Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigheter med MacMail efter uppgraderingen till Mojave

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-07 11:25

God morgon.
Efter varje uppgradering har jag lärt mig att man skall vänta tills några uppgraderingen är gjorda som löser problem man har, men mina har blivit fler. Jag kör både med Safari och Chrome men mest med Chrome som är förstaval på min 10 månader gamla iMac 10.14.2.
Här är några hyss datorn ägnar sig åt efter uppgraderingen till Mojave.

MacMail.
1.
Mejl ligger kvar i papperskorgen fast jag tömt den.
2.
En del inkommande mejl får jag två gånger efter varandra som avsändaren skickat samma minut. (Alltså dubbletter)
3.
Under inställningar Kontoinformation- E-postadress: står namnet/alias följt av mejladressen, det tycker jag är onödigt så jag klickar på rutan och där kan man redigera bort namnet så bara mejladressen syns. När man sedan klickar på OK så är ändringen gjord, men när jag senare kollar kontoinställningarna så är namnen tillbaks.
4.
Eftersom Comhem upphör med Mejladressverksamheten någon gång under 2019 rekommenderade dom mig att skaffa ett G.Mailkonto som jag haft sedan köpet av datorn och som fungerar perfekt.( Jag har bara två mejlkonton). Jag passade på att byta min Comhemadress i AppleID/ ICloudkontot till det nya från G.Mail så jag slipper strula med det senare.

Jag har testat med att stänga ner MacMail och starta igen. Jag har även testat med Säker Omstart med Shift nere.

Förutom MacMailstrulet har jag märkt att fontstorlekarna ändrar sig ibland på sidor som 99. Även stavningshjälpfunktionen ger groteska förslag så den stängde jag av, men den fortsätter att ge konstiga förslag.

Jag hade inga av dess problem innan uppgraderingen till Mojave, men det kan vara så att båda iMac jag köpte första kvartlet 2018 ungefär samtidigt med Mojave som var rena skräpet kan vara orsaken till mina problem. Den första tog man tillbaks och den jag nu har måste man göra SysDiagnos innan den hoppade igång.
Om mina fel beror på datorn, Mojave eller någonting annat kan jag inte klura ut. Kan ni. Tacksam för förslag.

Jag kan självklart ta kontakt med Applesupportrarna eftersom datorn inte är ett år gammal, men dom låter inte värst engagerande när jag ringer, så jag testar med forumets kunniga och trevliga medlemmar så får vi se om det löser problemen.
Nej, jag tror inte inställningar i Google/G.Mail kan få bort problemet i MacMail.

Tack.

Senast redigerat 2019-01-07 12:47

Några förslag:

- Markera Inkorgen och välj menyn Brevlåda > Bygg om.
- Radera det befintliga kontot och lägg in det på nytt.
- Om du skapar en ny användare på datorn, och sedan lägger in kontot där - Kvarstår då felen? I så fall är det ju Gmail det är fel på och inte dina inställningar.

/några snabba tankar

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-07 13:22
Ursprungligen av carlsson:

Några förslag:

- Markera Inkorgen och välj menyn Brevlåda > Bygg om.
- Radera det befintliga kontot och lägg in det på nytt.
- Om du skapar en ny användare på datorn, och sedan lägger in kontot där - Kvarstår då felen? I så fall är det ju Gmail det är fel på och inte dina inställningar.

/några snabba tankar

Tack för tipsen, skall absolut testa dina förslag. Återkommer.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-07 15:04
Ursprungligen av NisseH:

Tack för tipsen, skall absolut testa dina förslag. Återkommer.

OK här kommer dagens roliga historia, men tyvärr är den inte ett dugg rolig, mer pinsam och det är Googles sjukliga KGB och CIA fasoner som är orsaken.
Som du förstår så har jag fått en bra genomkörare på alla användarnamnn/Lösenord i ApleID och iCloud som jag både sparar i adressboken och skriver ut på skrivaren på min nya iMac. "Ifall att" Med andra ord kör jag med både hängslen och livrem. Viktiga inloggningsuppgifter har jag i huvudet.

Så länge jag kan minnas varje gång jag loggar in på Appel.ID eller iCloud så får jag röda meddelanden om att det är fel lösenord eller någonting annat. Jag har till och med engagerat Applesupportern för att lösa problemet som också fick röda meddelanden när dom försökte. Man ombeds skaffa nytt lösenord med verifieringskod i mobilen. Jag får även meddelanden om att inloggningarna fungerar. "MEN" om jag gör det mest sinnessjuka av allt testar AppleID inloggningen igen så är illröda meddelanden tillbaks som meddelar att det är fel lösenord eller någonting annat. ( Redan tio minuter efter att AppleID meddelat att nya lösenordet fungerade att logga in med) Sjukt.

Detta med illröda meddelanden i AppleID och iCloud har inte dykt upp på flera år, men det kan ju bero på att jag aldrig behövt logga in där, men jag tror att vi löst det. Applesupportern och jag.

Nu till dagens idiotiska problem.
När jag försökte skaffa mig en G-Mailadress i stället för min Comhemadress som skulle upphöra gick inte det utan att först registrera ett (Gratis) konto hos Google. När jag fått igång kontot ser jag att Google kräver att man har två mejladresser som dom kan använda ifall att det första lägger av , så jag skaffar en till mejladress med annat namn. Jag lärde mig samma dag att under inställningar välja så inkommande mejl hamnar i inkorgen på mitt MacMail och det har fungerat perfekt sedan dess.

Det enda jag gör i Google förutom mina två mejladresser är att jag har ett eget videoalbum i YouTube som tydligen irriterar Google till vansinne, för dom tjänar inga pengar på mina alster eftersom jag kör dom "Embeddade" därför trackaserar dom mig med uppmaningar om att prova Premium gratis i tre månader. Vad händer sen?? Kanske hamnar i ett livslångt betalningskrav varje gång jag använder mina egna videoklipp.

Så fort jag närmar mig Googlekontot belamras jag av meddelanden om att jag måste verifiera mitt konto som jag gjort hundra gånger så det ignorerar jag. Det tycks som att Google tror att jag håller på att gräva mig in i Riksbanken eller ta mig in på Försvarstabens allra heligaste rum. Dom bedyrar vikten av att dom verkligen månar om min säkerhet och därför vill veta allt om. Vilken jävla lögn, dom är inte ett dugg mån om mig utan vill utnyttja mig så mycket det går.

När jag raderat mina mejlkonton i MacMail och omregistrerat in dem igen som du bad mig om, då dök det upp röda meddelanden om att det var fel lösenord?? Vänta nu kontot innan raderingen fungerade perfekt och mejladressen gick det att använda hur mycket som helst och hade gjort i flera månader. Alltså var det rätt lösenord.

Under meddelandet fanns en länk till varför det inte gick att logga in på MacMail där jag kunde läsa. Google har spärrat programmet för vi känner inte igen det. Vaa?? känner inte Google till MacMail och mina inloggningsuppgifer på mejladresser dom har gett mig. Vad sysslar dom med Skitstövlarna på Google.

Jag testade att använda mina mejladresser genom att skicka mejl till mig själv men det gick inte det fanns inga konton. Så nu sitter jag här utan mejlkonton tack vare idiotiska KGB fasonerna från Google.
Hur får jag Google att släppa spärren på MacMail och logga in igen. Google behöver bara ge mig det jag innan hade utan att först behöva plöja mig igenom deras bibel med instruktioner.

Du kanske helt enkelt ska strunta i Gmail och använda något annat?

Yahoo har fortfarande mailtjänst, sen har du ju faktiskt iCloud Mail i ditt Apple ID också.

Ursprungligen av NisseH:

...vi löst det. Applesupportern och jag...
...engagerat Applesupportern för att lösa...

Ber om ursäkt för ett off-topic språkpolisinlägg, men jag har sett detta i så många inlägg nu...

Du har ett "r" för mycket där. Supporten och supportern är inte riktigt samma sak.

Ursprungligen av carlsson:

Du kanske helt enkelt ska strunta i Gmail och använda något annat?...

Eller använda ett annat mejlprogram än Apple Mail.

Eller helt enkelt bara göra rätt inställningar. Om Gmail hade varit så omöjligt att administrera i Apple Mail, så hade vi nog hört om det i större skala.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-07 15:36
Ursprungligen av carlsson:

Du kanske helt enkelt ska strunta i Gmail och använda något annat?

Yahoo har fortfarande mailtjänst, sen har du ju faktiskt iCloud Mail i ditt Apple ID också.

Det låter på dig som att det är kört att att få tillbaks mina mejladresser utan bök från Google. Jag hade inte raderat mitt GMailkonto som fungerat perfekt några minuter innan du bad mig radera och omregistrera, om jag vetat att dom inte går att använda längre.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-07 15:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller använda ett annat mejlprogram än Apple Mail.

Eller helt enkelt bara göra rätt inställningar. Om Gmail hade varit så omöjligt att administrera i Apple Mail, så hade vi nog hört om det i större skala.

Hej Språkpolisen.
Om du läst inlägget mer noggrannt så hade du sett att jag aldrig haft problem med Gmail utan med inloggning på Google som ett dygn tidigare inte var några problem med. Att Goggle spärrade MacMail för att dom aldrig hört talas om MacMail samtidigt som jag kunde använda mitt gmail när som helst bevisar att mitt lösenord fungerar perfekt. Det var först efter att jag ombetts radera mitt Gmailkonto och registrera det igen som Google inte kände igen mitt lösenord. Skäll på Google och inte mig som håller koll på lösenorden.

Ursprungligen av NisseH:

...för att dom aldrig hört talas om MacMail...

Det där är ju helt enkelt inte sant.

Ursprungligen av NisseH:

...Om du läst inlägget mer noggrannt...

Ingen orkar läsa så långa inlägg. Speciellt inte när de innehåller så mycket "fluff" som inte har med själva problemet att göra.

Ursprungligen av NisseH:

...Skäll på Google och inte mig som håller koll på lösenorden....

Om Google hade fungerat så dåligt med konton, lösenord och inloggningar, så hade det varit världsnyheter. Jag tror att detta säger mer om din dator(o)kunskap än om Googles eventuella brister.

Senast redigerat 2019-01-07 18:39
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-07 17:15

Jag kan i alla fall meddela att efter byte av lösenord så lyckades jag få igång min Gmailadress. För att vara säker på att det funkade skickade jag mejl till mig själv och det gick ju bra. Lite löjligt av Google att irritera användarna med detta onödiga merjobb.
Det finns roligare och viktigare saker att ägna sig åt än att registrera nya lösenord för att Googlemejl skall fungera.

Ursprungligen av NisseH:

...Lite löjligt av Google att irritera användarna med detta onödiga merjobb...

Det som är löjligt är att skylla allt på Google, och inte ens för en sekund överväga att merjobbet har uppstått för att du har missat eller feltolkat något. Uttryck som "Googles sjukliga KGB och CIA fasoner" gör ju att problemframställningen inte känns speciellt seriös.

Det här handlar ju om saker som fungerar helt smärtfritt för miljontals andra.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-07 19:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det som är löjligt är att skylla allt på Google, och inte ens för en sekund överväga att merjobbet har uppstått för att du har missat eller feltolkat något. Uttryck som "Googles sjukliga KGB och CIA fasoner" gör ju att problemframställningen inte känns speciellt seriös.

Det här handlar ju om saker som fungerar helt smärtfritt för miljontals andra.

Trots att Google skickade flera meddelanden om att min senaste inloggning fungerade, skickar dom flera mejl med samma uppmaning att jag måste verifiera kontot. Eftersom jag gjort detta 100 gånger ignorerar jag dessa meddelanden från och med nu. Det finns viktigare saker att ägna sig åt än att svansa efter Googles pipa.

Ursprungligen av NisseH:

Trots att Google skickade flera meddelanden om att min senaste inloggning fungerade, skickar dom flera mejl med samma uppmaning att jag måste verifiera kontot. Eftersom jag gjort detta 100 gånger ignorerar jag dessa meddelanden från och med nu. Det finns viktigare saker att ägna sig åt än att svansa efter Googles pipa.

Nej det är det inte. Det är information från Google till din säkerhetsmail (backup) om att en ny applikation/enhet loggat in på ditt konto (vilket du gjort).

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-07 19:32
Ursprungligen av Andorr:

Nej det är det inte. Det är information från Google till din säkerhetsmail (backup) om att en ny applikation/enhet loggat in på ditt konto (vilket du gjort).

Exakt, men när jag bekräftat detta så borde dom inte skicka fler mejl med samma uppmaning. Dom är för stora därför håller deras mejlservrar inte koll på vad dom gör.

Ursprungligen av NisseH:

Exakt, men när jag bekräftat detta så borde dom inte skicka fler mejl med samma uppmaning. Dom är för stora därför håller deras mejlservrar inte koll på vad dom gör.

Det görs för varje försök du gör. För din säkerhet. Google har 100% koll.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-07 19:56
Ursprungligen av Andorr:

Det görs för varje försök du gör. För din säkerhet. Google har 100% koll.

Jag har inte försökt 6 gånger som du ser på skärmdumpen. I morgon bitti när jag vaknar så ligger det 5-6 nya mejl i inkorgen med uppmaning om att jag skall verifiera kontot fast jag gjorde detta efter att ha fått första mejlet för flera timmar sedan.

Varför skulle jag göra 6 försök efter att jag med nytt lösenord lyckats logga in vid första försöket. Så roligt är det inte att registrera nya konton.

Du får gärna hjälpa mig med ett problem jag inte lyckas lösa trots att jag raderat båda Gmailkontonen och trots att dom har olika namn och lösenord. Efter att jag registrerat mitt första Gmailkonto och testade att det fungerade klickade jag på + och valde nytt Gmailkonto där jag skrev in mejladress och lösenord och klickade på OK. Då dök ett meddelande upp som säger att detta mejlkonto finns redan. Jag testade då med att skicka mejl till mig själv men det gick inte för det fanns ingen registrerad mejladress med dom uppgifterna. Vad göra.

Ursprungligen av NisseH:

Jag testade då med att skicka mejl till mig själv men det gick inte för det fanns ingen registrerad mejladress med dom uppgifterna.

Har du lust att dela med dig av vilken epostadress det gäller?

Jag kan prova att eposta dig, så ser vi vad felmeddelandet säger tänker jag.

Ursprungligen av NisseH:

Jag har inte försökt 6 gånger som du ser på skärmdumpen. I morgon bitti när jag vaknar så ligger det 5-6 nya mejl i inkorgen med uppmaning om att jag skall verifiera kontot fast jag gjorde detta efter att ha fått första mejlet för flera timmar sedan.

Varför skulle jag göra 6 försök efter att jag med nytt lösenord lyckats logga in vid första försöket. Så roligt är det inte att registrera nya konton.

Du får gärna hjälpa mig med ett problem jag inte lyckas lösa trots att jag raderat båda Gmailkontonen och trots att dom har olika namn och lösenord. Efter att jag registrerat mitt första Gmailkonto och testade att det fungerade klickade jag på + och valde nytt Gmailkonto där jag skrev in mejladress och lösenord och klickade på OK. Då dök ett meddelande upp som säger att detta mejlkonto finns redan. Jag testade då med att skicka mejl till mig själv men det gick inte för det fanns ingen registrerad mejladress med dom uppgifterna. Vad göra.

Din skärmdump visar att du försökt tre gånger, inte sex.

Vilka är dessa 3 epost-adresser du försöker lägga in i mail.app?

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-07 20:15
Ursprungligen av carlsson:

Har du lust att dela med dig av vilken epostadress det gäller?

Jag kan prova att eposta dig, så ser vi vad felmeddelandet säger tänker jag.

Gärna, men jag PM:ar dig både den som funkar och den som inte funkar.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-07 23:20

Tack vare hjälpsamma Carlsson löste vi problemet med mina två Gmailkonton som jag inte hade varit in och tafsat på. Varför skulle jag det när båda fungerade varje dag i tio månader tills sinnessjuka Googles blockerade MacMail från vidare användning. Jag ångrar att jag inte tog en skärmdump på sidan med meddelandet så att vissa av forumets experter som borde veta om detta som inte hade en aning om detta får reda på sanningen.

När jag registrerade mitt AppleID petade jag aldrig mer där. Det borde innebära att jag aldrig borde fått illröda meddelanden om att lösenorden var fel. Även Applesupporten fick röda meddelanden när man försökte. Så till Apple. Ge fan i att jävlas med kunderna som aldrig ändrar lösenord i Apple ID.

Tack.

Ursprungligen av NisseH:

Tack vare hjälpsamma Carlsson löste vi problemet...

Då får Carlsson gärna berätta vad felet faktiskt var.

Tills jag är överbevisad så hävdar jag fortfarande att det är handhavandefel, och inte "Google med KGB-fasoner och utan koll".

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-07 23:53
Ursprungligen av NisseH:

3.
Under inställningar Kontoinformation- E-postadress: står namnet/alias följt av mejladressen, det tycker jag är onödigt så jag klickar på rutan och där kan man redigera bort namnet så bara mejladressen syns. När man sedan klickar på OK så är ändringen gjord, men när jag senare kollar kontoinställningarna så är namnen tillbaks.

Det kan du inte göra i mail-programmet utan du måste logga in på Gmails-webbsida och ändra där.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-08 02:32
Ursprungligen av Innis:

Det kan du inte göra i mail-programmet utan du måste logga in på Gmails-webbsida och ändra där.

Snacka om bökigt. Vad har MacMail denna funktion till om den inte fungerar.

Jag loggade in på Gmail och Inställningar men jag såg ingenting om hur man tar bort namnet före mejladressen. Du kan väl visa med en skärmdump.
Tack.

Senast redigerat 2019-01-08 02:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då får Carlsson gärna berätta vad felet faktiskt var.

Tills jag är överbevisad så hävdar jag fortfarande att det är handhavandefel, och inte "Google med KGB-fasoner och utan koll".

Skönt att det löste sig.

Vi kunde konstatera att bägge kontona fungerar och existerar. NisseH raderare alla Google-konton, samt alla relaterade lösenord från Nyckelhanteraren, och la sedan in kontona på nytt.

Som jag skrev till NisseH; Jag har mängder med kunder som blandar ihop sina konton och lösenord, och det är sannolikt där nånstans som felet låg.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-08 09:46
Ursprungligen av NisseH:

Snacka om bökigt. Vad har MacMail denna funktion till om den inte fungerar.

Jag loggade in på Gmail och Inställningar men jag såg ingenting om hur man tar bort namnet före mejladressen. Du kan väl visa med en skärmdump.
Tack.

Nä jag tycker ditt fullständiga namn är för gulligt att inte visas ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-08 09:56
Ursprungligen av NisseH:

Snacka om bökigt. Vad har MacMail denna funktion till om den inte fungerar.

Jag loggade in på Gmail och Inställningar men jag såg ingenting om hur man tar bort namnet före mejladressen. Du kan väl visa med en skärmdump.
Tack.

Mail har funktionen att visa fullständigt namn och mailadress för det är det logiska valet.
Varför det inte går att ändra beror på att Google satt den begränsningen.

Så här ändrar man det.

1
Bevaka tråden