Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera från Yosemite

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2018-10-28 19:32

Hej! Jag har en Mac Mini (late 2009)

Den har Yosemite OS.

För ett tag sedan uppgraderade jag för att kunna köra Xcode.

Sedan gick jag tillbaka till Yosemite för jag skulle bl.a. testa att köra gamla spel.

Nu vill jag kunna köra igen men har för mig att jag laddade ner El Capitain från Appstore och hittar det inte nu.

Går det att lösa?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-28 22:54

Om du tidigare laddat ner El Capitan med ditt Apple-ID hittar du det under "Köpt" i App Store

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2018-10-28 23:27
Ursprungligen av IngoX:

Om du tidigare laddat ner El Capitan med ditt Apple-ID hittar du det under "Köpt" i App Store

Tack, hittade det!

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2018-10-29 18:55

Ok, jag har El Captain nu. Kan jag uppgradera ytterligare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-29 19:16

Nej, 10.11 El Capitan är senast möjliga för Mac Mini (Late 2009)
https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/i...

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2018-10-29 19:23
Ursprungligen av IngoX:

Nej, 10.11 El Capitan är senast möjliga för Mac Mini (Late 2009)
https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/i...

Ok, hade för mig att jag hade någon nyare.

Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-29 19:31

Macmini3,1
Macmini4,1
Macmini5,x
http://dosdude1.com/mojave/

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2019-01-14 18:48

Du kan hjälpa mig

Ursprungligen av larsp777:

Ok, jag har El Captain nu. Kan jag uppgradera ytterligare?

Hej
Jag hittade ditt inlägg efter en del letande. Jag håller på med att uppgradera min mac Mini (sen 2009) till El Capitan.
Har kommit så långt att jag fått in Yosemite, MEN när jag hämtar hem El Capitan får jag varje blir det något fel på installationsfilen.
(Jag har hämtat hem EL Capitan ett antal gånger men får samma fel varje gång)

Det är något med den fil som heter InstallESD.dmg . Felmeddelandet säger att det är "ogiltig kontrollsumma" (not valid checksum) vid installation eller försök att öppna InstallESD.dmg.

Har varit i kontakt med Apples support och fått lite hjälp och på så vis lyckats få in Yosemity, men dom vill inte hjälpa mig vidare eftersom dom inte längre har support på Mac min 2009.
Jag har ändå kollat med supporten och dom tror att det skulle kunna gå att fixa om jag byter ut den felaktiga filen InstallESD.dmg mot en som är riktig.

Här är min tanke om du har kvar din installationsfil för El Capitan. Om du kan visa paketets innehåll hittar du först contents -klicka på contents så får du upp flera filer bl a SharedSupport - klicka på SharedSupport så få du upp InstallESD.dmg och OSInstall.mpkg.
Det är denna InstallESD.dmg jag behöver byta ut. Filen är lite över 6 GB stor (6,21GB) står det på min fil, så den går inte att skicka som bilaga i ett mejl, men jag har ett google drive-konto du kan få lägga upp den på om du vill.
Andra alternativ finns så klart också att skicka den til mig. t ex med File Transfer eller ett USB-minne.

Allt hänger på om du har installationfilen för EL Capitan kvar och vill att hjälpa mig med detta.
Kanske kan du i alla fall kolla om du har Installationsfilen kvar, leta upp filen InstallESD.dmg och försöka öppna den.
Funkar det att öppna den ska den var OK.

Bifogar en skärmbild så du ser hur det ser ur när du visar paketets innehåll på hela installationsfilen. Där ser du var InstallESD.dmg ligger.

Mycket tacksam för hjälp.

Gunnar

Har ändrat i inlägget efter påpekande. Tagit bort telefonnummer och epostadress.

Senast redigerat 2019-01-15 17:46
Ursprungligen av Rannug50:

...när jag hämtar hem El Capitan får jag varje blir det något fel på installationsfilen.
(Jag har hämtat hem EL Capitan ett antal gånger men får samma fel varje gång)...

1. Hur gör du när du hämtar filen, och varifrån hämtar du filen?
Nedladdningslänk finns under punkt 4 i den här artikeln: https://support.apple.com/sv-se/HT206886

2. Varför går du in i "Contents" när du ska försöka installera? Du ska bara dubbelklicka på "Installera..."-filen som efter nedladdning bör ligga i "Program".

Ursprungligen av Rannug50:

...Behöver du mer info eller bara fråga något är oklart finns jag på mobil XXXXX eller epost XXXXX....

Är det inte bättre att folk svarar här i forumtråden i stället? Då kan fler bidra till lösningen, och fler kan dra nytta av resultatet. Att begära att folk ska svara privat på mejl eller telefon är ju inte riktigt syftet med ett forum.

Senast redigerat 2019-01-15 12:36
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2019-01-15 17:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Hur gör du när du hämtar filen, och varifrån hämtar du filen?
Nedladdningslänk finns under punkt 4 i den här artikeln: https://support.apple.com/sv-se/HT206886

2. Varför går du in i "Contents" när du ska försöka installera? Du ska bara dubbelklicka på "Installera..."-filen som efter nedladdning bör ligga i "Program".

Är det inte bättre att folk svarar här i forumtråden i stället? Då kan fler bidra till lösningen, och fler kan dra nytta av resultatet. Att begära att folk ska svara privat på mejl eller telefon är ju inte riktigt syftet med ett forum.

Var tydligen otydlig.

Filen hämtas från Appstore med antingen 10.6.8 Snow Leopard på Mac mMini sen 2009. Äv nu med 10.10.5 Yosemity på samma maskin.

1. Går inte alls in i contents när jag försöker installera. Gör precis som du skriver- Dubbelklickar på "installera El Capitan"-filen som efter nerladddning ligger i "program". Installationen på börjas och går nästan klar. Den avbryts när det är ca 5 -10 sekunder kvar med ett fel meddelande att "filen ej kunde verifieras".

2. Varför jag går in i contents är för att jag vill kontrollera vilken fil det är som är felaktig. Där finns InstallESD.dmg. Och när jag försöker öppna InstallESD.dmg får jag felmeddelande "ogiltigt kontrollsumma". Det är alltså något fel på filen InstallESD.dmg.

Har gjort flera försök - även tillsammans med apple support. Det blir varje gång något fel på installationsfilen och specifikikt InstallESD.dmg.

När jag hämtade hem Yosemity jämförde jag de båda filerna i resp installationfil. Alltså. Jag visade upp paketets innehålll i instalaltionsfilen - gick in i contents och SharedSuport och öppnade filen InstallESD.dmg. Det går bra med innehållet i Yosemitys installationsfil men det går inte i El Capitans installationsfil.

En anledning att supporten inte vill eller kan hjälpa mig vidare är att de anser att det är utanför deras supportansvar, då jag försöker installera El Capitan på en Mac Mini från 2009. För min del anser jag att Apple har supportansvar för El Capitan, men jag har inte riktigt fått gehör för detta. Ett tips har jag fått och det är att lyfta ur ett av Minins RAM-minnen och prova att ladda hem El Capitan igen, men det har jag faktiskt inte provat än. Tycker det är lite långsökt även om jag inte kan bedöma det riktigt säkert.
Supporten tror alltså att det uppstår något fel på installationsfilen för El Capitan när jag laddar ner den till Mac Mini.

Själv tycker jag det är mycket lättare att prova att byta ut filen InstallESD.dmg med en från en installationfil som fungerar. Därför försöker jag hitta någon som har installerat El Capitan och kanske har installationsfilen kvar.

Jag har inget emot att man svarar i forumet. Ska redigera i mitt inägg.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-16 00:29
Ursprungligen av Rannug50:

Det är något med den fil som heter InstallESD.dmg . Felmeddelandet säger att det är "ogiltig kontrollsumma" (not valid checksum) vid installation eller försök att öppna InstallESD.dmg.

http://osxdaily.com/2015/01/19/fix-os-x-insta...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-16 05:33

Ja just det, det gamla datumtricket vid installation! Har löst samma problem för fler forummedlemmar: Ex.1 Ex.2 Ex.3

Se alltså till att datorn är inställd på aktuellt datum. Och om det inte funkar, t.ex när man använder en tidigare gjord installations-usb, ändra datumet till när den installationsfilen ursprungligen hämtades från App Store.

Har väl att göra med verifikation av certifikatet som installationsfilen är signerad med, och det certifikatets giltighetsdatum.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2019-01-16 15:39
Ursprungligen av IngoX:

Ja just det, det gamla datumtricket vid installation! Har löst samma problem för fler forummedlemmar: Ex.1 Ex.2 Ex.3

Se alltså till att datorn är inställd på aktuellt datum. Och om det inte funkar, t.ex när man använder en tidigare gjord installations-usb, ändra datumet till när den installationsfilen ursprungligen hämtades från App Store.

Har väl att göra med verifikation av certifikatet som installationsfilen är signerad med, och det certifikatets giltighetsdatum.

Stort tack för din hjälp, men jag fick inte till det vid två försök efter att ha ändrat datum till dagens. Det blev fel på en annan fil "Essentials.pkg" istället för InstallESD.dmg som verkade vara OK.
Kollar på appstore nu och ser att det står 8 oktober 2015 för El Capitan. Är det detta datum jag ska ända systeminställningar tid och datum?

Ursprungligen av Rannug50:

...efter att ha ändrat datum till dagens...

"Ändrat till dagens"??? Vad hade du för datum i din dator förut?

Ursprungligen av Rannug50:

...Är det detta datum jag ska ända systeminställningar tid och datum...

Ja.

Har du ens tittat i de gamla trådarna som länkades? Där står t.ex:
"Ställ in ett datum vid installationen som är runt den tiden som el capitan lanserades vid"

Ursprungligen av Rannug50:

Stort tack för din hjälp, men jag fick inte till det vid två försök efter att ha ändrat datum till dagens. Det blev fel på en annan fil "Essentials.pkg" istället för InstallESD.dmg som verkade vara OK.
Kollar på appstore nu och ser att det står 8 oktober 2015 för El Capitan. Är det detta datum jag ska ända systeminställningar tid och datum?

Att du får fel på flera olika filer tycker jag låter som att det är något fel på en eller flera minnesmoduler - precis som du har varit inne på tidigare (inlägg 10). Men ja, runt den tiden är det som gäller. Se till att inte vara uppkopplad mot nätet när du ställer tiden, för då riskerar du att den sätter tiden automatiskt för dig

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2019-01-17 12:15
Ursprungligen av Rannug50:

Hej
Jag hittade ditt inlägg efter en del letande. Jag håller på med att uppgradera min mac Mini (sen 2009) till El Capitan.
Har kommit så långt att jag fått in Yosemite, MEN när jag hämtar hem El Capitan får jag varje blir det något fel på installationsfilen.
(Jag har hämtat hem EL Capitan ett antal gånger men får samma fel varje gång)

Det är något med den fil som heter InstallESD.dmg . Felmeddelandet säger att det är "ogiltig kontrollsumma" (not valid checksum) vid installation eller försök att öppna InstallESD.dmg.

Har varit i kontakt med Apples support och fått lite hjälp och på så vis lyckats få in Yosemity, men dom vill inte hjälpa mig vidare eftersom dom inte längre har support på Mac min 2009.
Jag har ändå kollat med supporten och dom tror att det skulle kunna gå att fixa om jag byter ut den felaktiga filen InstallESD.dmg mot en som är riktig.

Här är min tanke om du har kvar din installationsfil för El Capitan. Om du kan visa paketets innehåll hittar du först contents -klicka på contents så får du upp flera filer bl a SharedSupport - klicka på SharedSupport så få du upp InstallESD.dmg och OSInstall.mpkg.
Det är denna InstallESD.dmg jag behöver byta ut. Filen är lite över 6 GB stor (6,21GB) står det på min fil, så den går inte att skicka som bilaga i ett mejl, men jag har ett google drive-konto du kan få lägga upp den på om du vill.
Andra alternativ finns så klart också att skicka den til mig. t ex med File Transfer eller ett USB-minne.

Allt hänger på om du har installationfilen för EL Capitan kvar och vill att hjälpa mig med detta.
Kanske kan du i alla fall kolla om du har Installationsfilen kvar, leta upp filen InstallESD.dmg och försöka öppna den.
Funkar det att öppna den ska den var OK.

Bifogar en skärmbild så du ser hur det ser ur när du visar paketets innehåll på hela installationsfilen. Där ser du var InstallESD.dmg ligger.

Mycket tacksam för hjälp.

Gunnar

Har ändrat i inlägget efter påpekande. Tagit bort telefonnummer och epostadress.

Hej! Såg inte ditt inlägg förrän nu.

Säg till om du fortfarande vill ha hjälp så ska jag försöka hjälpa när jag kan.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2019-01-17 12:19

Det går inte att fuska med datumet och få in ännu nyare OS?

Ursprungligen av larsp777:

Det går inte att fuska med datumet och få in ännu nyare OS?

På vissa modeller går det att få in nyare system än vad som stöds officiellt, men då handlar det om andra åtgärder än att bara byta datum.

Om vi pratar om den datormodell som både du och Rannug50 nämner här i tråden (Mac Mini late 2009), så funkar det inte med nyare system än El Capitan.

https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/s...
"...It is not capable of running macOS Sierra (10.12) or subsequent versions of the macOS at all...."

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2019-01-17 13:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På vissa modeller går det att få in nyare system än vad som stöds officiellt, men då handlar det om andra åtgärder än att bara byta datum.

Om vi pratar om den datormodell som både du och Rannug50 nämner här i tråden (Mac Mini late 2009), så funkar det inte med nyare system än El Capitan.

https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/s...
"...It is not capable of running macOS Sierra (10.12) or subsequent versions of the macOS at all...."

Jo, det var den jag tänkte på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-17 18:05

Jag som trodde du menade macOS 15 eller 16....

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2019-01-17 22:33
Ursprungligen av kenjon:

Jag som trodde du menade macOS 15 eller 16....

Ursäkta om jag dröjt med nya inlägg i ämnet.
Svar på de senaste inläggen är att jag mycket väl vet att det inte går att installera ett senare OS än El Capitan.
Jag ville komma till El Capitan som är det senaste Mac Mini klarar. Hade fått in Yosemity men misslyckades hela tiden med El Capitan.
Jag fick då råden om att ändra datum och provade detta flera gånger med olika datum och olika sätt.
Lyckades ändå inte installera El Capitan på Mac Mini.

Nu är El Capitan installerad på Mac Mini.
Jag fick hjälp av en tålmodig Thomas på Apples support.
Så här gjorde jag (vi). Thomas släppte sin uppgift efter att jag kunde starta El Capitan på iMac.
------
Hur installationen av El Capitan - Mac OS 10.11.6 - på Mac MIni lyckades
1. Hämtade El Capitan från Mac Mini med OS 10.10.5 (Yosemity)
2. Kopierade El Capitan installationsfil till USB-minne och flyttade till iMac 2013
3. Skapade startdisk För El Capitan på USB-minne med Terminalen
4. Startade iMac från USB-minne
5. Gjorde ny partition på extern hd - namn El Capitan
6. Installerade El Capitan på partition på extern hd
7. Testade att starta iMac med El Capitan - resultat = OK
8. Flyttade extern hd El Capitan till Mac Mini (tidig 2009)
9. Formaterade Mac Minis hd.
10. Klonade El Capitan från extern hd till Mac Minis hd med Carbon Copy Cloner.
Det gick tyvärr inte att starta Mac Minin från USB-stickan med El Capitan
--------------
Efter detta startade Mac Mini med El Capitan på sin egen hd - den kallas nu EL Capitan, som ni kan se i bifogade skärmbild
Det som nu återstår är att flytta de program som jag hade i OS 10.6,8 (Snow Leopard= som jag använde själv med Mac Mini.
Tror och hoppas att det går att lösa med flyttassistenten, men har någon tips om detta så är det OK att lägga till.

Hoppas att det kan vara bra för någon annan att veta.
Finns det frågor om detta så kan jag försöka svara efter bästa förmåga.
Kan jag hjälpa till på annat sätt, gör jag självklart det

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2019-01-17 22:36
Ursprungligen av larsp777:

Hej! Såg inte ditt inlägg förrän nu.

Säg till om du fortfarande vill ha hjälp så ska jag försöka hjälpa när jag kan.

Tack Lars - men jag tror problemet är löst. Se mitt inlägg längre ner.
Men har du något tips om jag ska tänka på något särskilt när jag ska flytta tillbaka programmen från det tidigare OS:et så tackar jag på förhand.

Ursprungligen av Rannug50:

Hur installationen av El Capitan - Mac OS 10.11.6 - på Mac MIni lyckades
1. Hämtade El Capitan från Mac Mini med OS 10.10.5 (Yosemity)
2. Kopierade El Capitan installationsfil till USB-minne och flyttade till iMac 2013
3. Skapade startdisk För El Capitan på USB-minne med Terminalen
4. Startade iMac från USB-minne
5. Gjorde ny partition på extern hd - namn El Capitan
6. Installerade El Capitan på partition på extern hd
7. Testade att starta iMac med El Capitan - resultat = OK
8. Flyttade extern hd El Capitan till Mac Mini (tidig 2009)
9. Formaterade Mac Minis hd.
10. Klonade El Capitan från extern hd till Mac Minis hd med Carbon Copy Cloner.
Det gick tyvärr inte att starta Mac Minin från USB-stickan med El Capitan

Det var ju bra att du fick det löst, men jag tror fortfarande att du har ett minnesproblem. Denna Macen bör vara uppdaterad någon gång, kanske av dig själv? På din bild ser man att du har 8GB minne i den.
Macar (i vart all äldre) kan vara lite kinkiga med vilket minne man valt. Har man då kanske valt ett "sämre minne" (typ value RAM) kan man få sådana här problem med checksummefel. Under normal drift kommer kanske detta aldrig märkas, men när datorn ska läsa in en stor mängd data sekventiellt i minnet kan man få sådana här fenomen om inte alla chip på minnesmodulerna är 100%-iga.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2019-01-18 17:05
Ursprungligen av suddgummi:

Det var ju bra att du fick det löst, men jag tror fortfarande att du har ett minnesproblem. Denna Macen bör vara uppdaterad någon gång, kanske av dig själv? På din bild ser man att du har 8GB minne i den.
Macar (i vart all äldre) kan vara lite kinkiga med vilket minne man valt. Har man då kanske valt ett "sämre minne" (typ value RAM) kan man få sådana här problem med checksummefel. Under normal drift kommer kanske detta aldrig märkas, men när datorn ska läsa in en stor mängd data sekventiellt i minnet kan man få sådana här fenomen om inte alla chip på minnesmodulerna är 100%-iga.

Intressant att du tror det, för det trodde Thomas på apple support också. Det är riktigt att Mac Mini har fått ett extra minne.
Det är insatt på min begäran av en apples systemtekniker i Sundsvall efter att jag köpt den begagnad.
Minnet som sattes in valeds av systemteknikern - inte av mig - men det var/är inte original - det vet jag.
Har dock inte stött på något sånt problem tidigare under alla år jag haft den och eftersom problemet nu är löst och den inte går att uppgradera till nyare så bedömer jag att jag inte behöver göra nånting åt detta. Tycker du det är fel inställning så får du gärna berätta varför.
Jag är inte direkt orolig att öppna Minin och ta bort ett minne. Jag var med när teknikern satte in ett nytt och fick se hur det går till och är även van vid att skruva med liknande apparater.
Kan väl säga så här att hade jag fått en sån förklaring tidigare hade jag nog gjort det. Det betyder att jag uppskattar din förklaring och bedömer att den mycket väl kan stämma. Det har jag inte kunnat bedöma tidigare under tiden detta.

Nu är det meningen att jag ska ge bort Minin till min dotter och hennes pojke så dom har en hemmadator som dom kan använda för lite bildinsamling av bilder från mobiltelefon samt enklare surfning. Det blir inte frågan om något väldigt krävande uppgifter. Dock anser jag att det var bra att uppgradera till El Capitan då jag hade fått meddelande att "sidan inte att visas" då jag var på nätet nyligen med sista versionen av Safari som Snow Leopard klarar.

Stort TACK för ditt intresse.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-19 13:07
Ursprungligen av suddgummi:

… minnesproblem …

Det där suddgummit har koll!
Låter mycket troligt.

1
Bevaka tråden