Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swedbank släpper egen app för mobila betalningar

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

Du behöver inte öppna appen manuellt om du ställt in så att den är din default betalningsmetod för "Tap & Pay".

Ok bra att veta.

Ursprungligen av Sir N.:

Som det är beskrivet verkar det sällsynt krångligt att göra en betalning. Lås upp telefonen, starta appen, välj kort, verifiera din identitet (kod eller finger), blippa telefonen mot kortläsaren. Jämför med ApplePay: dubbelklicka sidoknappen, blippa telefonen/klockan.

Swedbank uppfinner hjulet på nytt. Synd bara att det blev fyrkantigt.

Trodde det också. Men kortet lägger man bara in en gång initialt första gången man installerar appen sen är den där hela tiden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-01-18 18:10
Ursprungligen av filbunke:

Använder hellre en tjänst/app från banken jag har än att involvera andra företag. Finns inga skäl till att ge vare sig pengar eller information till Apple, Samsung, Google, osv när jag handlar i affären.

"Apple Pay är även utvecklat för att skydda personlig information. Apple lagrar inte och har inte tillgång till numren på de ursprungliga kreditkorten, betalkorten eller förbetalda korten som du använder med Apple Pay. När du använder Apple Pay med kreditkort, betalkort eller förbetalda kort sparar Apple ingen transaktionsinformation som kan kopplas till dig. Din transaktion stannar mellan dig, handlaren eller utvecklaren, och din bank." -https://support.apple.com/sv-se/HT203027

Google köper korttransaktionsdata:
https://www.creditcards.com/credit-card-news/...

Ursprungligen av reboot81:

"Apple Pay är även utvecklat för att skydda personlig information. Apple lagrar inte och har inte tillgång till numren på de ursprungliga kreditkorten, betalkorten eller förbetalda korten som du använder med Apple Pay. När du använder Apple Pay med kreditkort, betalkort eller förbetalda kort sparar Apple ingen transaktionsinformation som kan kopplas till dig. Din transaktion stannar mellan dig, handlaren eller utvecklaren, och din bank." -https://support.apple.com/sv-se/HT203027

Google köper korttransaktionsdata:
https://www.creditcards.com/credit-card-news/...

Man vet väl inte hur stor andel Apple vill ha av Swedbank för att de ska använda Apple Pay. Det kan vara en faktor som vi inte vet om.
I Kanada gick det trögt också:
https://www.iphoneincanada.ca/news/canada-ban...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-18 19:14

Jag vet att Swedbank anställt en massa programmerare den senaste tiden så det var väl ingen "big suprise" att dom försöker sig på ett eget race Tror dock inte det blir någon succé alls. Swedbank ville inte sätta sig i knät på Apple utan försöker hitta sin egen plånbok och ta del av kakan lol.. "Plånboks appen den hippa betalningen" . .. lycka till säger jag..

Som swedbank kund frågade jag banken om Apple Pay dom såg ut som frågetecken allihopa på kontoret så det lär nog dröja innan det händer. Så det blir väl att byta bank om man vill använda Apple Pay det lär väl Swedbank märka när kunderna flyr i stora lass i nära framtid. Sen när dom missar alla iPhone användare med sin digitala plånbok så är den lite dömd att misslyckas på förhand .
Kan slå vad om att mer än hälften av Swedbanks kunder använder iPhone då förstår man vart det bär hän.

Tror ändå att vi som hänger på tech sajter inte är så representativa i allmänhet. Det är nog få ”medel Svenssons” som byter bank pga en betallösning med mobilen. Plastkorten dominerar och med ”blipp” funktionen inbyggt i dessa så lär de bli kvar länge än.

Idealiskt vore förstås om Swedbank stödde såväl Google Pay och Apples lösning. Men Swedbank klarar sig nog oavsett.

Har Swedbank. Blir det en bra lösning via AppleWatch - som ApplePay - så är allt OK för min del. Måste jag fortfarande ta upp telefonen för att betala får det vara, då fortsätter jag med kortet som vanligt.

Ursprungligen av johnh3:

Man vet väl inte hur stor andel Apple vill ha av Swedbank för att de ska använda Apple Pay. Det kan vara en faktor som vi inte vet om.
I Kanada gick det trögt också:
https://www.iphoneincanada.ca/news/canada-ban...

Om Apple vill ha motsvarande USA/Kanada är det ca 1kr och 35 öre per 900kr på kreditkort eller ca 36 öre per 900kr på kontokort.

Klarna är nog den mest flexibla lösningen så här långt. Bara att koppla kortet för att dra direkt från ett Swedbankkonto så hoppar du över swedbanks lösning

Amexs lösning (eller snarare täckning) är klart sämst. Ser ingen användning av dem inom Sverige

St1 har en ok lösning. Finns viss fördel att kunna betala med mobilen direkt vid en automattank

Ursprungligen av BlackSmp:

Klarna är nog den mest flexibla lösningen så här långt. Bara att koppla kortet för att dra direkt från ett Swedbankkonto så hoppar du över swedbanks lösning

Amexs lösning (eller snarare täckning) är klart sämst. Ser ingen användning av dem inom Sverige

St1 har en ok lösning. Finns viss fördel att kunna betala med mobilen direkt vid en automattank

Kan nog vara så. Fast jag gissar att det är många i Swedbank som redan har ett MasterCard kort per automatik. Då är det enkelt att använda deras lösning.

Ursprungligen av johnh3:

Kan nog vara så. Fast jag gissar att det är många i Swedbank som redan har ett MasterCard kort per automatik. Då är det enkelt att använda deras lösning.

Finns bara för Android. Det blir inte så enkelt att använda den lösningen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Finns bara för Android. Det blir inte så enkelt att använda den lösningen.

Ja det är lite märkligt. Noterar att Swedbank supportar Samsung Pay också:
https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betal...

Så det borde inte vara ett så stort steg att lägga till Apple Pay.
Men det är väl nåt bråk om ev, avgifter om man får spekulera.

  • Medlem
  • 2019-01-19 09:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Klarna är nog den mest flexibla lösningen så här långt. Bara att koppla kortet för att dra direkt från ett Swedbankkonto så hoppar du över swedbanks lösning

Amexs lösning (eller snarare täckning) är klart sämst. Ser ingen användning av dem inom Sverige

St1 har en ok lösning. Finns viss fördel att kunna betala med mobilen direkt vid en automattank

Eller Samsung Pay ?

Ursprungligen av PaO:

Eller Samsung Pay ?

Finns inte heller för iOS...

Det är ganska underförstått att jag jämför lösningar för Apple Pay - eller hur?

Men med det sagt, jag skulle gärna se en video på en betalning med Swedbank Plånbok för att kunna jämföra skillnaderna mot andra lösningar. Swedbanks egna beskrivning får det att låta som fler steg än de redan existerande (oavsett plattform)

Ursprungligen av BlackSmp:

Men med det sagt, jag skulle gärna se en video på en betalning med Swedbank Plånbok för att kunna jämföra skillnaderna mot andra lösningar. Swedbanks egna beskrivning får det att låta som fler steg än de redan existerande (oavsett plattform)

Håll upp mobilen mot betalterminalen, autentisera med fingeravtryck, klart.

Finns en video nu. Han la mobilen mot terminalen och sen bekräftade med ett fingeravtryck. I mitt fall gjorde jag tvärtom öppnade med ett fingeravtryck och la sen mot terminalen:
https://www.youtube.com/watch?v=aFo_6UuXbk4

  • Medlem
  • 2019-01-23 20:03

Det går ju att använda Apple Pay redan nu mot Swedbank och alla andra banker – via Klarna – så om man kör iOS finns egentligen ingen anledning att vänta på vad bankerna själva gör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-23 22:55
Ursprungligen av Jost:

Det går ju att använda Apple Pay redan nu mot Swedbank och alla andra banker – via Klarna – så om man kör iOS finns egentligen ingen anledning att vänta på vad bankerna själva gör.

Tack för info, men vem vill använda Klarna?

Ursprungligen av iSweden:

Tack för info, men vem vill använda Klarna?

Jag

Ursprungligen av iSweden:

Tack för info, men vem vill använda Klarna?

Jag

Ursprungligen av iSweden:

Tack för info, men vem vill använda Klarna?

Jag

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-24 07:04
Ursprungligen av iSweden:

Tack för info, men vem vill använda Klarna?

Jag också

  • Medlem
  • 2019-01-24 07:53
Ursprungligen av iSweden:

Tack för info, men vem vill använda Klarna?

Varför inte?
Helt avgiftsfritt kort, även t ex vid uttag utomlands. Och som sagt – ger dig Apple Pay vilken bank du än har. Jag ser inga nackdelar alls.
Så vad är problemet, tycker du?

Ursprungligen av Jost:

Varför inte?
Helt avgiftsfritt kort, även t ex vid uttag utomlands. Och som sagt – ger dig Apple Pay vilken bank du än har. Jag ser inga nackdelar alls.
Så vad är problemet, tycker du?

Enda nackdelen jag ser är att det tar en dag för det att dras från mitt konto, annars nöjd användare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-24 10:04
Ursprungligen av johnh3:

Så är det sen får man slå en kod. Fast om jag exempelvis går på nattklubb så hänger jag in jackan i en bevakad garderob med mobilen i. Har ofta byxor, skjorta på mig samt en liten plånbok med kontanter och kortet på mig i framfickan.
Xperia XZ2 är en rätt stor mobil i ”phablet” storlek så svår att ha med eller på sig i alla sammanhang rent praktiskt så att säga utan att ha jackan på sig.

Därför är ApplePay via AppleWatch så smidigt. Lås in telefon, plånbok, kort (om man har dem med) i bilen eller omklädningsrummet och gå och bada/gymma enbart iförd badbrallor/träningskläder och AppleWatch. Sen går det bra att köpa glass och korv i kiosken. Vem orkar släpa på kort eller telefon?

Detta funkar inte med Swedbanks "lösning". Appar???!?

Testade igen på en Kebabrestaurang utan problem. Men på Systembolaget funkade det inte, deras terminaler var inte inkopplade för den funktionen.

Bevaka tråden