Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple varnar för lägre intäkter

Tråden skapades och har fått 143 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av filbunke:

Handlar inte om vad du vill.
Handlar om vad investerarna vill.

Och jag pratar inte heller om att bara få Siri att fungera bättre.

Apple har kunnat ha positionen att de inte skall kommersialisera informationen de har om användarna så länge som de sålde som de gjorde. Visar det sig att nedgången forsätter så kan de visa sig vara mycket svårare.

Klart det handlar om vad jag vill eller likatänkande.
Bara att köpa produkten av nån annan som inte gör så.

Ursprungligen av Mackan1984:

Klart det handlar om vad jag vill eller likatänkande.
Bara att köpa produkten av nån annan som inte gör så.

Vilket företag skulle det vara?

Sett till hur många som sitter med Apple-produkter men även använder sig av Google-tjänster, appar, program, och produkter, så gissar jag att gruppen som kommer att överge Apple om de började luckra upp sin inställning gällande användardata inte är särskilt stor.

Lite tankar:

  • Nedskrivningen ser inte så mycket ut, men den är det. Det är en minskning med ca 7%, eller 7 miljarder dollar. Inte småpotatis, även om intäkterna fortfarande är markanta.

  • Senaste gången Apple varnade för minskad omsättning var 2002 – sjutton år sedan. Då satt Jobs vid rodret, Ipod var en ny succéprodukt som bara funkade med Mac. Nedskrivningen var 10%, cirka 200 miljoner dollar.

  • Det handlar i princip bara om Kina. Den dåliga försäljningen där – främst Iphone men också generellt – står för hela minskningen.

  • Att det "handlar om Kina" innebär inte att Apple inte har problem. Tvärtom. Kina är den viktigaste växande marknaden för Apple, och en ovanligt lurig marknad. Kina är det enda stället just nu där Apple har utrymme för tillväxt genom försäljning.

  • Kina är en sådan speciell marknad att man kunde skriva en bok om det. Inte jag, men någon annan. Som Ben Thompson skrev förra året:

    Citat:

    "Apple may be a de facto monopolist for most of the world, but in China the company is simply another smartphone vendor, and being simply another smartphone vendor is a hazardous place to be."

  • Även om beslutet att sluta rapportera försäljningssiffror för Iphone var taget i ett långt perspektiv så ser det riktigt illa ut att de gör det precis innan ett sådant här kvartal.

  • Saken blir värre av att det handlar om ett julkvartal – Apples starkaste. Om det går dåligt nu lär det bli värre övriga kvartal.

Om vi bortser från Kina. Värt att poängtera också är att Iphone-försäljningen till stor del handlar om att folk inte byter lika ofta som förr. Mobilmarknaden är mogen, med vassare produkter som används längre. Mobilerna har blivit mer som datorer, som uppgraderas kanske vart 3-5:e år. Högre priser tror jag snarare är en konsekvens av detta än tvärtom.

Batteribytes-programmet under förra året gjorde definitivt sitt till. Jag satt själv i den sitsen, och om jag inte hade fått en ny företagsmobil hade jag troligtvis behållit min Iphone 7 Plus ett år till, med nytt fräscht batteri.

Det är därför Apple satsar så stort på tjänster. Framöver kommer det handla mindre om att sälja nya Iphone till folk, och mer om att få pengar från de som redan köpt. Det kommer bli några stökiga år under den omställningen.

  • Medlem
  • 2019-01-03 09:11
Ursprungligen av jakobnilsson:

Lite tankar:

  • Nedskrivningen ser inte så mycket ut, men den är det. Det är en minskning med ca 7%, eller 7 miljarder dollar. Inte småpotatis, även om intäkterna fortfarande är markanta.

  • Senaste gången Apple varnade för minskad omsättning var 2002 – sjutton år sedan. Då satt Jobs vid rodret, Ipod var en ny succéprodukt som bara funkade med Mac. Nedskrivningen var 10%, cirka 200 miljoner dollar.

  • Det handlar i princip bara om Kina. Den dåliga försäljningen där – främst Iphone men också generellt – står för hela minskningen.

  • Att det "handlar om Kina" innebär inte att Apple inte har problem. Tvärtom. Kina är den viktigaste växande marknaden för Apple, och en ovanligt lurig marknad. Kina är det enda stället just nu där Apple har utrymme för tillväxt genom försäljning.

  • Kina är en sådan speciell marknad att man kunde skriva en bok om det. Inte jag, men någon annan. Som Ben Thompson skrev förra året:

  • Även om beslutet att sluta rapportera försäljningssiffror för Iphone var taget i ett långt perspektiv så ser det riktigt illa ut att de gör det precis innan ett sådant här kvartal.

  • Saken blir värre av att det handlar om ett julkvartal – Apples starkaste. Om det går dåligt nu lär det bli värre övriga kvartal.

Bra reflektioner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-03 09:25
Ursprungligen av Mackan1984:

Apple Watch för diabetiker/läsa blodsocker ser jag som ett framtida superlyft.

Jag tror inte det. Glukosmätare i form av en sensor man sätter på armen och läser av med mobilen börjar bli vanligt bland åtminstone svenska diabetiker. Eftersom "alla" redan har en smartphone är glukosmätning inget specfikt skäl att skaffa Apple Watch, även om det är en schysst feature. Men det finns ju fler funktioner som vore nyttigt för diabetiker, t.ex. blodtrycksmätning och kanske generella larmfuktioner vid lågt blodsocker (som nu bara finns med vissa glukosmätare).

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-03 09:29
Ursprungligen av PaO:

Apple försökte utnyttja sina lojala kunder och det gick inte
Detta måste leda till lägre priser generellt
Marknaden har talat, äntligen
Undra hur Samsung tänker med prisättning av S10 orna.

-Lägre Priser kan man hoppas på, det händer sällan dock med Apple.
-Marknaden har talat hela tiden, men folk är inte berädda att betala så mycket för en telefon som det ändå är även om den är en eller två generationer bättre än konkurenternas, de ska ju även ha en iPad och möjligtvis en Mac.
-Samsung har väl haft problem med att fortsätta göra vinst med sina telefoner. Så endera höjer de priserna eller sänker kostnaderna. Sänker de kostnaderna så mycket att det påverkar priset resulterar det defenitift i en produkt som inte är det bästa de kan göra.

Men det kanske inte kunderna ändå vill ha, se på Apple en till två genarationers försprång men det blev för dyrt.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-03 09:30
Ursprungligen av omartint:

Märkligt att han skyller på god ekonomi i USA (stark dollar)

Inte alls märkligt det är ett faktum dollarn har blivit dyrare.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-03 09:37
Ursprungligen av filbunke:

Gällande personlig integritet... Röster kommer höjas om att Apple borde börja fundera på andra sätt att få in pengar, all den information som Apple sitter på om sina användare...

Och som bekant klarar inte ens myndigheterna få apple att dela okrypterad information de såg till att kryptera så att de själva inte ens kan ta del av den.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-03 09:41
Ursprungligen av filbunke:

Sett till hur många som sitter med Apple-produkter men även använder sig av Google-tjänster, appar, program, och produkter, så gissar jag att gruppen som kommer att överge Apple om de började luckra upp sin inställning gällande användardata inte är särskilt stor.

Tre google tjänster som används, youtube (web), deras helgdags kallender för den visar verkligt röda dagar medan Apples visar allt, och självklart google.com

I övrigt håller jag mig borta och skulle gärna hitta alternativ.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-03 11:36
Ursprungligen av Mackan1984:

Problemet är också den starka dollarn för just Apple.

Jag håller inte riktigt och helt med dig (och Tim).

iPhone använder i stort samma komponenter som andra tillverkare, och iPhone tillverkas också i kinesiska fabriker till kinesiska priser (som inte är i dollar).

Ursprungligen av Mackan1984:

Det finns en anledning att Samsung satsar så på mellansegmentet, premium är svårsålt numera.

Vilket är bra. Tycker det är nästan vansinnigt att lägga så mycket pengar på en telefon som dagens premiumtelefoner.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-03 11:43
Ursprungligen av juanito:

Tre google tjänster som används, youtube (web), deras helgdags kallender för den visar verkligt röda dagar medan Apples visar allt, och självklart google.com

I övrigt håller jag mig borta och skulle gärna hitta alternativ.

Nu har Apple ypperliga chanser att vinna nya kunder om dom sparkar ut Googles bedrövliga fasoner som går ut på att förlöjliga användarna om dom inte gör det Google bestämt. För att slippa detta kräver jag att Apple redigerar upp QTP så den gör det YouTube gör med inbyggd "Embedded" funktion som verkligen "Embeddar" när användaren vill. Många med mig är inte ett dugg intresserade av att Google eller Apple tjänar miljarder på alla klipp som dyker upp efter att min video visats. Det är bara patetiskt och måste vara upp till var och en om man vill "Embedda"eller inte. YouTube för mig är ett verktyg som jag behöver för att ladda ner egengjorda videos som jag sedan bifogar som länkar i mejl och forumtrådar utan att 2 miljarder andra skall kunna "Snaska" i vad jag gör. Det är bara jag och mottagaren som har med det att göra.

Så Apple gör om QTP till Apples egna YouTube så vi kan göra detta, så lär fler köpa era prylar.

Varför har Apple siktat in sig på att deras datorer bara skall hålla i 3 år. Jag har en 10 år gammal 36 tums vit Samsung TV hänger på väggen hemma (Småckfull med elektronik) som säker fungerar perfekt i tio år till. Min mobil är 7-8 år gammal och fungerar helt perfekt. Så EU bestäm att datorer som kostar mer än 15000:- skall ha en garanti på minst tio år som gynnar kunderna.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-03 11:49
Ursprungligen av PaO:

Aktiekursen struntar fullständigt i detta du skriver
Känner du till Nokia?
Google lever inte på hårdvara
Amazon lever inte på hårdvara
Apple är i nuläget väldigt beroende av hårdvara och nu är det stopp, kunderna har sagt sitt
Vinstvarning till investerare när aktiekursen redan gått ned 30 procent
Men Apple kan ju öka priset så ordnar det sig nog ?

Det positiva med detta är nog att prisracet uppåt är slut för denna gången vilket är bra för oss konsumenter ?

Väldigt skevt att jämföra Apple med Nokia. Apple är i en helt annan liga och situation.

Sedan är det ingen större skillnad med Nokia, mot Sony(Ericsson), LG, HTC, etc. De kommer alla dö samma "Android-döden".

Kvar på telefonsidan kommer det endast finnas;

Samsung (hög vertikal integration, och tillverkar själva många av nyckelkomponenterna) och alla olika kinesiska tillverkare (kinesiska pure players som Huawei, ZTE, Xiaomi, etc.) som kan leva på rakbladstunna vinstmarginaler.

Och Apple. De kommer inte att försvinna, utan fortsätta att vara en nyckelaktör på marknaden.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-03 11:58
Ursprungligen av juanito:

Inte alls märkligt det är ett faktum dollarn har blivit dyrare.

Jo, men det gäller ju lika för alla. Vad är skillnaden?

Indien går heller inte bra som marknad för Apple. Och det är den ekonomi som blir den framtida kinesiska av idag.
Om Apple inte lyckas i Kina lär de heller inte lyckas i Indien.
Alla andra marknader är mättade eller för outvecklade.
Vi kommer att få se en tillbakagång som är permanent.
Men Apple förblir givetvis ändå ett stort bolag så länge det kommer med innovationer och möter konsumenternas förväntningar.

Ursprungligen av omartint:

Jag håller inte riktigt och helt med dig (och Tim).

iPhone använder i stort samma komponenter som andra tillverkare, och iPhone tillverkas också i kinesiska fabriker till kinesiska priser (som inte är i dollar).

iPhone XR kostar $750 dollar, mitt emellan iPhone 8/8 plus pris från 2017 års lansering.
Ingen klagade då.

  • Medlem
  • 2019-01-03 13:33

Vad menar ni med att Aktien störtdyker ?
Kollade nyligen och den har gått upp idag jämfört med öppningen och har gått upp hela veckan.

Ursprungligen av landy:

Vad menar ni med att Aktien störtdyker ?
Kollade nyligen och den har gått upp idag jämfört med öppningen och har gått upp hela veckan.

https://finance.yahoo.com/quote/AAPL/?guccoun...

At close, january 2: 157.92
Pre-Market, 7:48AM EST: 145.05 (-8,11%)

  • Medlem
  • 2019-01-03 13:51
Ursprungligen av landy:

Vad menar ni med att Aktien störtdyker ?
Kollade nyligen och den har gått upp idag jämfört med öppningen och har gått upp hela veckan.

Högpunkten var på 232 USD i oktober
Idag ligger den på 158 USD med minus 8 procent i efterhandeln. Wallstreet öppnar med andan i halsen

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-03 13:52
Ursprungligen av NisseH:

Nu har Apple ypperliga chanser att vinna nya kunder om dom sparkar ut Googles bedrövliga fasoner som går ut på att förlöjliga användarna om dom inte gör det Google bestämt. För att slippa detta kräver jag att Apple redigerar upp QTP så den gör det YouTube gör med inbyggd "Embedded" funktion som verkligen "Embeddar" när användaren vill. Många med mig är inte ett dugg intresserade av att Google eller Apple tjänar miljarder på alla klipp som dyker upp efter att min video visats. Det är bara patetiskt och måste vara upp till var och en om man vill "Embedda"eller inte. YouTube för mig är ett verktyg som jag behöver för att ladda ner egengjorda videos som jag sedan bifogar som länkar i mejl och forumtrådar utan att 2 miljarder andra skall kunna "Snaska" i vad jag gör. Det är bara jag och mottagaren som har med det att göra.

Jösses vad du tjatar om detta. Fick du det inte förklarat att detta är inget som Apple kan styra över utan det är YouTube.
Fortsätt i den tråd du startade om detta istället för att spamma andra trådar.

Ursprungligen av Zeugma:

Indien går heller inte bra som marknad för Apple. Och det är den ekonomi som blir den framtida kinesiska av idag.
Om Apple inte lyckas i Kina lär de heller inte lyckas i Indien.
Alla andra marknader är mättade eller för outvecklade.
Vi kommer att få se en tillbakagång som är permanent.
Men Apple förblir givetvis ändå ett stort bolag så länge det kommer med innovationer och möter konsumenternas förväntningar.

Jag har dålig koll på Indien, men ja – där finns åtminstone potential att bli en tillväxtmarknad. Min gissning är att medelklassen som har råd med Apples produkter inte nått en kritisk massa ännu, som Kina har gjort. Apple har väl snarare försökt lägga grunden genom försiktig etablering genom indiska aktörer, men t ex inte öppnat egna butiker.

Ursprungligen av Mackan1984:

iPhone XR kostar $750 dollar, mitt emellan iPhone 8/8 plus pris från 2017 års lansering.
Ingen klagade då.

Jodå, folk klagade även på Iphone 8. Instegspriset gick då upp till 699 dollar, 50 dollar mer än instegsmodellen av Iphone 7. Då ökades visserligen lagringsutrymmet från 32GB till 64GB men ändå.

Fast den stora skillnaden är väl att Iphone X släpptes och var betydligt dyrare, så större delen av fokuset hamnade där, och Iphone 8 verkade direkt billig i jämförelse.

Men jag tror faktiskt inte att priset på Iphone XR har så stor inverkan på detta som många verkar anta.

Uppdatering:
Att Iphone-priserna är högre än någonsin är en konsekvens av att tillväxten minskat, snarare än orsaken till det. Allt är en del av en långtgående trend med längre användarcykler för telefoner.

Subventioner från teleoperatörerna har länge dolt den verkliga kostnaden för dyra telefoner genom att det bakats in i abonemanget. Nu är det vanligare att köpa telefonen till fullpris direkt, vilket gör priset till en ännu känsligare faktor för gemene man än tidigare. Tidigare bytte man telefon när abonemanget gick ut – när ska man byta nu? Varje år som sin tekniktokige kompis? Vartannat år som tidigare? Mer sällan? Effekten av detta och andra orsaker är att folk använder sina telefoner längre och längre.

Apple har vetat det länge, och uppmuntrar rentav den trenden. Vid Iphone-lanseringen i september sade företagets miljöchef Lisa Jackson detta rakt ut: Apple ska bygga produkter som håller så länge som möjligt. (källa: http://www.asymco.com/2018/09/13/lasts-longer...

Citat:

"Keeping Iphones in use is the best thing for the planet"

Detta är ganska anmärkningsvärt, och rent utsagt märkligt att uttalandet inte fick större uppmärksamhet från aktieägare och analytiker.

Det är naturligtvis inte bara omsorg för miljön som gör att Apple ändrar sig mot denna strategi – det handlar också om att reagera på de trender som redan finns. Oavsett, Apple håller på att anpassa sig så att hållbarhet också ska kunna ge hög tillväxt. Det är något Apple alltid varit relativt bra på, men de dyrare priser vi sett 2018 är ett sätt att växla upp. Kort sagt: Telefoner kostar mer att köpa, men går att använda längre och är mer värda vid inbyte.

I västvärldens mättade marknader kommer den övergången gå ganska odramatiskt till. Kina är jokern, eftersom konsumenterna är mindre lojala mot Apple än på andra ställen. IOS och Apples egna ekosystem har inte alls samma dragningskraft där som den har i väst – i Kina är plattformsoberoende WeChat det viktigaste ekosystemet, så vilken mjukvara din mobil kör är inte så viktigt. Därmed väljer folk sin nästa mobil främst utifrån "yttre" faktorer som utseende, kamera osv.

Senast redigerat 2019-01-03 14:25
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-03 14:14

Folk använder sina telefoner längre för dom håller bättre och operativsystemet uppdateras till gamla telefoner.
Inget konstigt alls. Se bara på Samsuck och annat bröt där andrahandsvärdet är lika högt som en platta öl.
För man vet att dom inte kommer få uppdateringar lika länge som en iPhone.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-03 14:19
Ursprungligen av Innis:

Jösses vad du tjatar om detta. Fick du det inte förklarat att detta är inget som Apple kan styra över utan det är YouTube.
Fortsätt i den tråd du startade om detta istället för att spamma andra trådar.

Det var ju det jag klagade på att Google bestämmer vad jag gör med YouTube, därför tyckte jag att det är dags att Apple gör sitt eget YouTube, för visst kan Apple göra så att QTP kan göra det YouTube kan, så slipper vi tråkiga Googles fasoner.

Ursprungligen av Innis:

Folk använder sina telefoner längre för dom håller bättre och operativsystemet uppdateras till gamla telefoner.

Vilket är bland annat varför Apple har problem och vinstvarnar, deras egna framgång har blivit ett problem. Man måste nu hitta pengar att tjäna på alla dessa iPhones man redan sålt, för att göra aktieägarna nöjda.

  • Medlem
  • 2019-01-03 14:23
Ursprungligen av Andorr:

Vilket är bland annat varför Apple har problem och vinstvarnar, deras egna framgång har blivit ett problem. Man måste nu hitta pengar att tjäna på alla dessa iPhones man redan sålt, för att göra aktieägarna nöjda.

Helt rätt och här är jag förvånad över att Apple inte kommit längre på tjänstesidan. De har ofantligt mycket pengar att plöja ned i utveckling och Homepod var halvfärdig när den släpptes och video tjänsten har inte sett dagens ljus ännu för att inte tala om Airpower

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jodå, folk klagade även på Iphone 8. Instegspriset gick då upp till 699 dollar, 50 dollar mer än instegsmodellen av Iphone 7. Då ökades visserligen lagringsutrymmet från 32GB till 64GB men ändå.

Fast den stora skillnaden är väl att Iphone X släpptes och var betydligt dyrare, så större delen av fokuset hamnade där, och Iphone 8 verkade direkt billig i jämförelse.

Men jag tror faktiskt inte att priset på Iphone XR har så stor inverkan på detta som många verkar anta.

Ok hade missat det ?
Bra observation.
Jag hade nog mitt fokus på iPhone X som alla andra.

Nej jag tror inte iPhone XR hade sålts mer om den gått för $699 dollar.
Tror en stor del av marknaden blev förvirrad när den kom en månad senare.
Den här dagen var ju dömd att hända en vacker dag.
Dagen då iPhones backar.
Frågan är ju om Apple måste göra nåt egentligen?
De kan släppa sin iPhone varje år och fortsätta i samma spår även om det inte är lika kul att investera i apples aktie längre.

Det finns ju ingen annan tech-aktie man läser lika mycket om som apples, så vore skönt att slippa se den i teknikflödet 2020(?).

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-03 14:29
Ursprungligen av NisseH:

Det var ju det jag klagade på att Google bestämmer vad jag gör med YouTube, därför tyckte jag att det är dags att Apple gör sitt eget YouTube, för visst kan Apple göra så att QTP kan göra det YouTube kan, så slipper vi tråkiga Googles fasoner.

Sluta nu och håll dig till din tråd om detta.

Ursprungligen av PaO:

Helt rätt och här är jag förvånad över att Apple inte kommit längre på tjänstesidan. De har ofantligt mycket pengar att plöja ned i utveckling och Homepod var halvfärdig när den släpptes och video tjänsten har inte sett dagens ljus ännu för att inte tala om Airpower

Dom tjänar ju mängder på tjänstesidan ?
Videotjänsten ger jag inte mycket för ändå när det ska likna Disney med noll svordomar, naket eller blod.
Netflix kommer få ett hästkliv tack vare den tjänsten.

Sen talar du om apples tillbehör som drar in mindre än tjänster.
Homepod och AirPower var aldrig förväntat att vara en kassako.
Apple Music och framförallt App Store är däremot det.

Tim Cooks memo till anställda:

”Team,

Happy New Year — I hope everyone was able to rest and enjoy time with loved ones over the holidays.

This afternoon we issued a letter to Apple investors explaining that we are revising our financial guidance for the holiday quarter. I encourage you to read it. As you will see, our revenue shortfall in Q1 is from iPhone, primarily in Greater China.

While we are disappointed to be falling short of our quarterly revenue goal, our fiscal first quarter was also a record setter for revenue from Services, Wearables and the Mac. iPad revenue grew double-digits over the year-ago quarter, and iPhone activations in the U.S. and Canada set new Christmas Day records. We expect to set all-time revenue records in key markets including the US, Canada and Mexico, Western European countries including Germany and Italy, and countries across the Asia-Pacific region like Korea and Vietnam. Our worldwide installed base of active devices also hit a new all-time high, reflecting the loyalty of our customers and their appreciation for the work you do.

We are tremendously proud of the innovations we're delivering to our customers with iPhone XR, iPhone XS and iPhone XS Max. These are, without a doubt, the best iPhones we've ever made. We did not set a new record for iPhone sales in Q1, however, due to a number of factors — some macroeconomic, and some specific to Apple and the smartphone industry.

External forces may push us around a bit, but we are not going to use them as an excuse. Nor will we just wait around until they get better. This moment gives us an opportunity to learn and to take action, to focus on our strengths and on Apple's mission — delivering the best products on earth for our customers and providing them with an unmatched level of service. We manage Apple for the long term, and in challenging times we have always come out stronger.

With that in mind, please join me for an all-hands meeting on Thursday morning at 9:30 a.m. PT. Be sure to check AppleWeb for more details. Due to construction at Apple Park, we'll be gathering at Town Hall on the Infinite Loop campus. Join us there in person, or via live stream through AppleWeb. I'll have more details about the quarter, and I'm looking forward to your thoughts and questions.

Hope to see you there.

Tim”

Bevaka tråden