Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple varnar för lägre intäkter

Tråden skapades och har fått 143 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av filbunke:

Alltså köra huvudet ner i sanden igen?

Det är ett kommande problem, vem vet kanske Apple har genomgående planer på diversifiera, tills dess så har företaget för mycket knutet till ios-enheter, och specifikt då iPhonen.

Via 9to5mac lite data (från september 2018) från mixpanel gällande vilka modeller som flest iPhone användare har:

iPhone 4 – 0.11%
iPhone 4S – 0.34%
iPhone 5 – 0.98%
iPhone 5c – 0.47%
iPhone 5s – 3.87%
iPhone 6 – 10.57%
iPhone 6 Plus – 2.63%
iPhone 6s – 13.01%
iPhone 6s Plus – 4.74%
iPhone SE – 4.62%
iPhone 7 – 17.34%
iPhone 7 Plus – 12.06%
iPhone 8 – 7.89%
iPhone 8 Plus – 7.89%
iPhone X – 12%

Så, närapå ingen har en Iphone4 eller 5, men 31% har någon av iPhone 6 modellerna, och 29% någon av iPhone 7 modellerna. Frågan är ju hur många av dessa som sedan köpte en Xs/Xr (och hur många av dessa såldes till ägare av 7:or, 8:or eller X), och vad de som inte gjorde det kommer att göra när det blir dags att köpa ny telefon? Kommer de vara villiga att betala vad Apple nu vill ha för nya modeller eller inte?

Vinstvarningen tyder på att så inte är fallet.

Tror inte att investerare är villiga att köra huvudet i sanden och hoppas att Apple reder ut saker.

Det där är intressant, tittar man på dessa siffror utifrån release-år då får

iPhone 6 13%
iPhone 6s 17%
iPhone 7 29%
iPhone 8, X 27%

Stor del nya telefoner och man ser varför de drar in mycket pengar på bland annat AppStore. Blir intressant om ett år att se hur mycket Xs releasen står för..

Citi Research sänker sin prognos på XS Max i Q1 med 48%.
Källa.

Ursprungligen av filbunke:

Alltså köra huvudet ner i sanden igen?

Det är ett kommande problem, vem vet kanske Apple har genomgående planer på diversifiera, tills dess så har företaget för mycket knutet till ios-enheter, och specifikt då iPhonen.

Via 9to5mac lite data (från september 2018) från mixpanel gällande vilka modeller som flest iPhone användare har:

iPhone 4 – 0.11%
iPhone 4S – 0.34%
iPhone 5 – 0.98%
iPhone 5c – 0.47%
iPhone 5s – 3.87%
iPhone 6 – 10.57%
iPhone 6 Plus – 2.63%
iPhone 6s – 13.01%
iPhone 6s Plus – 4.74%
iPhone SE – 4.62%
iPhone 7 – 17.34%
iPhone 7 Plus – 12.06%
iPhone 8 – 7.89%
iPhone 8 Plus – 7.89%
iPhone X – 12%

Så, närapå ingen har en Iphone4 eller 5, men 31% har någon av iPhone 6 modellerna, och 29% någon av iPhone 7 modellerna. Frågan är ju hur många av dessa som sedan köpte en Xs/Xr (och hur många av dessa såldes till ägare av 7:or, 8:or eller X), och vad de som inte gjorde det kommer att göra när det blir dags att köpa ny telefon? Kommer de vara villiga att betala vad Apple nu vill ha för nya modeller eller inte?

Vinstvarningen tyder på att så inte är fallet.

Tror inte att investerare är villiga att köra huvudet i sanden och hoppas att Apple reder ut saker.

Så varför ska vi konsumenter inte ha huvudet i sanden om det?
Tror Apple har ganska bra koll vad som gör att deras tjänster drar in mer pengar för varje kvartal ?
Dessutom verkar det vara fler senare modeller i din statistik i takt med ökningen då.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-04 01:19
Ursprungligen av darkshippo:

America is winning! Handelstullar mot hela världen. Dollarn måste sjunka för att världen ska ha råd. Vi svenskar har ju blivit fattiga, 2 kr per dollar har det blivit dyrare för oss att handla sen 2014. Sen köper kineser kinesiskt. Det räcker för staten att säga att vi bojkottar amerikanska varor så är USA illa ute. Tyvärr är det en mörk 2019 vi har framför oss.

Fast gällande valutan så har vi inte bara problem med en god och stark amerikansk ekonomi (stark dollar), men kronan/SEK (dvs. marknadens förtroende för våra finanser) har ju tappat även gentemot andra valutor som Euro och GBP (pund).

Vi har snarare oss själva att skylla, och borde snarare se över våra statsfinanser och vår egen ekonomiska politik som tappar och har en negativ utveckling gentemot större delen av västvärlden.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-04 01:30
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ja? ? Som du själv sa, de är ett hårdvaruförerag.

Kan du nämna fler som omsätter 40 miljarder dollar per år på tjänster?

Jag tycker och tror att andra håller med, 360 000 000 000 kronor per år på tjänster är inte alls illa.. ?

Microsoft tex. Alphabet/Google en annan. Amazon (både som ehandelstjänst, men även AWS). IBM (nästan renodlat tjänsteföretag idag). Facebook.

Apple har ett ess i rockärmen. Sin stora kassakista som sitter där som den Norska oljefonden ungefär. Nu är det nog läge att spendera och investera.
Ev, köpa upp nya företag, utveckla nya tjänster och så vidare för att minska sitt mobilberoende. Som Paul Thurrott och Brad Sams säger i sin podcast:
https://www.youtube.com/watch?v=MEHzvR6BRRU&t...

Ursprungligen av omartint:

Microsoft tex. Alphabet/Google en annan. Amazon (både som ehandelstjänst, men även AWS). IBM (nästan renodlat tjänsteföretag idag). Facebook.

Tror du missade poängen, inget av de företag du räknar upp är ett hårdvaruföretag. ? Det jag reagerade på var när man sa att Apple misslyckades med tjänstesidan, jag tycker att de lyckats bra då de omsätter 40 miljarder dollar enbart på sina tjänster.. inte så många hårdvaruföretag inom t.ex. telekom som har det. ?

De du räknade upp är ju tjänste/mjukvaruföretag i mina ögon.

  • Medlem
  • 2019-01-04 09:59
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tror du missade poängen, inget av de företag du räknar upp är ett hårdvaruföretag. ? Det jag reagerade på var när man sa att Apple misslyckades med tjänstesidan, jag tycker att de lyckats bra då de omsätter 40 miljarder dollar enbart på sina tjänster.. inte så många hårdvaruföretag inom t.ex. telekom som har det. ?

De du räknade upp är ju tjänste/mjukvaruföretag i mina ögon.

Jag skrev aldrig att de misslyckats utan att oavsett hur imponerande Apples tjänstesida är gäller det fortfarande 12 procent jämfört med iPhone på 60 procent ?

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-04 10:06
Ursprungligen av Innis:

Jösses vad du tjatar om detta. Fick du det inte förklarat att detta är inget som Apple kan styra över utan det är YouTube.
Fortsätt i den tråd du startade om detta istället för att spamma andra trådar.

Det är många som söker alternativ till youtube. Inklusive mig, youtube fungerade vackert 10 år sen. Nu försöker google tvinga in en i deras miljö med youtube. Tjänsterna försämras speciellt för Apple användare.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-04 10:17
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tror du missade poängen, inget av de företag du räknar upp är ett hårdvaruföretag. ? Det jag reagerade på var när man sa att Apple misslyckades med tjänstesidan, jag tycker att de lyckats bra då de omsätter 40 miljarder dollar enbart på sina tjänster.. inte så många hårdvaruföretag inom t.ex. telekom som har det. ?

De du räknade upp är ju tjänste/mjukvaruföretag i mina ögon.

Både Microsoft och Amazon är ju också hårdvaruföretag numera, Microsoft bland annat med Surface-produkterna och Amazon med deras diverse Kindle- och Echo-produkter

Ursprungligen av ekloev:

Både Microsoft och Amazon är ju också hårdvaruföretag numera, Microsoft bland annat med Surface-produkterna och Amazon med deras diverse Kindle- och Echo-produkter

Men visst håller du med om att Surface och Echo produkterna är en liten del av deras verksamhet? Och något som de börjat med på senare år? Ungefär som att Apple börjat få fart på sin tjänstesida? ? I alla fall jag tänker inte på MS, Google, Facebook eller Amazon i samma kategori som Apple.

Min poäng var att Apple som tidigare hade väldigt små intäkter på tjänst, idag omsätter lika mycket som Facebooks totala omsättning på sina tjänster. Det tycker jag är imponerande.. ??

Ursprungligen av PaO:

Jag skrev aldrig att de misslyckats utan att oavsett hur imponerande Apples tjänstesida är gäller det fortfarande 12 procent jämfört med iPhone på 60 procent ?

Hehe det jag reagerade på var att du sa att ”du var förvånad över att de inte kommit längre på tjänstesidan”. ? Och där höll jag inte med, det är väl den del av Apple som växer snabbast tillsammans med Wearables. Hade någon frågat mig 2008 så skulle inte jag ha gissat att Apple skulle sälja tjänst för 360 000 000 000 kronor per år 2018..

Jag är i alla fall impad.. Det var allt från mig ??

  • Medlem
  • 2019-01-04 16:45

Aktien återhämtar sig lite idag, ni som tror att Apple är dödsdömt kan inte ha mer fel. Apple har större utmaningar än någonsin framför sig, men samtidigt så är Apple väl rustat inför dessa och jag tror på starka lanseringar framöver. Men det får framtiden bevisa!

  • Medlem
  • 2019-01-04 16:49
Ursprungligen av WiFi:

Aktien återhämtar sig lite idag, ni som tror att Apple är dödsdömt kan inte ha mer fel. Apple har större utmaningar än någonsin framför sig, men samtidigt så är Apple väl rustat inför dessa och jag tror på starka lanseringar framöver. Men det får framtiden bevisa!

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du varit glad under tiden ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-04 16:52
Ursprungligen av PaO:

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du varit glad under tiden ?

Det är en härligt positiv inställning! ?

  • Medlem
  • 2019-01-04 17:22
Ursprungligen av ekloev:

Det är en härligt positiv inställning! ?

Bara ut och köpa triss lotter ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-04 18:46
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tror du missade poängen, inget av de företag du räknar upp är ett hårdvaruföretag. ? Det jag reagerade på var när man sa att Apple misslyckades med tjänstesidan, jag tycker att de lyckats bra då de omsätter 40 miljarder dollar enbart på sina tjänster.. inte så många hårdvaruföretag inom t.ex. telekom som har det. ?

De du räknade upp är ju tjänste/mjukvaruföretag i mina ögon.

Nu tycker jag inte att Apple skött sig dåligt. Är generellt ett extremt välskött bolag. Lite mer av en mindre hicka och fadäs detta med prissättningen av senaste iPhone och Macar (som många även trogna kunder reagerat negativt på). De kommer tillbaka. Är fortfarande ett av världens mest värdefulla bolag.

Men skall bli intressant att se hur de kan öka tjänstedelen nu när hårdvarumarknaden krymper (se om de håller sig till främst stödja sina egna produkter, eller sälja och erbjuda sina tjänster till en bredare kundgrupp).

IBM ovan är ett rätt intressant exempel som just gått från att vara främst ett hårdvaruföretag till att under de senaste 20 åren transformerat sig till att bli främst ett tjänsteföretag.

Ursprungligen av omartint:

Nu tycker jag inte att Apple skött sig dåligt. Är generellt ett extremt välskött bolag. Lite mer av en mindre hicka och fadäs detta med prissättningen av senaste iPhone och Macar (som många även trogna kunder reagerat negativt på). De kommer tillbaka. Är fortfarande ett av världens mest värdefulla bolag.

Men skall bli intressant att se hur de kan öka tjänstedelen nu när hårdvarumarknaden krymper (se om de håller sig till främst stödja sina egna produkter, eller sälja och erbjuda sina tjänster till en bredare kundgrupp).

IBM ovan är ett rätt intressant exempel som just gått från att vara främst ett hårdvaruföretag till att under de senaste 20 åren transformerat sig till att bli främst ett tjänsteföretag.

Ja det blir intressant att se hur de tar sig vidare.

Ett tecken kan vara Apple Music på Amazon Echo och Android, där de erbjuder en av sin tjänster på konkurrerande plattformar.

Kommer de att fortsätta med det? Vad händer med deras kommande film och tidskriftstjänster?

Tror att de kommer att se över mixen av telefoner, pris/prestanda. Satsningen på Werables kommer att öka, även Apple Watch.

En fördel med det som händer, man kan inte sitta och vara ”fat and happy” när man går genom ett stålbad.. ?

Men, åh...

Ursprungligen av BlackSmp:

Men, åh...

Riktigt roligt med tanke på att totalen för 2019 är en uppskattning. Allt vi så länge vet är att Apple har vinstvarnat för Q1 2019, dvs kvartalet som innehåller julförsäljningen, att Apple nu säger att de kommer att ha en omsättning på $84 miljarder Q1 2019 istället för tidigare beräknande $89 till $93 miljarder och även ner från Q1 2018 då omsättningen blev $88,3 miljarder.

Men, åh... indeed.

För iPhone tror jag de har nått taket. Det är inte enbart priset som avgör. Tidigare har de alltid kunnat expandera försäljningen på olika sätt. Inte ens i USA fanns iPhone tillgängligt på alla telefonoperatörer. Det var inte så länge sen de kom till T-Mobile.
Samma strategi utomlands.

Men nu när de redan finns i princip överallt så vad göra då? Då kan man inte växa på det sättet längre.
Tror iPhone även med en stadigt minskande försäljning kommer att vara en god inkomstkälla många år framåt.
Men det är nog dags för Apple att se vad finns det för andra produkter och tjänster som kan bära fram företaget under nästa årtionde.

Fast jag tror samma debatt kommer drabba Samsung inom kort. En i Android Police podcasten trodde att Galaxy S10 kommer att sälja sämre totalt sett än Galaxy S9 uppsättningen.

Ursprungligen av johnh3:

För iPhone tror jag de har nått taket. Det är inte enbart priset som avgör. Tidigare har de alltid kunnat expandera försäljningen på olika sätt. Inte ens i USA fanns iPhone tillgängligt på alla telefonoperatörer. Det var inte så länge sen de kom till T-Mobile.
Samma strategi utomlands.

Men nu när de redan finns i princip överallt så vad göra då? Då kan man inte växa på det sättet längre.
Tror iPhone även med en stadigt minskande försäljning kommer att vara en god inkomstkälla många år framåt.
Men det är nog dags för Apple att se vad finns det för andra produkter och tjänster som kan bära fram företaget under nästa årtionde.

Fast jag tror samma debatt kommer drabba Samsung inom kort. En i Android Police podcasten trodde att Galaxy S10 kommer att sälja sämre totalt sett än Galaxy S9 uppsättningen.

Tyckte the verge sammanfattade det ganska bra med att det vi kan ta lärdom av att både Samsung och Apple backar i smartphone-försäljning, är att alla som vill ha en bra smartphone redan äger en.

Jag tror vi kommer se ännu mer tjänster och tillbehör inom kort.
iPhone är byggstenen och det är 1,4(?) miljarder aktiva enheter därute att dra in pengar på.
Sen finns stor chans att de köper upp lite företag som erbjuder tjänster.
iPhone kommer säljas stadigt till de som redan äger nu men mycket fler aktiva enheter lär det inte bli.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-05 14:49
Ursprungligen av Mackan1984:

Tyckte the verge sammanfattade det ganska bra med att det vi kan ta lärdom av att både Samsung och Apple backar i smartphone-försäljning, är att alla som vill ha en bra smartphone redan äger en.

Jag tror vi kommer se ännu mer tjänster och tillbehör inom kort.
iPhone är byggstenen och det är 1,4(?) miljarder aktiva enheter därute att dra in pengar på.
Sen finns stor chans att de köper upp lite företag som erbjuder tjänster.
iPhone kommer säljas stadigt till de som redan äger nu men mycket fler aktiva enheter lär det inte bli.

Det viktiga för Apple är att lyckas behålla sina kunder och det gör man inte primärt genom att släppa ny hårdvara. Jo för dom som behöver köpa ny. Men för dom som redan har kan man bara tjäna pengar på tjänster,tillbehör.
Så det är inte så konstigt att man bara har 5GB i iCloud utrymme för det är en inkomstkälla tex.
Att jag skulle byta ekosystem för att andra erbjuder mer är ekonomiskt osmart från min sida.
Apple måste helt enkelt med enkla medel knyta existerande kunder hårdare till sig för att säkerställa den dagen ny hårdvara inhandlas blir en Apple enhet.

Ser inga fel med Apples produkter och tjänster i grunden. Fast Tim Cooks utspel har inte lugnat analytiker.
Grundproblemet som ändå många kommer tillbaka till är att mobilerna är för dyra. Som Cook själv var inne på är telefonoperatörer mindre benägna att subventionera mobiler på samma sätt som förr om åren. Så de lär bli tvungna att sänka priserna. Alternativt nöja sig med en mycket mindre del av kakan på det mobila:
https://www.youtube.com/watch?v=PSYBtoTcxTY

Ursprungligen av johnh3:

Ser inga fel med Apples produkter och tjänster i grunden. Fast Tim Cooks utspel har inte lugnat analytiker.
Grundproblemet som ändå många kommer tillbaka till är att mobilerna är för dyra. Som Cook själv var inne på är telefonoperatörer mindre benägna att subventionera mobiler på samma sätt som förr om åren. Så de lär bli tvungna att sänka priserna. Alternativt nöja sig med en mycket mindre del av kakan på det mobila:
https://www.youtube.com/watch?v=PSYBtoTcxTY

Fast antalet aktiva iPhone-användare minskar ju inte utan ökar.
Skulle den siffran minska så lär det bli panik i Cupertino.
Men det kan ge ett lyft om de sänker lite men frågan är ju om lyftet väger upp minskade marginaler på iPhones.
En fin linje att hitta ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Fast antalet aktiva iPhone-användare minskar ju inte utan ökar.
Skulle den siffran minska så lär det bli panik i Cupertino.
Men det kan ge ett lyft om de sänker lite men frågan är ju om lyftet väger upp minskade marginaler på iPhones.
En fin linje att hitta ?

Fast rent försäljningsmässigt "peakade" de år 2015 med sin iPhone försäljning. De har kunnat kompensera bortfallet sen med högre priser. Det var väl en prishöjning på ca: 20% på hela produktsortimentet under 2018 också från donglar och uppåt.
Om de börjar tappa sin lojala användarbas pga priserna är de illa ute. Det är många som fortfarande har äldre modeller i sin ägo, iPhone 7 och så vidare.
Frågan är om det blir en android nästa gång eller iPhone? Där har de en hård nöt att knäcka och fundera ut en hållbar strategi de närmaste åren.

Ursprungligen av johnh3:

Fast rent försäljningsmässigt "peakade" de år 2015 med sin iPhone försäljning. De har kunnat kompensera bortfallet sen med högre priser. Det var väl en prishöjning på ca: 20% på hela produktsortimentet under 2018 också från donglar och uppåt.
Om de börjar tappa sin lojala användarbas pga priserna är de illa ute. Det är många som fortfarande har äldre modeller i sin ägo, iPhone 7 och så vidare.
Frågan är om det blir en android nästa gång eller iPhone? Där har de en hård nöt att knäcka och fundera ut en hållbar strategi de närmaste åren.

Fast 2015 var ju iPhone 6 peaken.
Då bytte alla iPhone, frågan är ju hur mycket mer aktiveringar som öka det året.
Det är ju det som gör skillnad.
Ja vi får väl se om de där 20% var en nödlösning eller går att backa.
Jag köpte ju inget efter Apple Watch i år så märkte ingen ökning.
Apple watchs ökning kändes ju befogad med all teknik.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-06 15:13
Ursprungligen av johnh3:

Fast rent försäljningsmässigt "peakade" de år 2015 med sin iPhone försäljning.

Betyder det att antalet iOS användare minskade?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-06 15:22
Ursprungligen av Innis:

Betyder det att antalet iOS användare minskade?

Det behöver det inte göra på kort eller medellång sikt. Min dotter använder fortgatande min iPhone 5 jag köpte i början av 2014. Lika mycket iOS-användare som jag med iPhone 8.

Men på lång sikt, så kommer det naturligtvis få en påverkan.

Sedan kan man ju i iOS även räkna in iPad, iPad Pro, samt kanske även Apple TV och Apple Watch. Så beror lite på hur man definierar "iOS-användare".

Ursprungligen av omartint:

Det behöver det inte göra på kort eller medellång sikt. Min dotter använder fortgatande min iPhone 5 jag köpte i början av 2014. Lika mycket iOS-användare som jag med iPhone 8.

Men på lång sikt, så kommer det naturligtvis få en påverkan.

Sedan kan man ju i iOS även räkna in iPad, iPad Pro, samt kanske även Apple TV och Apple Watch. Så beror lite på hur man definierar "iOS-användare".

Tim Cook skrev ju att antal iOS-användare var fler än någonsin på juldagen.
Så den peaken är ju nu.

Bevaka tråden