Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installera bootbar Mac Os Mojave på extern SSD

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker installera en bootbar version av senaste Mojave på min nya externa 500gb SSD. Den kopplas via USB3, den större porten och inte USB-c. Jag har följt samtliga howtos på youtube till punkt och pricka och testat både med APFS eller Mac Os journaled som filsystem, testat installera via recovery (Det står att den installerar, efter några minuter startar den om och går över till interna disken utan att installera nåt ytterligare) och även testat att klona disken rakt av. Disken visas enbart under startskivor men inte när man håller in altknappen på startskärmen. Väljer jag externa SSD-disken som startskiva så startar datorn ändå från interna disken.

Dator: Mac Mini 2014, 2.6 ghz.
System: Mac Os Mojave 10.14.1
Samsung T5 kopplad till 3.1 USB

Ursprungligen av danneo:

...testat både med APFS eller Mac Os journaled som filsystem...

Vilken partitionstabell valde du?

Det ska vara "GUID" för att kunna boota macOS.

Ja, GUID och allt.

Tillägg: efter att ha stängt av TRIM så funkar det nu att starta från externa SSD-disken.

Senast redigerat 2018-11-09 11:33
Ursprungligen av danneo:

Ja, GUID och allt.

Tillägg: efter att ha stängt av TRIM så funkar det nu att starta från externa SSD-disken.

Får man bumpa sin egen tråd?

Jag undrar om det går att lösa den ganska långsamma uppstarten som blir iochmed att Mac OS Mojave verkar ha problem med extern SSD med APFS över USB3? Allt flyter på blixtsnabbt väl inne i systemet, men det tar minimum 1 minut och 47 sekunder för den att boota om.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-16 17:21

Har du valt vilken disk den ska starta från i Systeminställningar - Startskiva? Om inte, gör det och starta om.

Ja, men som jag har förstått det så finns någon bugg som gör att Mojave startar upp långsammare över extern SSD kopplad via USB 3.0 jämfört med USB-C. Om det kanske finns nåt sätt att fixa det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-19 11:55

USB är väl generellt sett kass att köra OS på. USB 3.0 kör väl sin data i bursts precis som USB alltid har gjort, till skillnad från Thunderbolt.

Ursprungligen av zinned:

USB är väl generellt sett kass att köra OS på. USB 3.0 kör väl sin data i bursts precis som USB alltid har gjort, till skillnad från Thunderbolt.

Hade hoppats kunna omvandla USB-C till Thunderbolt 1 och köra så istället, men verkar inte finnas någon sådan adapter. Allting utom uppstarten går riktigt snabbt och det är ändå hundra gånger bättre än den interna hårddisken.

Ursprungligen av danneo:

Hade hoppats kunna omvandla USB-C till Thunderbolt 1 och köra så istället, men verkar inte finnas någon sådan adapter. Allting utom uppstarten går riktigt snabbt och det är ändå hundra gånger bättre än den interna hårddisken.

Jag har samma erfarenhet. Kör också Mojave på extern disk på en Mac Mini (late 12)
Funkar bra när allt väl kommer i gång. Men det tar en jäkla tid innan den börjar läsa in på rätt "ställe".
Tänker prova att byta ut den gamla interna disken till SSD
Läste att det var problem med trim. Jag vill minnas att jag läst någonstans att trim inte stöds på USB-enhter.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-01-07 07:46

Gå in i inställningar och välj startdisk till extern disk, borde snabba upp uppstarten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-07 08:43
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Jag har samma erfarenhet. Kör också Mojave på extern disk på en Mac Mini (late 12)
Funkar bra när allt väl kommer i gång. Men det tar en jäkla tid innan den börjar läsa in på rätt "ställe".
Tänker prova att byta ut den gamla interna disken till SSD
Läste att det var problem med trim. Jag vill minnas att jag läst någonstans att trim inte stöds på USB-enhter.

Verkar vara lång boot-tid fram till apple-loggan med apfs via usb-3 medan thunderbolt funkar.
Ännu ingen som hittat annan lösning i denna tråd:
https://discussions.apple.com/thread/8556248?...

Skicka en bugrapport, bra de får in fler.

Ursprungligen av IngoX:

Verkar vara lång boot-tid fram till apple-loggan med apfs via usb-3 medan thunderbolt funkar.
Ännu ingen som hittat annan lösning i denna tråd:
https://discussions.apple.com/thread/8556248?...

Skicka en bugrapport, bra de får in fler.

Åkte förbi Kjell&co på lunchen och köpte en Samsung 860 EVO SSD-disk 500 GB och några skruvmejslar.
Ut med den gamla och in med den nya SSD-disken.
Formatering och en kopia med hjälp Carbon Copy Cloner. Bort med den gamla SSD-USB disken
Nu dyker äpplet upp efter 8 sekunder.
Login möjlig efter 23 sekunder ?

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Åkte förbi Kjell&co på lunchen och köpte en Samsung 860 EVO SSD-disk 500 GB och några skruvmejslar.
Ut med den gamla och in med den nya SSD-disken.
Formatering och en kopia med hjälp Carbon Copy Cloner. Bort med den gamla SSD-USB disken
Nu dyker äpplet upp efter 8 sekunder.
Login möjlig efter 23 sekunder ?

Se till att du har valt rätt startskiva. 8s låter som att den håller på och letar efter en skiva att starta från.

Nu dyker äpplet upp efter 5 sekunder. Login möjlig efter 15 sekunder.
Duger för en maskin från 2012

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Nu dyker äpplet upp efter 5 sekunder. Login möjlig efter 15 sekunder.
Duger för en maskin från 2012

Typ samma siffror som för mig (mbp 2011) ?

Hur ska man tänka när det gäller "trim" (sudo trimforce enable)på ssd som man plockar in själv?
Har satt in Samsung 860 EVO, 500 GB i två Mac Mini (late 12)
Erfarenheter?

1
Bevaka tråden