Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2019-01-20 14:39
Ursprungligen av Mackan1984:

Ok se där.
Trodde de tog en adm. avgift på 29:- men kanske bara är vid fakturor.

Ja, utnyttjar du avbetalning kostar det såklart precis som alla andra kreditkort.

  • Medlem
  • 2019-01-20 14:55
Ursprungligen av Sperious:

Men du läser av Apple Pay också medan varorna slås in, så det är ingen skillnad där. Du behöver inte vänta med att hålla fram telefon eller klocka tills varorna är inslagna. Dock måste du isåfall godkänna beloppet med OK-knappen på terminalen, eftersom beloppet inte var känt när du höll fram telefon/klocka. Men även det gör du ju med ditt betalkort. Så, som sagt, ingen skillnad...

Byta bank enbart för Apple Pay skulle nog inte jag heller göra. Känns som att räntan på mitt bolån är viktigare där...

Nu använder jag Samsung Pay så sällan av andra skäl men håller med dig om att när det väl funkar är det smidigt men det finns viktigare saker i ens hushållsekonomi än mobilbetalning ?

Ursprungligen av BlackSmp:

Sidokommentar: Oavsett touchid eller faceid så är det några snäpp enklare än via swedbanks androidapp som innehåller ett eller två extra steg som Apple har rationaliserat bort

Nu är jag lite förvirrad, du har skrivit detta i två olika trådar nu.

Med Swedbank, man håller mobilen vid betalterminalen och autentiserar med fingeravtryck, går att göra i ett svep naturligtvis. Vad är skillnaden, vilka är dessa ett eller två extra steg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-20 15:04

Tycker Revoluts lösning slår allt annat för tillfället. Enda nackdelen är inget Apple Pay än med de jobbar på det, men många andra fördelar med kortet:

Ingen årsavgift för debit kort (basic-paketet), köp dras direkt å syns direkt i appen, bra kurs vid växling till andra valutor (interbank exchange rate). Bara lägga till de valutakonton man vill ha, 24 st möjliga. Handlar man i t.ex. EUR så dras det EUR från det valutakontot förutsatt att man har täckning för hela beloppet på kontot. Samma med bankomatuttag som är avgiftfria upp till ca 2000 SEK per månad (gäller basic-paketet, högre belopp för premium och metal). Man får tänka på att trycka på rätt knapp i bankomaten vid uttag utomlands så att inte växling görs av bankomatens bank. Always choose to be charged in the local currency while abroad. Överföring som swish mellan revolutanvändare i en mängd olika valutor. Man får ett IBAN-konto för insättningar eller gör top-up från annat kort. Man styr själv via appen om internetköp, wireless, ATM, swipe (magnetremsan) ska vara öppet eller stängt. Man kan själv göra freeze/unfreeze på kortet, välja pin och låsa upp om PIN/CVV blivit låst pga 3 misslyckade försök. Appen skyddas av en egen pin-kod. Man får tänka på att växla under kontorstid Må-Fre, på helger/helgdagar när FX-marknaden är stängd lägger de på en avgift pga valutarisken: What foreign exchange rate will i get

Ofattbart att folk fortsätter använda gammelbankernas kort som har årsavgift, växlingspåslag samt dålig växlingskurs.

Ursprungligen av Andorr:

Nu är jag lite förvirrad, du har skrivit detta i två olika trådar nu.

Med Swedbank, man håller mobilen vid betalterminalen och autentiserar med fingeravtryck, går att göra i ett svep naturligtvis. Vad är skillnaden, vilka är dessa ett eller två extra steg?

Nu chansar jag bara, men låsa upp telefonen, hitta rätt app och starta den?

Ursprungligen av Sperious:

Nu chansar jag bara, men låsa upp telefonen, hitta rätt app och starta den?

Telefonen låses upp med fingeravtryck. Någon app behöver man inte starta, det sker automagiskt.

Ursprungligen av Sperious:

Men som med mycket annat i livet så vänjer man sig snabbt och skillnaden märks som tydligast när man tvingas ÅTERGÅ till tidigare vanor. Jag betalar nu med Apple Pay överallt där det går, vilket iaf runt Stockholm är i princip överallt.

Dock finns ställen utan kontaktlösa terminaler (host.. Coop.. host) och när jag då tvingas fiska upp plånboken ur jackan, fiska upp kortet ur plånboken, stoppa i det i läsaren, slå in min kod, vänta nån sekund, ta ut kortet ur läsaren, pilla ner det i facket i plånboken och stoppa plånboken tillbaka i jackan, ja då känns det oändligt mycket osmidigare än att hålla upp min klocka mot läsaren som blixtsnabbt läser av den.

I praktiken handlar det förstås inte om en oändligt stor skillnad i tid, men känslan är sådan. Jag blir, på riktigt, numera irriterad när jag inser att jag måste betala med plastkortet.

På de ställen där det inte går så måste du fortfarande betala som vanligt, så egentligen så är det inget som underlättar ditt liv där du spar ett par obetydliga sekunder av ditt liv, det slutar bara med att du har möjlighet att flasha där det fungerar och det är oxå obetydligt och ingen blir imponerad.

Wallet är däremot bra för att samla biljetter så man slipper leta efter dem i fickor, väskor eller mail.

Ursprungligen av Andorr:

Telefonen låses upp med fingeravtryck. Någon app behöver man inte starta, det sker automagiskt.

Ok, då ser inte jag heller någon skillnad ur den aspekten. Men startar appen automatiskt när du håller mobilen vid läsaren då alltså, eller hur vet telefonen att du vill använda den just för betalning?

Ursprungligen av Sperious:

Ok, då ser inte jag heller någon skillnad ur den aspekten. Men startar appen automatiskt när du håller mobilen vid läsaren då alltså, eller hur vet telefonen att du vill använda den just för betalning?

Ja appen startar automatiskt, man ställer in vilken app som ska användas för kortlösa betalningar.
Om man nu ställt in vilken Tap & Pay-lösning man vill använda, men det bör man väl ha ställt in om man aktiverat en sådan funktion.

Ursprungligen av Sperious:

Ok, då ser inte jag heller någon skillnad ur den aspekten. Men startar appen automatiskt när du håller mobilen vid läsaren då alltså, eller hur vet telefonen att du vill använda den just för betalning?

När jag ser den filmen så blir jag inte imponerad alls, går fortare att blippa kortet.

Ursprungligen av Hank Solo:

På de ställen där det inte går så måste du fortfarande betala som vanligt, så egentligen så är det inget som underlättar ditt liv där du spar ett par obetydliga sekunder av ditt liv, det slutar bara med att du har möjlighet att flasha där det fungerar och det är oxå obetydligt och ingen blir imponerad.

Du verkar som en rätt bitter typ. Kan lova att behållningen för mig med Apple Pay inte är någon imponatorfaktor, och som du själv skriver så är det ytterst få som verkar bry sig nämnvärt. Tycker jag tydligt nämnt fördelarna jag ser. Om du inte tycker likadant, så är det förstås helt ok men kom inte och tala om för MIG varför JAG föredrar att betala med mobilen.

Du har rätt i att jag fortarande behöver släpa med mitt plastkort, men det är under en övergångsfas. Du hör säkert till dom som tyckte mobiltelefonen var ett värdelöst påfund med anledning av att samtalstäckningen inte var komplett från första början.

Ursprungligen av Hank Solo:

När jag ser den filmen så blir jag inte imponerad alls, går fortare att blippa kortet.

Du handlar aldrig för mer än 200 spänn va?

Ursprungligen av Sperious:

Du handlar aldrig för mer än 200 spänn va?

Jo, och det går fortfarande fortare att blippa och trycka kod jämfört med filmen.

Ursprungligen av Hank Solo:

Jo, och det går fortfarande fortare att blippa och trycka kod jämfört med filmen.

Ok, jag har inte sett filmen och använder inte Swedbanks lösning. Men återigen, den stora poängen med mobila betalningar är inte hur FORT det går, hur många sekunder hit och dit som man vinner eller förlorar.

Det är dessutom rätt märkligt att du i flera inlägg kritiserar Apple Pay och förlöjligar mig som använder det genom att förklara att jag bara sparar några sekunder, samtidigt som du nu kritiserar Swedbanks lösning då du anser att det går (några sekunder) snabbare att betala med ditt kort.

Jag tror jag drar slutsatsen att du anser att ditt betalkort är den ultimata lösningen och att alla andra alternativ är sämre. Bra så. Blir en mental block och ignore på dina framtida inlägg i frågan.

Ursprungligen av Sperious:

Du verkar som en rätt bitter typ. Kan lova att behållningen för mig med Apple Pay inte är någon imponatorfaktor, och som du själv skriver så är det ytterst få som verkar bry sig nämnvärt. Tycker jag tydligt nämnt fördelarna jag ser. Om du inte tycker likadant, så är det förstås helt ok men kom inte och tala om för MIG varför JAG föredrar att betala med mobilen.

Du har rätt i att jag fortarande behöver släpa med mitt plastkort, men det är under en övergångsfas. Du hör säkert till dom som tyckte mobiltelefonen var ett värdelöst påfund med anledning av att samtalstäckningen inte var komplett från första början.

Jag är inte bitter, jag är realist.
Tekniska lösningar i all ära, men de är meningslösa om de inte förbättrar eller förenklar något.

Ursprungligen av EnDumEn:

Ja, utnyttjar du avbetalning kostar det såklart precis som alla andra kreditkort.

Blandade ihop med faktura på näthandel och Apple Pay med klarna ?

Ursprungligen av EnDumEn:

Jag som Coop Mastercard-kund fick nyligen ut ett brev där de berättade detta:
https://pressrum.coop.se/entercard-och-coop-s...

De nya korten möjliggör kontaktlösa betalningar vilket rimligen borde skynda på Coop-butikerna att uppgradera sina terminaler. Nåt annat vore verkligen idiotiskt. ?

De ”nya funktionerna” nämner dock inget om Pay så där får jag nog fortsätta vänta innan jag kan betala med Coop-kortet via Pay.

Pratade med Coop på messenger och dom sa att det ska rullas ut en uppgradering av terminalerna efter jul, vilket borde vara nu. Det går tyvärr inte jättefort hos Coop.

Ursprungligen av Andorr:

Nu är jag lite förvirrad, du har skrivit detta i två olika trådar nu.

Med Swedbank, man håller mobilen vid betalterminalen och autentiserar med fingeravtryck, går att göra i ett svep naturligtvis. Vad är skillnaden, vilka är dessa ett eller två extra steg?

Verifiera fingeravtrycket genom att sätta fingret på en plats på skärmen

Bekräfta fingeravtryck/authenticera genom att tycka på en knapp

Slutför genom att föra telefonen mot läsaren igen

Sak samma. Jag säger inte att det är svårt. Bara att videon visar på ett eller två steg som inte görs på iPhone. Det sista steget beror helt enkelt på att han flyttade på telefonen när han skulle trycka på knappen.

På iPhone så görs 1 och 2 samtidigt. Steg 3 blir sällan aktuellt eftersom bekräftelsen görs via hårda knappar som är lätt att hitta med muskelminnet.

Eller så missuppfattar jag bild 2. Den kanske försvinner utan att jag behöver göra något? Men varför finns den där då? Jag tror iofs att den finns där för att Swedbank inte tycker att det räcker med att fingeravtrycket är avläst men jag vet inte.

Apple kan dra nytta av att de äger hårdvaran och mjukvaran. Där för du telefonen mot läsaren och (med faceid) dubbelklickar du på sidoknappem för att bekräfta inköpet. Klart.

Men jag är bara nyfiken ur en teknisk synvinkel eftersom jag jobbar med mjukvara och design. Jag har inte Swedbank och jag har inte någon androidbaserad telefon

Dessutom så använder jag Apple Pay via klockan så telefonen kommer aldrig fram

Btw. Processen på Xs. Hemma utan läsare. Dubbelklicka på sidoknappen för att starta betalningen.
Dropbox video

På telefoner med touchid så dubbelklickar du istället på hemknappen för att starta processen. Efter ett dubbelklick så är det bara föra telefonen mot läsaren.

Senast redigerat 2019-01-20 19:48
Ursprungligen av westerlu77:

Pratade med Coop på messenger och dom sa att det ska rullas ut en uppgradering av terminalerna efter jul, vilket borde vara nu. Det går tyvärr inte jättefort hos Coop.

Coop har uttjänta daterade skitterminaler över hela Sverige. Kommer att kosta multum när de uppdateras.

Ursprungligen av Chaosstar:

Coop har uttjänta daterade skitterminaler över hela Sverige. Kommer att kosta multum när de uppdateras.

Fast den terminalen är exakt samma som Willys t.ex har. Tror att det bara behövs en uppdatering.

Ursprungligen av westerlu77:

Pratade med Coop på messenger och dom sa att det ska rullas ut en uppgradering av terminalerna efter jul, vilket borde vara nu. Det går tyvärr inte jättefort hos Coop.

Efter jul är det hela vägen fram till nästa jul och så långt efter jul är det inte än.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2019-01-21 08:13
Ursprungligen av Chaosstar:

Coop har uttjänta daterade skitterminaler över hela Sverige. Kommer att kosta multum när de uppdateras.

De fysiska terminalerna har redan stöd för NFC så det är deras mjukvara/kassasystem som bara behöver uppdateras.

För dom som inte visste hur det funkar med Apple pay i ios. Otroligt enkelt, spec på klockan som redan är ”framme”
Och med Apple pay finns ingen beloppgränns på 200kr då man måste slå kod.

iPhone, dubbelklick på hemknappen och hålla kvar tummen för auth.

Watch, dubbelklicka på sidoknappen, ingen auth behövs så länge jag har den på handleden

Ursprungligen av EnDumEn:

De fysiska terminalerna har redan stöd för NFC så det är deras mjukvara/kassasystem som bara behöver uppdateras.

Svar nej. Jag tror inte ens NFC fanns då Coop köpte in sina terminaler. De använder äldst terminaler av samtliga livsmedelskjedjor.

Ursprungligen av Chaosstar:

Svar nej. Jag tror inte ens NFC fanns då Coop köpte in sina terminaler. De använder äldst terminaler av samtliga livsmedelskjedjor.

Men jag vet att det är exakt samma terminal som sitter på Coop som på Willys, om på Willys funkar det som alla vet. Tror det har ett nummer som slutar på 825.

Ursprungligen av Chaosstar:

Svar nej. Jag tror inte ens NFC fanns då Coop köpte in sina terminaler. De använder äldst terminaler av samtliga livsmedelskjedjor.

Samsung Pay fungerar på Coop, så det är klart de har NFC.

Ursprungligen av westerlu77:

Men jag vet att det är exakt samma terminal som sitter på Coop som på Willys, om på Willys funkar det som alla vet. Tror det har ett nummer som slutar på 825.

Okej men då har de väl uppdaterats i vissa butiker då de gått sönder (lär inte gå att köpa in de äldre längre), men generellt över hela landet så sitter många Coop-butiker med inte bara föråldrade kassa-system utan även äldre terminaler.

Ursprungligen av Hank Solo:

Samsung Pay fungerar på Coop, så det är klart de har NFC.

Samsung pay har inte bara NFC som Appple Pay har, dom har även MST, eller Magnetic Secure Transaction. Tekniken simulerar att magnetremsan på ett kort dras i terminalen så därför funkar det på coop eller alla andra terminaler

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2019-01-22 07:59
Ursprungligen av Chaosstar:

Svar nej. Jag tror inte ens NFC fanns då Coop köpte in sina terminaler. De använder äldst terminaler av samtliga livsmedelskjedjor.

Det är din uppfattning men bevisligen har de nyare terminaler också. Jag kollade nämligen upp detta vad det var som satt i min Coop-butik när jag skaffade Apple pay med ST1. Det är ju snart ett år sen nu. Terminalen i sig har stöd för det men Coops system bakom har det inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-22 08:41
Ursprungligen av Jooohan-:

För dom som inte visste hur det funkar med Apple pay i ios. Otroligt enkelt, spec på klockan som redan är ”framme”
Och med Apple pay finns ingen beloppgränns på 200kr då man måste slå kod.

iPhone, dubbelklick på hemknappen och hålla kvar tummen för auth.

Watch, dubbelklicka på sidoknappen, ingen auth behövs så länge jag har den på handleden

Nu sparkar jag antagligen in öppna dörrar men vid betalning med Apple Pay på iphone vid terminal räcker det att sträcka fram telefonen mot terminalen, sedan verifiera med fingeravtryck. Dubbelklick på hemknappen behövs inte.

Bevaka tråden