Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsungs tv-apparater får Airplay 2 och Apple-app för filmer och serier

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple och Samsung berättar om ett nytt samarbete som i princip ger vissa av Samsungs tv-apparater samma funktionalitet som finns i Apple TV. De får stöd för Airplay 2 och en app för att se på filmer och serier från Itunes.

Läs hela artikeln här

Städat i tråden. Ämnet är Airplay 2 och Itunes i tv-apparater.

  • Medlem
  • 2019-01-07 17:15

Nästan lite komiskt att Apple som annars är så hårda med sitt egna eko system och att hålla andra företag utanför (HomePod/Spotify nu göra helt tvärt om här. Självklart ett väl genomtänkt sätt för att öka räckvidden på kommande video tjänst och en tydlig indikation på hur viktig/stor denna satsning kommer bli.

Gah. Att ha en Samsung 8-serie från 2017 och känna att den är gammal, det är blä.

Det där vill man ju ha tillgång till.

Ursprungligen av Ekman:

Nästan lite komiskt att Apple som annars är så hårda med sitt egna eko system och att hålla andra företag utanför (HomePod/Spotify nu göra helt tvärt om här. Självklart ett väl genomtänkt sätt för att öka räckvidden på kommande video tjänst och en tydlig indikation på hur viktig/stor denna satsning kommer bli.

Ja och Apple Music t ex finns sedan länge på Android, och nu även Amazon Alexa. Kanske kan Spotify dyka upp på HomePod framöver rentav?

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple och Samsung berättar om ett nytt samarbete...

Inte bara Samsung. Motsvarande samarbete även med LG och Vizio.

https://www.macrumors.com/2019/01/07/lg-smart...

Hoppas den kommer till Sony? Har nyligen köpt en Oled tv från Sony. Har en Apple TV inkopplad men visst vore häftigt att ha det på TV:n.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inte bara Samsung. Motsvarande samarbete även med LG och Vizio.

https://www.macrumors.com/2019/01/07/lg-smart...

Jepp, nyhet om detta finns:
https://www.99.se/artikel/12219-vizio-och-lg-...

Visst känns det som att helvetet blev lite kallare nu? ??

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jepp, nyhet om detta finns...

Syns inte i forumet. Bara på förstasidan. Och vi är många som bara kommer hit via forumet, aldrig via förstasidan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Syns inte i forumet. Bara på förstasidan. Och vi är många som bara kommer hit via forumet, aldrig via förstasidan.

Vet att du inte frekventerar framsidan, det var därför jag berättade att den fanns

Onekligen roligt att Airplay 2 (och Homekit) börjar få en ordentlig spridning nu!

Ursprungligen av tmjonasson:

Gah. Att ha en Samsung 8-serie från 2017 och känna att den är gammal, det är blä.

Det där vill man ju ha tillgång till.

Bara att köpa en AppleTV så får du det, säkerligen kommer den vara snabbare oxå då processorerna i TV’n inte brukar vara så snabba.

Smart TV tjänsterna är ju tämligen värdelösa när TV'n bara uppdateras något år efter köpet. Därför bryr jag mig inte så mycket om dessa eftersom jag ytterst sällan använder de.

Ursprungligen av Ggabbe:

Hoppas den kommer till Sony?...

Ja.

https://www.macrumors.com/2019/01/07/sony-air...

Också Sony sällar sig till den här skaran av tv-tillverkare som fixar stöd för Airplay 2 och Homekit. Lite extra intressant då Sony använder Android TV. Sonys nylanserade A9G OLED 4K, Z9G 8K LCD får del av nyheterna liksom X950G-serien.

Källa: Sonys pressmeddelande

Extraping till @Ggabbe

Synd att det bara är de nya TV apparaterna från 2019 som får stöd för detta. Skulle vara önskvärt att även äldre TV apparater fick stöd för detta. Känns inte värt att uppgradera LG TVn från 2017 med inbyggt webOS bara för att få AirPlay. Blir till att inhandla en Apple TV 4K istället.

Ursprungligen av Ida Blix:

Också Sony sällar sig till den här skaran av tv-tillverkare som fixar stöd för Airplay 2 och Homekit. Lite extra intressant då Sony använder Android TV. Sonys nylanserade A9G OLED 4K, Z9G 8K LCD får del av nyheterna liksom X950G-serien.

Källa: Sonys pressmeddelande

Extraping till @Ggabbe

Tack för informationen, Ida:) Superbra!

Egentligen så behöver jag inte ha det i TV:n, tänkte mest vore en kul grej om den skulle dyka upp bland apparna på TV:n. För att vara ärlig så använder jag inte alls apparna eller smart funktionerna på TV:n. Jag fixar inte Android.

Trots att TV:n är relativ ny, den är 2018 års modell, så upplever jag Apple TV:n betydligt snabbare och stabilare. Och jag har inte 4:e generationen Apple TV jag har generation 3.

Ursprungligen av Ggabbe:

Tack för informationen, Ida:) Superbra!

Egentligen så behöver jag inte ha det i TV:n, tänkte mest vore en kul grej om den skulle dyka upp bland apparna på TV:n. För att vara ärlig så använder jag inte alls apparna eller smart funktionerna på TV:n. Jag fixar inte Android.

Trots att TV:n är relativ ny, den är 2018 års modell, så upplever jag Apple TV:n betydligt snabbare och stabilare. Och jag har inte 4:e generationen Apple TV jag har generation 3.

Jag har inte en särskilt ny tv, och har liksom fått med mig att det smarta i tv-apparater är långsamt. Så är det kanske inte i riktigt i nya apparater längre, men när Apple TV (har också gen 3 nu) har tjänat mig så bra under så många år har jag heller inget större sug efter att prova något annat.

Tycker nog det här är mest intressant sett till Apples kommande tjänst för strömmande film och serier. De verkar onekligen jobba på något stort de vill ska vara tillgängligt till alla med en (ny) tv.

Senast redigerat 2019-01-08 10:56
  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-08 14:08
Ursprungligen av Ekman:

Nästan lite komiskt att Apple som annars är så hårda med sitt egna eko system och att hålla andra företag utanför (HomePod/Spotify nu göra helt tvärt om här. Självklart ett väl genomtänkt sätt för att öka räckvidden på kommande video tjänst och en tydlig indikation på hur viktig/stor denna satsning kommer bli.

Jag är inte så säker på att spotify hålls borta från homepod bara för sakens skull. Som jag ser på homepod så är det en halvfärdig produkt och det är snarare det som är orsaken till de taffliga funktioner den stöder.

Det går ju bra att strömma spotify musik till en homepod via airplay. Men att använda Siri är en helt annan sak.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-08 14:10
Ursprungligen av suddgummi:

Visst känns det som att helvetet blev lite kallare nu? ??

Att förfrysa är inte roligt heller. Apple skulle ha släppt en engen TV istället ?

Ursprungligen av Hank Solo:

Bara att köpa en AppleTV så får du det, säkerligen kommer den vara snabbare oxå då processorerna i TV’n inte brukar vara så snabba.

Har funderat på AppleTV men vill slippa en extra pryl vid TV-bänken. Men som du säger så är den säkerligen snabbare så jag kanske får tänka om!

Ursprungligen av MrQuattro:

Synd att det bara är de nya TV apparaterna från 2019 som får stöd för detta. Skulle vara önskvärt att även äldre TV apparater fick stöd för detta. Känns inte värt att uppgradera LG TVn från 2017 med inbyggt webOS bara för att få AirPlay. Blir till att inhandla en Apple TV 4K istället.

Hur skulle det gå till att uppdatera de äldre TV apparaterna med inbygd AppleTV? Det är inte bara en mjukvaruuppdatering, det är ju även hårdvara.

Ursprungligen av Hank Solo:

Hur skulle det gå till att uppdatera de äldre TV apparaterna med inbygd AppleTV? Det är inte bara en mjukvaruuppdatering, det är ju även hårdvara.

Inbyggd AppleTV? Det är mjukvara, en app. Finns såklart vissa krav på hårdvara så att det fungerar tillfredsställande, men det behövs ingen "inbyggd" AppleTV (eller annan Apple-hårdvara) för att ta emot Airplay eller köra en app.

Ursprungligen av Andorr:

Inbyggd AppleTV? Det är mjukvara, en app. Finns såklart vissa krav på hårdvara så att det fungerar tillfredsställande, men det behövs ingen "inbyggd" AppleTV (eller annan Apple-hårdvara) för att ta emot Airplay eller köra en app.

Från artikeln:

”De får stöd för Airplay 2 och en app för att se på filmer och serier från Itunes.”

”Företagen presenterar nu ett nytt samarbete där Samsungs tv-apparater i princip får en inbyggd Apple TV.”

Så någon form av hårdvara är det nog med eftersom bara är vissa utav Samsungs TV apparater som får det (troligen bara de dyra toppmodellerna).

Ursprungligen av Hank Solo:

Från artikeln:

”De får stöd för Airplay 2 och en app för att se på filmer och serier från Itunes.”

”Företagen presenterar nu ett nytt samarbete där Samsungs tv-apparater i princip får en inbyggd Apple TV.”

Så någon form av hårdvara är det nog med eftersom bara är vissa utav Samsungs TV apparater som får det (troligen bara de dyra toppmodellerna).

Varför är det någon form av hårdvara? Vilken hårdvara? Det är mjukvara. Att det finns en deal mellan Apple och tillverkare av TV-apparater att det inte får gälla på något som är äldre än 2018 års modeller är såklart en överenskommelse. Apple vill väl fortfarande sälja några ATVs så länge som det är möjligt.

Massor med enheter som Apple aldrig har hört talats om har stöd för Airplay. Det kräver ingen hårdvara. En app på valfri Android-enhet så fungerar det.

Ursprungligen av Andorr:

Varför är det någon form av hårdvara? Vilken hårdvara? Det är mjukvara. Att det finns en deal mellan Apple och tillverkare av TV-apparater att det inte får gälla på något som är äldre än 2018 års modeller är såklart en överenskommelse. Apple vill väl fortfarande sälja några ATVs så länge som det är möjligt.

Massor med enheter som Apple aldrig har hört talats om har stöd för Airplay. Det kräver ingen hårdvara. En app på valfri Android-enhet så fungerar det.

Inte vet jag vad det skulle vara för hårdvara, men varför ska de bara ha det i vissa av 2019 års modeller och inte i alla? Något mer än mjukvara bör ju krävas.
Varken du eller jag jobbar där så vi vet vad de har kommit fram till och jag kommenterar bara det som står i artikeln, så ställ dessa frågor till skribenten istället och hör ifall denne vet mer.

Ursprungligen av Hank Solo:

Hur skulle det gå till att uppdatera de äldre TV apparaterna med inbygd AppleTV? Det är inte bara en mjukvaruuppdatering, det är ju även hårdvara.

Jag tvivlar på att de stoppar i någon särskild hårdvara i tv:n, men ska försöka få Samsung eller någon av de andra tv-tillverkarna att svara på det. Finns inga sådana detaljer att läsa sig till vad jag har kunnat hitta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-09 17:28

En stor fördel med ATV är ju Appstore. Så kommer denna att finnas i smartTV? Det står ju "en app för iTunes"....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-10 08:56
Ursprungligen av kenjon:

En stor fördel med ATV är ju Appstore. Så kommer denna att finnas i smartTV? Det står ju "en app för iTunes"....

Nej, de beskriver ju funktionaliteten som "en app för iTunes" och inte att det är en inbyggd ATV.

1
Bevaka tråden