Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xiaomi + IKEA = sant?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Intressant som tusan! Sjukt ont om info än så länge, men stämmer det känns det som vi kan se fram emot en stor explosion av nya prylar ganska snabbt. Xiaomi gör redan drösvis, och tillsammans med IKEA:s profil samt etablerade verksamhet i väst lär det gå undan!

Citat:

Xiaomi will announce the strategic cooperation with IKEA over home automation and IoT at the 2018 AIOT Xiaomi on Wednesday, Chinese media cited sources familiar with the matter.

Källa: http://www.aastocks.com/en/stocks/news/aafn-n...

Trevligt, har ett 20-tal smarta hem-prylar från Xiaomi och fler på väg med posten.

Senast redigerat 2018-11-28 15:39

Inte superspännande till att börja med. Trådfri-stöd på Xiaomis smarta hemmet-plattform och i appen Mi Home. Men det kan ju bli roligare grejor framöver.

Senast redigerat 2018-11-28 15:41

Ikea och Xiaomi uppges ingå samarbete

Två stora aktörer inom det smarta hemmet ska presentera ett strategiskt samarbete under onsdagen; svenska Ikea och kinesiska Xiaomi.

Läs hela artikeln här

vad är luftrensare till kameror?

  • Medlem
  • 2018-11-28 01:51
Ursprungligen av calinou:

vad är luftrensare till kameror?

Tror inte det finns och att de menar mer något såhär:

”...med att tillverka allt från robotdammsugare och luftrensare, till att tillverka kameror och riskokare.”

Ursprungligen av calinou:

vad är luftrensare till kameror?

"med allt från robotdammsugare och luftrenare till kameror och riskokare i sitt utbud."

Xiaomi tillverkar robotdammsugare, luftrenare (ett bättre ord än luftrensare som det ursprunligen stod), kameror, riskokare och mycket annat.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-28 07:56

Lovande!

Ikea börjar sälja Xiaomi-prylar under eget varumärke? Ikea Robotdammsugare etc? Spännande i alla fall. Mycket nöjd med de Xiaomi-prylar jag redan har hemma, vore ju inte fel om de fanns bara ett Ikea-varuhus bort.

Detta är väl början på det "digitala och smarta hemmet" som Ikea försöker förankra. Ser en stor marknad med stor potential här. Får de till ett bra samarbete så blir jag inte förvånad om många av de prylar som Ikea säljer idag förvandlas till smarta prylar.

Ska bli intressant att se hur Ikea bryter ny mark i vår vardag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-28 15:21

Mycket intressant att två giganter på var sitt område, möts och samarbetar.
Kanske dags för de andra stora aktörerna att kliva ned från sina höga hästar och också följa gemensam standard.

Vad säger ni som är insatta i det här med smart belysning/Smart hem. Ska man satsa på deras lösning istället för Philips Hue?

Ursprungligen av Okänd användare:

Vad säger ni som är insatta i det här med smart belysning/Smart hem. Ska man satsa på deras lösning istället för Philips Hue?

Har ingen erfarenhet av Hue, men kör Xiaomi själv med ~20 smarta saker inkopplade och allt bara fungerar. Inga gateways som hänger sig eller några andra problem.
Det är faktiskt Philips som tillverkar Xiaomis smarta lampor enligt förpackningarna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-29 07:57
Ursprungligen av Okänd användare:

Vad säger ni som är insatta i det här med smart belysning/Smart hem. Ska man satsa på deras lösning istället för Philips Hue?

Skulle inte kalla mig insatt men jag shoppade precis lite både och. Vill du ha färg på något annat än E27 lampor funkar inte trådfri t ex.

Ursprungligen av keptang:

Har ingen erfarenhet av Hue, men kör Xiaomi själv med ~20 smarta saker inkopplade och allt bara fungerar. Inga gateways som hänger sig eller några andra problem.
Det är faktiskt Philips som tillverkar Xiaomis smarta lampor enligt förpackningarna.

Var får du tag på Xiaomiprylar?

Ursprungligen av darkshippo:

Var får du tag på Xiaomiprylar?

Köper alla Xiaomiprylar på AliExpress.

Ursprungligen av keptang:

Har ingen erfarenhet av Hue, men kör Xiaomi själv med ~20 smarta saker inkopplade och allt bara fungerar. Inga gateways som hänger sig eller några andra problem.
Det är faktiskt Philips som tillverkar Xiaomis smarta lampor enligt förpackningarna.

Tycker hue är smidigt med alla sina inställningar, antar man vill inte gå tillbaks till vanliga ledlampor efter man har prövat detta.

Blir ju att smakar mer än vad de smakar för man har ju spotlights så det blir snabbt väldigt dyrt.

Ursprungligen av Json_81:

Skulle inte kalla mig insatt men jag shoppade precis lite både och. Vill du ha färg på något annat än E27 lampor funkar inte trådfri t ex.

Problemet är att Philipslampor är betydligt dyrare än Ikeas. Blir man köper trådlöst på e27 och andra märken om man vill ha färg.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-05 09:24
Ursprungligen av Okänd användare:

Problemet är att Philipslampor är betydligt dyrare än Ikeas. Blir man köper trådlöst på e27 och andra märken om man vill ha färg.

Om man som jag knappt har en lampa med E27 hemma så finns det inte mycket alternativ.

Apropå det, såg att man nu kan köpa trådfri RGB E27 utan dimningsknappen:
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/0...

Någon som vet om den klarar alla färger när man kör med hue bryggan?

Kan bara interpolera resultatet med min Innr-färglampor. I appen får du upp samma meny för Innr som för Philips egna färglampor. Jag kan inte tänka mig att det blir annorlunda med Ikeas Trådfri färglampor. I lampor där jag kan ställa in färgtemperatur (varmvit till kallvit) så ser det lika ut på Ikea, Trust och Philips.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-16 14:46
Ursprungligen av keptang:

Har ingen erfarenhet av Hue, men kör Xiaomi själv med ~20 smarta saker inkopplade och allt bara fungerar. Inga gateways som hänger sig eller några andra problem.
Det är faktiskt Philips som tillverkar Xiaomis smarta lampor enligt förpackningarna.

Är allt kompatibelt med standard Zigbee, eller har Xiaomi "specialfuffens" för sig som gör att man inte kan köra prylarna tillsammans med Hue, Samsung SmartThings, etc?

Ursprungligen av omartint:

Är allt kompatibelt med standard Zigbee, eller har Xiaomi "specialfuffens" för sig som gör att man inte kan köra prylarna tillsammans med Hue, Samsung SmartThings, etc?

Har inte märkt något specialfuffens.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-16 23:21
Ursprungligen av keptang:

Har inte märkt något specialfuffens.

Så de kör med standard Zigbee? Då borde det fungera med alla hubbar och appar gjorda för Zigbee?

Ursprungligen av omartint:

Så de kör med standard Zigbee? Då borde det fungera med alla hubbar och appar gjorda för Zigbee?

Möjligt, jag använder OpenHAB för att koppla ihop mina grejer. Har inte haft några problem.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2018-12-30 22:23
Ursprungligen av Json_81:

Om man som jag knappt har en lampa med E27 hemma så finns det inte mycket alternativ.

Apropå det, såg att man nu kan köpa trådfri RGB E27 utan dimningsknappen:
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/0...

Någon som vet om den klarar alla färger när man kör med hue bryggan?

Om du har infällda spottar i taket kan du köra plejd

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-31 08:13
Ursprungligen av dfgh:

Om du har infällda spottar i taket kan du köra plejd

Har förstått det, men då måste man ha hem en elektriker. Och efter att ha börjat lite med Hue/trådfri har jag insett att jag inte är helt nöjd med grupperingen av alla spottar och det löser inte en plejd.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-31 11:38
Ursprungligen av keptang:

Möjligt, jag använder OpenHAB för att koppla ihop mina grejer. Har inte haft några problem.

Riktigt intressant! Läste på om OpenHAB i ett antal timmar igår, och idag.

Just nu är jag hyfsat nöjd med mina nuvarande två lösningar (SmartThings och Tellstick) då de är väldigt enkla och flexibla (speciellt SmartThings), men när jag tar nästa kliv i "hemautomatiseringssjukan" så verkar ju OpenHAB som en grymt intressant och välgenomtänkt lösning.

Tog det lång tid för dig att få upp ditt system på det, och kikade även på andra liknande mjukvarulösningar?

Ursprungligen av omartint:

Riktigt intressant! Läste på om OpenHAB i ett antal timmar igår, och idag.

Just nu är jag hyfsat nöjd med mina nuvarande två lösningar (SmartThings och Tellstick) då de är väldigt enkla och flexibla (speciellt SmartThings), men när jag tar nästa kliv i "hemautomatiseringssjukan" så verkar ju OpenHAB som en grymt intressant och välgenomtänkt lösning.

Tog det lång tid för dig att få upp ditt system på det, och kikade även på andra liknande mjukvarulösningar?

Läste på om en del olika men fastnade för OpenHAB då den verkar vara mest flexibel, jag kan ha fel ;).
Var inte alls krångligt att konfigurera upp grejer. Inte så att det gick automagiskt men till och med jag klarade det.

Den såg alla prylar på en gång och sen fick man associera sakerna med vad dessa är och sen "mappa" funktioner.

Ursprungligen av Okänd användare:

Tycker hue är smidigt med alla sina inställningar, antar man vill inte gå tillbaks till vanliga ledlampor efter man har prövat detta.

Blir ju att smakar mer än vad de smakar för man har ju spotlights så det blir snabbt väldigt dyrt.

Problemet är att Philipslampor är betydligt dyrare än Ikeas. Blir man köper trådlöst på e27 och andra märken om man vill ha färg.

Jag har Hue hemma och har testat med Trådfri med dimmer, det var för typ ett år sedan så saker kan ha förändrats. En för mig viktig aspekt är hur långt ner den går att dimma ner. Vill man ha soluppgång och solnedgång-upplevelsen så spelar det en ganska stor roll, i alla fall om man vill vakna till en sådan. Det är märkbar skillnad mellan Hue och Trådfri, för mig var den väldigt märkbar. Om man säger att Hue gick ner till 5% gick Trådfri till kanske 15%, därefter växlade den till varmt ljus istället. Vilket är mysigt men inte alls samma sak.

Sen vet jag inte hur IKEA gör med API, men Hue har ett API så man kan utveckla saker till sig själv och andra, skriva script som styr det ena o det andra. Jag loggar tex temperaturen i mina rörelse-sensorer vilket är smidigt om man vill kunna följa sånt. Jag hade inte en IKEAs gateway så inte heller deras app, men där kan det definitivt finnas skillnader. Mina fördomar säger att IKEAs har färre features men desto mysigare användarupplevelse. Något som Hue...borde ta lärdom av.

Ser fram emot fler smarta grejer från IKEA, vore riktigt intressant om man kan styra dem via ett API också

1
Bevaka tråden