Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig svärta i Netflix på Apple TV 4K

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon mer som upplever dålig svärta i Netflixappen på ATV 4K? Det blir fält med tydliga kontraster med olika nyanser av svart som om det är dålig upplösning. Tittar jag via inbyggda appen i tvn eller via PS4:an på Netflix så får jag total svärta.

Har en LG OLED tv och senaste programvaran på ATV 4K.

Har du Premium-paketet?
Låter som den inte kör UHD / eller för låg bitrate.

Du är inte ensam om problemet verkar det som när man googlar på det.

Lite tips här; https://www.macobserver.com/tips/how-to/how-4...
Har du satt input på High Color på din LG?

Ursprungligen av keptang:

Har du Premium-paketet?
Låter som den inte kör UHD / eller för låg bitrate.

Du är inte ensam om problemet verkar det som när man googlar på det.

Lite tips här; https://www.macobserver.com/tips/how-to/how-4...
Har du satt input på High Color på din LG?

Har dyraste abbonemanget och följt inställningarna i länken, har även High Color på rätt HDMI input men fortfarande dåligt.

När jag kollar film från iTunes är det inga konstigheter och inget heller när jag tittar samma sekvenser i Netflix fast då via PS4:ans app... ?

Nu har inte jag någon OLED, men en vanlig LG LED 4K och en ATV4K. Upplever inte problemet med Netflix. HDR 4K filmer ser riktigt bra ut. Har du testat installera om netflix appen, samt uppdaterat ATV till senaste TVos?

Ursprungligen av jonatannn:

Någon mer som upplever dålig svärta i Netflixappen på ATV 4K? Det blir fält med tydliga kontraster med olika nyanser av svart som om det är dålig upplösning. Tittar jag via inbyggda appen i tvn eller via PS4:an på Netflix så får jag total svärta.

Har en LG OLED tv och senaste programvaran på ATV 4K.

Har samma uppsättning som du, och perfekt bild. (även Netflix)

Serien Bodyguard, avsnitt 3, 33 min in kommer skärmdumparna ifrån

Ursprungligen av jonatannn:

Serien Bodyguard, avsnitt 3, 33 min in kommer skärmdumparna ifrån

Nu är jag ingen expert, men det där ser mer ut som något problem med buffringen. Har du din ATV ansluten med Ethernet eller WiFi? Vad har du för hastighet på ditt bredband? Skulle rekommendera en omstart av routern till att börja med. Jag har fått liknande problem någon gång när mitt bredband haft hicka (300MB/s fiber) då primärt på WiFi, inga problem sen jag fixade kabel istället.

Det kan löna sig att prova med annan kabel också, det skiljer ofta på bilden man får ut har jag märkt.

Hittade detta på Apples supportsida:

https://support.apple.com/sv-se/HT208074

4K-video, speciellt HDR10 och Dolby Vision, kräver en HDMI-kabel som är kompatibel med dessa format. Apple rekommenderar HDMI-kablar som är märkta med ”Compatible Dolby Vision” då de har testats med Apple TV 4K och flera tv-apparater. Ett exempel är Belkin Ultra High Speed HDMI.

Om det är fel på HDMI-kabeln kan du se ett meddelande på din Apple TV om att din HDMI-kabel kanske har svårt att bibehålla en stabil anslutning. Kontrollera HDMI-kabelanslutningen genom att öppna Inställningar > Video och ljud och välja Kontrollera HDMI-anslutning, och köra ett 2-minuters test.

Om du fortfarande har problem med din HDMI-kabelanslutning kontrollerar du alla dina anslutningar samt att HDMI-kabeln har etiketten ”Compatible Dolby Vision”.

Har trådad nätverksanslutning med fiber 100/100. Ska ta och ladda ner å göra TP test på anslutningen. Sen blir det till att beställa finkablar till hdmi. Har redan kollat detta när jag gick över till 4K och HDR att jag hade kompatibla kablar men valde inte premiumkablar dock..

Ursprungligen av jonatannn:

Har trådad nätverksanslutning med fiber 100/100. Ska ta och ladda ner å göra TP test på anslutningen. Sen blir det till att beställa finkablar till hdmi. Har redan kollat detta när jag gick över till 4K och HDR att jag hade kompatibla kablar men valde inte premiumkablar dock..

Skärmgurun Thomas Ytterberg kan säkert hjälpa dig med ett bra val; Bildanslutningar – Detta krävs för att en HDMI-kabel ska fungera med 4K UHD.

Då har jag testat följande:

Installerat om Netflix.
Kört bredbandskollen för kontroll av nätverket.
Kört 2 min kontrollen av HDMI signalen i inställningarna.
Testat 3 st olika kablar med kapacitet för 4K.

Allt detta utan bättre resultat.

Testade istället att börja mixtra med bildinställningarna på min LG OLED 55”. Ändrade kontrastinställningar från 81 ner till 40 vilket resulterade i att det ”försvann”. Bilden blev dock rätt så mörk överlag men det kanske är en vanesak.

Blir till att plöja lite forum för att hitta bildinställningar för denna TV och Apple tv4k i HDR miljön..

Till er som inte upplevde några pixlade fält alls relaterade till mina skärmdumpar. Har ni lust att dra upp kontrastinställningen på era TV apparater och se om fenomenet uppstår?

1
Bevaka tråden