Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snälla hjälp med imac uppdatering - Nybörjare

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fabrik återställt min imac, det förinställda operativsystemet är Mac osX 10.8.5, jag vill uppgradera till high sierra men det kommer inte upp något när jag går till app store och trycker på uppdatera knappen. Har försökt att googla men blir ej klokare. Går det ej att uppgradera från Mountain lion 10.8.5 till sierra?
Datorn är 21,5 sent 2012

Sök upp det i Mac App Store. Nyare versioner av macOS finns som appar, inte uppdateringar.

  • Medlem
  • 2018-12-27 17:50

Testa med att söka efter High Sierra. Det är ju en helt ny version och ingen uppdatering och syns därför inte när du trycker på uppdatera.

Ursprungligen av Ljung:

Testa med att söka efter High Sierra. Det är ju en helt ny version och ingen uppdatering och syns därför inte när du trycker på uppdatera.

Jag sökte på det separat på Google men gick ej att uppdatera iaf. Kommer så långt som att jag ska fylla i Apple uppgifterna men när jag gjort det kommer upp en text där det står att den inte använts i appstore? Jag skapade ett nytt apple id efter fabriksåterställningen, kan det ha något med det att göra?

Ursprungligen av macdance:

Jag sökte på det separat på Google men gick ej att uppdatera iaf. Kommer så långt som att jag ska fylla i Apple uppgifterna men när jag gjort det kommer upp en text där det står att den inte använts i appstore? Jag skapade ett nytt apple id efter fabriksåterställningen, kan det ha något med det att göra?

Varför sökte du på Google? Sök i Mac App Store istället.
Och varför skapade du ett nytt Apple id?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-27 19:09
Ursprungligen av macdance:

Jag har fabrik återställt min imac, det förinställda operativsystemet är Mac osX 10.8.5, jag vill uppgradera till high sierra men det kommer inte upp något när jag går till app store och trycker på uppdatera knappen. Har försökt att googla men blir ej klokare. Går det ej att uppgradera från Mountain lion 10.8.5 till sierra?
Datorn är 21,5 sent 2012

Du kommer inte hitta macOS 10.13 High Sierra i Mac App Store eftersom Apple helst vill att man ska installera det senaste operativsystemet som datorn klarar av. Din iMac 2012 klarar det allra senaste macOS 10.14 Mojave.

Sök på macos i App Store. Eller följ denna länken: mac OS Mojave i Mac App Store

Man kan hämta tidigare versioner av macOS från App Store förutsatt att man är inloggad med ett Apple-ID som man tidigare hämtat hem just den versionen med, då man hittar det bland "Köpt"

Ursprungligen av IngoX:

Du kommer inte hitta macOS 10.13 High Sierra i Mac App Store eftersom Apple helst vill att man ska installera det senaste operativsystemet som datorn klarar av. Din iMac 2012 klarar det allra senaste macOS 10.14 Mojave.

Sök på macos i App Store. Eller följ denna länken: mac OS Mojave i Mac App Store

Man kan hämta tidigare versioner av macOS från App Store förutsatt att man är inloggad med ett Apple-ID som man tidigare hämtat hem just den versionen med, då man hittar det bland "Köpt"

Sökte på macos i app store och laddade ned
Mojave men efter fyllt i apple-id och lösen så får jag meddelandet "Detta Apple-id har inte använts tidigare i App store. Kontrollera din kontoinformation"
Trycker jag på granska så får jag upp "programuppdatering krävs. Om du vill ändra din betalningsinformation måste du uppgradera din mac till senaste versionen av macOS"

Hur går jag vidare då?

Ursprungligen av macdance:

Sökte på macos i app store och laddade ned
Mojave men efter fyllt i apple-id och lösen så får jag meddelandet "Detta Apple-id har inte använts tidigare i App store. Kontrollera din kontoinformation"
Trycker jag på granska så får jag upp "programuppdatering krävs. Om du vill ändra din betalningsinformation måste du uppgradera din mac till senaste versionen av macOS"

Hur går jag vidare då?

Det finns inga fler uppdateringar under pilen uppdatera i app store

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-27 21:45
Ursprungligen av macdance:

Sökte på macos i app store och laddade ned
Mojave

Om du lyckades hämta Mojave så ligger nedladdningen i Programmappen. Starta den därifrån.

Ursprungligen av macdance:

men efter fyllt i apple-id och lösen så får jag meddelandet "Detta Apple-id har inte använts tidigare i App store. Kontrollera din kontoinformation"
Trycker jag på granska så får jag upp "programuppdatering krävs. Om du vill ändra din betalningsinformation måste du uppgradera din mac till senaste versionen av macOS"

Hur går jag vidare då?

Kan du inte strunta i att trycka på granska så länge? Eller använda ditt tidigare Apple-ID?

Det Apple vill är att du ska ange en betalningsmetod om du ska köpa appar i App Store med ditt nya Apple-ID. Och AppStore-appen i OS X 10.8.5 fixar antagligen inte det. Ett alternativ är att göra det via en webläsare här: Hantera ditt Apple-konto. Logga in och gå till avdelningen Betalning och leverans.

Ursprungligen av IngoX:

Om du lyckades hämta Mojave så ligger nedladdningen i Programmappen. Starta den därifrån.
Kan du inte strunta i att trycka på granska så länge? Eller använda ditt tidigare Apple-ID?

Det Apple vill är att du ska ange en betalningsmetod om du ska köpa appar i App Store med ditt nya Apple-ID. Och AppStore-appen i OS X 10.8.5 fixar antagligen inte det. Ett alternativ är att göra det via en webläsare här: Hantera ditt Apple-konto. Logga in och gå till avdelningen Betalning och leverans.

Det går ej att ladda ner, måste alltid fylla i Apple-id. Logga in för att hämta från app store står det

Ursprungligen av macdance:

Det går ej att ladda ner, måste alltid fylla i Apple-id. Logga in för att hämta från app store står det

Prova med ditt gamla Apple-id eller kontakta Apple support och begär undantag pga strul med Apple-Id. Dom brukar inte vara så kinkiga.
https://support.apple.com/sv-se/apple-id

Tips till den som specifikt söker ladda ned High Sierra: Det finns ett patchverktyg för datorer som inte stöder High Sierra. Poängen med detta verktyg i sammanhanget är att det finns möjlighet att ladda ned High Sierra via programmet. Se bild:

Detsamma gäller Mojave (fungerande Apple ID krävs då inte): http://dosdude1.com/mojave/

Ursprungligen av Zeugma:

...Poängen med detta verktyg i sammanhanget är att det finns möjlighet att ladda ned High Sierra via programmet.

Man behöver inte gå den omvägen. I den här artikeln finns en länk till High Sierra i App Store:
http://osxdaily.com/2018/10/21/download-macos...

Och motsvarande för Sierra finns här t.ex:
https://www.macobserver.com/cool-stuff-found/...

Och här har Apple själva lagt ut en länk till El Capitan:
https://support.apple.com/sv-se/HT206886

Ursprungligen av macdance:

Det går ej att ladda ner, måste alltid fylla i Apple-id. Logga in för att hämta från app store står det

Ja, självklart måste man vara inloggad i App Store för att få lov att ladda ner något.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man behöver inte gå den omvägen. I den här artikeln finns en länk till High Sierra i App Store:
http://osxdaily.com/2018/10/21/download-macos...

Och motsvarande för Sierra finns här t.ex:
https://www.macobserver.com/cool-stuff-found/...

Och här har Apple själva lagt ut en länk till El Capitan:
https://support.apple.com/sv-se/HT206886

Vad gäller den första länken anges villkor: ”If you’re currently running macOS Mojave” (och sannolikt behöver man väl vara inloggad med Apple ID, plus att TS har Mountain Lion). Verktyget jag länkade till har inget sådant krav.
De två andra operativsystemen berörde jag aldrig i mitt inlägg.

Ursprungligen av Zeugma:

Vad gäller den första länken anges villkor: ”If you’re currently running macOS Mojave”...

Det är ju bara en länk till App Store. Det lär inte spela någon roll vilket operativsystem man kör.

Ursprungligen av Zeugma:

De två andra operativsystemen berörde jag aldrig i mitt inlägg.

Jag ville bara visa att de gamla operativsystemen finns tillgängliga i App Store, utan att först behöva ladda ned och installera ett annat program.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är ju bara en länk till App Store. Det lär inte spela någon roll vilket operativsystem man kör. ...

Det stämmer, åtminstone vad gäller High Sierra och El Capitan (som jag har tillgång till). Jag kommer till både Sierra och High Sierra i App Store. Bra! Dock behöver jag vara inloggad.
Det är onödigt vilseledande av OS X Daily att poängtera Mojave i såväl rubrik som text.

1
Bevaka tråden