Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställa Imac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver återställa en iMac som inte startar. Den är inte helt död utan börjar starta, men kommer inte igenom startprocessen. Så långt jag förstår är det Mac OS som behöver ominstalleras. Men vi har inga system-DVD eller extra startdisk och datorn står is kogen med ett långsamt radiomodem. Går det att någonstans får tag i en startdisk till en iMac från 2010? När jag googlar vill Apple överallt tvinga på en senaste operativsystemet och det komme datorn inte orka.

Ursprungligen av Theodor:

Jag behöver återställa en iMac som inte startar. Den är inte helt död utan börjar starta, men kommer inte igenom startprocessen. Så långt jag förstår är det Mac OS som behöver ominstalleras. Men vi har inga system-DVD eller extra startdisk och datorn står is kogen med ett långsamt radiomodem. Går det att någonstans får tag i en startdisk till en iMac från 2010? När jag googlar vill Apple överallt tvinga på en senaste operativsystemet och det komme datorn inte orka.

Det går att köpa startskivor med rätt Mac OS-version för just din modell av dator av Apples support, men vill minnas att de är rätt dyra. Med lite tur kan du kanske hitta någon med samma modell av Imac och låna/köpa startskiva begagnat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-20 09:22
Ursprungligen av Theodor:

Jag behöver återställa en iMac som inte startar. Den är inte helt död utan börjar starta, men kommer inte igenom startprocessen. Så långt jag förstår är det Mac OS som behöver ominstalleras. Men vi har inga system-DVD eller extra startdisk och datorn står is kogen med ett långsamt radiomodem. Går det att någonstans får tag i en startdisk till en iMac från 2010? När jag googlar vill Apple överallt tvinga på en senaste operativsystemet och det komme datorn inte orka.

iMac 2010 levererades med Mac OS X 10.6.3 Snow Leopard. Men den är kompatibel med systemversioner upp till macOS 10.13 High Sierra.

Om datorn någonsin uppgraderats till en nyare systemversion än 10.6 bör det finnas en återställningspartition på hårddisken att starta från. Man kan då använda Verktygsprogram eller göra en ominstallation av macOS. Håll ner tangenterna Kommando (⌘) och R vid uppstart.
Så här installerar du om macOS från macOS Återställning

Om en iMac 2010 uppgraderats bör den även klara internetåterställning
Datorer som kan uppgraderas till att använda OS X Internetåterställning

Om inget annat lyckas och det behövs en DVD att starta från går det att köpa 10.6.3 Snow Leopard här för 209 kr. Det var den sista systemversionen som levererades på skiva med nya macar.

Om du har tillgång till en annan Mac:
- Ladda ned lämplig version av macOS, och lägg det på ett USB-minne (diskmakerx.com).
- Installera sedan på iMacen från USB-minnet.

https://www.makeuseof.com/tag/install-mac-os-...

Tack för alla förslag! Det jag torskar på hela tiden är att ladda ner en version av Mac OS. Jag länkas runt på massa sidor med enormt mycket ord för att sluta med en länk till iTunes som meddelar att filen inte är tillgänglig. På min egen dator har jag Mac OS Mojave och det är för nytt för att använda på iMac från 2010.

Återställningspartition är det som verkar hoppfullast. Datorn har uppgraderats flera gånger och jag tror det var El Capitan på den nu.

Ursprungligen av Theodor:

...Det jag torskar på hela tiden är att ladda ner en version av Mac OS...

Du ska kunna hitta tidigare nedladdade versioner under "Köpt" i App Store.

Om inte, så finns det en nedladdningslänk för El Capitan på den här sidan:
https://support.apple.com/sv-se/HT206886

Och på den här sidan finns en länk för att ladda ned High Sierra:
http://osxdaily.com/2018/10/21/download-macos...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-12-20 19:57

En iMac av den årgången som inte riktigt vill starta, är du säker på att det är hårddisken och inte grafikkortet?

Testa att starta i säkert läge, kan den starta där men inte normalt låter det mer som grafikkortsfel.
https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Ursprungligen av mattiL:

En iMac av den årgången som inte riktigt vill starta, är du säker på att det är hårddisken och inte grafikkortet?

Testa att starta i säkert läge, kan den starta där men inte normalt låter det mer som grafikkortsfel.
https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Skärmen fungerar. Jag väljer att starta om med kommando R och får upp en meny med vertygsprogram. Väljer att installera OS X, datorn väljer då Yoshemite och jag får felmeddelandet ”Kunde inte hitta installationsinformationen för den här datorn. Kontakta Apple Care.”

Kan det vara så att Yoshemite aldrig varit installerad? Kan man välja ett annat OS? F.ö ger alt-kommando-R också Yoshemite. Borde gett Snow lepard.

Testar säkert läge. Macen startar men efter en stund startar den om och samma meny med vertygsprogram kommer upp som med Kommando-R.

Jag ska nu försöka med de andra verktygen i menyn. Sparas även Mac OS av Time Machine löser det kanske problemet.

Datorn hittar bara OS X Base System, inte den riktiga hårddisken. Antagligen är den sönder.

Har du tillgång till en annan Mac? Använd i så fall tipsen från inlägg 4 och 6.

Om man raderar MacOS disken via skivverktyg, finns det alltid kvar en boot-partition så man kan starta upp MacOS?

Ursprungligen av Broccolibukettn:

Om man raderar MacOS disken via skivverktyg, finns det alltid kvar en boot-partition så man kan starta upp MacOS?

Det beror på hur du gör när du raderar.

Men om du bara raderar volymen, och inte formaterar hela disken, så finns recovery-partitionen kvar, ja.

1
Bevaka tråden