Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elbilar och batterier

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-11 11:43
Ursprungligen av Json_81:

När man dessutom använder dieselaggregat för att driva laddstolparna minskar det ytterliggare...

Jag är nyfiken varifrån du fått detta?
Är det detta du tänker på?

https://electrek.co/2018/02/16/tesla-model-s-...

Eller detta?
https://imgur.com/gallery/cc3wcId?fbclid=IwAR...

Som tydligen var en temporär lösning.

Senast redigerat 2018-12-11 12:11
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-12-11 11:54
Ursprungligen av Json_81:

Jag sitter kvar på min häst tills elbilar eller något annat är ett vettigt alternativ, det är det inte idag för mig.

Det finns en anledning till att våra fordonstillverkare inte satsar på eldrivna långfärdsbussar eller tunga lastbilar, utvecklingen får drivas av citybussar och lätta lastbilar där det finns vettiga förutsättningar.

Alla hästar byttes inte över en natt heller

Absolut, så är det. Min daily driver är i dagsläget en snåldiesel-Volvo. Jag skulle gärna byta till en elbil, men just i dagsläget är det inte praktiskt genomförbart. Mest för att jag varken har laddmöjligheter hemma (gemensamt garage) eller på jobbet. Dessutom behöver vi kunna dra husvagn.

Men jag är positiv till teknikutvecklingen, och ser fram emot den dag då jag med en elbil kan dra husvagnen tvärs över landsbygden i Sverige och våra närmsta grannländer utan alltför mycket räckviddsångest. Jag tycker det är onödigt att dissa tekniken bara för att den inte passar just en själv. Bättre då att uppmuntra andra att stödja den så den kan bli ännu bättre och billigare.

När Volvon är avbetald får vi se hur vi gör. En laddhybrid i stil med Passat GTE kan ju vara det bästa av två världar; bensinmotor för husvagnssemestern och fem mil på el, vilket räcker gott och väl till jobbet och tillbaka. Så allra största delen av tiden skulle jag klara mig utan bensin. Om jag nu lyckas få samfälligheten att installera laddare i garaget, men det anser jag inte vara ett oöverstigligt problem.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-12-11 12:29

Har någon tillgång till en LCA (livscykelanalys) för elbilar? Och då jämfört med en för traditionella fordon.
Utan att också se på själva tillverkningen löper vi annars risk att endast bedöma miljöbelastningen med början från levererad bil.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-11 23:53
Ursprungligen av Le:

Har någon tillgång till en LCA (livscykelanalys) för elbilar? Och då jämfört med en för traditionella fordon.
Utan att också se på själva tillverkningen löper vi annars risk att endast bedöma miljöbelastningen med början från levererad bil.

https://www.theicct.org/publications/EV-batte...

Jämför CO2-utsläpp över hela livcykeln mellan en Pegeot 208 diesel (som ”most efficient” fossilbil) jämfört med en Nissan Leaf elbil körd i länder med varierande andel fossil förbränning i elproduktionen. I ett europeiskt medelland har elbilen kört ikapp sitt handikapp av utslåpp från batteritillverkningen efter 2 år.

Ursprungligen av Innis:

Du verkar vara en väldigt glad och positiv prick ?

Absolut. Fast jag kan trösta mig med att jag inte hör till gänget som direkt försöker avleda uppmärksamheten ifrån att jag totalt saknar argument för min position genom att försöka prata om hur elak och dum meningsmotståndaren är istället.

Och jag noterar att jag inte fått några svar på frågan. Uppenbarligen vet våra elbilsentusiaster inte ett jota om vad för sorts data som egentligen samlas in om dem.

Ursprungligen av Vassius:

Om jag nu lyckas få samfälligheten att installera laddare i garaget, men det anser jag inte vara ett oöverstigligt problem.

Kan vara det, beroende på hur ditt garage ser it. Jag har en lägenhet i stenstaden, där vi har parkering i källaren, vilken gjordes om till sådan från gamla kolkällare någon gång på 40-talet, vilket är ganska typiskt för det äldre fastighetsbeståndet i Stockholms innerstad. Föreningen har fattat beslut om att absolut förbjuda parkering av elbilar där, gällande tillsvidare, p.g.a. komplikationerna vid batteribränder - detta på direkt inrådan av brandförsvaret. De sprinklersystem och de pulversläckare vi har för att hantera vanliga bilar är tydligen helt inadekvata för att hantera elbilsbränder och ingen kan i dagsläget ge några besked om vad som skulle krävas för att hantera de riskerna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-12-12 10:18
Ursprungligen av GustafMA:

Kan vara det, beroende på hur ditt garage ser it. Jag har en lägenhet i stenstaden, där vi har parkering i källaren, vilken gjordes om till sådan från gamla kolkällare någon gång på 40-talet, vilket är ganska typiskt för det äldre fastighetsbeståndet i Stockholms innerstad. Föreningen har fattat beslut om att absolut förbjuda parkering av elbilar där, gällande tillsvidare, p.g.a. komplikationerna vid batteribränder - detta på direkt inrådan av brandförsvaret. De sprinklersystem och de pulversläckare vi har för att hantera vanliga bilar är tydligen helt inadekvata för att hantera elbilsbränder och ingen kan i dagsläget ge några besked om vad som skulle krävas för att hantera de riskerna.

Vårt garage är fristående från samtliga bostadshus. Det borde väl minska brandnojan en aning. Nedre plan är även byggt som skyddsrum, och övre plan där jag har plats är bara en luftig påbyggnad. Samtliga platser har uttag för motorvärmare, men den sitter på timer och är igång max en timme åt gången. Knappast tillräckligt för att ladda en elbil över natten med lite lägre effekt. Men det borde inte vara alltför mycket krångel att byta ut motorvärmartimern mot en laddbox.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-12 10:19
Ursprungligen av GustafMA:

Absolut. Fast jag kan trösta mig med att jag inte hör till gänget som direkt försöker avleda uppmärksamheten ifrån att jag totalt saknar argument för min position genom att försöka prata om hur elak och dum meningsmotståndaren är istället.

Och jag noterar att jag inte fått några svar på frågan. Uppenbarligen vet våra elbilsentusiaster inte ett jota om vad för sorts data som egentligen samlas in om dem.

Jasså gör jag det ?

Ärligt så vet jag inte om andra elbilstillverkare samlar in data i syfte att förbättra autopiloten.
Det jag vet är vad Tesla samlar in och att dom är öppna med det.
Något den länk jag postade konfirmerar. Finns mer information om detta om man orkar leta men det är tydligen jobbigt eller att man inte bryr sig.
https://interestingengineering.com/tesla-star...

Tesla är lika som Apple öppna med vilken data dom samlar in.
Att fara med osanning angående integritet skulle skada deras märke mer än den vinning dom får genom att samla in saker dom inte berättar om.
I Teslas fall är det data som i syfte kommer förbättra autopiloten som i sin tur kommer spara liv.
Redan nu har liv sparats för att autopiloten avstyrt olyckor. Att det sen finns idioter som sitter och sover i bilen och klämt fast en apelsin för att stänga av varningen är lite svårt att komma åt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-13 18:03
Ursprungligen av Json_81:

Det finns en anledning till att våra fordonstillverkare inte satsar på eldrivna långfärdsbussar eller tunga lastbilar, utvecklingen får drivas av citybussar och lätta lastbilar där det finns vettiga förutsättningar.
)

Vad var det du sa nu igen? ?

https://www.businesswire.com/news/home/201812...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-13 18:58
Ursprungligen av Innis:

Om du är läskunnig ser du vad jag sa, vilket länken bekräftar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-13 20:26
Ursprungligen av Json_81:

Om du är läskunnig ser du vad jag sa, vilket länken bekräftar.

Du skrev att inga tillverkare satsar på ellastbilar. Du har fel.
Tesla är det bästa exemplet

Volvo har insett att el är den rätta vägen.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-visar-up...

Om du vill få seriösa svar håll en trevlig ton istället för att antyda att jag inte kan läsa.
Det är inte mitt problem att lever i en bakåtsträvande och förnekande tillvaro.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-13 21:05
Ursprungligen av Innis:

Du skrev att inga tillverkare satsar på ellastbilar. Du har fel.
Tesla är det bästa exemplet

Volvo har insett att el är den rätta vägen.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-visar-up...

Om du vill få seriösa svar håll en trevlig ton istället för att antyda att jag inte kan läsa.
Det är inte mitt problem att lever i en bakåtsträvande och förnekande tillvaro.

Lätta stadslastbilar, precis vad jag sagt.

[quote name="Json_81" postid="2358692"]Lätta stadslastbilar, precis vad jag sagt.[/quote

Malmö Stad satsar på batteridrivna lokalbussar. Linje 7 började denna veckan och 10 linjer är planerade. Linje 7 är 15 km och laddas vid båda ändhållplatserna under fem minuter. Turtätheten är vanligen 10 minuter. Det finns dock ett fossilmotordrivet uppvärmningssystem, värmepump? Provåkte och kom fram:-)

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-14 04:05
Ursprungligen av Json_81:

Lätta stadslastbilar, precis vad jag sagt.

Teslas ellastbil är en fullriggare.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-14 04:09
Ursprungligen av Json_81:

Lätta stadslastbilar, precis vad jag sagt.

Ser det här ut som en lätt lastbil?

https://nikolamotor.com/one

Du pratar utan att veta någonting. Det utvecklas för fullt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-14 07:43
Ursprungligen av Innis:

Ser det här ut som en lätt lastbil?

https://nikolamotor.com/assets/motor/one/nikola_one_19-4a34cd6e6ca86a9ad120b0b49591e8561baaa841e1bac5f0d74afe61a74597bb.jpg

https://nikolamotor.com/one

Du pratar utan att veta någonting. Det utvecklas för fullt.

Konceptprylar.

Ursprungligen av kenjon:

Jag är inne på min tredje elbil nu. Den första var en Toyota Prius (hybrid) från 2006. Den har min fd sambo fortfarande, och vi har inte märkt någon större degradation av batteriet. Jag tror att det till stor del beror på Toyotas sparsamma utnyttjande av kapaciteten. Den laddas aldrig upp till mer än 80 %, och laddas inte ur till mer än 40 %. Slöseri, man använder bara 40 % av batteriets kapacitet, men till en vinst av en väldigt lång livstid. Många taxibilar i t ex Stockholm är just Toyota Prius, där flertalet av dem har gått över 100 000 mil! Utan batteribyte!!!

Vi hade också en Toyota Prius 2006. När den åttaåriga garantin gick ut köpte vi den nyare versionen. Jag är övertygad om att vår gamla bil rullar vidare under många år till utan batteribyte. Ren eldrift på bilar hänger samman med det klimathot som IPCC lyfte fram för 30 år sedan. CO2 höjer temperaturen påstod man. Det är ganska ointressant eftersom vi håller på att glida in i en ny istid.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-14 09:09

[quote name="Saffran" postid="2358700"]

Ursprungligen av Json_81:

Lätta stadslastbilar, precis vad jag sagt.[/quote

Malmö Stad satsar på batteridrivna lokalbussar. Linje 7 började denna veckan och 10 linjer är planerade. Linje 7 är 15 km och laddas vid båda ändhållplatserna under fem minuter. Turtätheten är vanligen 10 minuter. Det finns dock ett fossilmotordrivet uppvärmningssystem, värmepump? Provåkte och kom fram:-)

Stadsbussar, precis vad jag sa.
Oppcharge är en utmärkt lösning för det.

Ursprungligen av Json_81:

Lätta stadslastbilar, precis vad jag sagt.

Ursprungligen av Innis:

Teslas ellastbil är en fullriggare.

Precis som @Json_81 skriver är de koncept.

Volvos strategi verkar vara:
Innerstad/kortare sträckor: fullel (stadsbussar och distributionslastbilar)
Mellanlånga sträckor (intercity): hybrid (diesel och el)
Långa sträckor (long haul): LNG (som använder en liten del diesel/biobränsle för att slippa tändstift som i traditionella gasmotorer)

Andra tillverkare har nog liknande erbjudanden.

Jag anser att vad vi ser är en gradvis övergång till mer fossilfria drivmedel. Som det redan har varit tal om i tråden är infrastrukturen det som sätter käppar i hjulet för den som inte bor där det är fördelaktigt. Inslag/regler som Londons ULEZ kan hjälpa till i bägge ändar (tillverkare/infrastruktur).

Att flera tillverkare inte erbjuder dragkrok på vissa modeller (hybrid och el) är också beklagligt då många (däribland jag) finner det nödvändigt och vill/kan inte ha en till bil eller önskar hyra en då jag behöver (med ett äldre hus är det rätt ofta).

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-14 14:03
Ursprungligen av Json_81:

Konceptprylar.

Med andra ord under utveckling. Kul att vi är överens pm något ?

Citat:

En konceptbil är en prototyp skapad för att visa upp en ny bils design och teknologi före produktion. De visas ofta upp på motormässor för att se kunders reaktioner på nya och radikala designer som eventuellt har en chans att komma produceras

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-14 14:24
Ursprungligen av suddgummi:

Precis som @Json_81 skriver är de koncept.

Volvos strategi verkar vara:
Innerstad/kortare sträckor: fullel (stadsbussar och distributionslastbilar)
Mellanlånga sträckor (intercity): hybrid (diesel och el)
Långa sträckor (long haul): LNG (som använder en liten del diesel/biobränsle för att slippa tändstift som i traditionella gasmotorer)

Andra tillverkare har nog liknande erbjudanden.

Jag anser att vad vi ser är en gradvis övergång till mer fossilfria drivmedel. Som det redan har varit tal om i tråden är infrastrukturen det som sätter käppar i hjulet för den som inte bor där det är fördelaktigt. Inslag/regler som Londons ULEZ kan hjälpa till i bägge ändar (tillverkare/infrastruktur).

Att flera tillverkare inte erbjuder dragkrok på vissa modeller (hybrid och el) är också beklagligt då många (däribland jag) finner det nödvändigt och vill/kan inte ha en till bil eller önskar hyra en då jag behöver (med ett äldre hus är det rätt ofta).

Elektrifiering av lastbilar är på väg och Tesla kommer att visa det.
Problemet med andra tillverkare är att dom inte vågar och har i grund och botten en annan företagsstrategi.
Folk får säga vad dom vill men Elon Musk har sagt att hans mål är att elektrifiera fordonen.
Att den vinst Tesla gör ska gå till RND och utbyggnad av laddnätverk.
Andra tillverkare är i händerna på aktieägarna och är tvingade att uppvisa vinst resultat.

Elon Musk tänker på samma sätt som Jobs för hur många visste att dom behövde en iPad innan den fanns?
Samma sak med elbilar och ellastbilar.

Lätt att vara domedagsprofet och säga att det inte går,att det är för kort räckvidd,att jag inte klarar mig med en elbil.
När vi bara är i början på utvecklingen och utbyggnaden.

Våran förening var tidigt ute med laddmöjligheter ?

Fördelen med klimathotet är att det driver på utveckling av batterier. Elbilar är ju ingen nyhet, redan Farmor Anka körde en sådan. Konceptet föll på grund av dåtidens klena batterier. Snart kommer också klimathotet att falla. Den globala uppvärmningen kommer att ersättas av ett kallare klimat, speciellt på vintrarna. Då svalnar också intresset för att hejda uppvärmningen.
Att Carl X Gustaf i slutet av januari 1658 kunde marschera över isen över Lilla och Stora Bält hade ingenting med CO2 att göra. Det var det svaga magnetfältet från solen som sänkte temperaturen. Tack vare Professor Valentina Zharkova kan vi idag kan förutse när solens magnetfält blir lågt. Fysikern Henrik Svenskmark har bevisat att när solen är passiv med svagt magnetfält, blir inflödet av kosmiska protoner stort, mera moln bildas och jorden blir kallare.
När kommer vi att kunna gå över isen över Lilla och Stora Bält igen? En kraftig kyla är beräknad att inledas redan 2020 - 2051. Studerar man de få solfläckarna idag och köldrekorden i USA och Kina tycks nedkylningen redan vara på gång.

Ursprungligen av Innis:

Elektrifiering av lastbilar är på väg och Tesla kommer att visa det.

Det finns ju redan elektrifierade lastbilar. Det är inte nytt (kolla den kinesiska marknaden, t.ex. BYD). Jag trodde vi pratade om "riktiga fordon", alltså sådana som går att få tag i idag, inte koncept. Med den räckvidden de pratar om kommer mycket nyttolast att istället vara batterier. När man pratar tunga fordon är fokus på last (gäller såväl bussar som lastbilar). Det är axelvikter, tågvikter och ett gäng andra parametrar som ska lira. Det är dock mycket ny teknik som kommer i de branscherna, men de måste vara anpassade för att fungera på ett mycket mer tillförlitligt sätt eftersom slitage och brukande är på en helt annan nivå mot personbilar eller motorcyklar. För att inte tala om stillaståndsböter för bussar....

Ursprungligen av Innis:

Problemet med andra tillverkare är att dom inte vågar och har i grund och botten en annan företagsstrategi.
Folk får säga vad dom vill men Elon Musk har sagt att hans mål är att elektrifiera fordonen.
Att den vinst Tesla gör ska gå till RND och utbyggnad av laddnätverk.

Andra tillverkare vågar visst, men de har många gånger en "trögare" organisation. Där briljerar kineserna och alla start-ups.
Att Tesla försöker sig på att utöka laddställena är inte konstigt. De vill ju sälja bilar. De inser ju att infrastrukturen måste finnas för att folk ska välja en elbil. De har precis samma strategi som alla andra företag dock - de vill gå med vinst. Det är väl fortfarande så att det bara är Teslas fordon som kan laddas i deras Superchargers? Som jag varit inne på tidigare, det krävs en riktig snabbladdarstandard. Tesla närmade sig väl andra tillverkare, men såvitt jag vet har det inte mynnat ut i något. Det verkar vara lite "our way or the highway" - precis som med Apple/Jobs som du är inne på.

Ursprungligen av Innis:

Andra tillverkare är i händerna på aktieägarna och är tvingade att uppvisa vinst resultat.

Elon Musk tänker på samma sätt som Jobs för hur många visste att dom behövde en iPad innan den fanns?
Samma sak med elbilar och ellastbilar.

Lätt att vara domedagsprofet och säga att det inte går,att det är för kort räckvidd,att jag inte klarar mig med en elbil.
När vi bara är i början på utvecklingen och utbyggnaden.

Våran förening var tidigt ute med laddmöjligheter ?

Absolut, Elon Musk verkar vara en bra affärsman som ställer höga krav på sina medarbetare. Säkerligen har han mycket gemensamt med Jobs.
Som så mycket annan ny teknik kommer denna att utvecklas också. Jag är inte domedagsprofet, men jag har inte heller blå dunster i ögonen och tror att Tesla är så himla fantastiskt. De har en väldigt inlåst syn på vad man kan göra med deras bilar t.ex. som ställer till det för personer som försöker laga sina egna fordon (de svartlistar fordon som har varit i en krock eller andra incidenter och vägrar sälja delar - i alla fall i USA).
Tesla har aktieägare också, så att de inte är tvingade att uppvisa/göra allt det de kan för att vara ett sunt bolag för aktieägarna låter långsökt (vinstresultat).

En gammal kollega till mig har en Nissan Leaf som han är mycket nöjd att åka fram och tillbaka till jobbet med, men de har också en Saab 9-5 som frun brukar och som de använder för att dra båten, åka på semester osv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-15 09:24

Det finns redan en snabbladdarstandard, CCS har jag för mej den heter. Få bilar som har den ännu dock.

Ursprungligen av kenjon:

Det finns redan en snabbladdarstandard, CCS har jag för mej den heter. Få bilar som har den ännu dock.

Ja. Men den tillåter i dagsläget inte de höga strömmar som krävs för att kunna snabbladda stora batterier (längre räckvidd). CCS 2 och ev 3 bör lösa de problemen, men jag tycker att standarden som sådan är lite rörig med ett gäng olika kablar för att koppla samman laddare och fordon. Det kan ställa till bekymmer om man har en fast installerad kabel på laddstationen. Det är problemet när man bygger på en standard som inte riktigt tog tillräckligt med höjd när den ursprungligen formulerades.

Själv är jag säker på att det kommer finnas en kilometerskatt på elbilen den dagen majoriteten av bilar drivs med el. Problemet är att vi kommer få effektbrist i Sverige när kärnkraften stängd ned och nej, oavsett hur många vindsnurror eller solceller vi sätter upp så har vi ingen förmåga att bestämma när vinden blåser eller solen lyser. Att låta elbilen laddas med tysk kolel är som att gå över ån efter vatten. Alternativet är att bygga ut vattenkraften på de resterande älvarna.

Tydligen har Tesla nyligen börjat installera CCS-kablar i sina laddare i Europa: https://electrek.co/2018/12/12/tesla-dual-con...
Så då blir de väldigt relevanta för (alla?) de med en elbil.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-17 20:01
Ursprungligen av suddgummi:

Det finns ju redan elektrifierade lastbilar. Det är inte nytt (kolla den kinesiska marknaden, t.ex. BYD). Jag trodde vi pratade om "riktiga fordon", alltså sådana som går att få tag i idag, inte koncept. .

Mitt svar till skeptikern var att han påstod självsäkert att ingen utveckling av stora lastbilar pågick.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-17 20:07
Ursprungligen av darkshippo:

Själv är jag säker på att det kommer finnas en kilometerskatt på elbilen den dagen majoriteten av bilar drivs med el. Problemet är att vi kommer få effektbrist i Sverige när kärnkraften stängd ned och nej, oavsett hur många vindsnurror eller solceller vi sätter upp så har vi ingen förmåga att bestämma när vinden blåser eller solen lyser. Att låta elbilen laddas med tysk kolel är som att gå över ån efter vatten. Alternativet är att bygga ut vattenkraften på de resterande älvarna.

https://www.businessinsider.com/map-shows-sol...

Senast redigerat 2018-12-18 09:40

Vet inte var jag ska börja, men till och börja med så har du inte energi on demand. Inte ens de smartaste har löst termodynamikens första sats aka energiprincipen. Att energi inte kan skapas eller förstöras, utan bara omvandlas från en form till en annan. Det är skillnad på installerad effekt och faktiskt effekt, men jag gissar att du är en sån där som tror att el kommer ifrån två hål på väggen. bara man tänker och ber tillräcklig mycket så kommer det kraft när du önskar. Om du har koll konceptet baskraft, reglerkraft som elnätet bygger på så skulle du inte komma med en sån nonsens kommentar. Problematiken med solkraft och vindkraft är att det är intermittent kraftproduktion är just intermittent, dvs du kan inte bestämma när kraften kommer. För att det ska vara balans i elnätet så måste intermittent kraftproduktion regleras med reglerkraften, just nu är det vattenkraften som används till detta. Om du hade varit elektroingenjör så hade du förstått detta. Men hur ska man förklara för de som inget begriper. Du har inte upplevt brownouts, när kraftnätet måste gå i islandmode för att inte hela nätet ska falla.

Senast redigerat 2018-12-18 09:40
Bevaka tråden