Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som köpt Apple Watch 4

Tråden skapades och har fått 467 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2018-12-06 23:28
Ursprungligen av xXMALmenXx:

Bara USA :/

Meh...
Det var ju lite knas kan jag tycka.

Ursprungligen av zOlid:

Meh...
Det var ju lite knas kan jag tycka.

Inte oväntat. Vi är inne på medicinska områden

  • Medlem
  • Örebro
  • 2018-12-07 14:31
Ursprungligen av BlackSmp:

Inte oväntat. Vi är inne på medicinska områden

Ne absolut inte.
Det jag menade var lite knas, var att inte ens varningarna, som kommit till alla klockor sen gen1 nu.
Där den varnar för oregelbunden hjärtrytm, kom inte ens till alla.
Mig veterligen så var det en del av den här "heart study" som man kunde vara med på. Och den funkade överallt.
Men kanske blandar ihop det där.

Men är la så att bara den funktionen med oregelbunden rytm, som inte är ECG, har regler runt sig.

Ecg kan jag ändå köpa att det behövs kontrolleras.

Ursprungligen av zOlid:

Ne absolut inte.
Det jag menade var lite knas, var att inte ens varningarna, som kommit till alla klockor sen gen1 nu.
Där den varnar för oregelbunden hjärtrytm, kom inte ens till alla.
Mig veterligen så var det en del av den här "heart study" som man kunde vara med på. Och den funkade överallt.
Men kanske blandar ihop det där.

Men är la så att bara den funktionen med oregelbunden rytm, som inte är ECG, har regler runt sig.

Ecg kan jag ändå köpa att det behövs kontrolleras.

Det enda jag får varningar om är puls och cardiogram. Närmaste hjärtat jag kommer i dagsläget. EKG kommer ju förmodligen snart. Om det sedan nationellt eller EU som skall godkänna är en annan femma.?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-07 16:18

Kuriosa:

Ofta när jag t ex går och tittar på fotboll och är ganska aktiv supporter, eller i andra sammanhang där det blir en del viftade, så kan klockans fall-funktion triggas.
Idag så halkade jag på våt kullersten i stan, faceplantar totalt och skrapar upp ansiktet. Vad säger klockan? Ingenting. Zip, zero, nada...ingenting.

Antar

Ursprungligen av zinned:

Kuriosa:

Ofta när jag t ex går och tittar på fotboll och är ganska aktiv supporter, eller i andra sammanhang där det blir en del viftade, så kan klockans fall-funktion triggas.
Idag så halkade jag på våt kullersten i stan, faceplantar totalt och skrapar upp ansiktet. Vad säger klockan? Ingenting. Zip, zero, nada...ingenting.

Det beror väl på fort du är uppe och rör på dig?

Den ska varna om den tror att du ramlat och inte rör på sig. På fotbollen kan jag tänka mig att du hoppar till och sedan fryser till i besvikelse över att det inte blev mål

Jag antar att du, trots skrapnigen av ansiktet, snabbt var uppe igen och då är det ingen larmsituation. Du behöver inget larm för att veta att du hade ramlat...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-12-08 12:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Det beror väl på fort du är uppe och rör på dig?

Den ska varna om den tror att du ramlat och inte rör på sig. På fotbollen kan jag tänka mig att du hoppar till och sedan fryser till i besvikelse över att det inte blev mål

Jag antar att du, trots skrapnigen av ansiktet, snabbt var uppe igen och då är det ingen larmsituation. Du behöver inget larm för att veta att du hade ramlat...

Du gav mig en idé, kanske de skulle ha en rammelräknarapp!
EKG, rammelräknare, hjärtkontroll, låter som en perfekt grej för övervakning av äldre och sjuka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-10 09:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Det beror väl på fort du är uppe och rör på dig?

Den ska varna om den tror att du ramlat och inte rör på sig. På fotbollen kan jag tänka mig att du hoppar till och sedan fryser till i besvikelse över att det inte blev mål

Jag antar att du, trots skrapnigen av ansiktet, snabbt var uppe igen och då är det ingen larmsituation. Du behöver inget larm för att veta att du hade ramlat...

Nej, det skulle jag inte säga. Alla andra gånger, som har varit false positives, så har jag varit i rörelse hela tiden. Både före, under och efter den triggades.

Ursprungligen av zinned:

Kuriosa:

Ofta när jag t ex går och tittar på fotboll och är ganska aktiv supporter, eller i andra sammanhang där det blir en del viftade, så kan klockans fall-funktion triggas.
Idag så halkade jag på våt kullersten i stan, faceplantar totalt och skrapar upp ansiktet. Vad säger klockan? Ingenting. Zip, zero, nada...ingenting.

Jag vill minnas fall-grejen bara är om du ramlar bakåt? Typ ner från en stege. När du skriver faceplantar tänker jag att du ramlade framåt? Den typen av fall är generellt bättre då vi ofta lyckas ta emot oss på något sätt, till skillnad från när vi ramlar bakåt och lätt slår i huvudet och svimmar av.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-10 13:28
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag vill minnas fall-grejen bara är om du ramlar bakåt? Typ ner från en stege. När du skriver faceplantar tänker jag att du ramlade framåt? Den typen av fall är generellt bättre då vi ofta lyckas ta emot oss på något sätt, till skillnad från när vi ramlar bakåt och lätt slår i huvudet och svimmar av.

Hade kunnat vara så men ta alla false positives jag har fått, där har jag varit upprätt alternativt sittandes upp varje gång.

För övrigt, min iPhone X gick åt pipsvängen i samma fall...apropå att falla framåt och ta emot med händerna. Tips, ha inte telefonen i händerna i det läget.

Ursprungligen av zinned:

Hade kunnat vara så men ta alla false positives jag har fått, där har jag varit upprätt alternativt sittandes upp varje gång.

För övrigt, min iPhone X gick åt pipsvängen i samma fall...apropå att falla framåt och ta emot med händerna. Tips, ha inte telefonen i händerna i det läget.

Jo, men tänker det hänger på hur du rör handen med klockan på? De visade ju nån grafik på det specifika rörelsemönster som de tränat klockan på att känna igen. Om du sitter ned men kastar upp (och bak kanske?) armen på ett liknande sätt som någon som faller bakåt gör så får du ju en falldetektion antar jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-10 13:36
Ursprungligen av Ida Blix:

Jo, men tänker det hänger på hur du rör handen med klockan på? De visade ju nån grafik på det specifika rörelsemönster som de tränat klockan på att känna igen. Om du sitter ned men kastar upp (och bak kanske?) armen på ett liknande sätt som någon som faller bakåt gör så får du ju en falldetektion antar jag.

Tja, jag vet inte. Jag har inte ägnat det någon tanke direkt utan det var mest lite komiskt tyckte jag...att den har reggat massa false positives men när det blev skarpt läge så hände inget. Jag tror nog jag stänger av funktionen istället, känns mest störig.

Någon som har en liten guide till att göra klockan US och göra det möjligt att testa EKG?
Frågar för att jag inte orkar tänka eller engagera mig ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Någon som har en liten guide till att göra klockan US och göra det möjligt att testa EKG?
Frågar för att jag inte orkar tänka eller engagera mig ?

Har diskuterats i tråden. Någon har försökt - blev problem. Tydligen måste klockan till att börja med vara köpt i USA.

På Apple Watch 4 så ger kronan bättre pulsmätning (ej EKG) även utanför USA. Starta puls-appen och håll fingret på kronan och den ska ge bättre värden.
https://support.apple.com/en-us/HT204666

När jag provar på min uppdaterar den snabbare och jag tycker att den verkar mer exakt. Kommentera gärna om du håller med eller inte.

Ursprungligen av adress@mac:

Har diskuterats i tråden. Någon har försökt - blev problem. Tydligen måste klockan till att börja med vara köpt i USA.

Ok se där. ☹️
Men det skiljer sig inget fysiskt egentligen mellan klockorna eller?
Om nu EU/Sverige skulle godkänna mjukvaran här år 2030.

Ursprungligen av stoneage:

På Apple Watch 4 så ger kronan bättre pulsmätning (ej EKG) även utanför USA. Starta puls-appen och håll fingret på kronan och den ska ge bättre värden.
https://support.apple.com/en-us/HT204666

När jag provar på min uppdaterar den snabbare och jag tycker att den verkar mer exakt. Kommentera gärna om du håller med eller inte.

Märker ärligt talat ingen skillnad - oavsett.?

  • Medlem
  • 2018-12-10 17:53
Ursprungligen av Mackan1984:

Ok se där. ☹️
Men det skiljer sig inget fysiskt egentligen mellan klockorna eller?
Om nu EU/Sverige skulle godkänna mjukvaran här år 2030.

Det är samma hårdvara bortsett från radion och frekvensbanden. Antagligen kollar man på serienummer eller på något annat okänt som visar på vilken marknad den är såld.

Ursprungligen av Ljung:

Det är samma hårdvara bortsett från radion och frekvensbanden. Antagligen kollar man på serienummer eller på något annat okänt som visar på vilken marknad den är såld.

Med närmare eftertanke så är det väl Apple som håller tillbaka för oss icke-amerikanare.
Det är väl för att detta med ”fda-approval” ska betyda något som de inte bara släppt funktionen över hela världen.
Det är ju ingen fullständig EKG man får så känns som att den borde få finnas överallt som ett slags ”ofullständigt alternativ”, men det rimmar väl inte med apples marknadsföring.
Tror det dröjer minst ett halvår innan den släpps över hela världen utan att ha ansökt om några fancy godkännanden från andra myndigheter i världen.
Antingen det eller så lär det ta några år/versioner av aw innan vi ser det här.
https://www.cnet.com/news/apple-watch-ecg-ekg...
En reporter på cnet hittade ju en oregelbunden rytm direkt han prövade appen så hoppas fler människor får tillgång till det snabbt.
En på reddit upptäckte förmaksflimmer; https://www.reddit.com/r/AppleWatch/comments/...

Senast redigerat 2018-12-10 19:41
  • Medlem
  • Gothenburg
  • 2018-12-11 23:10

Aktiverade precis ECG mm på min AW
Suttit här och testat några gånger fått några grafer.
Ser inget konstigt och känner inget konstigt heller

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-11 23:17

Köpt i USA? Om inte, hur gjorde du?

  • Medlem
  • Gothenburg
  • 2018-12-13 17:32
Ursprungligen av kenjon:

Köpt i USA? Om inte, hur gjorde du?

Köpt i USA.
Så bara ändrade zon på AW och iPhone till USA installerade ECG sen ändrade tillbaka zon till Sverige på båda

Det verkar som att Telenor stödjer e-sim?

https://www.telenor.se/handla/smartwatch/appl...

  • Medlem
  • 2018-12-13 18:52
Ursprungligen av el gringo:

Det verkar som att Telenor stödjer e-sim?

https://www.telenor.se/handla/smartwatch/appl...

Ja, sedan ungefär en vecka tillbaka. För klockan, inte telefonerna.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-13 23:38
Ursprungligen av el gringo:

Det verkar som att Telenor stödjer e-sim?

https://www.telenor.se/handla/smartwatch/appl...

Har haft min AW4 LTE uppkopplad direkt via Telenor sedan i lördags.

Hur funkar lte i Sverige om man köper klockan i USA?

  • Medlem
  • 2018-12-31 10:42
Ursprungligen av museo12:

Hur funkar lte i Sverige om man köper klockan i USA?

Inte alls eftersom klockor köpta i USA inte stödjer de frekvensband vi använder här i Europa (3, 7, 8 och 20)

https://www.apple.com/se/watch/cellular/

Jag skulle vilja få ut mer detaljerade grafer över pulsmätning, aktivitetsappen visar inte puls efter ett pass särskilt bra tycker jag. Någon som har nått tips? Detta gäller crossfit så löpningsappar är väl inte att föredra. Har även gått in i hälsa för att kolla om man kan få fram det på något bra sätt men inte hittat något..

Hej, är det någon annan med Apple Watch Series 4 med Cellular som har haft problem att aktivera e-sim hos Telenor?
Min aktivering av mobilnät fastnade i deras system. De bad mig vänta till på måndag, om två dagar, för att sen kunna göra en anmälan om det inte har ändrat sig tills dess. Tröttsamt värre.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-05 20:55
Ursprungligen av Chrisrolex:

Hej, är det någon annan med Apple Watch Series 4 med Cellular som har haft problem att aktivera e-sim hos Telenor?
Min aktivering av mobilnät fastnade i deras system. De bad mig vänta till på måndag, om två dagar, för att sen kunna göra en anmälan om det inte har ändrat sig tills dess. Tröttsamt värre.

Jag hade strul med det, och de hade väldigt dålig koll på kundsupporten på telefon. Tog med klockan och telefon in till en av deras Telenorbutiker, men även där hade personalen ingen koll eller utbildning och kunde inte hjälpa mig. De hänvisade mig till en Apple ÅF (som även var återförsäljare av Telenor), men även de hade ingen som helst koll eller susning. Jag visste typ 5-10 ggr mer om det (tack vare att jag googlade en del innan jag åkte in till stan).

Hjälp... till slut lyckades det med att jag pillade runt en del med kontoskapande hos Telenor (ytterligare utöver det kundtjänst hänvisat om), och på klockan, och till slut så hoppade det magiskt igång efter ett par timmar. Vet inte om det var jag som löste det själv, eller om någon som bara skulle ta ett par sekunder i systemet var segt (det tog som sagt ett par timmar istället), eller om felanmälan till kundjänst hos Telenor lyckades pilla på något i bakgrunden (de meddelande mig aldrig något om det ivf.).

Summa summarum, så har support hos Telenor och Apple dålig koll, och det gäller även både Telenors egna butiker, auktoriserade ÅF och Apples auktoriserade ÅF.

Man får vara glad om det lyckas hoppa ingång efter mycket strul, pillande och snack med support. ?

Bevaka tråden