Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildspelsapp för Mac.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-08 20:04

Hej.
Jag håller på att göra en Concept-Bike där jag renderar ut varje delobjekt i separata png som jag sedan lägger in i ett bildspel där varannan sida förklarar objektet på sidan innan. Jag vill därför ha tips på bra bildspelsprogram för Mac.
Tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-08 20:27
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-08 20:36
Ursprungligen av iSweden:

Det finns bara en

http://www.blyt.net/phxslides/

Tack för tipset, skall utforska det lite närmare.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-01-08 20:43

Funkar inte Keynote?

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-08 21:15
Ursprungligen av mattiL:

Funkar inte Keynote?

Vet inte, har aldrig testat. iPhoto och iMovie har bildspelsfunktion till och med Förhandsvisning men det är bättre att fråga dom som har egen erfarenhet vad dom rekommenderar. Det brukar bli någonting man aldrig hört talas om tidigare.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-01-09 08:13

Som @mattiL föreslår även jag Keynote.

Förutom ett statiskt bildspel som är självgående i den hastighet du väljer kan du ju även köra bildspelet manuellt och under visningen förklara mer ingående, svara på frågor och bläddra själv. Samt även exportera ut allt som en film, om du nu känner för det.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-09 09:40
Ursprungligen av filuren:

Som @mattiL föreslår även jag Keynote.

Förutom ett statiskt bildspel som är självgående i den hastighet du väljer kan du ju även köra bildspelet manuellt och under visningen förklara mer ingående, svara på frågor och bläddra själv. Samt även exportera ut allt som en film, om du nu känner för det.

Tack, det låter som att det är rätt program för mig så jag gick in på AppStore där jag efter en del letanden hittade "Hämta" för den finns inte i nya AppStore märkte jag utan under iCloudsymbolen där den dök upp.
Hoppas det går att varva stillbilder med egengjorda animerade videos. Det lär ta mer än en kafferast att lära sig allt Keynote kan göra. Spännande.
Om det efter ett tag skulle visa sig att Keynote inte blev det jag önskade så gör det ingenting för det är gratis men det luktar som att jag blir nöjd.
Tack.

+ Keynote.

Där har du även möjlighet att styra presentationen med din iOS-enhet.

Enda nackdelen som jag ser det är att det inte går att skapa online-presentationer (dvs, maila en URL med "Titta här på min fina presentation"), eller går det på något sätt?

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-09 10:39
Ursprungligen av carlsson:

+ Keynote.

Där har du även möjlighet att styra presentationen med din iOS-enhet.

Enda nackdelen som jag ser det är att det inte går att skapa online-presentationer (dvs, maila en URL med "Titta här på min fina presentation"), eller går det på något sätt?

Godmorgon Carlsson.
Det är ju hela grejen med allting man gör på internet att visa upp sina alster, bilder, animeringar med mera. Vem sitter och gör bildspel för att titta på själv. Då överger jag bildspelsäventyret.
Det går att varva text och bilder i mejl och i forumtrådar där man sist lägger in en länk till videon, det går utmärkt. Men jag tror nog att man kan bifoga bildspelsprojekt. Jag har för mig att jag gjorde ett bildspel i iMovie för många år sedan som jag laddade ner på Vimeo för att få en Url som jag klistrade in i forumtrådar och mejl.
Tack i alla fall.

Det verkar som att det går att lösa: https://support.apple.com/en-us/HT207738

Här är en test: https://www.icloud.com/keynote/05myQ5d4o0f8rz...

Edit: Det är uppenbart att man behöver embedda länken istället för att skapa en separat URL. Vem orkar fylla i användarnamn etc när man bara ska kolla på presentationen...?
Men ändå, möjligheter!

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-09 11:50
Ursprungligen av carlsson:

Det verkar som att det går att lösa: https://support.apple.com/en-us/HT207738

Här är en test: https://www.icloud.com/keynote/05myQ5d4o0f8rz...

Edit: Det är uppenbart att man behöver embedda länken istället för att skapa en separat URL. Vem orkar fylla i användarnamn etc när man bara ska kolla på presentationen...?
Men ändå, möjligheter!

Tack igen för hjälpen Carlsson. "Embedda" tycks vara senaste tidens problem både i YouTube och nu här i Keynote.

Jag testar Keynote - Nytt Bildspel med att lägga in färdigrenderade png.bilder från motorcykeln med skrivna förklaringar. När jag är färdig och fastnar som jag räknar med då kallar jag på dig.

Vi hörs.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-09 13:28

Fördelen med Phoenix Slides är att om du redan har färdiga bilder INTE behöver skapa något bildspel. Bara att köra på direkt. Dvs. tvärt emot nästan alla andra presentationsprogram kräver, ex. Keynote. Detta är grundidén med programmet.

Jag är även lite nyfiken på din Concept-Bike

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-09 14:59
Ursprungligen av iSweden:

Fördelen med Phoenix Slides är att om du redan har färdiga bilder INTE behöver skapa något bildspel. Bara att köra på direkt. Dvs. tvärt emot nästan alla andra presentationsprogram kräver, ex. Keynote. Detta är grundidén med programmet.

Jag är även lite nyfiken på din Concept-Bike

Jag blev väldigt intresserad av Phoenix Slides när jag besökte deras hemsida igår natt. Att den kostar 1000:- gör ingenting om den är lättarbetad. Får tänka på saken.

Det roligaste som finns är att animera fram saker ur ingenting. Att med bara fantasin och sunt förnuft kommer man rätt långt, men man kan med detta måla in sig i hörn man aldrig kommer ur så man får omredigera tills det blir pannkaka av alltihop.
Jag har därför lärt mig att som i det här fallet med Concept-Bike börja med motorn och bygga projektet runt den. Motorcykel är ett lagom stort projekt som tar runt 5-7 dagar. Det är smådetaljerna som gör slutresultatet "Stuts" men de tar å andra sidan tid och risk att man ledsnar och börjar fuska och det syns direkt.

Att animera är att ljuga och ha grotesk fantasi. Ni ser alla Cartoons på YouTube som är så proffsigt gjorda så man häpnar av beundran. Större project tar för lång tid att rendera ut så därför raderar man bort allt som inte ögat ser. Baksidan på bilar exempelvis.

Jag visste inte om jag skulle ställa min V2 motor tvärs eller längs med cykeln men sånt löser sig på vägen.

1.
Motorblocket är gjutet i aluminium
2.
Oljetråget är gjort i kevlar
3.
Packningarna är gjorda i koppar
4.
Bultarna är gjorda i rostfritt stål.

Jag använder för det mesta HDR-bilder som ger projekten bättre lyster och ser mer levande ut, men det bör man undvika om man har mycket gläns som chromade detaljer.

Kom gärna med kritik och ide'er om hur min Concept Bike bör se ut när den är färdig.

Här första bilden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-09 15:06

Kul! Jag har själv jobbat en hel del med CAD och renderingar.

Phoenix Slides är gratis, men du kanske menade att betala för bra program inte är något problem.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-09 15:11
Ursprungligen av iSweden:

Kul! Jag har själv jobbat en hel del med CAD och renderingar.

Phoenix Slides är gratis, men du kanske menade att betala för bra program inte är något problem.

Vad roligt du måste haft under tiden. OK jag kollade flera bildspelaappar och en av dem kostade 1000:- men det var tydligen någon av de andra.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-10 12:19

Här bild 2.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-10 12:31
Ursprungligen av iSweden:

Kul! Jag har själv jobbat en hel del med CAD och renderingar.

Phoenix Slides är gratis, men du kanske menade att betala för bra program inte är något problem.

Jag har nu testat dom flesta förslag som kommit in om bildspelsappar.

Phoenix Slides var alldeles för gyttrig att komma underfund med.

Keynote behöver man nog ett halvår på sig innan man greppat allt som behövs.

Vinnaren blev PhotoStage så den arbetar jag vidare med.

Tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-10 14:56
Ursprungligen av NisseH:

Jag har nu testat dom flesta förslag som kommit in om bildspelsappar.

Phoenix Slides var alldeles för gyttrig att komma underfund med.

Keynote behöver man nog ett halvår på sig innan man greppat allt som behövs.

Vinnaren blev PhotoStage så den arbetar jag vidare med.

Tack.

Jodå, det har varit kul och lärorikt.

Phoenix Slides, gyttrigt? För presentation så dubbelklickar du och går framåt med pilar eller scroll osv. Frågettecken visar snabbhjälp. Tangenterna 1-9 är startar och avbryter automatiskt bildspel med samma tidsintervall som tangenten i sekunder.

Jaja, men om du är nöjd med PhotoStage, så är jag nöjd

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-10 15:36
Ursprungligen av iSweden:

Jodå, det har varit kul och lärorikt.

Phoenix Slides, gyttrigt? För presentation så dubbelklickar du och går framåt med pilar eller scroll osv. Frågettecken visar snabbhjälp. Tangenterna 1-9 är startar och avbryter automatiskt bildspel med samma tidsintervall som tangenten i sekunder.

Jaja, men om du är nöjd med PhotoStage, så är jag nöjd

Tack, Jo jag kör nog på med "PhotoStage. Den känns som den är gjord för Macanvändare.

Bågen blir gul därför gjorde jag sadeln i gult skinn.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-01-10 23:42

XnView fungerar nog oxå.
Synd och skam att inte IrfanView finns på macOS.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-10 23:47

Här kommer bild 4

Här ser ni två typiska fel man gör när man slarvar.
Lamporna måste jag öka styrkan på för nu ser framsidan av bågen ut att ligga i skugga. Dessutom måste styrkan på HDR bilden sänkas så "Glänset" bakifrån försvinner eller minskas, men sådant efterredigerar man bort innan projektet är klart för rendering.

Senast redigerat 2019-01-11 10:16
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-10 23:50
Ursprungligen av reboot81:

XnView fungerar nog oxå.
Synd och skam att inte IrfanView finns på macOS.

Tack för tipset, men jag nöjer mig med PhotoStage.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-11 00:53
Ursprungligen av NisseH:

Här kommer bild 4

Off topic:
Vilket program modellerar du i?
Vad har du för renderare?

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-11 09:49
Ursprungligen av iSweden:

Off topic:
Vilket program modellerar du i?
Vad har du för renderare?

God morgon "iSweden"

Som den amatör jag är. Jag använder Blender 2.79. Jag ville testa Blender för den är gratis ifall att jag skulle ledsna på vägen, men det gjorde jag inte och att gå över till annat 3D program och börja om från scratch som dessutom kostar rätt mycket, är rätt krävande. Jag vet visserligen inte vad jag går miste om men eftersom Blender gör mer än jag väntat mig och att jag är nöjd så får den duga åt mig.
Efter ett tag har man lärt sig att bli bekväm och kör med samma sättning.

Resolution 1920X1080
Samples 500

Jag har både Blender Render och Blender Cycles att välja bland men använder bara Cycles. Tidigare använde jag Lux Renderaren men den var knepig för den visste man aldrig när den renderat färdigt. Det fick man gissa sig till.

För ett halvår sedan kom Blender ut med ett helt nytt Concept 2.8 som jag inte testat ännu. Den har en ny renderare "Eevee" som ser spännande ut. Man kan också köpa dyra Renderingsmotorer men så proffsig är inte jag.
Jag kan gissa att du" iSweden" är ett proffs som genom jobbet fått det bästa av 3D som går att få.

Tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-11 11:35
Ursprungligen av NisseH:

God morgon "iSweden"

Som den amatör jag är. Jag använder Blender 2.79. Jag ville testa Blender för den är gratis ifall att jag skulle ledsna på vägen, men det gjorde jag inte och att gå över till annat 3D program och börja om från scratch som dessutom kostar rätt mycket, är rätt krävande. Jag vet visserligen inte vad jag går miste om men eftersom Blender gör mer än jag väntat mig och att jag är nöjd så får den duga åt mig.
Efter ett tag har man lärt sig att bli bekväm och kör med samma sättning.

Resolution 1920X1080
Samples 500

Jag har både Blender Render och Blender Cycles att välja bland men använder bara Cycles. Tidigare använde jag Lux Renderaren men den var knepig för den visste man aldrig när den renderat färdigt. Det fick man gissa sig till.

För ett halvår sedan kom Blender ut med ett helt nytt Concept 2.8 som jag inte testat ännu. Den har en ny renderare "Eevee" som ser spännande ut. Man kan också köpa dyra Renderingsmotorer men så proffsig är inte jag.
Jag kan gissa att du" iSweden" är ett proffs som genom jobbet fått det bästa av 3D som går att få.

Tack.

Kul.
Nja, det finns ekonomi även inom företag . Jag har mest jobbat med Rhino och renderat i KeyShot. Detta är en vanlig programuppsättning inom industridesign. Det finns naturligtvis dyrare program för CAD, men nyttan per krona avtar snabbt.
För konstruktion och design är CAD-program med nurbs eller "solider" helt dominerande.
Polygonmodelering är friare, men mest brukligt för animering, datorgrafik, spel, VFX och organsiskt skapande. Men detta har du kanske redan koll på.

Idag finns det fina verktyg som är gratis och till och med ibland med öppen källkod. Jag är lite sugen på att testa Blender, även fast jag inte är inne på polygonmodellering. För solider har SolidWorks länge varit stort, men idag kommer man långt med gratisversionen av Fusion 360.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-11 13:04
Ursprungligen av iSweden:

Kul.
Nja, det finns ekonomi även inom företag . Jag har mest jobbat med Rhino och renderat i KeyShot. Detta är en vanlig programuppsättning inom industridesign. Det finns naturligtvis dyrare program för CAD, men nyttan per krona avtar snabbt.
För konstruktion och design är CAD-program med nurbs eller "solider" helt dominerande.
Polygonmodelering är friare, men mest brukligt för animering, datorgrafik, spel, VFX och organsiskt skapande. Men detta har du kanske redan koll på.

Idag finns det fina verktyg som är gratis och till och med ibland med öppen källkod. Jag är lite sugen på att testa Blender, även fast jag inte är inne på polygonmodellering. För solider har SolidWorks länge varit stort, men idag kommer man långt med gratisversionen av Fusion 360.

Helt klart kan du mer om detta än jag, men det spelar faktiskt ingen roll. Som amatör gäller att ha roligt och få ut någonting av det man gör och Blender ger mig allt och och lite till, därför är det min bästa hobby.

Jag har varit noga med att inte använda redan gjorda alster som man kan hämta gratis eller köpa, utan jag gör dem själv.
I den mån jag kan hjälper jag dig igång med skärmdumpar med pilar som visar var verktygen ligger. Det finns flera hundra bra tutorials på YouTube att lära från.

Om du tänker göra exempelvis en motorcykel med stor häftig "Flodlampa" då är det ju dumt att göra en om du vet att du har en lampa i något annat projekt du tidigare gjort som du kan hämta från blendfilen genom att "Appenda" in den i nya projektet.

Efter att ha redigerat om lampstyrkorna befinner sig inte motorcykeln i skugga längre. Chrome är hopplös att arbeta med därför använder jag hellre Silver med 20 procent Roughness

För att få ljus i glödlampor använder jag materialet "Emission"

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-12 15:06

Nu börjar finliret, att ordna proportionerna och placera detaljerna där dom borde vara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-13 15:15
Ursprungligen av NisseH:

Helt klart kan du mer om detta än jag, men det spelar faktiskt ingen roll. Som amatör gäller att ha roligt och få ut någonting av det man gör och Blender ger mig allt och och lite till, därför är det min bästa hobby.

Jag har varit noga med att inte använda redan gjorda alster som man kan hämta gratis eller köpa, utan jag gör dem själv …

Att ha kul är mycket viktigt.
Jag ville mest berätta om olika typer av CAD-program. Själv är jag mest intresserad av konstruktion, bra ytor och perfekta övergångar mellan ytorna, och då vinner nurbes- och solidmodellörer. Många missar att det finns olika typer. Jag har stött på flera som försökt göra konstruktionsmodeller i 3ds Max. Men visst friheten med polygoner är lockande.

Mycket lärorikt att bygga allt själv.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-13 16:17
Ursprungligen av iSweden:

Att ha kul är mycket viktigt.
Jag ville mest berätta om olika typer av CAD-program. Själv är jag mest intresserad av konstruktion, bra ytor och perfekta övergångar mellan ytorna, och då vinner nurbes- och solidmodellörer. Många missar att det finns olika typer. Jag har stött på flera som försökt göra konstruktionsmodeller i 3ds Max. Men visst friheten med polygoner är lockande.

Mycket lärorikt att bygga allt själv.

Hej igen iSweden.

Gör gjärna det. Ingenting behöver utesluta det andra. Det enda jag vet om CAD-program är att det ingår i ingenjörsutbildning och att verktygsmakarna som kräver exakta mått använder CAD. Men du kan även i Blender göra kugghjul med exakt stigning och passform på kuggarna.

Här en bild på animerade kuggar som går i varandra i vinkel.

Jag gillar att följa ett lagom stort projekt som Motorcykeln och tvingas tänka till för att få det att se ralistiskt ut men samtidigt ha lite roligt med lite "Cartoon"
Nu klurar jag på hur jag skall göra hjulupphängningen för bakhjulet
Hoppas du kommer med i forumets 3D klubb.

Här kommer nästa bild på bågen. På baksidan lade jag drivlinan (kardan som på BMW motorcyklar)

Tack.

Senast redigerat 2019-01-13 16:28
1
Bevaka tråden