Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air eller MacBook Pro som jobbdator

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-03 12:24

Nytt år och nya möjligheter.
Börjar ny anställning i februari/mars och får äntligen möjligheten att välja Apple igen efter två års misär med Lenovo X1 carbon.
Jobbar som verksamhetskonsult, mest PowerPoint/keynote och test av webblösningar. Eventuellt någon enstaka RDP mot SQL databaser.
Står i valet och kvalet mellan nya MacBook Air med 16gb ram eller MacBook Pro 13” . Gällande processor tänkte jag inte göra någon uppgradering.
Som parentes kan tillägga att min förra MBP 13” från 2010 agerade reservdator i höstas och fungerade utmärkt för ovannämnda uppgifter.

Det lutar mer åt MacBook Air för tillfället.
Vad säger forat?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-03 13:48

MBP naturligtvis. Det skiljer alldeles för lite i pris att ens fundera på det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-03 17:30

För normala/lättare kontrossysslor så är nya MacBook Air en solklar vinnare. Se till att skaffa en TB3 dockningsstation och en liten portabel USB-C docka också

Ursprungligen av bjorsi:

Står i valet och kvalet mellan nya MacBook Air med 16gb ram eller MacBook Pro 13”.

Jämför du med 2017- eller 2018-modellen?

Jag hade nog tagit en MBP 2018 med quad-core. Bättre att lite för mycket än för lite, och ska du jobba med den 40h/vecka i två-tre år ska man inte snåla, tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-04 14:30

Kollar på de som finns på Apples hemsida.

Ursprungligen av bjorsi:

Kollar på de som finns på Apples hemsida.

Jo, men de säljer ju fortfarande 2017 års modell (den med bara två USB-C-portar, ingen touchbar) parallellt med de nya.

Står du inte för avgiften och kommer ha den inkopplad till skärmar så skulle jag säga att det är ganska liten skillnad. Gå till en butik och känn på dem. Känn på tangentbordet och se vilken du får bäst känsla för. RDP och powershell behöver man inget direkt kraftpaket så gå enbart på känslan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-03 17:30

Blev en MacBook Air, space grey, 16gb ram, 256 ssd

1
Bevaka tråden