Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är AdF.ly?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som kan förklara vad AdF.ly är och om det är något som man behöver på datorn?
Kommer det när man laddar ner Google Chrome som standardwebbläsare?
Får ständigt denna text: This website / URL has been blocked from AdF.ly

Senast redigerat 2018-12-30 19:06
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-12-30 17:30
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-12-30 18:11

Vi tar detta i tråden i stället.
Testa med att installera och köra Malwarebytes program, det brukar städa bra.
https://www.malwarebytes.com/mac/

Ursprungligen av mattiL:

Vi tar detta i tråden i stället.
Testa med att installera och köra Malwarebytes program, det brukar städa bra.
https://www.malwarebytes.com/mac/

Gjort, slog på skyddet och fick denna text: "Ett program försökte läsa in ett eller flera nya systemtillägg som har signerats av ”Malwarebytes Corporation”. Om du vill aktivera dessa tillägg öppnar du Systeminställningar > Säkerhet och integritet."
Vad väljer jag där?

Ursprungligen av macdance:

Gjort, slog på skyddet och fick denna text: "Ett program försökte läsa in ett eller flera nya systemtillägg som har signerats av ”Malwarebytes Corporation”. Om du vill aktivera dessa tillägg öppnar du Systeminställningar > Säkerhet och integritet."
Vad väljer jag där?

Ska jag tillåta?

Ursprungligen av macdance:

Ska jag tillåta?

Ja, såklart.

Ursprungligen av macdance:

Gjort, slog på skyddet och fick denna text: "Ett program försökte läsa in ett eller flera nya systemtillägg som har signerats av ”Malwarebytes Corporation”. Om du vill aktivera dessa tillägg öppnar du Systeminställningar > Säkerhet och integritet."
Vad väljer jag där?

Installerat och klart allt såg bra ut, står dock fortfarande "This website / URL has been blocked from AdF.ly"
Hur gör jag för att det ska försvinna?

Var står det? Visa gärna med en skärmbild hur det ser ut.

Vilka tillägg/plugins har du installerade i din webbläsare?

Du skriver att du slog på skyddet, men gjorde du också en scanning/sökning efter malware?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-12-30 20:37

Har du kört en sökning efter malware?

Får du samma problem med Safari? Så vi kan vi veta om systemet eller bara Chrome som är infekterat.

Ursprungligen av mattiL:

Har du kört en sökning efter malware?

Japp och det står "Grattis din enhet är ren"

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Var står det? Visa gärna med en skärmbild hur det ser ut.

Vilka tillägg/plugins har du installerade i din webbläsare?

Du skriver att du slog på skyddet, men gjorde du också en scanning/sökning efter malware?

Hur visar jag bilder här?

Ursprungligen av Johannnn:

Får du samma problem med Safari? Så vi kan vi veta om systemet eller bara Chrome som är infekterat.

Samma med safari.

Ladda ner KnockKnock från https://objective-see.com/products/knockknock..., scanna, när det är klart kan du trycka på hjulet längst nere till vänster och välja "save scan results". Sen kan du klistra in eller bifoga texten här.

Och för att detta inte ska hända igen borde du definitivt tänka igenom dina datorvanor. Var laddar du ner program ifrån eller vilka sidor besöker du?

Ursprungligen av Johannnn:

Ladda ner KnockKnock från https://objective-see.com/products/knockknock..., scanna, när det är klart kan du trycka på hjulet längst nere till vänster och välja "save scan results". Sen kan du klistra in eller bifoga texten här.

Och för att detta inte ska hända igen borde du definitivt tänka igenom dina datorvanor. Var laddar du ner program ifrån eller vilka sidor besöker du?

KnockKnock

Ursprungligen av macdance:

"No browser extensions found" står det efter knock knock scannat

Ursprungligen av macdance:

"No browser extensions found" står det efter knock knock scannat

Och alla andra kategorier?
Går ej att öppna länken du bifogade i förra inlägget.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-12-30 21:42

Lite info från Apple om hur man städar manuellt:
https://support.apple.com/en-us/HT203987

Normalt så rensar man browser cache och kollar igenom plugins och liknande.
Har du möjligen någon app installerad med skumt namn (typ Adf.Ly eller liknande), kolla i Applications efter appar med obekanta eller misstänkta namn, visa oss listan på dessa.

Vill du klistra in bilder får du trycka på knappen Avancerat och bifoga filer.

Så här ser det ut i applications (Program) mappen, hittar inget konstigt där. var hittar jag appar?

Här är tilläggen som är i chrome

Skärmbild av malwarebytes scanning samt knock knock scanning

Ursprungligen av macdance:

Hur visar jag bilder här?

Nu när du har lärt dig hur det funkar med bilder, så kan du kanske visa det där meddelandet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu när du har lärt dig hur det funkar med bilder, så kan du kanske visa det där meddelandet.

Ja se där en sån enkel sak

Gick in på appked och klickade på DespositFiles Download och fick då upp texten att internet sidan är blockerad av adfly

Klickade på DespositFiles

Ursprungligen av macdance:

Gick in på appked och klickade på DespositFiles Download och fick då upp texten att internet sidan är blockerad av adfly

Det är endast när jag trycker på DespositFiles denna kommer upp, inte på någon vanlig internetsida när jag surfar

Ursprungligen av macdance:

Klickade på DespositFiles

Testade trycka även på dom andra och kom då till någon sida där man kunde välja att ladda ned via gratis eller premium, valde gratis men den sa bara att filen är för stor och endast kan laddas ner med premium.
På en annan fil kom jag till nedladdning men det var över 19 timmar så jag stängde den, det är det enda jag gjort. Har ej installerat någonting förutom Google Chrome

Du försöker ladda ner piratkopierad mjukvara från en sida man absolut inte ladda ner från.
Här kommer ett citat angående AppKed från en annan sida som jag här inte ska nämna vid namn:
"The cracks may be fakes using old binaries, bloated with spam, or contain malware infections, and the sites themselves can be back doors or browser stealers for credit thieves."

Därutöver har jag aldrig ens hört talas om PaintShop Pro.
Testa att ladda ner demoperiod av Pixelmator (demo) eller Affinity Photo (demo). Eller använd https://www.photopea.com online om det bara är något litet du ska göra.

Ja, ladda ner appar från tillverkarnas sajter i stället för såna skumma sajter, så lär du slippa den här sortens problem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ladda ner appar från tillverkarnas sajter i stället för såna skumma sajter, så lär du slippa den här sortens problem.

Ja ska göra det hädanefter, som sagt jag kan ej dator.
Men allt jag läst och testat men visar inget om maleware på datorn, kommer inte upp några oväntade reklamgrejer än så länge heller. Kan jag vara lugn då?

Bevaka tråden