Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Coolaste prylarna från CES

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Elektronikmässan CES pågår för fullt i Las Vegas, och massor av häftiga och intressanta prylar presenteras. Här är ett urval!

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-09 20:43

Jag hörde på lokalradion idag om små hörlurar (in-ear?) som har Google Translate inbyggt! Suverän produkt när man är utomlands

Det känns angeläget att flagga för detta i sammanhanget.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-09 21:31

Jag tror att en"ITsäkerhetsmärkning" invaggar folk i falsk säkerhet. Även de produkter som har märkts kommer säkerligen att ha buggar. Märkningen innebär ju inte att de är 100 % säkra not cyberbrottslingar....

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror att en"ITsäkerhetsmärkning" invaggar folk i falsk säkerhet. Även de produkter som har märkts kommer säkerligen att ha buggar. Märkningen innebär ju inte att de är 100 % säkra not cyberbrottslingar....

Ska man förstå det som att du antar att obefintlig IT-säkerhetsmärkning idag bidrar till att folk inte är invaggade i falsk säkerhet och således säkrar upp sådant i sina hem i större utsträckning än vad som skulle bli fallet om en sådan märkning (och därmed generellt säkrare produkter) infördes?
Kompletterande frågor: Är vi då idag invaggade i falsk säkerhet angående elprodukter? Vore det bättre om det avskaffades?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-10 00:39

Nej, jag bara menar att det är inte svart eller vitt, folk vet att el är farligt även om prylarna har CE-, S- eller Fi-märkning. De måste bara lära sej att märkning inte garanterar säkerhet. Jag tror ordet "säkerhet" kan lura en hel del. Det betyder egentligen inte att de är säkra, bara säkrare.

Ursprungligen av Zeugma:

Det känns angeläget att flagga för detta i sammanhanget.

Ja något behöver ju göras här, än så länge presenteras de här produkterna utan några som helst varningar kring vad det kan innebära. Jag tänker mig att det finns riktiga mardrömsscenarion som kan inträffa – mänsklighetens vana trogen lär väl inget hända förrän något riktigt dumt inträffat och drabbat någon större aktör. Någon utomstående kan kanske ständigt byta inomhustemperaturen hos sina offer, se vad som sker i hemmet via kameror etc. Läskigt!

Ursprungligen av kenjon:

Nej, jag bara menar att det är inte svart eller vitt, folk vet att el är farligt även om prylarna har CE-, S- eller Fi-märkning. De måste bara lära sej att märkning inte garanterar säkerhet. Jag tror ordet "säkerhet" kan lura en hel del. Det betyder egentligen inte att de är säkra, bara säkrare.

Jag tror att en säkerhetsmärkning kommer att förbättra situationen men givetvis inte avhjälpa den. Det sistnämnda tror jag inte att någon gör. Frågan är om man ska avstå från säkerhetsmärkning enbart för att det inte avhjälper problemen? Om inte, då är den ändå av godo.

Ursprungligen av Ida Blix:

Ja något behöver ju göras här, än så länge presenteras de här produkterna utan några som helst varningar kring vad det kan innebära. Jag tänker mig att det finns riktiga mardrömsscenarion som kan inträffa – mänsklighetens vana trogen lär väl inget hända förrän något riktigt dumt inträffat och drabbat någon större aktör. Någon utomstående kan kanske ständigt byta inomhustemperaturen hos sina offer, se vad som sker i hemmet via kameror etc. Läskigt!

Man kan befara allt möjligt förstås, jag vet faktiskt inte vad IoT i praktiken skulle användas till. Om det har någon signifikant datorkraft kanske det kapas för att bryta kryptovaluta? Hur som helst, säkerhetstänkande är bra även vad gäller ny teknologi. Jag tror att alla, även de som är skeptiska till statliga ingripanden, är eniga om att exempelvis självkörande bilar bör vara rigoröst skyddade från internetkapning...

Den här var rätt häftig:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-10 18:35
Ursprungligen av Zeugma:

Det känns angeläget att flagga för detta i sammanhanget.

Det är därför man ska hålla sig HomeKit och alla prylar som är certifierade för det. Apple har väldigt höga säkerhetskrav för att 3e part ska få certifieringen.

Fattar inte att folk laddar upp bilder/video på fb o Google, eller använder Alexa, Google now mm. Där kan man verkligen snacka om att ge bort sitt privatliv mm. Avskyr också att andra bolag tjänar pengar på mitt privatliv.

Och nu detta:
FACEBOOK TRACKS ANDROID USERS EVEN IF THEY DON'T HAVE A FACEBOOK ACCOUNT, STUDY REVEALS
https://www.independent.co.uk/life-style/gadg...

Och detta:
Facebook has caused a stir amongst Android users after it was revealed a deal struck between tech companies makes it difficult to delete the app from certain smartphones.
https://www.google.se/amp/s/www.standard.co.u...

O kolla in länken ovan som går via Google amp, vad är det för skit?

  • Medlem
  • 2019-01-10 19:30

The Wall 219
Samsung micro LED får jag säga var mest imponerande ?

https://youtu.be/hlDHmHoE1GQ

Framtiden är här. Ingen pryl men värd att uppmärksammas ändå:

  • Medlem
  • 2019-01-11 13:34
Ursprungligen av Zeugma:

Framtiden är här. Ingen pryl men värd att uppmärksammas ändå:

Skall bli spännande att se om mina barn överhuvudtaget behöver ta körkort om sådär 10 år ?

Ursprungligen av Zeugma:

Framtiden är här. Ingen pryl men värd att uppmärksammas ändå:

Det där kommer jag nog ha lite svårt att vänja mig vid som kört bil så länge själv. Men läckert är det!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-11 13:46

Vi inom utryckningssektorn blir väl de enda som får köra själva i framtiden...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-13 12:20
Ursprungligen av kenjon:

Vi inom utryckningssektorn blir väl de enda som får köra själva i framtiden...

Om ens det. Tänk scenariot att vid utryckning så kommunicerar fordonen med varandra så dom viker undan för er framkomst skull.
Ni kan luta er tillbaka och förlita er på att det är fritt fram till olycksplatsen. Det lär inte vara en trafikolycka ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-13 16:10

Det tror jag inte på. T ex på 2/1-vägar, där man får ”tvinga” sej fram tror jag inte automatiken kommer att funka så bra. Men när det blir bilar á la Jetson ?

1
Bevaka tråden