Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför är det bra att Apple missar målet

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Att Apple tjänar mindre pengar än väntat ger stora effekter på marknaden, men kan i slutändan visa sig leda till bättre produkter och fler tjänster för oss användare.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-06 11:45
Ursprungligen av Redaktionen:

Att Apple tjänar mindre pengar än väntat ger stora effekter på marknaden, men kan i slutändan visa sig leda till bättre produkter och fler tjänster för oss användare.

Läs hela artikeln här

Bra tänk Jakob.
Apple kommer nog att inse i snar framtid att prisgapet måste blir större mellan sina egna olika flaggskepps telefoner tex.. en iPhone XR för 7000 kr i framtiden med bättre skärm typ . Samt en highlyx Iphone XS++ för 15000 kr eller mer för att upprätthålla varumärkes imagen av exklusivitet.. Då får man volymen med det lägre priset och kan växa på Kina marknaden, Indien mm..
Det dyrare highlyx regementet kommer alltid att finna sina köpare men inte i volymer som Apple först tänkte. Det är inte hos det segementet som volymtillväxt finns. Sen ska Apple inte hänga kvar för länge vid att sälja ut gamla skåpmat modeller. Förstår att man vill tömma lagren av äldre iPhone 7 och 8 men där måste man nog också tänka om strategiskt.

Enkel slutsats bättre att sälja 800 miljoner telefoner med lite mindre marginaler än 10 miljoner med större marginal Apple, speciellt nu när konkurrensen har hårdnat ytterligare. Telefonerna från Kina börjar bli riktigt bra och prisvärda så det smäller om det. Marknaden ser annorlunda ut nu än för 5 - 10 år sedan. Den tekniska utvecklingen och kvaliteten har mättats. Då är det svårare för Apple att gå ut och ta hutlöst betalt för en liten förbättring på en ny modell Det fick dom bitter erfara förra veckan ...
Det positiva för oss konsumenter som du påpekar, bättre Apple produkter- tjänster kan förväntas nu när fokus har flyttats till aktiekursen hur konstigt det ändå låter .

Senast redigerat 2019-01-06 11:56

iPhone XR är i många avseenden den perfekta instegsmodellen om man vill gå över från android till iOS. Men Apple prisatte den fel från början. Med ett pris på 749 dollar så hamnade den för högt upp. Skulle varit runt 690 eller helst 600 dollar.
Då hade Apple sluppit dra igång inbytesprogrammet de nu har för XR.

En annan strategisk miss tycker jag är Indien. En iPhone XS kostar runt 25.000 kr där. Så inte ens de rika vill köpa den. Med lokal tillverkning hade den kanske kostat 12.000 kr istället, de hade undvikit höga importavgifter pga Indiens regler.
(En av anledningarna till att alla HMD global/Nokia som säljes där är ”made in India” också)
Sägs att Apple nu ska börja tillverka de senaste modellerna där. Men de borde ha gjort det tidigare. Då hade de kanske haft 5% av Indien istället för de 1% nu har.

Men jag tror det som har hänt nu är en bra varningsklocka för Apple.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-06 12:14

Bra Jakob.
Det har gått för bra för Apple som gjort utvecklarna sömniga och "Dästa" av alla framgångar som nu ser konkurrenterna nafsa dom i bakhasorna och som börjar komma ikapp Apple. Detta borde gynna oss användare när dom har piskan på sig.

  • Medlem
  • 2019-01-06 13:05

Bra sammanfattning och intressant att läsa.
Men din kunskap så började ju aktiekursen gå ned i oktober och gick defacto ned 30 procent innan Apples brev till investerare, vad berodde det på, rykten?. Sedan har vi bråket med Qualcomm i framförallt Tyskland och Kina. Vi får heller inte glömma varför Apple kände sig tvugna att lansera batteribytes programmet. Kina är stor del men Apple har fallit lite på eget grepp och sett mer åt aktieägarna än kunderna vilket det nog blir ändring på nu, kanske ?

Bra genomgång!
Jag hoppas de återinför en liten och relativt dyr premiummobil, en ”SE 2”, men som ändå kostar hälften jämfört med de större. ?

Ursprungligen av PaO:

Men din kunskap så började ju aktiekursen gå ned i oktober och gick defacto ned 30 procent innan Apples brev till investerare, vad berodde det på, rykten?

Det berodde väl på uttalandet om att sluta redovisa antal sålda iPhones.

Senast redigerat 2019-01-06 14:23

Kina är också en speciell marknad. Jag tror inte Apple kan vara för beroende av den i längden. Om Kommunistpartiet får för sig att man ska använda lokala märken blir det så, det drabbar i och för sig också Samsung och andra utländska varumärken. Var nåt fall där nån eller några har fått böter för att de hade sänt ett meddelande från en iPhone.
Så därför tror jag det är nödvändigt att de kan hitta andra marknader som ett komplement eller en plan B om saker blir värre.

Dessutom använder Kineser andra tjänster så "Apple Eko systemet" har inte samma betydelse där som i väst världen. Typ WeChat:
https://www.wechat.com/en/

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-06 15:13

Skulle Apple "plötsligt" blivit miljövänner 2019, så antar jag att de då var miljöovänner 2016?

Nej, det är bara en anpassning till marknaden. Det är dessutom en risk att ha så mycket "ägg i en korg" som de varit beroende av att sälja sina telefoner.

Detta är inte miljötänk (även om de självklart är marknadsföringsmässigt smarta att framhäva det), utan en ren och skär marknadsanpassning och vinstoptimering för ägarna.

Vilket är som det borde (tror bara inte på dessa efterhandskonstruerade sagor). Tycker de jobbar rätt.

Det handlar inte heller enbart om Kina som påstås i krönikan. Därav tjänsteomställningen som är ett globalt tilltag (inget special för Kina - tvärt om; där kan inte Apple bedriva tjänster på samma sätt beroende på Partiet).

Jo, jag tror vi kommer få ett slut på senaste årens prishöjningar, och kanske tom. lätt justerade prissänkningar på några nya modeller. Tror de även kommer köra med kampanjer/rabatter - vilket i så fall är unikt i historien för iPhone.

Därav att det kommer gynna oss som konsumenter. Så håller med om krönikan att det är bra (för oss kunder, inte aktieägare) att Apple missar målet. Håller bara inte med om analysen dit.

Något som krönikan också missar totalt att ta upp (att det blir mer tjänster är något som alla bolag går åt, och inte någon direkt ny observation), är om de främst/endast kommer rikta in sig på deras hårdvarukunder, eller om de kommer att erbjuda sina tjänster till en bredare marknad (så som Microsoft, Google och Amazon gör).

Detta är det som blir avgörande (vad som är rätt eller fel väg, är däremot inte lika enkelt).

Detta är nyckelfrågan att följa (resten är givet, eller enbart PR-tugg). IMO (naturligtvis).

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-06 15:18
Ursprungligen av johnh3:

Kina är också en speciell marknad. Jag tror inte Apple kan vara för beroende av den i längden. Om Kommunistpartiet får för sig att man ska använda lokala märken blir det så, det drabbar i och för sig också Samsung och andra utländska varumärken. Var nåt fall där nån eller några har fått böter för att de hade sänt ett meddelande från en iPhone.
Så därför tror jag det är nödvändigt att de kan hitta andra marknader som ett komplement eller en plan B om saker blir värre.

Dessutom använder Kineser andra tjänster så "Apple Eko systemet" har inte samma betydelse där som i väst världen. Typ WeChat:
https://www.wechat.com/en/

Trot du absolut har helt rätt här. Var också en stor sak jag missade i analysen/krönikan ovan.

Partiet i Kina kommer av olika skäl (marknadsposition och teknisk utveckling, och av informationskontroll/inhämtning) premiera de egna kinesiska tillverkarna (speciellt de som står Partiet nära). De kommer mycket troligen att fortsätta den inslagna banan (oavsett vad Trump gör, eller inte) gällande att försvåra för andra telefontillverkare på den kinesiska hemmamarknaden.

Ursprungligen av PaO:

Men din kunskap så började ju aktiekursen gå ned i oktober och gick defacto ned 30 procent innan Apples brev till investerare, vad berodde det på, rykten?

Det berodde på att marknaden för omväxlings skull fungerade enligt textboken. Du vet, de där i investeringsteori som förklarar för hugade civilekonomer att priset på en aktie i varje ögonblick avgörs av bedömningen av de framtida intjäningsmöjligheterna. Ungefär någon gång i oktober började det stå klart att de framtida vinstprognoserna för äpplet från den ordinarie skaran analysleverantörer varit väl optimistiska och då började priserna alltså att falla i takt med att marknadens bedömning av just framtida intjäningsmöjligheter skruvades ner på varje indikation på sviktande försäljning. När Apple levererade sin vinstvarning nyligen så bekräftade de alltså att marknaden prisat in intjäningsmöjligheterna korrekt tidigare och alltså agerat helt i linje med litteraturen. Det är nästan så man blir lite tårögd.

  • Medlem
  • 2019-01-06 16:52
Ursprungligen av GustafMA:

Det berodde på att marknaden för omväxlings skull fungerade enligt textboken. Du vet, de där i investeringsteori som förklarar för hugade civilekonomer att priset på en aktie i varje ögonblick avgörs av bedömningen av de framtida intjäningsmöjligheterna. Ungefär någon gång i oktober började det stå klart att de framtida vinstprognoserna för äpplet från den ordinarie skaran analysleverantörer varit väl optimistiska och då började priserna alltså att falla i takt med att marknadens bedömning av just framtida intjäningsmöjligheter skruvades ner på varje indikation på sviktande försäljning. När Apple levererade sin vinstvarning nyligen så bekräftade de alltså att marknaden prisat in intjäningsmöjligheterna korrekt tidigare och alltså agerat helt i linje med litteraturen. Det är nästan så man blir lite tårögd.

Tack för det ?
Har inte Apple ett rätt stort återköpsprogramm för sina egna aktier?

Ursprungligen av PaO:

Bra sammanfattning och intressant att läsa.
Men din kunskap så började ju aktiekursen gå ned i oktober och gick defacto ned 30 procent innan Apples brev till investerare, vad berodde det på, rykten?. Sedan har vi bråket med Qualcomm i framförallt Tyskland och Kina. Vi får heller inte glömma varför Apple kände sig tvugna att lansera batteribytes programmet. Kina är stor del men Apple har fallit lite på eget grepp och sett mer åt aktieägarna än kunderna vilket det nog blir ändring på nu, kanske ?

Ja, och jag är verkligen ingen expert på aktiemarknaden. Det kan vara investerare som "vädrat luften" i förtid, men det har ju också tidigare hävdats (av andra) att aktiemarknaden fungerar negativt mot hur Apple fungerar, eftersom Apple inte gärna gör på hype och förtidspresentationer utan istället underlovar och över-levererar. Men ja i det här fallet är det nog helt enkelt marknaden som reagerar som marknaden ska; en reflektion av minskat förtroende.

Det är ju också så, att om tillräckligt många människor TROR att Apple har problem, då HAR Apple problem.

Ursprungligen av omartint:

Trot du absolut har helt rätt här. Var också en stor sak jag missade i analysen/krönikan ovan.

Partiet i Kina kommer av olika skäl (marknadsposition och teknisk utveckling, och av informationskontroll/inhämtning) premiera de egna kinesiska tillverkarna (speciellt de som står Partiet nära). De kommer mycket troligen att fortsätta den inslagna banan (oavsett vad Trump gör, eller inte) gällande att försvåra för andra telefontillverkare på den kinesiska hemmamarknaden.

Helt riktigt, situationen i Kina är betydligt mer komplex och jag gick inte in djupare på det i texten ovan. Men ja, en jättestor del är ju att WeChat är så dominerande där, på bekostnad av det som annars är Apples triumfkort; IOS och ekosystemet. Lite förenklat kan man väl säga att det betyder att Apple där måste förlita sig mer på design och ren hårdvara än på andra marknader. Så när en ny cool Iphone-design släpps, som Iphone X, då säljer den bra i Kina. Men när Iphone XS släpps, som ner likadan ut, då säljer den inte bra.

Ursprungligen av omartint:

Något som krönikan också missar totalt att ta upp (att det blir mer tjänster är något som alla bolag går åt, och inte någon direkt ny observation), är om de främst/endast kommer rikta in sig på deras hårdvarukunder, eller om de kommer att erbjuda sina tjänster till en bredare marknad (så som Microsoft, Google och Amazon gör).

Detta är det som blir avgörande (vad som är rätt eller fel väg, är däremot inte lika enkelt).

Detta är nyckelfrågan att följa (resten är givet, eller enbart PR-tugg). IMO (naturligtvis).

Mycket bra poäng! Jag skulle rentav säga att det där är Apples stora ödes-val framöver, om tjänsterna ska låsas in i Apples ekosystem eller spridas till andra plattformar. Ren gissning är att det blir lite av både och (Apple Music finns hos Alexa och Android t ex, men Apple Pay t ex finns bara på Apple-enheter)

Ursprungligen av omartint:

Skulle Apple "plötsligt" blivit miljövänner 2019, så antar jag att de då var miljöovänner 2016?

Nej, det är bara en anpassning till marknaden. Det är dessutom en risk att ha så mycket "ägg i en korg" som de varit beroende av att sälja sina telefoner.

Detta är inte miljötänk (även om de självklart är marknadsföringsmässigt smarta att framhäva det), utan en ren och skär marknadsanpassning och vinstoptimering för ägarna.

Vilket är som det borde (tror bara inte på dessa efterhandskonstruerade sagor). Tycker de jobbar rätt.

Nu är ju varken individer eller företag antingen miljövänner eller inte, utan allt är relativt. Sedan Tim Cook tog över tycker jag Apple visat på flera sätt att de tar ganska stora åtgärder för att bli mer miljövänliga (100% förnyelsebar energi, återvinningsprogram osv) även där de kortsiktiga ekonomiska vinsterna ifrågasatts. Sedan Lisa Jackson klev in som Apples mijöchef 2013 har detta växlats upp.

Så jag skulle säga att det är både och. Miljötänk OCH en reaktion på marknadens trender. Och givetvis bra PR.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Helt riktigt, situationen i Kina är betydligt mer komplex och jag gick inte in djupare på det i texten ovan. Men ja, en jättestor del är ju att WeChat är så dominerande där, på bekostnad av det som annars är Apples triumfkort; IOS och ekosystemet. Lite förenklat kan man väl säga att det betyder att Apple där måste förlita sig mer på design och ren hårdvara än på andra marknader. Så när en ny cool Iphone-design släpps, som Iphone X, då säljer den bra i Kina. Men när Iphone XS släpps, som ner likadan ut, då säljer den inte bra.

Bortsett från handelskrig, Trump utspel har Kina ett program "Made in China 2025" som lär påverka många icke Kinesiska bolag:
https://en.wikipedia.org/wiki/Made_in_China_2...

Så då tror jag Indien kan vara ett bra alternativ. Även ett stort land som Brasilien. Där Motorola nästan har ett monopol inom mobiler eftersom inte så många andra tillverkare har satsat stort där. Kort sagt det finns många möjligheter för Apple trots allt.

Så nu släpper vi börsen och försäljningssiffror och drömmer om iOS 13 ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Så nu släpper vi börsen och försäljningssiffror och drömmer om iOS 13 ?

Väl skrivet! ?

  • Medlem
  • 2019-01-07 05:29
Ursprungligen av Mackan1984:

Så nu släpper vi börsen och försäljningssiffror och drömmer om iOS 13 ?

Spännande ?
Undra var inspirationen kommer ifrån ?

Ursprungligen av PaO:

Spännande ?
Undra var inspirationen kommer ifrån ?

Såg ut som en mer utvecklad iOS, inget annat jag sett ?

Ursprungligen av PaO:

Bra sammanfattning och intressant att läsa.
Men din kunskap så började ju aktiekursen gå ned i oktober och gick defacto ned 30 procent innan Apples brev till investerare, vad berodde det på, rykten?. Sedan har vi bråket med Qualcomm i framförallt Tyskland och Kina. Vi får heller inte glömma varför Apple kände sig tvugna att lansera batteribytes programmet. Kina är stor del men Apple har fallit lite på eget grepp och sett mer åt aktieägarna än kunderna vilket det nog blir ändring på nu, kanske ?

Här är lite mer utveckling i att Apple rasat till en mer normal börsnotering från en Samsung-användare.
Han är resonabel (intelligent) och realistisk (rätt prioriteringar) dessutom ?

Mycket bra krönika! Kan inte tillägga något annat än att jag hoppas verkligen att Apple kommer vara innovativa framöver med produkter till skapligt pris.

Bra och välskriven krönika. Tycker du får in de viktigaste faktorer och perspektiv som har påverkat Apples kvartalsresultat. Många vänner jag har pratat med pekar bara på priset som felet. Så fungerar inte världen riktigt.

För någon som vill läsa mer om Apple och Kinas problem. Så kan jag rekommendera Cam MacMurchy på 9to5mac som går igenom WeChat i Kina och varför den har sån betydande roll där. Och varför det är trubbel för Apple.
https://9to5mac.com/2019/01/03/apple-iphone-c...

Själv så har man uppgraderat till en iPhone XS 256GB, gick från en iPhone 6 16GB. Men den är köpt i USA. Köpte den för $1218 ($1149+skatt på 6%) vilket landade på drygt 11000 SEK. Med en besparing på nästan 4000 SEK så tyckte jag att det var ett rättfärdigat pris. Det är en telefon jag troligtvis kommer använda längre än någon annan telefon jag har ägt hittills. Men skulle jag köpt den i Sverige för 14695 SEK? Antagligen inte, priset är avskräckande när man jämför det till andra marknader.

Prisskillnaden på nya iPhones har blivit för stor gentemot många bra mobiler på androidplattformen. I Finland kostar i snitt basmodellen av iPhone Xs /64Gb 1200€ iPhone XR /64Gb 880 €... Skulle 200€ komma bort från båda modellerna skulle fler inte dra sig att uppdatera eller köpa ny. Apple ursäkt att förmånliga batteribyten inverkar tror jag inte ett skvatt på. Snarare tror jag att det är mera positivt för Apple eftersom de flesta inte kan kosta på sig en ny iPhone för uppemot 1000 euro men vill heller inte övergå till annan mobil plattform.

Ursprungligen av PaO:

Har inte Apple ett rätt stort återköpsprogramm för sina egna aktier?

Ett massivt sådant, i kölvattnet av Trumps amerikanska skattesänkningar. Rätt omfattande i omgångar innan också, för den delen.

Om man vore konspiratoriskt lagd skulle man säkert kunna ägna sig åt funderingar om äpplet avsiktligt försökt sänka sin aktiekurs för att göra de programmen billigare, men så länge Elon Musk - med alla sina belackare - inte sitter bakom ratten hos Apple så borde bolaget gå rätt säkert för den amerikanska finansinspektionen. Ingenting tyder på att kurssättningen är uttryck för aktiv manipulation. I alla fall inte i dagsläget. Rent investeringstekniskt ser Apples fundamenta på pappret goda ut om man jämför motsvarande nyckeltal och pris för de andra bolagen i FAANG. Kommer däremot en rejäl konjunktururblåsning framöver, vilket många tror, kommer Apple drabbas hårdast av teknikbolagen och då finns det antagligen fortfarande rätt mycket nersida i aktien.

Intressant nog, för den som i likhet med mig endast har ett förhållande till äpplet som investeringsobjekt. För företagets faktiska kunder är det som sagt i det närmaste egalt i dagsläget.

  • Medlem
  • 2019-01-07 19:24
Ursprungligen av GustafMA:

Ett massivt sådant, i kölvattnet av Trumps amerikanska skattesänkningar. Rätt omfattande i omgångar innan också, för den delen.

Om man vore konspiratoriskt lagd skulle man säkert kunna ägna sig åt funderingar om äpplet avsiktligt försökt sänka sin aktiekurs för att göra de programmen billigare, men så länge Elon Musk - med alla sina belackare - inte sitter bakom ratten hos Apple så borde bolaget gå rätt säkert för den amerikanska finansinspektionen. Ingenting tyder på att kurssättningen är uttryck för aktiv manipulation. I alla fall inte i dagsläget. Rent investeringstekniskt ser Apples fundamenta på pappret goda ut om man jämför motsvarande nyckeltal och pris för de andra bolagen i FAANG. Kommer däremot en rejäl konjunktururblåsning framöver, vilket många tror, kommer Apple drabbas hårdast av teknikbolagen och då finns det antagligen fortfarande rätt mycket nersida i aktien.

Intressant nog, för den som i likhet med mig endast har ett förhållande till äpplet som investeringsobjekt. För företagets faktiska kunder är det som sagt i det närmaste egalt i dagsläget.

Utförligt och intressant
Tackar
Såvida inte Apple av någon anledning skulle köpt när det var som dyrast så kunde man ju tänka så ?
Rätt aktiekursen kvittar när det gäller produkter

  • Medlem
  • 2019-01-07 20:28

Vad tycker vi om detta ?

https://youtu.be/V2FxkwbW878

Ursprungligen av PaO:

Vad tycker vi om detta ?

https://youtu.be/V2FxkwbW878

Ja även Tailosive Tech hade hört samma uppgifter. Så det verkar finnas substans i det.
Inte snyggt hoppas de ändrar sig och sätter kameran mer i mitten eller nåt.

Ursprungligen av PaO:

Vad tycker vi om detta ?

https://youtu.be/V2FxkwbW878

Tog upp det i en annan tråd där det försvann.
Är inte vackert alls men samtidigt är baksidan det sista jag bryr mig om.
Tror det handlar lite om reklam för Apple.
I en värld där alla smartphones ser likadana ut, så kommer det synas genast på den vilken baksida den tillhör.
Både Samsung och Apple har ju levt lite på den ”gratis-reklamen” för att bli en mer snackis.

Snacket går ju att det blir en ToF-kamera:
https://youtu.be/I8YFM-Mn4D8

Senast redigerat 2019-01-08 02:25
Bevaka tråden