Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Maps och lokaltrafik

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-20 23:23

Vet inte om jag är sen på bollen men nu fungerar lokaltrafiken i Apple Maps

#nyhetstips

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-20 23:37
Ursprungligen av Innis:

Vet inte om jag är sen på bollen men nu fungerar lokaltrafiken i Apple Maps

#nyhetstips

Har du något Apple-dokument som beskriver vad man ska kunna se och om det finns olika symboler/färger/etc som har olika information?

Det måste ha dykt upp nu. ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-20 23:54
Ursprungligen av frazze:

Har du något Apple-dokument som beskriver vad man ska kunna se och om det finns olika symboler/färger/etc som har olika information?

Ingen aaaaaning

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-20 23:55

Har labbat runt lite och sett att många operatörer finns med, typ Krösatåg, MTR, Snälltåg etc. Men jag lyckas bara söka på pendeltåg, tunnelbana och buss. Reginaltåg, snabbtåg etc vet jag inte hur man ska beskriva. Därav frågan om Apple-dokument.

Härligt! Nu finns en nyhet om detta:
https://www.99.se/artikel/12262-apple-kartor-...

Bra fångat @innis!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-21 09:29

Nu saknas bara vägbeskrivning för cykel, då kan man skrota google maps

Widgeten var ingen höjdare. Den talar bara om huruvida något är försenat eller ej. Googles widget anger tider i stället.

Funkar till och med i Eslöv!

Funkar i Karlstad!

Luleå: finns

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-01-22 17:27

Lund funkar

Apple Kartor får svensk kollektivtrafik

Apples karttjänst har nu fått stöd för kollektivtrafik i Sverige, inklusive bussar, tunnelbana, rälsbuss och Intercity-tåg.

Läs hela artikeln här

Fungerar det bra? Ska till hufvudstaden om några veckor så får testa då.

Ni kanske kan göra en artikel om hur det fungerar?

Vilka städer får stöd för detta?

Ursprungligen av jimel:

Fungerar det bra? Ska till hufvudstaden om några veckor så får testa då.

Ni kanske kan göra en artikel om hur det fungerar?

Testade precis (Stockholm) och blev positivt överraskad. Tredjepartsappen åker bort direkt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-21 14:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Vilka städer får stöd för detta?

Alla?

Tänker att det är jättebra att det finns i kartappen, men i batterisynpunkt så använder jag hellre SL:s egen app.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-21 14:07
Ursprungligen av westerlu77:

Tänker att det är jättebra att det finns i kartappen, men i batterisynpunkt så använder jag hellre SL:s egen app.

Spännande information. Var kan man läsa om det?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-21 14:33
Ursprungligen av westerlu77:

Tänker att det är jättebra att det finns i kartappen, men i batterisynpunkt så använder jag hellre SL:s egen app.

Varför skulle SL dra mindre ström?

Ursprungligen av Innis:

Varför skulle SL dra mindre ström?

Rätta mig om jag har fel, men jag har bara fått för mig att SL:s app inte använder gps hela tiden. För mig är det alltid så att Kartor och Google Maps drar mest batteri.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-21 14:48
Ursprungligen av westerlu77:

Rätta mig om jag har fel, men jag har bara fått för mig att SL:s app inte använder gps hela tiden. För mig är det alltid så att Kartor och Google Maps drar mest batteri.

SL-appen använder platsdata hela tiden när du använder den.
Så den drar inte mindre ström än Apple Maps

Hittar inga busslinjer (Sthlm). Det är det enda jag undrar över ibland...hur/var bussar/busslinjer går.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-21 15:35
Ursprungligen av Demiurgen:

Hittar inga busslinjer (Sthlm). Det är det enda jag undrar över ibland...hur/var bussar/busslinjer går.

Hur söker du i Kartor - skärmdump?

Jag får inte heller några förslag på vilka bussar jag kan ta när jag skriver att jag ska nånstans i Uppsala.

Söker och söker...jag söker inte, jag vill se hur bussarna går för att veta vilken jag ska ta, vilken/vilka som ev. går förbi dit jag vill. Tunnelbana och tåg/pendeltåg är utritade med färgade streck (meningslöst, vem har nytta av det? räls ligger där den ligger...typ... ), men inga bussar...ingen busslinjekarta, det är DEN som är intressant för många av oss som bor i Sthlm. Jag bor i innestan och vill helt enkelt se ett färgat streck med bussens nummer...då kan jag enkelt se om den/de går förbi dit jag ska. Det är så många av oss gör, vi tittar på busslilnjekartan (som SL har).

Ursprungligen av frazze:

Hur söker du i Kartor - skärmdump?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-21 23:04
Ursprungligen av Demiurgen:

Söker och söker...jag söker inte, jag vill se hur bussarna går för att veta vilken jag ska ta, vilken/vilka som ev. går förbi dit jag vill. Tunnelbana och tåg/pendeltåg är utritade med färgade streck (meningslöst, vem har nytta av det? räls ligger där den ligger...typ... ), men inga bussar...ingen busslinjekarta, det är DEN som är intressant för många av oss som bor i Sthlm. Jag bor i innestan och vill helt enkelt se ett färgat streck med bussens nummer...då kan jag enkelt se om den/de går förbi dit jag ska. Det är så många av oss gör, vi tittar på busslilnjekartan (som SL har).

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-22 07:57
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Jag får inte heller några förslag på vilka bussar jag kan ta när jag skriver att jag ska nånstans i Uppsala.

Då gör du fel

Jag vill alltså att busslinjerna är utritade precis som T-banan och Pendeln. Som t.ex. SL's kartor på busstationer etc. Det finns en anledning till att SL väljer att producera dessa linjekartor - där kunden kan se alla busslinjer utritade med färgade streck - och publicerar dom överallt.

Tycker det var trevligt! Ser ju trevligt ut iaf!

Bevaka tråden