Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera HD inför försäljning

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-12-29 22:49

Hej.
Jag försöker radera min HD på min gamla iMac från mid 2011 så det är klart när jag säljer den. Jag tycker att jag följt instruktionerna hur man gör men den tillåter mig inte att radera.
Öppnar upp Skivverktyg, markerar HD disken (Finns bara den eftersom backuppdisken La Cie Porsche är bortkopplad sedan ett halvår tillbaks som nu sitter i nya iMacen ) som backar upp varje halvtimme.

När jag vill klicka på radera ser jag att den är ljusgrå och går inte att aktivera, den reagerar överhuvudtaget inte. Jag behöver inte föra över någonting till nya iMac:en, ej heller spara någonting, utan bara kunna radera bort allt som är mitt på datorn. Hur gör jag. Nya ägaren får installera det OS X som då gäller, han får en tom iMac av mig helt enligt reglerna vad jag förstår.
Tacksam för tips.

  • Medlem
  • 2018-12-29 23:35

Startar du upp i recovery mode? Cmd+r. Eller försöker du radera disken inne i MacOS? Vilken version gäller det?

Det låter som att du försöker radera den disk som du för närvarande använder som startskiva. Det går inte – den kan ju inte radera sig själv. Du måste starta från en annan volym/skiva, t.ex recovery-partitionen.

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-12-29 23:50
Ursprungligen av Dalle:

Startar du upp i recovery mode? Cmd+r. Eller försöker du radera disken inne i MacOS? Vilken version gäller det?

Tack för att du svarar. Jättesnällt.
Det är High Sierra 10.13.2 på datorn.
Ja jag försökte radera disken inne i Skivverktygfönstret.
Nej jag har inte provat med Cmd+R När använder jag den efter att Skivverktyg har öppnats och HD är markerad, eller ?

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-12-29 23:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det låter som att du försöker radera den disk som du för närvarande använder som startskiva. Det går inte – den kan ju inte radera sig själv. Du måste starta från en annan volym/skiva, t.ex recovery-partitionen.

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Tack för länken. Jag testar så får vi se.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-12-30 21:25

Jo när jag läst instruktionen jag fick från Jesper Ohlsson kom jag ihåg från förra gången hur man gör men det var så länge sedan så jag hade glömt bort hur man gör, men det fungerade perfekt.

Tack i alla fall.

Jag har samma problem, men delar av mitt tangentbord på Macbook Pro är vatten skadat, funkar inte med Command och R. Kan man komma åt denna Mac OS X Disk Utilitys på något annat sätt ?
Har provat att koppla in ett externt windows tangentbord genom Bluetooth men får det inte att fungera som på alla videorna på YouTube...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-03-14 10:13

Windowstangenten och R borde funka...?

Ursprungligen av kenjon:

Windowstangenten och R borde funka...?

Har tryckt ner Windows tangenten och R, gav upp efter 1 min. Provade att hålla ned samma tangenter och göra en omstart men samma resultat efter 1 min. Skall se om jag hittar ett annat tangentbord, vet ej om det kan vara blåtands kopplingen som ställer till det?

Mvh

Anders

Ursprungligen av anders884:

Har tryckt ner Windows tangenten och R, gav upp efter 1 min. Provade att hålla ned samma tangenter och göra en omstart men samma resultat efter 1 min. Skall se om jag hittar ett annat tangentbord, vet ej om det kan vara blåtands kopplingen som ställer till det?

Mvh

Anders

Det funkad nu med ett annat tangetbord!! Underbart

1
Bevaka tråden