Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mer info:
https://www.klarna.com/se/kort/#section-4

Wohoo glädjens dag idag

Vad är skillnaden mellan att ha ett ST1 kort och Klarna kort kan man undra? Hoppas ju fortfarande på dom stora banker så det tar lite fart.

Borde ju vara en "genväg" att använda då jag kan koppla mitt befintliga konto hos Handelsbanken till Klarna-kortet och låta alla köp dras direkt. Vad missar jag här, känns för smidigt. Vad är haken?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-12-11 10:21
Ursprungligen av kafferast:

Borde ju vara en "genväg" att använda då jag kan koppla mitt befintliga konto hos Handelsbanken till Klarna-kortet och låta alla köp dras direkt. Vad missar jag här, känns för smidigt. Vad är haken?

Nackdelen med Klarna är att all köphistorik i din bank-app kommer benämnas "Klarna" i transaktionen. Så du vet inte var du betalat summorna nånstans annat än i Klarnas app. Det är väl den största nackdelen för min del, då jag använder Tink för att fixa min budget och då blir det väldigt diffust om alla transaktioner skulle heta Klarna.

Ursprungligen av westerlu77:

Vad är skillnaden mellan att ha ett ST1 kort och Klarna kort kan man undra? Hoppas ju fortfarande på dom stora banker så det tar lite fart.

Har inget st1-kort, så skillnaderna kan jag inte svara på. Men Klarna kan du koppla till din ordinarie bank, så alla köp du gör med Klarna-kortet kan du välja att de ska dra från din bank... Dock kommer alla transaktioner att dröja med 2-4 bankdagar + att alla köp kommer att markeras med Klarna istället för den butik du handlar i.

Då väntar jag nog. Man vill gärna ser var man har handlat.

Aktiverade allt nu genom Klarna-appen. Igång på typ 3 min och Apple Pay i både klocka och iPhone nu. Ställde in i Klarna-appen att alla transaktioner under X :- skulle dras direkt från mitt Handelsbanken-konto. På så sätt så kostar det ingenting att ha, samt bra att ha som säkerhet om plånboken hamnar på villovägar. Kommer alltså inte använda detta som primär betalningsmetod utan mer som "bra att ha".

"Apple Pay made its long-awaited debut in Germany this evening, allowing iPhone and Apple Watch users in the country to finally take advantage of the contactless mobile payments service if their card issuer supports it. At launch, Apple Pay partners in Germany include American Express, Deutsche Bank, Hanseatic Bank, HypoVereinsbank, Edenred, Comdirect, Fidor Bank, and mobile banks and payment services o2, N26, boon, bunq, and VIMpay. It may take until the end of the day before the rollout is fully completed."

Känns som om ALLA banker förutom de svenska är lite mer progressiva... :/

EDIT: Efter en Googling så insåg jag att det fanns 26 olika större banker i Tyskland så de är uppenbarligen lika värdelösa som Sverige.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-11 13:16

Fixade också nu. Gött att kortet fungerar med Apple pay direkt, får testa att handla efter jobbet :). Väldigt smidigt att sätta gräns för när det dras direkt kontra faktura.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-11 13:36

Orka vänta på Swedbank.Jag skaffade Klarna kortet och kopplade så att det dras direkt från konto

Ursprungligen av Innis:

Orka vänta på Swedbank.Jag skaffade Klarna kortet och kopplade så att det dras direkt från konto

Vad är det för fel på ST1 annars? Där får man en fakturaspec. varje månad.

Ursprungligen av westerlu77:

Vad är det för fel på ST1 annars? Där får man en fakturaspec. varje månad.

För att inte vill ha faktura så det dras direkt från kontot, skrev han ganska tydligt, jag vill ha likadant då det är lättare att hålla koll på sin ekonomi då.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-11 17:37
Ursprungligen av EnDumEn:

Nackdelen med Klarna är att all köphistorik i din bank-app kommer benämnas "Klarna" i transaktionen. Så du vet inte var du betalat summorna nånstans annat än i Klarnas app. Det är väl den största nackdelen för min del, då jag använder Tink för att fixa min budget och då blir det väldigt diffust om alla transaktioner skulle heta Klarna.

Bara att hoppas på att Tink får stöd för Klarna då. Känns inte helt orimligt.

Ursprungligen av EnDumEn:

Nackdelen med Klarna är att all köphistorik i din bank-app kommer benämnas "Klarna" i transaktionen. Så du vet inte var du betalat summorna nånstans annat än i Klarnas app. Det är väl den största nackdelen för min del, då jag använder Tink för att fixa min budget och då blir det väldigt diffust om alla transaktioner skulle heta Klarna.

Du vet väl var du handlar, så det är ju inte ens ett problem.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-12-11 19:50
Ursprungligen av Hank Solo:

Du vet väl var du handlar, så det är ju inte ens ett problem.

Nä, jag vet verkligen inte var jag handlar nånstans en månad bakåt när jag dessutom delar kontona med min fru. ?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-12-11 19:53
Ursprungligen av jonasn:

Bara att hoppas på att Tink får stöd för Klarna då. Känns inte helt orimligt.

Eller så kan Klarna sluta med att ändra titeln på varje transaktion som alla andra banker gör. ?
Åtminstone göra som iZettle och lägga in ”iZettle” och sen affärens namn.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-12-11 20:26

Blev glatt överraskad när ja läste att Klarna skulle få stöd för Pay. Inte lika glad när jag nu försöker ställa in det. Följde länken i appen för att skaffa betalkortet men fick ett mindre detaljerat felmeddelande som sa att de inte kunde ge mig något kort. (stod ingenstans varför eller vilket krav som jag inte uppfyllde). Nu är den länken borta från appen/webbsidan och alltså inte tillgänglig när jag loggar in. Har följt länkar både från deras egen sida och mailet som de skickade.

EDIT
Så här står det på deras kundservice-sida:

Citat:

KUNDSERVICEKLARNA-KORTET
Genom att logga in i Klarna-appen eller på hemsidan kan du registrera dig för ett Klarna-kort. Du får då välja design på ditt kort som du sedan kan använda för att shoppa överallt där Visa-kort accepteras. Om du inte ser möjligheten att registrera dig för ett Klarna-kort innebär det att vi inte kan erbjuda dig det för tillfället.

Det säger mig verkligen noll. Det verkar dessutom att vara omöjligt att få kontakt med kundservice om något annat än betalningar. Har skrivit till dem på Facebook nu, så får se vad som händer.

Senast redigerat 2018-12-11 20:52
  • Medlem
  • Lund
  • 2018-12-11 20:27

Annars kan du se allt i Klarna-appen

Ursprungligen av Hank Solo:

Du vet väl var du handlar, så det är ju inte ens ett problem.

Nej, det är det som jag använder fakturan till att få koll på.

Å andra sidan så är det inget problem att jag faktureras i efterhand som det verkar vara för vissa andra.

  • Medlem
  • 2018-12-11 21:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, det är det som jag använder fakturan till att få koll på.

Å andra sidan så är det inget problem att jag faktureras i efterhand som det verkar vara för vissa andra.

Håller med dig om det
Så länge man vet vad man gör och har koll på sin ekonomi så är kreditkort med fakturering i efterhand som nollas varje månad lysande. Sedan har jag svårt att förstå de som inte utnyttjar kort med någon form av kickback överhuvudtaget. Kreditkort idag behöver inte enbart vara en kostnad. Skulle jag köpa en pryl för 10 000 kr med mitt nuvarande kort betalar jag defakto 9900 kr ?

Ursprungligen av Måns97:

Blev glatt överraskad när ja läste att Klarna skulle få stöd för Pay. Inte lika glad när jag nu försöker ställa in det. Följde länken i appen för att skaffa betalkortet men fick ett mindre detaljerat felmeddelande som sa att de inte kunde ge mig något kort. (stod ingenstans varför eller vilket krav som jag inte uppfyllde). Nu är den länken borta från appen/webbsidan och alltså inte tillgänglig när jag loggar in. Har följt länkar både från deras egen sida och mailet som de skickade.

EDIT
Så här står det på deras kundservice-sida:
Det säger mig verkligen noll. Det verkar dessutom att vara omöjligt att få kontakt med kundservice om något annat än betalningar. Har skrivit till dem på Facebook nu, så får se vad som händer.

Dom säger att det är en test /beta som erbjuds 60 000 totalt i länder där Klarna verkar. Dom som inte ”får” i nuläget kommer erbjudas senare. Låter helt idiotiskt - men det är deras förklaring....?

Ursprungligen av adress@mac:

Dom säger att det är en test /beta som erbjuds 60 000 totalt i länder där Klarna verkar. Dom som inte ”får” i nuläget kommer erbjudas senare. Låter helt idiotiskt - men det är deras förklaring....?

Aha, intressant.

Jag vet inte riktigt varför men jag ansökte om kortet. Nog bästa integrationen mot Wallet hittils. Inga problem att lägga till kortet för vare sig klockan eller telefonen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Aha, intressant.

Jag vet inte riktigt varför men jag ansökte om kortet. Nog bästa integrationen mot Wallet hittils. Inga problem att lägga till kortet för vare sig klockan eller telefonen.

Kan man lägga till i Apple Pay innan fysiska kortet anländer? Måste ju lägga in kortnumret i Apple Pay, men Klarna-appen visar inte hela kortnumret för mig (några siffror år ****)

Ursprungligen av Johannnn:

Kan man lägga till i Apple Pay innan fysiska kortet anländer? Måste ju lägga in kortnumret i Apple Pay, men Klarna-appen visar inte hela kortnumret för mig (några siffror år ****)

Kämpade länge med det igår. Hade läst att det skulle gå men jag lyckades inte. Uppdaterade appen, och då gick det. Testa det!

Ursprungligen av Johannnn:

Kan man lägga till i Apple Pay innan fysiska kortet anländer? Måste ju lägga in kortnumret i Apple Pay, men Klarna-appen visar inte hela kortnumret för mig (några siffror år ****)

Det finns en knapp i Klarnas app för att lägga till kortet i Wallet. Tryck på den så löser det sig smidigt och enkelt.
Men som sagt, du måste kanske uppdatera appen först

Vad är det för typ av kort? Tänkte om det går att använda överallt eller om det blir som med Amex.

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2018-12-12 09:05
Ursprungligen av jimel:

Vad är det för typ av kort? Tänkte om det går att använda överallt eller om det blir som med Amex.

Det är ett Visa-kort och går därmed att använda i princip överallt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-12 10:38
Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om det
Så länge man vet vad man gör och har koll på sin ekonomi så är kreditkort med fakturering i efterhand som nollas varje månad lysande. Sedan har jag svårt att förstå de som inte utnyttjar kort med någon form av kickback överhuvudtaget. Kreditkort idag behöver inte enbart vara en kostnad. Skulle jag köpa en pryl för 10 000 kr med mitt nuvarande kort betalar jag defakto 9900 kr ?

Ok, berätta för oss andra då vilka som ingår i dessa uppsjö av kort som ger kickback? Vad jag förstår så är de oerhört få.

Ge tre exempel.

Ursprungligen av zinned:

Ok, berätta för oss andra då vilka som ingår i dessa uppsjö av kort som ger kickback? Vad jag förstår så är de oerhört få.

Ge tre exempel.

Har bara ett; re:member flex (Mastercard). Det är ganska nytt så har inte mycket info ännu ?

Bevaka tråden