Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har beställt en iMac 27 2017 i dag God Fortsättning

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får tacka för all hjälp med min tavla i går taaack!
Har beställt en iMac 27 2017, plus en extern DVD.
Jag har några frågor:
Hårddisk SSHD, är det en som liknar SSD?
När man får en ny dator är systemet inlagt då?
Vore glad om för råd om ett bra  Antivirus & Säkerhet program, som tar det mästa.
Jag har fått in Mac Keeper i datorn, dom är som hackspettar, måste man skicka datorn till skroten, blir galen snart.
Apple har bara 1 års garanti är det värt att utöka den?
Är det bara jag som tycker att det är dålig stil av Apple när man köper en dator med 16GB sätter dom i 4 x 4GB när det är bara 4 platser.

Haaa Deee
Nisse
.

Ursprungligen av tryckeriet:

Hårddisk SSHD, är det en som liknar SSD?

Ja. Det är en hybrid av SSD och HDD. Googla så finner du mer info om det.

Ursprungligen av tryckeriet:

När man får en ny dator är systemet inlagt då?

Ja.

Ursprungligen av tryckeriet:

Vore glad om för råd om ett bra  Antivirus & Säkerhet program, som tar det mästa.

Jag tycker inte att du behöver något. Tänk efter vad du installerar istället. Finns trådar här på forumet om virusskydd till macOS.

Ursprungligen av tryckeriet:

Jag har fått in Mac Keeper i datorn, dom är som hackspettar, måste man skicka datorn till skroten, blir galen snart.

Sök här på forumet eller på Google så finner du information om hur du avinstallerar det korrekt.

Ursprungligen av tryckeriet:

Apple har bara 1 års garanti är det värt att utöka den?

Ja, med Apple Care. Kolla dock upp din hemförsäkring innan. Kan hända att den täcker det mesta som du behöver.

Ursprungligen av tryckeriet:

Är det bara jag som tycker att det är dålig stil av Apple när man köper en dator med 16GB sätter dom i 4 x 4GB när det är bara 4 platser.

Tycker det är fullt rimligt. Det stod väl när du beställde datorn?

Ursprungligen av tryckeriet:

Jag får tacka för all hjälp med min tavla i går taaack!
Har beställt en iMac 27 2017, plus en extern DVD.
Jag har några frågor:
Hårddisk SSHD, är det en som liknar SSD?
När man får en ny dator är systemet inlagt då?
Vore glad om för råd om ett bra  Antivirus & Säkerhet program, som tar det mästa.
Jag har fått in Mac Keeper i datorn, dom är som hackspettar, måste man skicka datorn till skroten, blir galen snart.
Apple har bara 1 års garanti är det värt att utöka den?
Är det bara jag som tycker att det är dålig stil av Apple när man köper en dator med 16GB sätter dom i 4 x 4GB när det är bara 4 platser.

Haaa Deee
Nisse
.

En SSHD är en s.k. hybriddisk, dvs. den består av både en SSD & en mekanisk disk. Datorn upplever båda diskarna som en & samma enhet och disken fördelar självt ut filerna på den ena eller andra disken. De filer som används ofta hamnar på SSD medans övriga hamnar på den långsammare mekaniska disken. Apples version av hybriddisk heter "Fusion" disk.

Ja, OS X är installerat när du köper en mac. Däremot kan du ju behöva uppgradera det till senaste version / patch.

Huruvida man behöver ett antivirus eller inte på en mac är ju omdebatterat... Personligen har jag Sophos Antivirus installerat, men har å andra sidan aldrig haft någon incident där den har larmat om något virus.

Mackeeper vill jag minnas att jag läst någon guide om hur man får bort. Har dock aldrig haft med det att göra självt så någon annan får gärna flika in.

En iMac står ju ganska still - åtminstone hemma hos mig. Jag är inte helt säker på att du behöver utöka garantin, men det är ju som alltid en fråga om vad man känner är bäst för egen del samt vad det kostar.
Apples garantitid må vara ett år, men köper du som privatperson av ett företag omfattas du i Sverige av konsumentköpslagen. Om varan har ett ursprungligt fel har du alltid tre års skydd, men du måste själv påvisa att felet var ursprungligt. Defekta interna datorkomponenter är ganska lätt att hävda att de hade felet när du köpte datorn då man inte kommer åt att förstöra dom själv. En spräckt skärm är ju förståss något helt annat...

Nej, det är inte bara du. Med tanke på Apples skyhöga priser på RAM (och hårdvara i övrigt) borde de skämmas över att fylla upp alla slotar med små kapslar. Tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet (!) och ta bort några och ersätta dom med större om du vill utöka minnet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-01-02 16:31

Hehe, jag köpte två 4GB DDR3 på elgigen i förrgår, 98kr totalt.
Inte passande till denna iMac dock..

Ursprungligen av tryckeriet:

Vore glad om för råd om ett bra  Antivirus & Säkerhet program, som tar det mästa.
.

Den kan vara användbar och är gratis
https://www.malwarebytes.com/mwb-download/

Ursprungligen av calinou:

Den kan vara användbar och är gratis
https://www.malwarebytes.com/mwb-download/

Gratis i 14 dagar om man vill ha fullgott skydd. Jag har själv kört OSX i 10 år och aldrig ägt ett antivirus. Tror du överlever om du låter bli att klicka på sådant du inte vet vad det är.

@tryckeriet: Med tanke på ditt användarnamn, skall maskinen stå på ett tryckeri och ta emot filer från kreti och pleti? I så fall kan ett virusskydd fylla sitt syfte att i första hand fånga upp kunders skräp och förhindra att de skickas vidare till tredje part med exvis mejl eller via delade mappar i dropbox. Se det som en kundservice och minimering av din egen värdefulla tid för IT-support åt korkade kunder.

Är maskinen tänkt för hemmabruk är antivirus IMHO onödigt som påpekats ovan. Och OM du skulle få in nått skit kan du dra igång Malwarebytes just vid detta tillfälle. Och så låter man bli allt som har med MacKeeper att göra...

SSHD: På "appleska" heter det Fusion Drive, och är riktigt bra för normalanvändaren då det är nästan lika snabbt som en SSD i vardagsanvändning, och "just works" utan att man behöver bekymra sig över var man skall lägga sina program och filer osv. MEN SSD-en i Apples 1TB-konfiguration är nuförtiden väldigt liten. Mycket bättre med de större lagringsalternativen. MEN NR 2: Normalt sett ser man beteckningen SSHD/hybriddisk för vanliga snurrdiskar med en diminutiv SSD inkapslad i skalet. Mycket mindre än t.o.m. Apples minsta SSD i minsta Fusiondisken. På pappret låter det ändå bra men i praktiken är det mycket sämre prestanda än vad Apple får till med en Fusion Disk.

Köp så mycket SSD (inte Fusion alltså) du kan för pengarna, och koppla till en extern disk via Thunderbolt istället. Snabbare och billigare.
(Intern SATA (som HDD-delen ligger på) ligger på 6 Gb/s, medan Thunderbolten ligger på 20 Gb/s, och den interna SSD:n (som går via PCIe) ligger på 32 Gb/s.

Det innebär i praktiken:
SSD för system och programvaror.
Extern HDD för lagring.

/$0.02

Hej Carlsson
Så du menar att ska byta den interna hårdisken som byts mot SSD.
En annan tanke du & diskmaskinen vad tvättar du mer, huva?
Jag får plocka bit för bit från den gamla (den måsta ha både virus och mässlingen) till den nya datorn.
Ja man behöver ej sätta upp ögonen med tändstickor längre den saken är klar.
Haaa Deee Nisse

@tryckeriet: Kan du inte skriva eller klistra in specifikationerna på den maskin du köpt? Nu vet vi bara att det är en iMac 2017, 27".

Vilken CPU?
Hur mycket RAM?
Vilken hårddisk?

Valde du det billigaste alternativet på Apple Store ser specarna ut så här:
Retina 5K-skärm
3,4 GHz processor
1 TB lagring
3,4 GHz fyrkärnig sjunde generationen Intel Core i5-processor
Turbo Boost upp till 3,8 GHz
8 GB 2400 MHz minne, kan konfigureras med upp till 32 GB
1 TB Fusion Drive
Radeon Pro 570 med 4 GB grafikminne
Två Thunderbolt 3-portar
Retina 5K-skärm med 5120 × 2880 pixlar (P3)

1TB Fusion Drive är alltså standard. Och det skall stå Fusion Drive, inte SSHD. En SSHD är som nämnts tidigare benämning på en vanlig hårddisk med en inbyggd mycket liten SSD. Inte mer än 64 eller 128 MB, dvs en tusendel så stor som Apples!

Ändock: Tyvärr har Apples färdigkonfigurerade Fusion Drives nuförtiden ganska små ssd-er jämfört med tidigare.

Ursprungligen av Apple Store:

Fusion Drive på 1 TB kombinerar en 1 TB hårddisk med 32 GB snabb ssd-lagring.
[...]
Fusion Drive på 2 TB respektive 3 TB kombinerar en större hårddisk med 128 GB snabb ssd-lagring, vilket ger ännu mer utrymme för de filer som du använder ofta. För bästa prestanda bör iMac-datorer med 32 GB minne eller mer konfigureras med minst 2 TB Fusion Drive eller enbart ssd-lagring.

Även om du inte har 32GB RAM så fylls 32 GB väldigt snabbt upp av system och program, vilket betyder att man under tyngre användning "slår i taket" och börjar använda den långsamma snurrdisken. Så, oavsett hur mycket RAM eller vilken CPU man beställt bör man _alltid_ se till att skaffa en 2TB Fusion Drive. Då blir det bra! Däremot: med 1TB Fusion kommer din nya iMac kännas rapp och fin vid uppstart men riskerar att bli allt segare ju mer du startar upp och använder samtidigt...

NB: Det är alltså inget fel på Fusion-tekniken i sig trots att den är något långsammare än en "ren" SSD. För de flesta användare är det ändå _mycket_ snabbare än en gammeldags snurrdisk. Tillräckligt snabbt, för att travestera Rolls Royce. Jag skapade en egen Fusion Disk i sonens Mac Mini med en 128 GB SSD och 1TB HDD och den är jämförbar med min ungefär lika gamla rent SSD-bestyckade MBP 15" med liknande RAM och CPU.

Och bäst av allt: man slipper fundera på vilken disk man skall lägga olika saker!

Sedan så skaffar du förstås en extern disk också. För backup skall du väl inte vara utan...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-12 13:52
Ursprungligen av johan_tanying:

...

1TB Fusion Drive är alltså standard. Och det skall stå Fusion Drive, inte SSHD. En SSHD är som nämnts tidigare benämning på en vanlig hårddisk med en inbyggd mycket liten SSD. Inte mer än 64 eller 128 MB, dvs en tusendel så stor som Apples!
...

Du blandar ihop det med en hårddisks cache som ofta är 64-256 MB, som är av den snabbaste minnestypen RAM.
En SSHD har förutom en snurrdisk en SSD, som ligger mellan snurrdisk och RAM i hastighet. Denna SSD är flera GB stor, min SSHD från 2013 består av en 8 GB SSD och en 4 TB snurrdisk.

Ursprungligen av johan_tanying:

@tryckeriet: Kan du inte skriva eller klistra in specifikationerna på den maskin du köpt? Nu vet vi bara att det är en iMac 2017, 27".

Vilken CPU?
Hur mycket RAM?
Vilken hårddisk?

Valde du det billigaste alternativet på Apple Store ser specarna ut så här:
Retina 5K-skärm
3,4 GHz processor
1 TB lagring
3,4 GHz fyrkärnig sjunde generationen Intel Core i5-processor
Turbo Boost upp till 3,8 GHz
8 GB 2400 MHz minne, kan konfigureras med upp till 32 GB
1 TB Fusion Drive
Radeon Pro 570 med 4 GB grafikminne
Två Thunderbolt 3-portar
Retina 5K-skärm med 5120 × 2880 pixlar (P3)

1TB Fusion Drive är alltså standard. Och det skall stå Fusion Drive, inte SSHD. En SSHD är som nämnts tidigare benämning på en vanlig hårddisk med en inbyggd mycket liten SSD. Inte mer än 64 eller 128 MB, dvs en tusendel så stor som Apples!

Ändock: Tyvärr har Apples färdigkonfigurerade Fusion Drives nuförtiden ganska små ssd-er jämfört med tidigare.
Även om du inte har 32GB RAM så fylls 32 GB väldigt snabbt upp av system och program, vilket betyder att man under tyngre användning "slår i taket" och börjar använda den långsamma snurrdisken. Så, oavsett hur mycket RAM eller vilken CPU man beställt bör man _alltid_ se till att skaffa en 2TB Fusion Drive. Då blir det bra! Däremot: med 1TB Fusion kommer din nya iMac kännas rapp och fin vid uppstart men riskerar att bli allt segare ju mer du startar upp och använder samtidigt...

NB: Det är alltså inget fel på Fusion-tekniken i sig trots att den är något långsammare än en "ren" SSD. För de flesta användare är det ändå _mycket_ snabbare än en gammeldags snurrdisk. Tillräckligt snabbt, för att travestera Rolls Royce. Jag skapade en egen Fusion Disk i sonens Mac Mini med en 128 GB SSD och 1TB HDD och den är jämförbar med min ungefär lika gamla rent SSD-bestyckade MBP 15" med liknande RAM och CPU.

Och bäst av allt: man slipper fundera på vilken disk man skall lägga olika saker!

Sedan så skaffar du förstås en extern disk också. För backup skall du väl inte vara utan...

Hej johan.
Datorn ska jag hemma min förra nya jag köpte, hette 7200.
Smällarna närjag jobbade som 4-6 färgs tryckare, fick repron ta jag fick plåtarna, en för varje färg, tunna aluminiun 0,32mm.
Jag har en del bekymmer med min gamla dator, där kör jag med Safari och Google system.
Om du går in på Dustin privat så kolla på dessa nr: Artikelnr. 5011031125 Tillverkare Apple Tillv. art. nr. MNE92KS/A
Apple iMac 27" med Retina 5K Display Core i5 8GB 1024GB SSHD

Ledsen att det blev så krångligt.
Haaa Deee. Nisse

Ursprungligen av reboot81:

Du blandar ihop det med en hårddisks cache som ofta är 64-256 MB, som är av den snabbaste minnestypen RAM.
En SSHD har förutom en snurrdisk en SSD, som ligger mellan snurrdisk och RAM i hastighet. Denna SSD är flera GB stor, min SSHD från 2013 består av en 8 GB SSD och en 4 TB snurrdisk.

OK, jag blandade nog ihop det. Jag har inte tittat så mycket på SSHD sen jag skaffade min MBP och började fundera på en sådan istf den ordinarie 5400-varvaren. På den tiden fanns inga 1TB SSD till överkomliga priser, men SSHD visade sig inte heller vara något alternativ på den tiden då de endast var marginellt snabbare än vanliga. Inte heller ha de några 8GB solid state på den tiden heller vad jag kan minnas.

Senare blev ju större SSD-diskar tillgängliga och "billigare" även om de fortfarande var dyra, så SSHD förpassades till bakhuvudets hög av "onödigt vetande". Dök tillfälligt upp i medvetandet igen efter dotterns PC-inköp, men då bara för att åter bevisa att "SSHD" var mer tomt marknadsföringsprat än riktig prestanda. Nämnda HP-laptop är nämligen otroligt seg i allt från uppstart till användning trots vettiga specar. Inte bara SSHDns fel dock, men allt samverkar väl i sin uselhet...

@tryckarn: Ja, det är tydligen Dustin som kallar Apples Fusion Drive för "SSHD" – antagligen så att det skall passa in i deras standardmallar. Då du inte beställt av ett källarföretag så får man ju lita på att det sitter en riktig Fusion Drive under skalet. Tyvärr då med en ganska liten SSD-del, men men... Datorn kommer ändå att blåsa skjortan av dina gamla maskiner, i synnerhet din 20 år gamla PM 7200! (inget fel på dom på den tiden dock - piskade själv duktigt en PM 7200 eller 7300 i framtagandet av högupplöst utställningsmaterial runt 1999).

Såg nu också i första posten att du har 16GB RAM - det kommer att räcka långt. Vad jag tycker mig ha hört kan det till och med vara bättre än 32GB med nämnda 1 TB Fusion Drive. Rätta mig gärna någon om jag har fel, men visst finns risken att man fyller upp hela SSD-delens 32 GB med cache-filer om RAM-minnet också är 32 GB?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-22 15:46

Why? In my opinion there is no use for one. I have several servers without any, one even directly connected to Internet without NAT. However, I do have Little Snitch running on that machine.

Edit: Var ett svar på ett borttaget inlägg

Senast redigerat 2018-12-23 02:38
Ursprungligen av kenjon:

Why? In my opinion...

Det där inlägget har nog hamnat lite fel, eller?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2018-12-23 01:21

Själv är jag nyfiken på hur man kan fått Mac Keeper på en dator man nyss beställt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-23 02:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där inlägget har nog hamnat lite fel, eller?

Ja, det ser väldigt konstigt ut. Jag svarade på någon som frågade efter antivirus. Kanske det inlägget är borttaget....

Edit: Ja, #15 saknas ju.

1
Bevaka tråden