Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro nya 2016- blir lättare kantstött med nya designen?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-20 15:46

Jag har en MacBook Pro 13" 512 GB (2016 Touch Bar).
Trots att den bara är 16mån gammal så har det uppkommit flera skador på den som jag inte märkt när dom hände.
Har haft många MacBook men aldrig fått liknande skador på dom och jag har inte hanterat den här annorlunda.

Ska sälja den https://www.blocket.se/vi/83399078.htm och nu är den mer svårsåld pga skadorna.

Jag undrar om det kan vara så att med den nya designen med spetsigare kanter (ej avrundad som förr) så blir det lättare skador?
Någon som känner igen detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-20 15:53

Är kantradien mindre på nya designen? Intressant iakttaglese. Ett annat alternativ är en svagare aluminiumlegering.

Sedan tidigare trådar så vet vi att du var inte helt nöjd med Apples nya design på bärbara. Vad byter du till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-20 15:59
Ursprungligen av iSweden:

Är kantradien mindre på nya designen? Intressant iakttaglese. Ett annat alternativ är en svagare aluminiumlegering.

Sedan tidigare trådar så vet vi att du var inte helt nöjd med Apples nya design på bärbara. Vad byter du till?

Följer man lockytan på den gamla före 2016 så "faller den" av något innan den över går i sidan men det är ingen uppenbar skillnad i kantradie när jag jämför, har båda varianterna hemma.

Kanske svagare aluminiumlegering då... men går inte säga om inte många andra märkt samma problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-20 18:48

Upprepning:
"Sedan tidigare trådar så vet vi att du var inte helt nöjd med Apples nya design på bärbara. Vad byter du till?"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-20 20:02
Ursprungligen av iSweden:

Upprepning:
"Sedan tidigare trådar så vet vi att du var inte helt nöjd med Apples nya design på bärbara. Vad byter du till?"

Missade svara detta.
Jo, för första gången i mitt liv bytte jag till en äldre dator så köpte en begagnad:

MBP retina 13" i5 2,9 GHz - 16/512 GB - tidig 2015

[ =Den sista modellen innan nya designen. Den är så snabb att jag inte märker skillnad mot den nyare ovan.
Är nu nöjd: "gamla" tangentbordet, USB, magsafe etc.]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-20 21:42

Välkommen till Klubb MBP 2015, eller den goda sidan som den också kallas.

Jag gjorde samma val som du. Gick dock inte så långt att jag investerade i nya designen. Hade en gammal MBP och väntade förväntansfullt i över ett år på att något riktigt bra skulle släppas. Men när den väl kom så blev jag mycket besviken. Efter att ha vägt för och nackdelar så köpte jag en begagnad från MacBook Pro 2015 (första begagnade datorn för mig). Och har sedan köpet varit nöjd varenda gång jag avndänder den.

Dock växer orosmålnet större för var dag. Är detta min sista MBP? Vad händer om några år när jag måste köpa en ny bärbar? Jag vill inte byta plattform och helst inte den fina hårdvaran, men Apple kanske inte ändrar sig utan fortsätter med sin dödsdans för deras datorer. Kanske blir en Hackintosh räddningen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-20 22:11

Tack!
Jag tänkte att jag inte hade nåt val i längden ändå och att jag skulle vänja mig vid tangentbordet men gav upp efter ett drygt år..

Din MBP 2015 kommer hålla rätt många år till.
Men visst, till slut blir vi båda tvungna att byta till nyare... Jag tror dock jag klarar mig till 2022 minst.
Funkar Hackintosh med alla program? Inte hört om någon som använder det..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-20 22:36
Ursprungligen av RobertK:


Funkar Hackintosh med alla program? Inte hört om någon som använder det..

Jag har inte hört om problem med mjukvara. Det är hårdvara som kan strula. Men väljer man rätt så ska det vara mycket enkelt. Och det har enligt mina källor även blivit enklare för varje år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-22 22:54

Rapporter från användare som har problem med Apples nya tangentbord fortsätter att strömma in:

Edit: forumet har inget stöd för tidskod, 184 s.

  • Medlem
  • örebro
  • 2019-01-30 10:42

Inhandlade min första mbp förra hösten
och då vart det en mbp 15" -16 som jag inte
ser några problem med.
Har, från dag 1, haft ett skal på den, mest pga att
jag reser en del och därav undviker repor och annat.

usb-c kontakterna ser jag inte heller som något hinder
då det inte kostar överdrivet att ordna en enhet till den
så man får hdmi, usb mm mm.

Men, gissar tror samt hoppas att den levererar lika bra
om 4 år, vilket min tidigare laptop inte ens gjorde efter 2½ år.

Problemet som visas på sista videon med "E" hade jag liknande med
siffran "7", men, det vara bara kontakta Appel, då det är 4 års garantitid på
tangentbord/trackpad, så bytte dem ut allt till det som är på -17/-18
modellerna som skyddas bättre mot damm/smuts.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2019-01-30 17:06
1
Bevaka tråden