Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompatibel SSD till MacBook Pro late 2008?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-17 15:58

Har en MacBook Pro Unibody från 2008 (2,8 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB 1067 MHz DDR3) som jag för några år sedan köpte en Intel 510 SSD till. Det fungerade någorlunda till en början men med en del stabilitetsproblem. Har satt tillbaka den mekaniska hårddisken i datorn vilket har gjort den otroligt slö. Jag har läst att Nvidias MCP79 AHCI kontroller är rätt kinkig vad gäller kompatibilitet. Men jag vet att det finns SSD som fungerar bra. Frågan är bara vilka? Med SSD var den trots sin ålder fullt användbar till facebook, youtube och surfa på internet.

Jag utgår från att du har en MacBookPro5,1. En Samsung 860 Evo är både snabb, pålitlig och relativt billig. Jag köpte nyligen sådan till min mini Late 2012 och den funkar toppen. Sedan tidigare har jag haft Samsung Evo 850 och 840, varav sistnämnda sitter i en Imac Early 2008. Funkar ypperligt, båda. Din mac klarar också 8 GB RAM, en uppgradering som kan rekommenderas. Vill du ha länkar till var du kan handla får du återkomma.

Nuförtiden är det väl inga problem med standard-SSDer? Har själv petat in billiga Kingston-SSDer från Netonnet i tre st lite äldre datorer (en Mac Mini 2012, en halvny HP Pavilion laptop och en äldre men kraftfull HP Compac Mobile Workstation). En Samsung 850 eller 860 är ju inte heller fel om kraven är lite högre, men overkill i en tio år gammal burk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-17 17:09
Ursprungligen av johan_tanying:

Nuförtiden är det väl inga problem med standard-SSDer? Har själv petat in billiga Kingston-SSDer från Netonnet i tre st lite äldre datorer (en Mac Mini 2012, en halvny HP Pavilion laptop och en äldre men kraftfull HP Compac Mobile Workstation). En Samsung 850 eller 860 är ju inte heller fel om kraven är lite högre, men overkill i en tio år gammal burk.

Hej just Kingston A400 SSD funkade inte i en MacBook Pro aluminium. late15 tums 2008 för mig.. så Samsung eller annat fabrikat då att rekommendera

Prövade med olika ATA-kablage och även på DVD platsen. Ingen skillnad gick inte att formatera . krånglade.. med just den modellen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-17 18:06

Ja det är en MacBookPro5,1. Jag läste någon stans att Samsung 860 Evo inte fungerar i dessa men däremot 840 eller 850. Någon som kan bekräfta detta? Jag vill veta helt säkert att det fungerar, trött på den där satans badbollen, 1,5 Gigabit länkhastighet och frysningar som irriterat mig under flera år med Intel 510.

Kollade just nu på https://www.netonnet.se/Search?query=kingston... Minns att diskarna jag satt in var grå, vilket torde innebära modell UV400. Har inte satt mig in i vad det är för skillnad mot A400. Vad är det mer än marginella hastighetsspecar?

När jag köpte fanns det bara den grå sorten från Kingston. Har både 120 och 240 GB-varianterna. I MacMinin som hemsnickrad Fusion i kombination med en 1TB snurrdisk.

Dom nya svarta är ju förresten väldigt billiga - knappt 1500 pistoler för 1TB! Men det är ju förstås bra om dom funkar öht...

1
Bevaka tråden