Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung varnar inför kvartalsrapporten

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av S_Z:

Återigen, detta är inget unikt för just 99. Är inte i närheten av samma intresse på de stora teknikforum/bloggar jag besöker, varesig i antal artiklar eller kommentarer i de artiklar som faktiskt finns. Som sagt, ingenting om att Samsung vinstvarning och att det är just krets/minnes-tillverkningen (vilket är betydligt mer datorrelaterat än iPhones) som drar ner resultatet på en generell dator/tekniksida som Sweclockers t ex men det var intressant att skriva om Apples varning och att det berodde på iPhone vilket resulterade i en relativt lång tråd där.

Men det gäller ju inte bara dåliga nyheter.

Uppfattade att det skrevs splatmeter mer när Apple passerade $1 billion än när Amazon gjorde det.
Skrevs inte särskilt mycket om när Microsoft gick om Apple som världens största bolag, eller när nu Amazon gick om Microsoft, sett till vad som skrevs när Apple blev störst.

Ursprungligen av filbunke:

Men det gäller ju inte bara dåliga nyheter.

Uppfattade att det skrevs splatmeter mer när Apple passerade $1 billion än när Amazon gjorde det.
Skrevs inte särskilt mycket om när Microsoft gick om Apple som världens största bolag, eller när nu Amazon gick om Microsoft, sett till vad som skrevs när Apple blev störst.

Undrar vad som kom först, hönan eller äpplet?
Mediafrossan/klickandet på Apple-artiklar?
Hatkärleken/kärleken för Apple?

Hur ser samsungs kommande tjänster ut? Vet vi något om deras satsningar?

Ursprungligen av PaO:

Nja inte direkt påhoppad men ber om ursäkt om du uppfattade mitt svar som lite kyligt ?

Nu till topic

Jag Googlade lite snabbt och många medier skriver om Samsung vinstvarning men oftast i samma mening att Apple var före.

Början av 2000 talet stagnerade utvecklingen av mobiltelefoner och branschen blev i mina ögon lite tråkig. Prenumererade då på tidningen Mobil och sade till och med upp prenumerationen. Ända tills Apple kom och revolutionerade det vi ser idag. Nu är vi framme vid nästa steg. Antingen klarar jättarna av utmaningar eller kommer någon uppstickare och hittar på något nytt. Varken Samsung eller Apple kommer att försvinna i det närmaste men de får nog tänka om lite.

Jag hoppas att prisracet är över och vi får mer sansade priser. Är fortfarande glad över att jag övergav Apples ekosystem för många år sedan men tycker samtidigt synd om dem som är djupt investerade och känner sig tvingade till dessa höga priser. Tycker även fortfarande att Apple sett mer åt aktieägarna än kunderna de senaste åren, här tycker jag Samsung lyssnat mer.

Personligen så om Samsung skulle sluta med mobiler får man hoppa till annan tillverkare av Android och tänka om gällande s-pen funktioner. Skulle Google försvinna då finns Samsung kanske där med sina egna appar. Android är så brett idag att använder man Googles appar kan man hoppa lite hur som. Apple har ju redan börjat öppna upp sig så vi får väl se. Hade fortfarande gärna sett en riktig Note konkurrent från Cupertino men det ser svårt ut ?

En sak är att när jag skall byta ut min Note 8 i framtiden så kommer jag att snegla på förra årets modell om priserna fortsätter uppåt.

Flera jag känner även inbitna Apple användare tycker det är för dyrt nu och kikar på Android

Vi får se hur 2019 blir helt enkelt ?

Edit
Läste precis om Samsung satsning i Indien och kanske även i Kina med deras M serie. Prisvärda mobiler som skall direkt konkurrera med Xiaomi och Redmi typ av mobiler, intressant ?

https://youtu.be/pzb38YFnv30

Kan ju tänka mig att det är lättare att diskutera Apple som är ett mindre komplext företag än Samsung, men sett till just mobiltillverkningen sitter ju båda i lite samma båt (extra mycket eftersom de är både konkurrenter och samarbetspartners) så jag tycker det blir lite konstigt ensidigt i media kring sådana här saker. Tänker då att de båda blivit "jättar" och att de får riktigt hård konkurrens från mindre – kanske hungrigare – tillverkare. Dessutom jobbar ju båda på att bygga ekosystem snarare än att bara släppa telefoner. Att de kinesiska företagen inte har några bekymmer alls med att "låna friskt" från andras framgångsrika modeller hjälper ju inte heller. Går väl inte att komma åt dem med patent och liknande.

Jag hoppas att det kommer att fortsätta finnas telefoner i alla prisklasser, men jag tycker inte att alla tillverkare måste ha telefoner till alla. Samsung har ju länge haft telefonmodeller i kanske allt utom det allra billigaste segmentet, medan Apple tycks vilja skaffa sig en alldeles egen klass av premium nu (de verkar ju helt ointresserade av att sälja många exemplar även om investerarna nog har svårt att svälja det – i alla fall på kort sikt). Apple kanske kan lyckas ställa om till att dra in mycket mera intäkter från tjänster, men hur Samsung ska lösa det är en annan femma. Kanske räcker det med att konkurrera med riktigt bra alternativ i alla priskategorier, men det låter som att de har lite att fila på när det gäller mjukvarubiten om jag ska lyssna på herr @ekloev. Tänker att de kanske kan få till något riktigt bra med Smart Things där de knyter ihop användarnas hela liv av produkter också – det måste ju locka. Skulle helt säkert vara intresserad av en Apple-kyl och en Apple-diskmaskin om de alla funkade superbt ihop med min telefon/Homekit. Hur gör du? Nöjer dig med Note, eller kompletterar du med fler saker Samsung?

Vi får se om Apple fortsätter att nöja sig med att sänka priserna på förra årets modeller för att ha något till dem som tycker det är för dyrt. Visst verkar det vara många som inte är glada över det och hotar med/eller faktiskt byter till Android. Som du säger, de som kör Googles tjänster till det mesta har ju inte svårt att byta. Själv använder jag i stort sett enbart Google-tjänster i jobbet där jag måste och håller mig till Apple i övrigt, men känner mig alltså inte tvingad eller besvärad av priserna (än kanske vi ska säga). För mig har de alltid kostat mer än allt annat och då skaffade vi vår första Mac på 90-talet någon gång.

Ursprungligen av filbunke:

Till skillnad från Apple så har ju Samsung även billiga modeller, så prissättning av deras dyrare modeller är ju inte lika viktig för dem som för Apple. Samsung har modeller som fler i Indien och Kina har råd med, så de har möjligheten att på ett helt annat sätt konkurrera med billiga kinesiska märken på dessa marknader.

Sen, utan tvekan, så tjänar de mer på sina dyrare telefoner än de billigare, men Samsung står och faller inte beroende på hur många telefoner de säljer, de har sina ägg i mer än en korg.

Det håller jag med om, men också Samsung har det kämpigt nu trots att de har mobiler i flera prisklasser så den här strategin kanske inte håller framåt. Kanske krävs det något annat för att slå Huawei och Xiaomi med flera?

  • Medlem
  • 2019-01-10 12:36
Ursprungligen av Ida Blix:

Kan ju tänka mig att det är lättare att diskutera Apple som är ett mindre komplext företag än Samsung, men sett till just mobiltillverkningen sitter ju båda i lite samma båt (extra mycket eftersom de är både konkurrenter och samarbetspartners) så jag tycker det blir lite konstigt ensidigt i media kring sådana här saker. Tänker då att de båda blivit "jättar" och att de får riktigt hård konkurrens från mindre – kanske hungrigare – tillverkare. Dessutom jobbar ju båda på att bygga ekosystem snarare än att bara släppa telefoner. Att de kinesiska företagen inte har några bekymmer alls med att "låna friskt" från andras framgångsrika modeller hjälper ju inte heller. Går väl inte att komma åt dem med patent och liknande.

Jag hoppas att det kommer att fortsätta finnas telefoner i alla prisklasser, men jag tycker inte att alla tillverkare måste ha telefoner till alla. Samsung har ju länge haft telefonmodeller i kanske allt utom det allra billigaste segmentet, medan Apple tycks vilja skaffa sig en alldeles egen klass av premium nu (de verkar ju helt ointresserade av att sälja många exemplar även om investerarna nog har svårt att svälja det – i alla fall på kort sikt). Apple kanske kan lyckas ställa om till att dra in mycket mera intäkter från tjänster, men hur Samsung ska lösa det är en annan femma. Kanske räcker det med att konkurrera med riktigt bra alternativ i alla priskategorier, men det låter som att de har lite att fila på när det gäller mjukvarubiten om jag ska lyssna på herr @ekloev. Tänker att de kanske kan få till något riktigt bra med Smart Things där de knyter ihop användarnas hela liv av produkter också – det måste ju locka. Skulle helt säkert vara intresserad av en Apple-kyl och en Apple-diskmaskin om de alla funkade superbt ihop med min telefon/Homekit. Hur gör du? Nöjer dig med Note, eller kompletterar du med fler saker Samsung?

Vi får se om Apple fortsätter att nöja sig med att sänka priserna på förra årets modeller för att ha något till dem som tycker det är för dyrt. Visst verkar det vara många som inte är glada över det och hotar med/eller faktiskt byter till Android. Som du säger, de som kör Googles tjänster till det mesta har ju inte svårt att byta. Själv använder jag i stort sett enbart Google-tjänster i jobbet där jag måste och håller mig till Apple i övrigt, men känner mig alltså inte tvingad eller besvärad av priserna (än kanske vi ska säga). För mig har de alltid kostat mer än allt annat och då skaffade vi vår första Mac på 90-talet någon gång.

Samsung satsar med M serien från ca 1500 kr till 20 000 kr plus med F serien, så de har helt annan bredd än Apple
Sedan tillkommer ju alla komponenter de tillverkar åt andra, TV, Vitvaror mm mm

Men Galaxy Home kommer inte att flyga

I mitt hem har jag från Samsung mobiltelefoner / surfplatta och luft luft värmepump till villan
Musik och biohemma anläggning är Denon / Dali med en gammal Plasma TV
Barnen har Lenovo plattor
PS4 från Sony
Google Home med många ChromeCast
Vit varor i köket är mestadels Siemens, vissa 10 år gamla
Min fru har en bärbar Lenovo PC
Hemlarm helt frikopplat från all annan teknik
Wifi Router med en acesspunkt TP-Link
Tror det är alles förutom ett gammalt Telldus system för lite ljusstyrning och sensorer

Om man enbart jämför Samsung på det mobila med Apple är de ändå inte riktigt jämförbara. Samsung är en massmarknadsproducent. Med allt från dumtelefoner (inte i Sverige men i andra marknader) upp till dyra smartmobiler. Lite av en Toyota om man ska jämföra med bilmärken, de tillverkar allt från taxibilar, kombi, SUV, familjebilar och så vidare.

Apple är om man så vill Porsche som tillverkar dyra modeller som har sin nisch. Skulle Porsche göra allt som Toyota gör skulle varumärket skadas.
Så många experter menar att iPhone pga priset ändå har ett tak med sin användarbas som inte Samsung har rent teoretiskt. Kanske 200-300 eller som bäst 500 miljoner iPhone användare.

Men å andra sidan ska Samsung tävla med andra massmarknadsmärken som Huawei eller Xiaomi exempelvis.
Vill man dock ha iOS finns det bara ett märke.

Ursprungligen av Ida Blix:

Det håller jag med om, men också Samsung har det kämpigt nu trots att de har mobiler i flera prisklasser så den här strategin kanske inte håller framåt. Kanske krävs det något annat för att slå Huawei och Xiaomi med flera?

Vad som krävs för Samsung, och för Apple, är ju helt beroende på varför båda vinstvarnar.

Är det början på en lågkonjektur?
Är konsumenter inte längre redo att betala vad dessa vill ha för sina toppmodeller?
Har man nått en platå i utvecklingen, har den nya modellen inte tillräckligt mycket nytt för att få en att byta den nuvarande?
Har mellansegmentstelefonerna nu kommit så nära topmodellerna så att man kan lika väl köpa en sån?

Ursprungligen av johnh3:

Om man enbart jämför Samsung på det mobila med Apple är de ändå inte riktigt jämförbara. Samsung är en massmarknadsproducent. Med allt från dumtelefoner (inte i Sverige men i andra marknader) upp till dyra smartmobiler. Lite av en Toyota om man ska jämföra med bilmärken, de tillverkar allt från taxibilar, kombi, SUV, familjebilar och så vidare.

Apple är om man så vill Porsche som tillverkar dyra modeller som har sin nisch. Skulle Porsche göra allt som Toyota gör skulle varumärket skadas.
Så många experter menar att iPhone pga priset ändå har ett tak med sin användarbas som inte Samsung har rent teoretiskt. Kanske 200-300 eller som bäst 500 miljoner iPhone användare.

Men å andra sidan ska Samsung tävla med andra massmarknadsmärken som Huawei eller Xiaomi exempelvis.
Vill man dock ha iOS finns det bara ett märke.

Apple är inte Porsche. En iPhone kan ungefär vem som helst ha råd med och köpa på avbetalning, man står inte ut om man äger en.

Ursprungligen av filbunke:

Apple är inte Porsche. En iPhone kan ungefär vem som helst ha råd med och köpa på avbetalning, man står inte ut om man äger en.

Var bara en jämförelse iPhone är i sammanhanget ett statusmärke eller premiummärke typ Bang & Olufsen medan Samsung är ett märke mer för ”alla” ungefär. Men Samsung har en del modeller som tävlar med iPhone typ Galaxy Note 9 etc..Men deras bas är ändå modeller A, J serien och allt vad de heter. De har ett otroligt stort utbud på mobiler.

Nedgången som dock drabbar både Samsung och Apple är väl att mobilmarknaden har planat ut. Lite som PC marknaden för några år sedan. Det var en nedgång på sex år ungefär innan det började gå upp lite igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-11 10:51
Ursprungligen av PaO:

Början av 2000 talet stagnerade utvecklingen av mobiltelefoner ... Ända tills Apple kom och revolutionerade det vi ser idag. Nu är vi framme vid nästa steg. Antingen klarar jättarna av utmaningar eller kommer någon uppstickare och hittar på något nytt. Varken Samsung eller Apple kommer att försvinna i det närmaste men de får nog tänka om lite.

Då och nu är fullständigt olika situationer. Då på 2000 talet fanns det ett uppdämt behov av fungerande smart telefoner, något som inte en enda tillverkare förstod då. Fanns ju ingen mobil på den tiden som hade en vettig mail klient.
Nokias Communicator var ju bara ett dåligt schämt. Antar samma med Blackberry. De fungerade enbart för stora företag med egna Exchange tjänster etc, om ens det.
När iPhone kom kunde man koppla upp mail klienten till så gott som vilken mail tjänst som helst.
Det fanns m.a.o. ett uppdämt behov bland användarna, framför allt bland konsumenterna.

Nu fungerar allt detta, dagens telefoner kan nästan ersätta en dator helt.
Det är här problemet sitter, människor ville ha de funktioner de hade på sin datorn i sin mobil, främst Mail, Internet, Kartor, Musik och Video, bland andra funktioner.

Så vad är funktionerna som folk har behov av idag? Svarar man på den frågan så vet man vad nästa grej är. Själv är jag ganska säker på att nästa grej inte är själva telefonen utan något annat. Antagligen spelar de olika eko systemen en stor roll i detta.

Ursprungligen av PaO:

Flera jag känner även inbitna Apple användare tycker det är för dyrt nu och kikar på Android

Visst är de för dyra, men inte kikar man på android för det, lika lite som man kikar på en windows dator. Man köper mindre helt enkelt, eller begagnat istället.

Senast redigerat 2019-01-11 11:21

Personligen skulle jag aldrig kika på Samsung enbart för att Apple tar mer betalt för sina telefoner. Samsung gör absolut snygga telefoner men Android har för mycket nackdelar för mitt användningsområde.

Däremot har jag märkt att jag byter telefon mer sällan numera. Bytte från 7 Plus till X i slutet av förra året men mest för att 7 Plus:en började bli gammal och jag ville ha en mindre telefon. Xs var däremot för dyr. Då är det ändå på bolaget vi köper in telefoner, hade jag köpt privat hade jag nog avvaktat lite till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-11 13:23

Jag har haft ett par Nokia Communicator och de kunde koppla upp mot vanliga mailservrar. Även Ericsson R520 (tror jag den hette) klarade det, lite som föregångare till smarta mobiler. Eller P800/P910.
Uppdämt behov vet jag inte, folk visste nog inte vad de hade för behov. Som Steve Jobs sa, vi vet inte själva innan han presenterade det för oss. Så att sia om nästa stora grej är nog väldigt svårt.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-11 15:56
Ursprungligen av kenjon:

Jag har haft ett par Nokia Communicator och de kunde koppla upp mot vanliga mailservrar. Även Ericsson R520 (tror jag den hette) klarade det, lite som föregångare till smarta mobiler. Eller P800/P910.
Uppdämt behov vet jag inte, folk visste nog inte vad de hade för behov. Som Steve Jobs sa, vi vet inte själva innan han presenterade det för oss. Så att sia om nästa stora grej är nog väldigt svårt.

Vad menar du med vanlig. Du har ju mera erfharenheter antagligen av just communikatorn själv använde jag Symbian på E modeller, men hade kolleger och chefer med dessa. Innan dess hade jag en Eriksson som lovade e-mail funktionalitet.
Men det funkade inte, varken med ett hosting företags tjänster som fanns i familjen, där jag kunde själv gå in verifiera, eller med t.ex. hotmail.

Fullständig besvikelse för varje ny modell fram man skaffade iPhone. Plötsligt fungerade även kalendern på telefonerna me exchange, utan att kräva en factory reset var annan vecka.

  • Medlem
  • 2019-01-11 18:23
Ursprungligen av grenhall:

Personligen skulle jag aldrig kika på Samsung enbart för att Apple tar mer betalt för sina telefoner. Samsung gör absolut snygga telefoner men Android har för mycket nackdelar för mitt användningsområde.

Däremot har jag märkt att jag byter telefon mer sällan numera. Bytte från 7 Plus till X i slutet av förra året men mest för att 7 Plus:en började bli gammal och jag ville ha en mindre telefon. Xs var däremot för dyr. Då är det ändå på bolaget vi köper in telefoner, hade jag köpt privat hade jag nog avvaktat lite till.

Det har aldrig funnits så stor bredd hos Android än 2018. Och jag tror att mer teknik för mindre pengar fortsätter 2019. Vilka nackdelar har Android specifikt?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-11 21:33
Ursprungligen av PaO:

Det har aldrig funnits så stor bredd hos Android än 2018. Och jag tror att mer teknik för mindre pengar fortsätter 2019. Vilka nackdelar har Android specifikt?

Att det är android.

  • Medlem
  • 2019-01-11 22:31
Ursprungligen av Innis:

Att det är android.

Kul ungefär som IOS IMO ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-12 00:02
Ursprungligen av PaO:

Kul ungefär som IOS IMO ?

Som alltid ?

PS. Det stavas iOS

Senast redigerat 2019-01-12 00:20
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-12 17:21
Ursprungligen av juanito:

Vad menar du med vanlig. Du har ju mera erfharenheter antagligen av just communikatorn själv använde jag Symbian på E modeller, men hade kolleger och chefer med dessa. Innan dess hade jag en Eriksson som lovade e-mail funktionalitet.
Men det funkade inte, varken med ett hosting företags tjänster som fanns i familjen, där jag kunde själv gå in verifiera, eller med t.ex. hotmail.

Fullständig besvikelse för varje ny modell fram man skaffade iPhone. Plötsligt fungerade även kalendern på telefonerna me exchange, utan att kräva en factory reset var annan vecka.

Vanlig mailserver via POP3. Jag tror inte IMAP var så vanligt på den tiden, och inte Exchange heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-15 12:56
Ursprungligen av kenjon:

Vanlig mailserver via POP3. Jag tror inte IMAP var så vanligt på den tiden, och inte Exchange heller.

Jag fick varkendera att arbeta. Exchange var det enda jag såg på denna sidan av potten som hade någon funktionalitet. Men när iPhone kom fick man ju välja och vraka.

Ursprungligen av PaO:

Det har aldrig funnits så stor bredd hos Android än 2018. Och jag tror att mer teknik för mindre pengar fortsätter 2019. Vilka nackdelar har Android specifikt?

Förlåt för sent svar är sällan här längre. Androids största nackdel är att vyerna i UI:t renderas om varje gång vilket leder till att det upplevs som hackigt. Framför allt när man surfar och scrollar snabbt. Otroligt irriterande. Sedan är Googles telefoner med vanilla Android inte tillräckligt bra för mina användningsområden och resterande tillverkare har drabbats av bloatware-hybris. Men annars gillar jag Android. Det är fint och har väldigt många trevliga funktioner. Även om det var längesedan jag testade det nu.

  • Medlem
  • 2019-01-21 22:23
Ursprungligen av grenhall:

Förlåt för sent svar är sällan här längre. Androids största nackdel är att vyerna i UI:t renderas om varje gång vilket leder till att det upplevs som hackigt. Framför allt när man surfar och scrollar snabbt. Otroligt irriterande. Sedan är Googles telefoner med vanilla Android inte tillräckligt bra för mina användningsområden och resterande tillverkare har drabbats av bloatware-hybris. Men annars gillar jag Android. Det är fint och har väldigt många trevliga funktioner. Även om det var längesedan jag testade det nu.

Inga problem och tack för svaret ?

Bevaka tråden