har gått betydligt mer än 20000 mil utan att byta batterier.

Du har gjort andra antaganden men bara uppåt. Hur rimliga är de?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-09 14:25

Enligt min begränsade erfarenhet (två Toyota Prius, en kompis Leaf, BMWi3, KIA Soul) ganska rimliga. Men vi får se om 10 år.

Ursprungligen av kenjon:

Enligt min begränsade erfarenhet (två Toyota Prius, en kompis Leaf, BMWi3, KIA Soul) ganska rimliga. Men vi får se om 10 år.

Du refererar i tex #21 till Toyota Prius som är en bensinbil som använder ett batteri för att höja systemverkningsgraden när bensinmotorn ligger i ett ofördelaktig belastningsområde. Det är ingen batteribil som tex Tesla.
Du skriver att du har kört 22 mil på en laddning med en batteribil. Antag att batteriet håller för 1000 uppladdningar då är det en rimlig kalkyl att anta att din batteri kommer att hålla 22000 mil. Du gör förstås ett annat antagande annars hade du nog inte köpt just den bilen.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-10 09:11
Ursprungligen av GustafMA:

Det är mycket riktigt att jag inte bryr mig om varför. Jag undrade om, och det var du som prompt ville leda in det på deras patetiska svepskäl för datainsamling.

Min fråga kvarstår - ägnar sig andra elbilstillverkare åt samma sorts oblyga intrång i sina kunders privatliv, eller är det en Teslaspecialare?

Finns ingen annan elbils tillverkare som har så avancerad autopilot som Tesla och det till följd av att dom samlar in anonym data.
Enligt detta så är det frivilligt.
https://nordic.businessinsider.com/tesla-chri...

Citat:

Tesla asked owners for approval in May before collecting the anonymized data.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-10 09:13
Ursprungligen av Json_81:

Nej, verkligheten är att det funkar inte att bara kunna köra en timme för att sen sikta in sig på nästa ställe att ladda på och behöva stanna så länge där.

Nähä varför inte?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-10 09:21
Ursprungligen av Json_81:

Ska man dessutom göra en avstickare inåt landet från E4 finns det inte ett enda landställe på din karta.

Kartan på webbsidan visar inte alla laddare när har zoomat ut.
Zoomar man in blir den mer detaljerad och då ser man alla laddare mer exakt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-10 09:40
Ursprungligen av Innis:

Nähä varför inte?

Jag ger upp diskussionen om det ska behöva förklaras för dig varför man inte vill mer än fördubbla restiden.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-10 13:12
Ursprungligen av Json_81:

Jag ger upp diskussionen om det ska behöva förklaras för dig varför man inte vill mer än fördubbla restiden.

Ingen som har sagt att du behöver dubbla restiden utan det är ett felaktigt antagande du gör pga okunskap.
Laddar man på rätt sätt dvs laddar när batteriet inte är helt tom eller laddar helt fullt så behöver man inte ladda lång stund.
Följer en YouTube kanal med en kille som heter Björn i Norge som har demonstrerat detta.
Han behöver bara stanna 10-20min varje 15-25mil beroende på förhållanden.
Du utgår ifrån dina förväntningar,kunskap,förhållande och tror att det gäller för alla.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-10 17:17
Ursprungligen av Innis:

Ingen som har sagt att du behöver dubbla restiden utan det är ett felaktigt antagande du gör pga okunskap.
Laddar man på rätt sätt dvs laddar när batteriet inte är helt tom eller laddar helt fullt så behöver man inte ladda lång stund.
Följer en YouTube kanal med en kille som heter Björn i Norge som har demonstrerat detta.
Han behöver bara stanna 10-20min varje 15-25mil beroende på förhållanden.
Du utgår ifrån dina förväntningar,kunskap,förhållande och tror att det gäller för alla.

Enda här som visar på okunskap här är du.
Att behöva göra stopp så ofta kommer att dubbla restiden, varje stopp kommer ta betydligt längre tid eftersom du ska köra till laddstolpen, och sen ut på väg igen. Har man någon gång genomfört en bilresa vet man att det plockar mer tid än det låter som.
Vi pratade dessutom om att dra en husvagn och en total räckvidd på under 20 mil.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-10 23:04
Ursprungligen av Json_81:

Enda här som visar på okunskap här är du.
Att behöva göra stopp så ofta kommer att dubbla restiden, varje stopp kommer ta betydligt längre tid eftersom du ska köra till laddstolpen, och sen ut på väg igen. Har man någon gång genomfört en bilresa vet man att det plockar mer tid än det låter som.
Vi pratade dessutom om att dra en husvagn och en total räckvidd på under 20 mil.

Det är ingen som har sagt att äga en elbil kommer bli som att äga en fossilbil.
Användarmönstret hur du kör kommer att förändras.Du kommer att behöva göra fler stopp än en fossilbil för att ladda.
Men att körtiden skulle bli dubbelt så lång är något jag bestämt inte håller med om.
Har själv husvagn så jag vet hur lång tid det tar och jag har småbarn så det blir inte långa stinter man kör innan ett stopp krävs.

Men nu handlade det inte enbart om dig och ditt scenario och ovilja att tänka på miljön.
where there's a will there's a way

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-11 08:29
Ursprungligen av Innis:

Men nu handlade det inte enbart om dig och ditt scenario och ovilja att tänka på miljön.
where there's a will there's a way

Det handlar inte om ovilja att tänka på miljön utan att inse att elbilsrevolutionen kommer ta lång tid.

Du vet säkert också att skillnaden mellan en elbil och en vanlig bil inte är så stora när man räknar ihop totala miljöpåverkan.
När man dessutom använder dieselaggregat för att driva laddstolparna minskar det ytterliggare...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-11 09:29
Ursprungligen av Json_81:

Det handlar inte om ovilja att tänka på miljön utan att inse att elbilsrevolutionen kommer ta lång tid.

Du vet säkert också att skillnaden mellan en elbil och en vanlig bil inte är så stora när man räknar ihop totala miljöpåverkan.
När man dessutom använder dieselaggregat för att driva laddstolparna minskar det ytterliggare...

Miljöpåverkan med elbilar är mycket mindre. Det cirkulerar flera rapporter som beställts från bensinbolag och fossilindustrin med dessa är trams.
Räknar man in att en elbil kräver mindre service under sin levnadstid så blir läget ett helt annat.

Finns ingen Tesla supercharger som driv med dieselaggregat. Vet att det har postat en sådan bild men vad jag förstår så var det ett dåligt skämt. Ungefär som den bild där en Tesla fått batteritorsk och dom hade kopplat på ett bensindrivet elverk. En teknisk omöjlighet till att börja med.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-12-11 09:41
Ursprungligen av Json_81:

Det handlar inte om ovilja att tänka på miljön utan att inse att elbilsrevolutionen kommer ta lång tid.

Den går fortare om man försöker fokusera mer på möjligheterna än på problemen.

Jag kan tänka mig att det lät på motsvarande sätt bland bakåtsträvare när bilen kom:
"Meh, ska jag vara begränsad till att köpa bensin på speciella ställen? Om min häst blir hungrig finns ju havre att köpa på varenda bondgård längs vägen".

Utveckling sker. Oftast till det bättre. Det gäller bara att våga släppa sargen och inse att det kanske finns större vinningar i att ändra sina vanor och sitt beteende. Annars sitter man kvar där med sin häst när alla bondgårdar har ersatts av bensinmackar...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-11 09:42
Ursprungligen av Vassius:

Den går fortare om man försöker fokusera mer på möjligheterna än på problemen.

Jag kan tänka mig att det lät på motsvarande sätt bland bakåtsträvare när bilen kom:
"Meh, ska jag vara begränsad till att köpa bensin på speciella ställen? Om min häst blir hungrig finns ju havre att köpa på varenda bondgård längs vägen".

Utveckling sker. Oftast till det bättre. Det gäller bara att våga släppa sargen och inse att det kanske finns större vinningar i att ändra sina vanor och sitt beteende. Annars sitter man kvar där med sin häst när alla bondgårdar har ersatts av bensinmackar...

Väldigt bra formulerat ?

Ursprungligen av Innis:

Finns ingen annan elbils tillverkare som har så avancerad autopilot som Tesla och det till följd av att dom samlar in anonym data.
Enligt detta så är det frivilligt.
https://nordic.businessinsider.com/tesla-chri...

Det är förstås en helt annan femma. Kan jag stänga av dataflödet för min del så bryr jag mig inte om hur många andra fåntrattar som glatt säljer ut sin integritet och betalar Musk för privilegiet att vara betatestare. Å andra sidan tror jag inte ett ögonblick på Teslas utfästelser härvidlag; de är säkert som alla andra företag i datorbranschen och kommer ertappas med att "av misstag" ha samlat in data som de lovat att inte samla in gång på gång.

Vilket gör att jag är intresserad av att veta vad andra elbilsproducenter gör - är det bara Teslaförare i den här tråden? Har bilbranschen som helhet tagit tillfället i akt att bli väg-Stasi under olika svepskäl i samband med ett teknikskifte där kunderna verkar svälja lite vadsomhelst?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-11 11:26
Ursprungligen av Innis:

Miljöpåverkan med elbilar är mycket mindre. Det cirkulerar flera rapporter som beställts från bensinbolag och fossilindustrin med dessa är trams.
Räknar man in att en elbil kräver mindre service under sin levnadstid så blir läget ett helt annat.

Finns ingen Tesla supercharger som driv med dieselaggregat. Vet att det har postat en sådan bild men vad jag förstår så var det ett dåligt skämt. Ungefär som den bild där en Tesla fått batteritorsk och dom hade kopplat på ett bensindrivet elverk. En teknisk omöjlighet till att börja med.

Vad bra att seriösa beräkningar är trams och du kan ignorera fakta.

Ursprungligen av Vassius:

Den går fortare om man försöker fokusera mer på möjligheterna än på problemen.

Jag kan tänka mig att det lät på motsvarande sätt bland bakåtsträvare när bilen kom:
"Meh, ska jag vara begränsad till att köpa bensin på speciella ställen? Om min häst blir hungrig finns ju havre att köpa på varenda bondgård längs vägen".

Utveckling sker. Oftast till det bättre. Det gäller bara att våga släppa sargen och inse att det kanske finns större vinningar i att ändra sina vanor och sitt beteende. Annars sitter man kvar där med sin häst när alla bondgårdar har ersatts av bensinmackar...

Jag sitter kvar på min häst tills elbilar eller något annat är ett vettigt alternativ, det är det inte idag för mig.

Det finns en anledning till att våra fordonstillverkare inte satsar på eldrivna långfärdsbussar eller tunga lastbilar, utvecklingen får drivas av citybussar och lätta lastbilar där det finns vettiga förutsättningar.

Alla hästar byttes inte över en natt heller

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-11 11:37
Ursprungligen av Json_81:

Vad bra att seriösa beräkningar är trams och du kan ignorera fakta.

Rapporter som är köpta av fossilindustrin har noll trovärde.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-11 11:38
Ursprungligen av Json_81:

Det finns en anledning till att våra fordonstillverkare inte satsar på eldrivna långfärdsbussar eller tunga lastbilar, utvecklingen får drivas av citybussar och lätta lastbilar där det finns vettiga förutsättningar.

?

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/ny...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-11 11:40
Ursprungligen av Json_81:

Jag sitter kvar på min häst tills elbilar eller något annat är ett vettigt alternativ, det är det inte idag för mig.

Jag misstänker att den dagen aldrig kommer komma för dig utan då har du flyttat målstolparna så ingenting duger då heller

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-11 11:41
Ursprungligen av GustafMA:

Det är förstås en helt annan femma. Kan jag stänga av dataflödet för min del så bryr jag mig inte om hur många andra fåntrattar som glatt säljer ut sin integritet och betalar Musk för privilegiet att vara betatestare. Å andra sidan tror jag inte ett ögonblick på Teslas utfästelser härvidlag; de är säkert som alla andra företag i datorbranschen och kommer ertappas med att "av misstag" ha samlat in data som de lovat att inte samla in gång på gång.

Vilket gör att jag är intresserad av att veta vad andra elbilsproducenter gör - är det bara Teslaförare i den här tråden? Har bilbranschen som helhet tagit tillfället i akt att bli väg-Stasi under olika svepskäl i samband med ett teknikskifte där kunderna verkar svälja lite vadsomhelst?

Du verkar vara en väldigt glad och positiv prick ?

Bevaka tråden