Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Appen Home och Airplay 2?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det kan hända att jag helt missuppfattat detta.

jag har för mig att jag läst att en av idéerna med Airplay 2 är att man skall kunna kontrollera sina enheter via appen Home.
jag har f.n. två Airplay 2-kompatibla enheter (en Apple TV och en gammal AP Express) och de spelar som de skall (musik).

Däremot hittar jag inte den s.k. homekitkod som enligt Home skall finnas på enheterna för de skall kunna läggas till i Home appen.
Har jag helt missuppfattat vad Home är till för eller hur hittar jag annars relevant kod?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-12-19 22:18

https://support.apple.com/sv-se/HT208724
https://support.apple.com/sv-se/HT207057

Sorry att jag bara har länkar, men kanske kan hjälpa något?

Ursprungligen av reboot81:

https://support.apple.com/sv-se/HT208724
https://support.apple.com/sv-se/HT207057

Sorry att jag bara har länkar, men kanske kan hjälpa något?

Hjälpte lite, jag hittade följande som är förklaring till strulet när det gäller min Apple TV:

Citat:

Se till att Apple TV är ansluten till ditt wifi-nätverk i hemmet och inloggad på iCloud med samma Apple-ID som appen Hem.

Eftersom AppleTV:n delas av hela familjen har den ett familjeinlogg. Jag fattar inte hur Apple menar att man skall göra om man vill kunna kontrollera hemmets grejer via Home från olika personers iPhoneenheter, som naturligtvis har olika AppleID. Verkar struligt alltihop. Det enda jag vill kunna göra är att köra multiroomsljud och kunna kontrollera det från flera olka enheter. Apple har krånglat till allt genom att försöka integrera allt till ett enda Apple ID.

Däremot fortfarande oklart hur jag hittar koden för en Airport Express som jag vill addera till Home.
Det talas alltså om en åttasiffrig kod som skall finnas på alla Airplay 2-kompatibla enheter.

Airport Express är ju som bekant uråldrig men kompatibel, frågan är ju bara vad det är för kod de menar.

Verkar inte som så många använder den där Home-appen eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-21 13:40
Ursprungligen av torsig1967:

Hjälpte lite, jag hittade följande som är förklaring till strulet när det gäller min Apple TV:
Eftersom AppleTV:n delas av hela familjen har den ett familjeinlogg. Jag fattar inte hur Apple menar att man skall göra om man vill kunna kontrollera hemmets grejer via Home från olika personers iPhoneenheter, som naturligtvis har olika AppleID. Verkar struligt alltihop. Det enda jag vill kunna göra är att köra multiroomsljud och kunna kontrollera det från flera olka enheter. Apple har krånglat till allt genom att försöka integrera allt till ett enda Apple ID.

Däremot fortfarande oklart hur jag hittar koden för en Airport Express som jag vill addera till Home.
Det talas alltså om en åttasiffrig kod som skall finnas på alla Airplay 2-kompatibla enheter.

Airport Express är ju som bekant uråldrig men kompatibel, frågan är ju bara vad det är för kod de menar.

Verkar inte som så många använder den där Home-appen eller?

I appen home kan du bjuda in andra personer med appleID att styra home.
Jag har mitt appleID på vår appleTV, i home har jag bjudit in min sambo, både hon och jag kan styra all utrustning i home.

Ursprungligen av bjorsi:

I appen home kan du bjuda in andra personer med appleID att styra home.
Jag har mitt appleID på vår appleTV, i home har jag bjudit in min sambo, både hon och jag kan styra all utrustning i home.

Konstigt jag fattar inte logiken alls här. Jag har testat med följande:
- iPad Mini2
- iPhone7
- Apple TV 4K (som Airplay 2 spelare)
- Airport Express (som Airplay 2 spelare)

Om jag spelar upp (Deezer) från låt säga iPhone så kan jag precis som väntat slå av och på ljudet i de två mottagarna (Apple TV och AP Express) samt kontrollera volymen från iPhone.

Men om jag öppnar Home i t.ex. iPad så är det enda jag kan göra i den appen att slå av uppspelningen och totalt ologiskt via ikonen för AppleTV. Jag kommer inte åt att konfigurera om eller ändra volym vare sig via Home eller Kontrollcenter på iPaden. Ikonen för Apple TV säger "Spelas Upp" trots att ljudströmmen alltså kommer från iPhone. AP Expressikonen är utgråad.

Samma sak om jag öppnar Home på samma iPhone som spelar ljudströmmen. Jag kan bara slå på eller av uppspelningen via ikonen för AppleTV(!). Märkligt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-21 16:35

Nej iden med AirPlay2 har aldrig varit att du ska kunna styra dina AirPlay2 kompatibla enheter mer än att play och paus.

Ursprungligen av torsig1967:

Konstigt jag fattar inte logiken alls här. Jag har testat med följande:
- iPad Mini2
- iPhone7
- Apple TV 4K (som Airplay 2 spelare)
- Airport Express (som Airplay 2 spelare)

Om jag spelar upp (Deezer) från låt säga iPhone så kan jag precis som väntat slå av och på ljudet i de två mottagarna (Apple TV och AP Express) samt kontrollera volymen från iPhone.

Men om jag öppnar Home i t.ex. iPad så är det enda jag kan göra i den appen att slå av uppspelningen och totalt ologiskt via ikonen för AppleTV. Jag kommer inte åt att konfigurera om eller ändra volym vare sig via Home eller Kontrollcenter på iPaden. Ikonen för Apple TV säger "Spelas Upp" trots att ljudströmmen alltså kommer från iPhone. AP Expressikonen är utgråad.

Samma sak om jag öppnar Home på samma iPhone som spelar ljudströmmen. Jag kan bara slå på eller av uppspelningen via ikonen för AppleTV(!). Märkligt.

Du kan kontrollera volymen för Apple TV bara från Remote appen för Apple TV.
I Home appen kan du bara pause eller starta uppspelning för AirPlay 2 enheter.
Du kontrollerar allt för dina Airplay 2 enheter (utom volymen för Apple TV) i Musik appen eller kontrollcenter.

Just nu det är bara så samt inga AirPlay 2 enheter kräver en kod när Du lägger till dem till HomeKit.

Om Du har fler personer som ska kunna styra AirPlay 2 enheter i samma nätverk gå till Home appen och till inställningar för hemmet. Där kan Du välja mellan 3 val: tillåt för alla, tillåt för alla i samma nätverk eller tillåt bara för dem som är inbjudna genom HomeKit.

1
Bevaka tråden